شرایط نظام وظیفه دکتری 1402

در مقاطع تحصیلی و کاری از جمله مسائلی که آقایان باید همیشه در نظر داشته باشند، ثبت وضعیت نظام وظیفه است. در هر نوع فرم مشخصات حتما درباره وظیفه عمومی سوال می‌شود و مقطع تحصیلی دکترا نیز مستثنی نیست. تعیین وضعیت نظام وظیفه به این صورت است که باید مدارک مربوط به نظام وظیفه و معافیت را به دانشگاه محل تحصیل ارائه داد. چنانچه مایل به آگاهی از جزئیات شرایط نظام وظیفه دکتری هستید با این مقاله همراه شوید.

ثبت‌نام دانشگاه‌ها با ارائه مدرک نظام وظیفه

مردانی که قصد دارند در آزمون­‌های تحصیلی سراسری ثبت‌نام کنند، باید وضعیت نظام وظیفه خود را بر اساس کدهای نظام وظیفه در فرم‌های ثبت‌نام وارد کنند. در صورت قبولی و اقدام برای ثبت‌نام باید مدارک نظام وظیفه را به دانشگاه ارائه دهند.

معافیت تحصیلی

از آنجا که امکان تحصیل و خدمت سربازی به صورت همزمان وجود ندارد؛ امکان معاف شدن از خدمت به منظور تحصیل وجود دارد. به عبارت دیگر یکی از انواع معافیت‌های سربازی، معافیت تحصیلی می‌باشد. این نوع معافیت نهایتا تا یک سال پس از اتمام تحصیل از هر مقطع مجاز است و بعد یک سال، خدمت نظام وظیفه شامل فرد می‌گردد.

شرایط نظام وظیفه دکتری زیرمجموعه قانون نظام وظیفه است و در هر مقطع تحصیلی فقط یک بار مدرک  معافی از نظام وظیفه صادر می‌شود و امکان دریافت دوباره‌ی معافیت تحصیلی برای یک مقطع وجود ندارد. حتی زمان قانونی معافیت تحصیلی نیز تعیین شده است و افراد پیش از شروع تحصیل باید به این مسئله توجه کنند.

برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، سال‌های معافیت به شرح زیر است:

  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته: بیشترین زمان معافیت تحصیلی سه سال است.
  • مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد پیوسته: بیشترین زمان معافیت تحصیلی شش سال است.
  • مقطع تحصیلی دکترای تخصصی ناپیوسته: حداکثر زمان معافیت تحصیلی شش سال است.
  • مقطع تحصیلی دکترای پیوسته: بیشترین زمان مجاز استفاده از معافیت تحصیلی هشت سال است.

چنانچه زمان مجاز برای معافیت تحصیلی به پایان برسد، فرد مشمول خدمت نظام وظیفه می­شود و دیگر مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود. البته شرایط نظام وظیفه دکتری در مواردی، امکان تمدید معافیت تحصیلی به مدت یک سال را فراهم کرده و پس ازین دوره فرد باید به خدمت نظام اعزام گردد.

فرصت مشمولین معافیت تحصیلی دکتری

در صورت استفاده از معافیت تحصیلی، فقط یک مرتبه امکان انصراف از تحصیل و آغاز دوباره تحصیل وجود دارد. شرایط نظام وظیفه دکتری به صورتی است که چنانچه از تحصیل در مقطع دکتری انصراف داده شد، باید تا حداکثر یک سال آینده فرد مشغول تحصیل در رشته یا مقطع دیگری شود. چنانچه فردی از تحصیل انصراف کامل دهد شامل شرایط معافیت تحصیلی نمی‌شود. این افراد باید تا حداکثر چهار ماه بعد خود را معرفی کنند.

طبق شرایط نظام وظیفه دکتری، چنانچه پیش از این نیز اشاره شد، افراد شش سال مجاز هستند تا دوره دکتری تخصصی را به اتمام برسانند. آن دسته از افرادی که دوره دکتری پیوسته را می‌گذرانند نهایتا تا هشت سال مشمول معافیت تحصیلی خواهند بود. کسانی که داوطلب دوره دکتری هستند باید تا یک سال پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد، به تحصیل در مقطع دکترا بپردازند. اگر فردی که در حال خدمت است، در آزمون دکتری قبول شود می‌تواند درخواست معافیت تحصیلی بدهد. چنانچه در طول خدمت غیبت نکرده باشد، اجازه تحصیل پیدا می‌کند. برای ثبت‌نام در دانشگاه باید شرایط نظام وظیفه دکتری را داشته و مدارک آن را به دانشگاه ارائه داد. در ادامه نحوه دسترسی به این مدارک را بررسی می‌کنیم.

شرایط نظام وظیفه دکترینحوه دریافت مدرک نظام وظیفه برای ثبت‌نام در دانشگاه

برای دریافت معافیت تحصیلی که جزو شرایط نظام وظیفه دکتری است، مراحل زیر باید طی شود:

  1. گواهی فارغ التحصیلی از دوره قبلی را باید تهیه کرده و آن را به دانشگاه مورد نظر برای دوره دکتری تحویل داد.
  2. از دانشگاه محل تحصیل دوره دکتری برگه‌ی درخواست معافیت، که شامل مهر دانشگاه است گرفته شود.
  3. برگه درخواست معافیت تحصیلی کامل شده به همراه گواهی فراغت از تحصیل، کارت ملی، شناسنامه و یک قطعه عکس سه در چهار جدید، به یکی از مراکز پلیس به علاوه ده ارائه شود.
  4. در این مرحله پلیس به علاوه ده درخواست معافیت را در سامانه‌ی وظیفه‌ی عمومی ثبت می‌کند و فرد باید آن‌ها را تایید کند.
  5. پلیس به علاوه ده مجوز صدور ثبت نام در دانشگاه را صادر می‌کند؛ این برگه را دریافت کنید.
  6. واحدهای وظیفه استان‌ها، مدارک را بررسی کرده و مجوز معافیت تحصیلی را صادر می‌کنند.
  7. سازمان وظیفه ناجا، معافیت تحصیلی را به دانشگاه محل تحصیل ارسال خواهد کرد و نیازی به پیگیری شخصی در این مرحله نخواهد بود.

کدهای وظیفه عمومی برای داوطلبان آزمون دکتری

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، در اعلامیه رسمی، وضعیت خدمت مردان را به هنگام شرکت در آزمون دانشگاه‌ها مطابق کدهای زیر تعیین کرده است:

کد نظام وظیفه 1:

به معنی داشتن کارت پایان خدمت هوشمند است.

کد نظام وظیفه 2:

در صورت داشتن کارت معافیت دائم هوشمند شامل معافیت پزشکی، کفالت و موارد خاص ازین کد استفاده می‌شود.

کد نظام وظیفه 3:

شامل افراد دارای کارشناسی ارشد و یا دکتری که در سنوات مجاز فارغ التحصیل شده باشند. باید برگه آماده به خدمت بدون غیبت داشته باشند و پذیرش و ثبت‌نام آن‌ها پیش از زمان اعزام به خدمت باشد(این تاریخ در برگه اعزام درج شده است). اگر فردی پیش از قبولی در دانشگاه، اعزام به خدمت داشته باشد، باید سر تاریخ مورد نظر، به خدمت اعزام شود. اگر در دانشگاه قبول شود و سایر شرایط معافیت تحصیلی را داشته باشد، از خدمت مرخص خواهد شد. ولی اگر به خدمت اعزام نشود غیبت خورده و اجازه‌ی ادامه تحصیل هم نخواهد داشت.

کد نظام وظیفه 4:

مربوط به دانشجوهای دکتری و کارشناسی ارشد که تا پایان شش ماهه اول سال و در سال‌های مجاز تحصیل، فارغ التحصیل شوند.

کد نظام وظیفه 5:

افرادی که دکتری یا کارشناسی ارشد را در سال‌های مجاز تحصیلی به پایان رسانده‌اند و بیش از یک سال از تاریخ فارغ‌التحصیلی آن‌ها نگذشته و غیبت سربازی نداشته باشند.

کد نظام وظیفه 6:

این کد برای کارکنان سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاست. این افراد با ارائه‌ی مدارک اشتغال به خدمت و کسب موافقت بالاترین مقام سازمان مورد نظر می‌توانند برای ادامه تحصیل اقدام کنند.

کد نظام وظیفه 7:

این مورد برای کارکنان شاغل در نیروهای مسلح است؛ باید موافقت سازمان مربوط را گرفته و با مدرک اشتغال به خدمت، برای ادامه تحصیل اقدام نمایند.

کد نظام وظیفه 8:

این کد مربوط است به طلبه‌های علوم دینی که فارغ‌التحصیل دکتری یا کارشناسی ارشد هستند و معافیت تحصیلی حوزوی دارند. اگر طلبه بخواهد در حین تحصیل در حوزه، همزمان در دانشگاه نیز تحصیل کند باید تایید مدیریت حوزه‌ی علمیه را کسب کند تا بتواند با همان معافیت تحصیلی حوزه، در دانشگاه نیز مشغول تحصیل شود. برای هر ترم تحصیلی موافقت‌نامه‌ی حوزه نیاز است. اگر معافیت تحصیلی طلبه توسط حوزه علمیه لغو شود، فرد برای ادامه تحصیل در دانشگاه باید مجددا به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده و درخواست معافیت تحصیلی کند.

کد نظام وظیفه 9:

درباره مشمولانی است که برگه معافیت موقت دارای هولوگرام دارند. البته در بازه زمانی معتبر و بدون غیبت، قابل استناد است. چنانچه این افراد در دانشگاه قبول شوند، مجوز ثبت‌نام را از معاونت وظیفه عمومی مستقر در دانشگاه دریافت خواهند کرد.

کد نظام وظیفه 10 :

افراد در حال خدمت که غیبت نداشته و فارغ‌التحصیل دکتری یا کارشناسی ارشد هستند، اگر در دانشگاه قبول شوند، با ارائه گواهی مشغول به خدمت و مراجعه به مراکز پلیس به علاوه ده، برگه ترخیص از خدمت را دریافت می‌کنند. البته در صورتی که دانشجوی اخراجی نبوده و فرار از خدمت هم نداشته باشند.

افرادی که دوره خدمت آن‌ها تا آخر شش ماهه اول سال، به پایان می‌رسد اجازه دارند در آزمون شرکت کنند و در صورت قبولی بایدکارت پایان خدمت هوشمند را به دانشگاه ارائه دهند.

کد نظام وظیفه 11 :

دانشجویانی که در مقطع دکتری ناپیوسته انصراف داده و از تاریخ انصراف آن‌ها تا پذیرش در رشته و دانشگاه جدید بیش از یک سال فاصله نباشد.

سایر نکته‌های وظیفه عمومی برای داوطلب‌های آزمون دکتری

  • دانشجویان پذیرش شده در دانشگاه باید با برگه‌ی درخواست معافیت تحصیلی دریافت کرده از دانشگاه، جهت اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند.
  • افرادی که سابقا دانشجو بوده و از دانشگاه اخراج شده‌اند، ملزم به گذراندن دوره خدمت یا دریافت معافیت دائم برای ادامه تحصیل هستند.
  • کسانی که یک مرتبه دوره دکتری تخصصی را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده باشند، دیگر اجازه شرکت در آزمون دکتری را ندارند.
  • اگر خدمت نظام وظیفه شامل کسی شود و غیبت کند، دیگر مجاز به تحصیل نیست. حتی اگر دانشگاهی قبول شود، نمی‌تواند معافیت تحصیلی دریافت کند و دانشگاه او را ثبت‌نام نخواهد کرد.

امریه سربازی

از شرایط نظام وظیفه دکتری که به منظور آسان‌سازی دوره خدمت ایجاد شده است می‌توان به امریه اشاره کرد. امریه خدمت سربازی جدیدی است که برای مشمولان در نظر گرفته شده. امریه در واقع به کار گرفتن مشمولان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی است. شرایط امریه در دو دسته عمومی و اختصاصی قرار دارد.

شرایط عمومی امریه

  1. وابسته به نهادها و گروه‌های غیر قانونی نباشد.
  2. عدم اعتیاد به داروهای روان‌گردان و مواد مخدر
  3. نداشتن فساد اخلاقی
  4. عدم سابقه کیفری و محکومیت
  5. نداشتن غیبت در نظام وظیفه
  6. اعتقاد به ادیان رسمی
  7. اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و قانون اساسی

شرایط اختصاصی امریه

  • هر سازمان ارائه دهنده امریه، شرایط خاص خود را طلب می‌کند. مثلا هر ارگان رشته‌های تحصیلی خاصی را نیاز دارد که برای آنها فراخوان امریه می‌دهد. همچنین درجه مدرک تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکتری تخصصی) نیز جزو شرایط اختصاصی امریه سربازی است.
  • بعضی از نهادها نیز سابقه فعالیت در بسیج را به عنوان شرایط نظام وظیفه دکتری و فوق لیسانس در امریه در نظر می‌گیرند.
  • بیشتر ارگان‌ها کسری خدمت را قبول نمی‌کنند و فرد باید بیست و چهار ماه خدمت کند. بعضی دیگر از سازمان‌ها ممکن است کسری خدمت را بپذیرند.
  • هر فرد مجاز است درخواست امریه را فقط به یک سازمان ارسال کند. اگر همزمان به دو یا چند سازمان درخواست امریه فرستاده شود، حتی در صورت قبولی، پذیرش انجام نمی‌شود.
  • یکی از شرایط مهم دیگر امریه، شرط معدل است. هر ارگانی شرط معدل خاص خود را دارد و این شرط با توجه به نوع دانشگاه محل تحصیل متفاوت است. به همین دلیل باید اطلاعیه‌ی امریه هر سازمان را به دقت مطالعه کرد.
  • در شرایطی هم درخواست امریه در الویت قرار می‌گیرد:
  • متاهل بودن
  • سرپرست خانواده بودن
  • تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی بودن
  • بستگان درجه یک خانواده شهدا یا جانبازان
  • معاف از رزم بودن

شرایط نظام وظیفه دکتریمعافیت دانشجویان دکتری خارج از کشور

شرایط نظام وظیفه دکتری برای دانشجویان خارج از کشور مشابه شرایط دانشجویان داخل کشور است و نیاز به معافیت تحصیلی دارند. به این منظور باید برگ درخواست معافیت تحصیلی را از مدیریت امور آموزشی تهیه کرده و به همراه مدارک زیر به نظام وظیفه ارائه دهند:

  • گواهی اشتغال به تحصیل یا پذیرش در دانشگاه
  • مدارک فارغ‌التحصیلی مقطع قبلی
  • کارت پایان خدمت یا دفترچه اعزام به خدمت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • عکس سه در چهار
  • تصویر روادید (ویزا)
  • تصویر گذرنامه (پاسپورت) و صفحات ورود و خروج آن

شرایط نظام وظیفه دکتری برای دانشجویان خارج از کشور

دانشجویان دوره دکتری خارج از کشور تا زمان به پایان رسیدن دوره تحصیل مشمول قانون معافیت موقت هستند. شرایط نظام وظیفه دکتری برای این دانشجویان آن‌ها را موظف می‌کند پس از فارغ التحصیلی به کشور بازگشته و دوره نظام وظیفه را بگذرانند. در غیر این صورت، فرد غیبت کرده  شامل قانون «تردد مشمولان غایب به داخل کشور » می‌شود.

سایر شرایط معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور به شرح زیر است:

  • فرد برای تحصیل باید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت را انتخاب کند.
  • کسی که می‌خواهد در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد نباید وقفه‌ی تحصیلی بیش از یک سال داشته باشد.
  • در صورتی که تحصیل دانشجو در سنوات مجاز به پایان نرسد، مدت زمان تحصیل تا دو ترم می‌تواند اضافه شود. البته این امر منوط به تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت است. البته شرایط نظام وظیفه دکتری، حداکثر افزایش معافیت را بیشتر در نظر گرفته است. برای دوره هفت ساله دکتری پزشکی پیوسته سقف اضافه شدن معافیت تحصیلی دو سال و نیم است. همچنین برای دوره‌ی پنج ساله دکتری تخصصی ناپیوسته معافیت تحصیلی تا دو سال و نیم قابل افزایش است.
  • نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مورد نظر، تمامی امور مربوط به معافیت نظام وظیفه دانشجویان آن کشور را بر عهده دارد. در نتیجه ادامه تحصیل و استفاده از معافیت باید به تایید نمایندگی ایران برسد.
  • دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند به کشور تردد کنند، به شرطی که هر بار ماندن در داخل کشور بیش از سه ماه نباشد. این مورد برای تسهیل شرایط نظام وظیفه دکتری است ولی اگر این مدت بیش از سه ماه شود باید از سازمان نظام وظیفه مجوز دریافت کنند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل به بررسی شرایط نظام وظیفه دکتری مطابق آخزین قوانین پرداختیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشیم. همچنین اگر نیازمند مشاوره نظام وظیفه هستید از طریق شماره تماس‌های زیر با مرکز راستین مشاور ارتبط برقرار کنید.

  • فرصت مشمولین معافیت تحصیلی دکتری چقدر است؟ 
  • شرایط امریه سربازی برای مقطع دکتری به چه صورت است؟
  • شرایط نظام وظیفه دکتری برای دانشجویان خارج از کشور چگونه است؟

مطالب مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور