جزئیات کامل مراحل دستگیری سرباز فراری

خدمت سربازی همواره با ترس و نگرانی های زیادی برای مشمولان همراه است. بسیاری از افراد با شنیدن برخی اتفاقات و دشواری‌های خدمت سربازی، هول و هراس زیادی پیدا کرده و به دنبال راهی برای فرار از آن هستند.

در این شرایط برخی سربازانی که به خدمت اعزام شده‌اند، بنابر دلایل مختلف مانند: استرس، فشار اقتصادی خانواده و … از خدمت غیبت کرده و به سربازی نمی‌روند.

سربازانی که از پادگان خارج شده و یا مرخصی رفته و در زمان معین بازنگشته اند، فراری محسوب و مرتکب جرم شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند و به جریمه فرار از خدمت محکوم خواهند شد.

برای مساعدت بیشتر با سربازان غایب که سابقه فرار دارند برای دریافت کسری خدمت مزایایی در نظر گرفته شده است. بر اساس آخرین اخبار سربازان غایب می توانند از کسری خدمت ایثارگری پدر استفاده کنند. بر طبق این قانون متناسب با ماه های خدمتی پدر در مناطق جنگی و درگیر کسری خدمت در نظر گرفته می شود. همچنین سربازان فراری در صورتی که به دلیل بیماری یا مشکلات جسمی قادر به انجام خدمت سربازی نباشند با معرفی به یگان و طی کردن مراحل معافیت پزشکی می توانند کارت پایان خدمت دریافت کنند. 

دستگیری سربازان فراری بر اساس روند قانونی مشخصی صورت می‌گیرد. از این رو مراحل دستگیری سرباز فراری را در این مطلب شرح داده ایم.

در ادامه میخوانید:

مراحل دستگیری سرباز فراری

 جلب و دستگیری سربازان فراری چگونه است؟

بر اساس صحبت‌های امیر دریادار دوم، غلامرضا رحیم پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، جلب و دستگیری مشمولان غایب با شدت و سختگیری بیشتری در استان‌ها در حال اجرا می باشد. وی افزود در سال جاری جلب سرباز فراری با جدیت در دستور کار قرار دارد.

ضمن آنکه مطابق با قانون خدمت وظیفه عمومی محدودیت‌هایی برای سربازان فراری مشخص شده که کماکان در سال جاری نیز وجود خواهند داشت و با شناسایی این مشمولان، جلب و دستگیری آنها انجام می پذیرد.

 مشمولانی که دارای یک سال غیبت باشند، سه ماه اضافه خدمت سنواتی دریافت می نمایند. همچنین پرونده مشمولان با غیبت بیش از یک سال، به دادگاه ارجاع داده شده تا وضعیت خدمت آنها مشخص شود و ۶ ماه اضافه خدمت سنواتی نیز خواهند داشت.

 باید توجه داشت که پس از یک روز غیبت، وضعیت مشمول به عنوان غایب در سامانه افراد ثبت شده و می‌توان آن را جلب و دستگیر نمود.

 اما در حال حاضر اولویت دستگیری با مشمولان غایب بیش از یک سال است. بدین ترتیب مراحل دستگیری سرباز فراری برای آنها به اجرا در خواهد آمد.

 باید متذکر شد که مشمولان غایب علاوه بر محدودیت ها و محرومیت هایی که برای آنها در نظر گرفته شده، امکان استفاده از کسر خدمت ایثارگری را نیز به محض ثبت غیبت در سامانه نخواهند داشت.

مراحل قانونی

در ابتدا برای مراحل دستگیری سرباز فراری، کلانتری محل سکونت مشمول وارد عمل می‌شود. در این شرایط برگه اخطار توسط مامور کلانتری به درب منزل سرباز فراری فرستاده خواهد شد.
سپس اگر سرباز فراری بعد از دریافت برگه اخطار، خود را به یگان خدمتی معرفی ننماید، عملیات دستگیری صورت می‌گیرد.

در نهایت نیروهای پلیس و کلانتری برای جلب سرباز فراری به محل مخفی شدن او رفته و وی را دستگیر می‌کنند. پس از آن، پرونده سرباز فراری تشکیل و به دادگاه نظامی فرستاده می‌شود.

 با توجه به منتفی شدن طرح جریمه مشمولان غایب و عدم به کارگیری مجدد آن، سربازان فراری بهتر است در اولین فرصت برای تعیین وضعیت خدمت اقدام کرده و خود را معرفی نمایند.

 کدام سربازان فراری بازداشت نمی شوند؟

 همانطور که اشاره کردیم، هنگامی که سربازی به مرخصی رفته و در مدت معین به پادگان برنگشته باشد و یا با خروج از پادگان به آن باز نگردد، سرباز فراری محسوب شده و مجرم شناخته خواهد شد.
بدین ترتیب پس از مراحل دستگیری سرباز فراری، پرونده وی به دادگاه نظامی ارجاع داده می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

چنانچه پرونده این افراد در دادسرای نظامی بررسی نشود، امکان به کارگیری آنها توسط یگان های نظامی و نیروهای مسلح وجود ندارد.

 اما برای سربازان فراری خود معرف تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. اگر سرباز فراری، خود را معرفی نماید، دستور بازداشت وی کنسل شده و پرونده آن برای بررسی به دادگاه فرستاده می‌شود.

 در دادگاه با توجه به پشیمان بودن سرباز فراری و معرفی خود، حداقل مجازات که تعلیقی می باشد، برای وی در نظر نظر گرفته خواهد شد.

 به طور کلی به نیروهای مسلح اعلام شده است که سربازان فراری خود معرف را بازداشته نکنند و در یگان بمانند تا پرونده آنها در دادگاه نظامی بررسی شود.
ضمن آنکه مجازات سربازان فراری خود معرف تخفیفی بوده و احکام صادره برای آنها به صورت حداقل مجازات و عموماً تخفیفی و تعلیقی می باشد.

مراحل دستگیری سرباز فراری

 آیا اجرای طرح جریمه مشمولان غایب ادامه دارد؟

مشمولانی که دارای غیبت سربازی هستند یا از خدمت فرار کرده اند، با محدودیت ها و ممنوعیت های اجتماعی زیادی روبرو می‌شوند و به نوعی زندگی آنها مختل خواهد شد. از جمله: عدم امکان ادامه تحصیل، عدم استخدام در نهادهای دولتی و خصوصی، عدم امکان خروج از کشور و…

در چند سال گذشته طرحی تحت عنوان طرح جریمه مشمولان غایب در نظر گرفته شده بود که طبق آن افرادی که دارای ۸ سال غیبت از سربازی بودند، می توانستند با پرداخت جریمه، غیبت سربازی خود را از بین برده و از محدودیت‌های ناشی از آن خلاص شوند.

 این طرح در راستای کاهش مشمولان غایب انجام شد، اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. زیرا برخی مشمولان با طولانی کردن میزان غیبت خود، در طرح مذکور شرکت کرده و با پرداخت جریمه به سربازی نرفتند!

 از آنجایی که طرح جریمه مشمولان غایب عملکرد مثبتی نداشت، اجرای این طرح از قانون بودجه حذف شد و دیگر در دستور کار قرار نگرفت.

از این رو مشمولان غایب نباید منتظر اجرای طرح مذکور باشند و بهتر است هر چه سریع‌ تر خود را برای اعزام و رسیدگی به وضعیت سربازیشان معرفی کنند.

جمع بندی

 گذراندن خدمت سربازی برای مردان بسیار نگران‌کننده است و برخی مشمولان به دلیل ترس از خدمت، به سربازی نرفته و به عنوان مشمول غایب شناخته می‌شوند.

 برخی سربازان نیز پس از گرفتن مرخصی، در زمان معین به پادگان برنمی گردند و یا پس از خروج از پادگان، دیگر به آن باز نگشته و به عنوان سرباز فراری معرفی می شوند. سربازان فراری مرتکب جرم شده و تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

 یکی از دستورالعمل های سازمان نظام وظیفه عمومی، جلب و دستگیری سربازان فراری به کمک کلانتری و نیروی پلیس است. بدین ترتیب مراحل دستگیری سرباز فراری برای آنها انجام شده و پس از دستگیری به دادگاه نظامی فرستاده می شوند.

با توجه به اینکه طرح جریمه مشمولان غایب دیگر اجرا نمی شود، سربازان فراری بهتر است هر چه سریع‌ تر قبل از دستگیری، خود را به پادگان محل خدمت معرفی نمایند تا شامل تخفیف در مجازات شوند.

 سربازان فراری خود معرف، طبق قانون دستگیر نشده و پرونده آنها به دادگاه نظامی فرستاده می شود و حداقل مجازات به صورت تخفیفی و تعلیقی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

 به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوانین و شرایط سربازان فراری می توانید با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

46 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • لاااتاااااااسلام سال ۸۸رفتم سربازی دوماه رو که تموم شد اموزشی بعد به دلیل مشگلات نرفتم الانم ۳۴سال سن دارم متاهل دارای سه فرزند مستاجر چکار کنم استاد یه راهنمایی کنید~~~~_

    پاسخ
  • سلام سال ۸۸رفتم سربازی دوماه رو که تموم شد اموزشی بعد به دلیل مشگلات نرفتم الانم ۳۴سال سن دارم متاهل دارای سه فرزند مستاجر چکار کنم استاد یه راهنمایی کنید

    پاسخ
  • شهرستان کازرون
    17 آذر 1402 8:56 ق.ظ

    سلام اگر سرباز فراری کلا به دادگاه نرود منشی پادگان یا سرباز پادگان میتونه برگ فراری به دادگاه نظامی تحویل دهد ؟؟ تااحضاریه برام ارسال شود؟؟

    پاسخ
  • مهدی عبدل زاده
    30 مهر 1402 10:18 ب.ظ

    چی میشه اونوقت

    پاسخ
  • مهدی عبدل زاده
    30 مهر 1402 10:18 ب.ظ

    سلام من اومدم مرخصی میخوام یه ماه نریم پادگان

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      1 آبان 1402 5:04 ب.ظ

      سلام شما سرباز فراری محسوب می شوید و دادگاه نظامی برای شما تشکیل می شود.

      پاسخ
  • سلام من یه برادر دارم که اعزامی 1401بود بیمای قفسه سینه داره معاف از رزمش کردن بخاطر سینش سنگینی نمیتونه بلند کنه و خم کردن کمرش برای برداشتن وسایل مشکل داره چون سینش دیفورمتیه ولی تو خدمت کار سنگین میدادن بهش مثلا موتور بلند میکرد بار خالی میکرد اهن بلند میکرد اونم دیگه نتونست دووم بیاره و نرفت الان ما شهر دیگه ای هستیم اگه الان بخاد خود معرف بره میتونه همین شهر خودمون خدمت کنه در ضمن چند بار هم میخاست خودش رو بکشه میگه چرا من اینجوری بدنیا اومد سینم مشکل داره قوزک پاش هم حین راه رفتن میسوزه به ستاد گفتیم گفت باید سردار دستور ده تا بندازیم جای راحتری تا بتونه خدمت کنه(سرباز انتظامی هم بود)معافیت پزشکی هم رفتیم برای پاش گفت پاش مشکل نداره ولی با اینکه پای برادرم از بچگی درد میکرد وقتی فعالیت کنه دردش بیشتر میشه تکلیف بنده خدا چیه

    پاسخ
  • جواد صادقیان
    24 تیر 1402 11:41 ب.ظ

    سلام و عرض ادب من یه برادر دارم که سال 92 به خدمت رفت اما بدلیل طاقت نیاوردن نتونست خدمت کنه وبعد از مرخصی دیگ نرفت، بعد شش ماه اومدن دنبالش اما خودش نبود و باعث شد که خود خود معرف بره دادکاه قضایی و پرونده ایشون رو از جزیره به اصفهان فرستادن و پروندش گم شد چند هفته و بعد پیدا شد که دیگ نرفت. الان میخوایم برادرمو بفرستم خدمت چکار باید کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      26 تیر 1402 5:29 ب.ظ

      سلام
      باید از طریق نظام وظیفه عمومی شهر محل زندگی پیگیری کنید یا به یگان خدمتی مراچعه کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور