شرایط معافیت پزشکی واریکوسل

یکی از راه های رهایی از خدمت سربازی، معافیت پزشکی است که بسیاری از مشمولان به دنبال آگاهی از شرایط معافیت پزشکی هستند تا بتوانند از طریق آن، کارت معافیت دریافت نمایند. مشمولان برای دریافت معافیت سربازی باید شرایط تعریف شده توسط قوانین نظام وظیفه را داشته باشند. بیماری واریکوسل یکی از بیماری های شایع در بین آقایان است و می توان از طریق این بیماری برای معافیت سربازی اقدام کرد.

بیماری واریکوسل که جزو بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی بوده و در بند 30 آیین نامه پزشکی نظام وظیفه به آن اشاره شده است. بر اساس شرایط مشمولان به این بیماری معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی تعلق می گیرد. دریافت معافیت دائم به نسبت اکثر بیماری ها شرایط متفاوتی دارد.

لذا در این مطلب برای آگاهی بیشتر از شرایط معافیت این بیماری  به بررسی شرایط معافیت پزشکی واریکوسل پرداخته‌ایم. عزیزان درصورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکار مناسب را دریافت کنند.

 

بیماری واریکوسل چیست؟

در ابتدا لازم است تا توضیح مختصری در رابطه با بیماری واریکوسل شرح دهیم. واریکوسل بیماری شایعی در مردان بوده که عموماً در سنین ۱۵ تا ۲۵ سالگی بیشتر مشاهده می شود.

 این بیماری شبیه بیماری ورید واریسی در پا می باشد، با این تفاوت که در واریکوسل، سیاهرگ های درونی کیسه بیضه گشاد شده و شبکه پیچکی ایجاد می‌کنند.

 واریکوسل تنها در کیسه بیضه اتفاق می افتد و باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شده که نهایتاً می‌تواند منجر به ناباروری در مردان شود. ضمن آنکه در برخی موارد اندازه بیضه ها نیز کوچک خواهد شد.واریکوسل حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از مردان را درگیر کرده و اکثراً بدون علائم است.

علائم بیماری واریکوسل

در صورت داشتن بیماری باعلائم زیر روبرو خواهید شد:

  • پیچ خوردگی و بزرگ شدن سیاهرگ ها داخل کیسه بیضه که قابل مشاهده باشد
  • درد و سنگینی در پوست بیضه
  • وجود گره یا توده درون بیضه بدون درد
  • بزرگ و سنگین بودن یکی از بیضه ها نسبت به دیگری
  • احساس درد در بیضه هنگام ایستادن و کم شدن درد هنگام دراز کشیدن
  • کاهش تعداد اسپرم
  • تشدید درد در بیضه با گرمای هوا
  • درد در بیضه پس از فعالیت های سنگین

 باید متذکر شد که بیماری واریکوسل، درمان مشخصی ندارد و تنها در موارد شدید بیماری یا در صورت بروز ناباروری و با تشخیص پزشک، جراحی روی آن صورت گرفته که باعث بهبود بیماری می گردد.

گرچه عمل جراحی نیز می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. اما تنها راه درمان بیماری واریکوسل در موارد شدید آن است.

 انواع واریکوسل

 بیماری واریکوسل از نظر شدت بیماری به سه درجه زیر تقسیم شده است که از خفیف به شدید می باشد:

  • واریکوسل گرید ۱ که در آن هنگام انجام کارهای سنگین و زور زدن، ورید ها قابل لمس است.
  • واریکوسل گرید ۲ که سیاهرگ ها در حالت ایستاده قابل لمس هستند.
  • واریکوسل گرید ۳ که شدیدترین حالت این بیماری بوده و ورید ها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند.

در برخی موارد برای تشخیص واریکوسل نیاز به سونوگرافی وجود دارد که پزشک با توجه به علائم بیمار، آن را تجویز می‌کند تا از وجود بیماری مطمئن شود.

 واریکوسل عموماً یک طرفه و سمت بیضه چپ بوده ولی در حدود ۱۰ درصد موارد دو طرفه است. علت این امر طولانی تر بودن ورید تخلیه کننده خون در بیضه چپ و زاویه عمودی تر آن نسبت به بیضه سمت راست است.

 معافیت سربازی با بیماری واریکوسل

با توجه به موارد فوق، بیماری واریکوسل جزو بیماری‌های معاف کننده خدمت سربازی به حساب می‌آید. ولی نوع معافیت از جمله معافیت از خدمات رزمی، معافیت موقت و معافیت دائم به شدت و درجه بیماری بستگی دارد.

 بر اساس ماده ۳۰ بخش بیماری های ادراری – تناسلی در آیین‌نامه پزشکی نظام وظیفه، واریکوسل یک طرفه و دوطرفه در صورتی که نیاز به عمل جراحی داشته باشد، ۶ ماه معافیت موقت برای جراحی و درمان به آن تعلق خواهد گرفت.

اما در صورتی که بعد از عمل جراحی، بیماری مجددا عود کند و یا بیماری واریکوسل گرید ۳ و بالاتر باشد، معافیت دائم به همراه خواهد داشت.

 بیماری واریکوسل در مشمولین قبل از اعزام، چنانچه عمل نشده و در هر درجه ای که باشد و یا عمل شده و بدون عارضه باشد، دارای معافیت از خدمات رزمی خواهد بود.

نکات قابل توجه برای دریافت معافیت دائم واریکوسل

در توضیح عود بیماری باید متذکر شد که منظور از آن، انجام عمل جراحی بر اساس شدت و درجه بیماری و ضرورت درمان و با تایید اعضای شورای پزشکی است که پس از عمل جراحی در مراکز معتبر نیروهای مسلح، بیماری مجدداً بر می گردد.

 بر این اساس، مشمولینی که دارای بیماری واریکوسل هستند، برای تایید و تشخیص آن باید با دارا بودن شرایط معافیت پزشکی واریکوسل و با در اختیار داشتن مدارک و سوابق پزشکی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل و به همراه مدارک به سازمان وظیفه عمومی ارسال کنند.

 پس از بررسی‌های صورت گرفته توسط نظام وظیفه عمومی، مشمول می‌بایست معاینات اولیه را در مراکز معتبر نیروهای مسلح نزد پزشک معتمد انجام داده و نهایتاً با تایید وی و تایید کمیسیون پزشکی، معافیت مشمول بر اساس شدت و درجه بیماری به او داد خواهد شد.
البته در صورت رد شدن درخواست، تحت شرایطی امکان اعتراض به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیز وجود دارد.

جمع بندی

معافیت پزشکی یکی ازمعافیت های خدمت سربازی بوده که در آیین نامه پزشکی نظام وظیفه، انواع بیماری ها و نوع معافیت آنها ذکر شده است. بیماری واریکوسل جزو بیماری‌های دستگاه ادراری و تناسلی است که در بند 30 این بخش آورده شده است.

 بر اساس آن، مشمولینی که دارای واریکوسل یک طرفه و یا دو طرفه هستند و نیاز به عمل جراحی دارند، به مدت شش ماه، معافیت موقت دریافت می کنند.

 مشمولینی که دارای واریکوسل خفیف با درجه پایین هستند و یا عمل جراحی بدون عارضه داشته‌اند، معاف از خدمات رزمی خواهند شد و در نهایت مشمولینی که دارای واریکوسل گرید ۳ و یا عود مجدد بیماری پس از عمل جراحی هستند، معافیت دائم دریافت خواهند کرد.

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط معافیت پزشکی واریکوسل می توانید با مشاورین متخصص ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

  • بیماری واریکوسل چیست؟
  • علائم بیماری واریکوسل چیست؟
  • نکات قابل توجه برای دریافت معافیت دائم واریکوسل چیست؟
  • انواع واریکوسل چیست؟

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • علی علیپور
    20 بهمن 1400 12:43 ق.ظ

    سلام امروز سونوگرافی گرفتم و نشون داد که واریکوسل بین گرید۲و۳ دارم.
    میتونم عافیت دائم بگیرم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور