شرایط و نحوه درخواست معافیت پزشکی حین خدمت

معافیت پزشکی یکی از انواع رایج معافیت در خدمت سربازی است. در اکثر موارد مشمولین قبل از اعزام به خدمت به دلیل مشکلات پزشکی و بیماری های مختلف، اقدام به اخذ معافیت پزشکی می کنند که می تواند شامل معافیت دائم، معافیت موقت و معافیت از خدمات رزمی شود و در مقالات جداگانه در مورد شرایط معافیت پزشکی به صورت مفصل توضیح داده ایم.

اما سوالی که در اینجا مطرح می گردد، آن است که اگر سربازی در حین خدمت دچار مصدومیت شده و یا به بیماری مبتلا گردد، آیا امکان درخواست معافیت پزشکی در حین خدمت را دارد؟

در طول دوران سربازی، موارد متعدد زیادی ممکن است روی دهد و سرباز دچار مصدومیت و یا بیماری شود و از انجام ادامه خدمت باز ماند. در این شرایط قانون نظام وظیفه چه می گوید؟ آیا فقط قبل از اعزام به خدمت می توان برای اخذ معافیت پزشکی اقدام نمود؟ در این مطلب برای پاسخ به این سوالات به بررسی  درخواست معافیت پزشکی حین خدمت پرداخته‌ایم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند. 

 معافیت پزشکی حین خدمت چگونه است؟

 همانطور که اشاره کردیم، در طول دوران خدمت برخی از سربازان بنابر دلایل مختلف، دچار مصدومیت و یا بیماری شده و قادر به ادامه خدمت سربازی نخواهند بود. در این شرایط آیا امکان اخذ معافیت پزشکی در حال خدمت وجود دارد؟

 باید پاسخ داد با توجه به قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، کارکنان وظیفه ای که در حین خدمت دوره ضرورت، مبتلا به بیماری یا نقص عضو شوند، چنانچه پس از اتمام مدت معالجه که کمتر از ۶ ماه نباشد، طبق نظر شورای پزشکی، قادر به انجام خدمت نبوده و بر اساس ضوابط آیین نامه فوق و پیوست آن، معافیت دائم پزشکی تشخیص داده شود، از بقیه خدمت دوره ضرورت معاف شده و مدت معالجه آنان جزو خدمت دوره ضرورت حساب خواهد شد.

 گرچه باید متذکر شد که درخواست معافیت پزشکی حین خدمت، با توجه به شدت مصدومیت یا بیماری می تواند شامل معافیت دائم، موقت و یا معافیت از خدمات رزمی باشد.

 معافیت موقت 6 ماهه

در صورت بیماری یا نقص عضو سرباز در حین خدمت، به مدت ۶ ماه معافیت موقت برای طول دوره درمان با توجه به نظر شورای پزشکی دریافت خواهد کرد.پس از بهبود بیماری در زمان مذکور، سرباز مجدداً به خدمت باز می گردد. اما در صورت عدم درمان یا طولانی شدن مدت درمان در شرایط خاص، به او معافیت دائم داده می شود.


بیشتر بخوانید: آیا معافیت موقت جز خدمت حساب میشود ؟


 در برخی موارد آسیب وارد شده و یا بیماری در حدی نیست که منجر به عدم فعالیت روزانه سرباز شود و به وی معافیت دائم تعلق نخواهد گرفت.

معاف از خدمات رزمی در حین خدمت

در این شرایط با توجه به نوع و شدت آسیب یا بیماری، بر اساس قوانین سازمان وظیفه عمومی به سرباز معافیت از خدمات رزمی در حین خدمت داده می شود. بدین ترتیب سرباز از انجام فعالیت های سنگین مانند: رژه رفتن، نگهبانی و … معاف می گردد.

 نکته قابل توجه آن است که مدت زمان معافیت موقت پزشکی در حین خدمت جزو طول مدت خدمت سربازی حساب خواهد شد.

 اما در معافیت های موقت دیگر که به سرباز بنابر دلایل مختلف داده می شود، مدت زمان اخذ معافیت موقت به طول دوران خدمت اضافه می شود. و اما نحوه درخواست معافیت پزشکی حین خدمت چگونه است؟

 مراحل اخذ معافیت پزشکی حین خدمت

 چنانچه سربازی در طول دوران خدمت دچار مصدومیت یا بیماری شود، باید برای درخواست معافیت پزشکی حین خدمت مراحل زیر را طی کند:

  • مراجعه به بهداری یگان محل خدمت
  • ارائه پرونده پزشکی در صورت داشتن سابقه بیماری
  • انجام معاینات لازم توسط بهداری در صورت بروز مصدومیت یا عدم سابقه پزشکی
  • ارجاع سرباز به بیمارستان نظام وظیفه
  • انجام معاینات توسط بیمارستان و در صورت نیاز، بستری سرباز برای درمان
  • تشکیل پرونده و تعیین وضعیت پزشکی سرباز
  • اخذ معافیت پزشکی بر اساس نوع و شدت آسیب یا بیماری

نکات قابل توجه برای معافیت پزشکی در حین خدمت سربازی

باید متذکر شد که بر اساس قانون سازمان نظام وظیفه عمومی، کارکنان وظیفه ای که در حین خدمت به سبب بیماری مورد معاینه قرار می‌گیرند و به تشخیص شورای نیرو و بر اساس ضوابط آیین نامه مذکور و پیوست آن، شرایط معافیت دائم یا موقت داشته باشند، چنانچه بیماری آنان مربوط به قبل از اعزام باشد، با تنظیم صورت جلسه شورا (به همراه عکس مشمول) به یگان خدمتی مربوطه اعلام تا نسبت به ترخیص و معرفی به سازمان اقدام شود.

 همچنین کارکنان وظیفه ای که در حین غیبت یا فرار یا به سبب ارتکاب جرم و یا به صورت ارادی، مبتلا به بیماری یا نقص عضو شوند، ابتلای آنان به بیماری یا نقص عضو مشمول این ماده از قانون نشده و مدت معالجه آنان جز خدمت ضرورت حساب نخواهد شد، و از لحاظ وضعیت معافیت پزشکی طبق نظر شورای نیرو، بر اساس ضوابط این آیین نامه با آنها رفتار می ‌گردد.

جمع بندی

 اخذ معافیت پزشکی برای سربازی یکی از روش‌های رایج به منظور معاف شدن از خدمت ضرورت می باشد. در اکثر موارد، مشمولین قبل از اعزام به خدمت، با توجه به بیماری یا نقص عضوی که دارند، اقدام به دریافت معافیت پزشکی می کنند و بر اساس شدت بیماری انواع معافیت شامل دائم، موقت و معافیت از خدمات رزمی شامل آنان می شود.

 اما در صورتی که سرباز در طول دوران خدمت، دچار آسیب یا بیماری شود، امکان درخواست معافیت پزشکی حین خدمت را نیز خواهد داشت. به این صورت که باید با مراجعه به بهداری یگان محل خدمت و معاینه توسط پزشک بهداری، مراحل لازم را طی کرده و بر حسب نوع و شدت آسیب یا بیماری، معافیت دریافت کند.

 اگر مشمول بنابر نظر شورای پزشکی برای درمان به معافیت موقت نیاز داشته باشد و پس از مدت زمان ۶ ماه، بهبودی پیدا نکند، معافیت دائم خواهد گرفت. گرچه اخذ انواع معافیت پزشکی در حین خدمت یا قبل از آن به نوع و شدت بیماری و یا مصدومیت نیز بستگی خواهد داشت.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درخواست معافیت پزشکی حین خدمت می توانید با مشاورین متخصص ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

  • معافیت پزشکی حین خدمت چگونه است؟
  • مراحل اخذ معافیت پزشکی حین خدمت به چه صورت است؟
  • نکات قابل توجه برای معافیت پزشکی در حین خدمت سربازی چیست؟

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

17 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر تقریبا ده‌ روز قبل رفتم معاینه دیسک گردن داشتم نوشت واس MRI و جوابش این بود که
    هرنیاسیون سانترال در دیسک C4-C5 و پارسانترال راست C5-C6 نمایان است که اثر فشار روی کانال را دارد کمیسیون رفتم دیدم که واسم نوشت طبق ماده ۶بند ۲ اونا نظرشون این بود تو شهرستان بعد الان نوشتن اعزام میشم به تهران واسه ۱۸,ام بنظرتون رای چی میشه با توجه ب این مدارک و رای ممنون میشم جواب بدین

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر تقریبا ده‌ روز قبل رفتم معاینه دیسک گردن داشتم نوشت واس MRI و جوابش این بود که
    هرنیاسیون سانترال در دیسک C4-C5 و پارسانترال راست C5-C6 نمایان است که اثر فشار روی کانال را دارد کمیسیون رفتم دیدم که واسم نوشت طبق ماده ۶بند ۲ اونا نظرشون این بود تو شهرستان بعد الان نوشتن اعزام میشم به تهران واسه ۱۸,ام بنظرتون رای چی میشه با توجه ب این مدارک و رای ممنون میشم جواب بدین ایا اینکه معافیت بدن کارت پایان خدمت این مدت 7/8ماه خدمتم حساب نمیاد؟؟

    پاسخ
  • سلام من حین خدمتم تقسیم هم شدیم نیرو دریایی بوشهرم الان و معاف از رزمم ده روزه دیگه کمیسیون پزشکی دارم برا معافیت میخواستم بدونم اگه معاف نشدم کمیسیون میتونه نامه بزنه که من (به واسه بیماریم) نمیتونم هیچ جایی غیر شهر خودش خدمت کنه

    پاسخ
  • سلام من حین خدمتم نیرو دریایی بوشهر معاف از رزمم ده روز دیگه کمیسیون دارم میخواستم بدونم کمیسیون میتونه نامه بزنه که شخصی (به واسطه بیماریش) شرایط خدمت در هیچ شهری غیر شهر خودش رو نداره؟

    پاسخ
    • امیر مصطفی
      14 شهریور 1402 9:19 ق.ظ

      سلام ببخشید من یکم مهر اعزام میشم برای آموزشی و چند وقت پیش عمل واریکوسل گرید سه انجام دادم حالا بعد از دو سال عود کرده معافیت دائم میتونم بگیرم؟

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        14 شهریور 1402 2:30 ب.ظ

        سلام
        درصورت تایید در شواری پزشکی بله معمولا عمل هایی را ترتیب اثر می دهند که در مراکز نظامی انجام شده باشد.

        پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من سرباز ارتش قوچان هستم و در حین خدمت برای پای پرانتزیم که ۱۴ سانت پرانتزیه اقدام کردم و کمیسیون پزشکیم که در مشهد برگزار شد معافیت دائم بهم دادن و گفتم که پروندرو میفرستن تهران بعد از ۴۰ روز برم تهران…میخواستم بپرسم که تهران چکاری رو انجام میده بازم معاینه و کمیسیون تشکیل میدن یا فقط امضا باید بزنن؟؟؟

    پاسخ
  • امیرحسین
    5 اسفند 1400 3:43 ب.ظ

    سلام من سرباز نیروی زمینی ارتش هستم به خاطر صافی کف پاهام معاف از رزم شدم الان ۵ ماه خدمت هستم به خاطر همین صافی کف پا الان هم کمردرد گرفتم وزن هم زیاد است رباط پاهایم که قبلا کش امده بود الان درد میکنه یگان هم که میرم میگه چون سرباز نداریم نمی فرستیمت الان با این شرایط به نظام وظیفه تهران مراجعه کنم معاف میکنند
    الان هم پدرم مریض و هم برادرم نیاز به مراقبت کامل دارند کمک کنین چکار کنم

    پاسخ
  • سللم علیکم
    لطفا جواب بدین بخدا گرفتار شدم
    دوبار عمل جراحی انجام دادم هر کدام در سالهای مختلف.جراحی همورویید داخلی و خارجی سری اول و‌جراحی هموروئید ترومبوزه سری دوم عمل کردم.بعد دوسال دوباره به پرولاپس مقعدی دچار گردیده ام.امروز که شورا پزشکی رفتم میگویند هیچ چیزی شامل حال شما نمیشود.در صورتی که من درد امانمو بریده میگویند هیچ طبقه ایی به شما تعلق نمیگیرد.لطفا کمکم کنید چیکار باید بکنم

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      آیا کمیسیون میتونه نامه بزنه که شخصی شرایط خدمت در هیچ شهری غیر شهر خودش رو نداره؟ (به واسطه بیماری شخص)

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        9 مرداد 1401 2:23 ب.ظ

        سلام
        معمولا افرادی که معاف از خدمات رزمی هستند با اولویت خدمت در شهر محل زندگی تقسیم می شوند.

        پاسخ
        • معاف از رزم شدم ولی الان نیروی دریایی بوشهرم شهرمون نیروی دریایی نداره میخوام بدونم میتونم از طریق کمیسیون نامه بگیرم

          پاسخ
        • حین خدمتم نیرو دریایی بوشهر 10روز دیگه کمیسیون پزشکی دارم میخوام اگه معاف نشدم حداقل نامه ای بگیرم که شرایط خدمت جایی جز شهرمو ندارم چون مدام باید برم خونه و بیام

          پاسخ
  • اگر سرباز فرار باشد چگونه کدملی بسته می‌شود؟؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید میگم اگر سربازی فرار باشد نیروی انتظامی یک هفته یا یک سال کی بیان دنبال سرباز بگیرنش؟؟

    پاسخ
    • راستین مشاور
      18 مرداد 1400 10:44 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: تا6ماه دنبال کسی نمی ایند. بعدا بستگی به محل خدمت شخص برمی گردد.ممکن تا5سال ازخبری نشود

      پاسخ
  • سلام، وقتتون بخیر
    من فارغ التحصیل مقطع دکتری هستم. الان در یگان خدمتم مشغول هستم. در دوران آموزشی به دلیل اشتباه بهداری در “گروه ب” قرار گرفتم. به من گفتند کاریه که شده و میشه راحت در دوران خدمت اصلاحش کرد. الان هم از یگان خدمتم نامۀ معرفی به کمیسیون گرفتم و قصد دارم از “گروه ب” خارج بشم. چون ظاهرا “گروه ب” با عنوان “معافیت از رزم اعصاب و روان” ثبت میشه. متاسفانه حتی افراد شاغل در سیستم هم در این زمینه اطلاعات متناقضی میدن. بعضی ها میگن روی کارت میاد. بعضی ها میگن روی کارت نمیاد اما روی تراشه هست و قابل استعلامه. بعضی های دیگه میگن با اینکه قابل استعلامه اما کسی استعلام نمی کنه. می خواستم از خدمتتون بپرسم در صورتی که به هر دلیلی درخواست من رد بشه، چقدر باید نگران این قضیه باشم؟ ظاهرا فقط ارگان های نظامی به این مسئله حساس هستند؛ که بنده اصلا قصد ورود به این ارگان ها رو ندارم. من بیشتر دغدغه استخدام به عنوان هیئت علمی دانشگاه و امور اداری روزمره رو دارم که نیاز به کارت پایان خدمت دارند. و این استعلام قضیه اش چیه؟ ارگان های غیرنظامی واقعا از نظام وظیفه برای کارت پایان خدمت استعلام می گیرند؟
    پیشاپیش از پاسخی که می دهید سپاسگزاری می کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور