معافیت پزشکی اختلال دوقطبی

اعزام به خدمت سربازی منوط به داشتن شرایط جسمی و روحی کاملاً سالم است. در صورتی که هر کدام از این موارد با مشکل مواجه باشد، برای مشمول معافیت از خدمت در نظر گرفته می‌شود. زیرا ممکن است و وضعیت جسمی یا روحی فرد در طی دوران خدمت سربازی بدتر شده و باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری گردد. به همین جهت سلامت روحی و جسمی مشمولان در قانون نظام وظیفه بسیارمورد تاکید قرار گرفته است.

یکی از بیماری های اعصاب و روان که می‌تواند منجر به معافیت مشمول شود، اختلال دوقطبی نام دارد. اختلال دو قطبی چه علائمی دارد؟ اخذ معافیت پزشکی اختلال دو قطبی چگونه است و روال گرفتن این معافیت به چه صورت است؟ این موارد برای افرادی که قصد گرفتن این نوع معافیت را دارند باید مد نظر قرار گیرد.

لذا در این مطلب نکات لازم در مورد معافیت اختلاق دو قطبی بیان می شود تا افراد با آگاهی لازم برای طی کردن مراحل این معافیت اقدام کنند. عزیان در صورت داشتن هرگونه سوال  ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند.

معافیت پزشکی اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی

در ابتدا لازم است تا به طور مختصر در رابطه با بیماری اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی صحبت کنیم. این بیماری با نوسانات شدید خلقی همراه بوده که ممکن است هفته ها یا ماه‌ها به طول بیانجامد.

بیماری اختلال دوقطبی شامل سه حالت افسردگی، شیدایی و خلق مختلط است. به طور تقریبی از هر صد نفر، یک نفر در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شود که عموما بعد از سنین نوجوانی بروز می‌کند.

 اختلال دو قطبی به دو دسته اختلال دوقطبی نوع 1 و اختلال دوقطبی نوع 2 تقسیم می شود:

در نوع 1 دوره شیدایی که منظور احساس شادمانی و هیجان بسیار است، در صورت عدم درمان حدود 3 الی 6 ماه طول کشیده و سپس دوره افسردگی حدود 6 الی 12 ماه بروز خواهد کرد.
البته در صورت درمان، طول دوره ها کاهش یافته و فرد زیر نظر پزشک خواهد بود.

در اختلال دو قطبی نوع 1 فرد بیمار در انجام بسیاری از کارهای روزمره خود با مشکل مواجه بوده و حتی برای برقراری تعامل با دیگران نیز مشکل خواهد داشت. به همین جهت عموما برای این افراد، معافیت دوقطبی از نوع دائم در نظر گرفته شده است.

در اختلال دوقطبی نوع 2 شدت خلق شیدایی کم بود ولی خلق افسردگی، دوران بیشتری دارد که به این نوع، شیدایی خفیف نیز گفته می‌شود.

اختلال دوقطبی نوع دو از خفیف تا شدید متغیر است و به همین جهت معافیت پزشکی دوقطبی برای آن با توجه به شدت و ضعف و بیماری متفاوت می‌باشد.

 نشانه های اختلال دو قطبی

 علائم و نشانه های اختلال دوقطبی نوع 1 شامل موارد زیر است:

  • شادمانی کنترل نشده و هیجان زیاد
  • تحریک پذیری و عصبانیت
  • تند تند حرف زدن
  • عدم نیاز به خواب و استراحت و افزایش انرژی
  • افزایش احساسات و عدم کنترل آن
  • روی آوردن به مصرف مواد مخدر و کارهای خطرناک

در اختلال دو قطبی نوع 2 علائم به شرح زیر است:

  • افسردگی و غم برای روزهای متمادی
  • عدم اعتماد به نفس و نا امیدی و احساس بی ارزشی
  • عدم توانایی در تصمیم گیری
  • عدم تمرکز
  • خوابیدن زیاد
  • اشتهای زیاد و یا بی میلی شدید
  • افکار منفی مانند خودکشی
  • و…

همانطور که از علائم پیداست، فرد مبتلا به اختلال دو قطبی در انجام بسیاری از کارهای خود ناتوان بوده و حالات روحی بی ثباتی داشته و حتی در برخورد با اطرافیان نیز با مشکل رو به رو است.

به همین جهت در صورت تایید بیماری توسط پزشک، معافیت پزشکی اعصاب و روان از جمله معافیت پزشکی اختلال دو قطبی به مشمول داده خواهد شد.

معافیت پزشکی اختلال دوقطبی

اخذ معافیت دائم اختلال دوقطبی چگونه است؟

در حالت کلی باید اشاره کرد که تشخیص بیماری های اعصاب و روان دشوار بوده و به جلسات متداوم مشاوره و معاینه توسط پزشکان متخصص نیاز دارد.

ضمن آن که اخذ معافیت دائم اعصاب و روان در آینده مشمول تاثیر گذاشته و مواردی از جمله استخدام، اخذ گواهینامه رانندگی و … به آسانی صورت نخواهد گرفت. (برای مطالعه بیشتر به مقاله “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟” مراجعه کنید)

بسیاری از مشمولانی که معافیت اعصاب و روان گرفته اند، به دنبال راه‌هایی برای ابطال معافیت پزشکی و گذراندن دوران خدمت هستند.

با این حال از موارد مهمی که نقش اساسی در اخذ معافیت دائم اختلال دوقطبی دارد، داشتن سوابق پزشکی و مدارک مرتبط مانند: بستری در بیمارستان و … است.

 سابقه خودکشی، سابقه بستری، مصرف داروهای مربوط به بیماری دوقطبی، سوابق مراجعه به پزشک متخصص و در کل تکمیل پرونده پزشکی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در تشخیص بیماری توسط پزشکان معتمد نظام وظیفه و تایید معافیت پزشکی اختلال دو قطبی دارد.

بنابراین با تایید پزشکان مورد تایید سازمان نظام وظیفه و نهایتاً تایید کمیسیون پزشکی، معافیت دائم به مشمول دارای بیماری اختلال دوقطبی داده خواهد شد. در غیر اینصورت و یا با خفیف بودن بیماری، معافیت از رزم و یا معافیت موقت به منظور درمان به مشمول داده می‌شود.


بیشتر بخوانید: اعتراض به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه


قوانین نظام وظیفه برای معافیت اختلال دو قطبی

بر اساس قوانین نظام وظیفه در بخش اعصاب روان و بند دوم برای بیماری دوقطبی در صورتی که فرد دارای شرایط زیر باشد می تواند معافیت دائم یا معافیت موقت دریافت کند. شرایط دریافت هرکدام از این نوع معافیت ها به شرح زیر است:

  • ابتلا به بيماري دوقطبي نوع يك در هر مرحله و فاز که باشد معافیت دائم تعلق می گیرد.
  • اختلال دو قطبي نوع دوّم (هايپومانيا) در صورتيكه با دارو تحت كنترل بوده و يا تهديد كننده خود و اطرافيان نباشد، معاف از خدمات رزمي تعلق می گیرد.

جمع بندی

بیماری های اعصاب و روان جزو مواردی است که در آیین نامه پزشکی نظام وظیفه به منظور اخذ معافیت مشمولان وجود دارد. زیرا برای خدمت سربازی دارا بودن سلامت کامل روحی و جسمی الزامی است.

در این میان اختلال دو قطبی، مشکلی است که فعالیت های روزانه فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل روبه‌رو می‌کند. به همین جهت این افراد توانایی خدمت سربازی را نیز نخواهند داشت.

معافیت پزشکی اختلال دوقطبی بر اساس نوع اختلال و شدت و ضعف آن شامل معافیت دائم، معافیت از رزم و یا معافیت موقت است. داشتن پرونده پزشکی، سوابق بستری، مصرف دارو و … عوامل مهمی در اخذ معافیت دو قطبی هستند.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط معافیت پزشکی و بیماری های اعصاب و روان می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام لطفا جواب من رو بدهید تشکر .من سال ۹۷ در سن ۱۸ سالگی به خدمت رفتم بعد از گذشت ۶ ماه بخاطر سن پایین و نداشتن تجربه درخواست معافیت اعصاب روان دادم
    و معاف دائم شدم به دلیل بیماری دو قطبی ولی الان در سن ۲۲ سالگی کاملا سالم هستم و دانشجوی ترم سوم کاردانی هستم .میخوام خدمت کنم میخواستم بدونم راهی هست که من معافیت رو باطل کنم و اعزام به خدمت بشوم ؟؟با تشکر.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور