معافیت اعصاب و روان سربازی به همراه مراحل و مدارک لازم برای آن

بیماری های اعصاب روان یکی از موارد شایع در کشور ما برای معافیت سربازی است. با توجه به عوارضی که این نوع بیماری ها دارند خدمت سربازی برای افراد عوارض داشته و بر اساس تشخیص پزشک معتمد نظام وظیفه برای فرد معافیت دائم در نظر می گیرند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی، معایب و محدودیت های داشتن کارت معافیت اعصاب روان، شرایط استخدام و گواهینامه فرد از جمله مواردی است که فرد قبل از اقدام برای این نوع معافیت باید مد نظر قرار دهد.

لذا در این مقاله مزایا و معایب داشتن کارت معافیت اعصاب و روان مورد بررسی قرار می گیرد و همه جوانب آن بررسی می شود که افراد با آگاهی برای این مورد اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال می توانند با تماس با مشاورین با تجربه ما بهترین راهکار را در مورد معافیت پزشکی اعصاب روان دریافت کنند. 

شرایط اولیه معافیت بیماری های اعصاب و روان

بیماری هایی همچون اختلال اضطراب ، اختلال پانیک ، اختلال وسواس(OCD)، فوبیا یا PTSD و یا دیگر اختلالات اضطرابی می توانند موجب معافیت اعصاب و روان شوند. به معافیت اعصاب و روان، معافیت روانپزشکی نیز گفته می شود.

البته توجه کنید که به علت امکان تقلب در این زمینه برای دریافت معافیت اعصاب و روان پیش شرط هایی همچون موارد زیر وجود دارد:

  • تعدد بستری متقاضی در بیمارستان‌ های روانپزشکی
  • اقدام به خودکشی
  • مصرف دارو ‌های اعصاب و روان
  • رفتار‌های ضد اجتماعی و نابهنجار

برای اطلاع از شرایط معافیت سربازی در سال جدید کلیک کنید.

مراحل اخذ معافیت اعصاب و روان سربازی

مراحل معافیت اعصاب و روان به شرح زیر است:

  • در مرحله ی اول افراد بایستی اقدام به پر کردن فرم های مربوطه در دفاتر پلیس 10+ نمایند.
  • در مرحله ی دوم پس از واریز مبالغ مشخص شده به حساب سازمان نظام وظیفه و دریافت فرم های مربوطه، تمامی مدارک را به انضمام مدارک پزشکی خود به این سازمان تحویل نمایند.
  • پس از مراجعه به سازمان نظام وظیفه متقاضی نامه ای را مبنی بر معاینه ی او، توسط یکی از بیمارستان های معرفی شده و مورد تایید این سازمان دریافت می کند.
  • پس از آن مشمول بایستی به بیمارستان مراجعه کرده و معاینات مربوطه را انجام دهد.
    نتیجه ی معاینات و آزمایشات معمولا دو تا سه هفته بعد از طرف بیمارستان به سازمان نظام وظیفه ارسال می گردد.
  • سپس از ارسال جوابیه ی بیمارستان زمان تشکیل کمیسیون پزشکی مشخص می شود و به متقاضی نیز اعلام می گردد.
  • مشمول بایستی در زمان مشخص شده برای کمیسیون پزشکی در مکان شورای پزشکی نظام وظیفه، حاضر شود تا تصمیم نهایی مطابق با معاینات و و رای شورای پزشکی به او اعلام شود.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


کارت قرمز سربازی چیست؟

به کارت معافیت اعصاب و روان سربازی کارت قرمز سربازی نیز می گویند. کارت قرمز در واقع یک اصطلاح است که، برای مشمولانی به کار می رود که به وسیله ی معافیت پزشکی اعصاب و روان از خدمت معاف شده اند.

برای اطلاع از انواع معافیت پزشکی کلیک کنید.

معافیت اعصاب و روان سربازی و گرفتن پاسپورت

معافیت اعصاب و روان می تواند برای افراد محدودیت ها و محرومیت های اجتماعی را به همراه داشته باشد.
دریافت پاسپورت نیز از جمله این محرومیت ها است که در مواردی بسته به نوع و شدت بیماری ممکن است افراد را در هنگام دریافت پاسپورت با مشکلاتی رو به رو سازد. اما در کل، معافیت اعصاب و روان و گرفتن پاسپورت ارتباط چندانی باهم ندارند و فرد میتواند برای پاسپورت درخواست دهد. همچنین در برخی از کشورها برای افرادی که مشکلات اعصاب و روان دارند تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است.

معافیت اعصاب و روان و گرفتن گواهینامه

افرادی که از طریق معافیت اعصاب و روان سربازی اقدام به دریافت کارت معافیت از خدمت یا کارت قرمز نموده اند برای دریافت گواهینامه به کمیسیون روان پزشکی ناجا، ارجاع داده شده و در آن جا به وضعیت آنان بررسی خواهد شد.
بر اساس نوع و شدت بیماری معمولا 50 درصد از این افراد موفق به دریافت گواهینامه نمی شوند.

معافیت اعصاب و روان و استخدام

گرچه معافیت اعصاب و روان یکی از انواع روش های دریافت کارت معافیت از خدمت است اما محدودیت هایی را برای افراد به وجود می آورد که از جمله ی آن ها می توان محدودیت در استخدام را نام برد.
معافیت اعصاب و روان سربازی می تواند مشکلاتی را در زمینه ی استخدام در مراکز دولتی و خصوصی با توجه به ضوابط سازمان مربوطه برای افراد ایجاد نماید.

ابطال کارت معافیت اعصاب و روان

توجه کنید که چنانچه بیماری افراد به صورت کامل بهبود یافته است، می توانند نسبت به ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کرده و برای اعزام به خدمت اقدام نمایند.

البته توجه کنید افرادی که اقدام به ابطال کارت معافیت خود می کنند نمی توانند از دیگر معافیت ها استفاده کرده و تنها بایستی به خدمت سربازی اعزام شوند.

لازم به ذکر است که ابطال کارت معافیت اعصاب و روان  شرایطی دارد.

از جمله شرایط ابطال کارت معافیت عبارتند از:

  1. شرط سنی
  2. بهبودی کامل
  3. امضای تعهدنامه مبنی بر اعزام به خدمت سربازی
  4. رسیدگی به پرونده در شورای عالی پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی

البته در چند سال اخیر برای ابطال معافیت سربازی اعصاب و روان سختگیری بیشتری اعمال شده است. چنانچه در خصوص موضوع معافیت اعصاب و روان سربازی سوالاتی داشتید می تواند با همکاران ما در این مرکز تماس برقرار نمایید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • برای ابطال کارت معافیت باید به جا مراجعه کنیم؟
  • آیا با داشتن کارت قرمز می توان در کشور های دیگر ادامه تحصیل داد؟
  • با داشتن چه بیماری هایی می توان برای دریافت معافیت اعصاب و روان اقدام نمود؟

مطالب مشابه

97 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام بنده لکنت زبان شدید دارم در بهزیستی هم ثبت شده هیچ اختلال روانی و رفتاری دیگه ای ندارم تنها مشکلم در برقراری ارتباط هست اگه معاف بشم همه محدودیت های اعصاب و روان اعمال میشه برام یا تو اطلاعات کارت دقیق ثبت میشه که مشکلم فقط همینه؟ دانشجوی پرستاری هستم در اینده برای استخدام وزارت بهداشت این معافیت محدودیت ایجاد نمیکنه؟ چون شدید هست میتونم معافیت دائم بگیرم فقط از محدودیت های بعدش میترسم

    پاسخ
  • با سلام.بنده تاریخ 21 اسفند رفتم شورای پزشکی سربازی. نظریه بیمارستان رو خواندن گفتن معاف از رزمی.الان که میرم استعلام وضعیت معافیت پزشکی تو سامانه سخا. مینویسه دعوت نامه شورای پزشکی. معمولا جواب رو کی تو سامانه میزارن من برم برگ اعزام رو بگیرم؟

    پاسخ
  • من فرد عصبی هستم و از آموزشی به یگان رفتم سپاه نیروی دریایی بودم و بعداز چند روز اعزام به سپاه زمینی شدم در شهر خودمان و الان هم به کمیسیون پزشکی معرفی شدم برای گروه ب شدن اقدام به خودکشی هم کردم آیا معاف میشم

    پاسخ
  • امین کشاورز
    30 بهمن 1401 9:48 ق.ظ

    1.سوالم اینه که من سال 96رشته مهندسی عمران بودم تطبیق دادم فوق دیپلم گرفتم از دانشگاه دراومدم یعنی از1396تا1401دررابطه باخدمت هیچ اقدامی نکردم.مشمول حساب میشم و سنوات خوردم دیگه اضافه خدمت درسته؟؟
    2.میخوام معافیت روانپزشکی دوقطبی بگیرم بخاطر سنوات گیری در کارم هستش یاخیر؟

    پاسخ
    • امین کشاورز
      30 بهمن 1401 9:51 ق.ظ

      ۳.سوال آخر من برای اقدام برای معافیت پزشکی روانپزشکی یعنی آزمایش عدم اعتیاد باید تحویل پلیس+۱۰کنم؟؟؟؟؟

      پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      3 اسفند 1401 4:17 ب.ظ

      سلام 6 ماه اضافه خدمت خورده اید. برای معافیت پزشکی می توانید اقدام کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور