آیا میگرن معافیت دارد؟

یکی از سوالات رایج که در بین مشمولان خدمت سربازی مطرح است، چگونگی و امکان اخذ معافیت پزشکی میگرن می باشد. همانطور که آگاه هستید برای خدمت سربازی افراد باید از نظر جسمی و روحی در سلامت کامل باشند. وجود هرگونه بیماری که منجر به ناتوانی افراد شود می‌تواند باعث معافیت آنها گردد. گرچه اخذ شرایط معافیت پزشکی برای مشمولان چندان سخت به نظر نمی‌رسد و اکثراً به دنبال راه هایی برای دریافت این نوع معافیت هستند.به همین جهت این سوال که ” آیا میگرن معافیت دارد “ جزو پرسش های رایج در این زمینه بوده و در این مطلب قصد داریم به شرح پاسخ آن بپردازیم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس به مشاورین با تجربه ما می توانند راهکارهای مناسب در مورد معافیت میگرن را دریافت کنند. 

هر سردردی میگرن نیست!

برخی مشمولان تصور می کنند که به هر نوع سردردی میگرن گفته شده و می توان برای آن معافیت پزشکی دریافت کرد.

در حالیکه میگرن نوعی بیماری عصبی بوده که علائم متعددی داشته و در موارد شدید آن منجر به مختل شدن زندگی روزانه افراد می شود. عموما میگرن دارای سردرد های مکرر، شدید و ناتوان کننده است.

سردرد های میگرن دارای شدت مختلف بوده و تعداد حملات در روز و نیز استمرار آن درهر فرد متفاوت است. اکثر افرادی که دچار حملات میگرن می شوند، نسبت به نور و صدا نیز حساس خواهند شد.

بیماری میگرن کیفیت زندگی افراد را کاهش داده تا حدی که در سازمان جهانی بهداشت نیز میگرن جزو بیشترین بیماری‌ های ناتوان‌ کننده قرار گرفته است.

انواع میگرن

باید بدانید که برای خدمت سربازی موارد خفیف میگرن شامل معافیت نمی‌شود. اما به طور کلی میگرن دارای سه نوع زیر است:

  • میگرن کلاسیک یا همراه با اورا یا مقدمه
  • میگرن متداول بدون اورا یا مقدمه
  • میگرن پیچیده که همراه با سردرد خوشه ای است.

 میگرن همراه با مقدمه یا او را حالتی است که در آن قبل از شروع حملات سردرد، علائمی به عنوان هشدار در فرد ایجاد می شود. مانند: دیدن جرقه یا لکه‌های نور، لکه های سیاه، حساسیت به صدا و نور، حالت تهوع و … اما برخی بیماران نیز این حالات را تجربه نمی‌کنند .

اینکه آیا میگرن معافیت دارد یا خیر، بستگی به شدت و ضعف بیماری خواهد داشت. به طور کلی معافیت پزشکی میگرن در موارد خفیف وجود نداشته و تنها در موارد شدید، امکان اخذ آن وجود دارد.

 علائم و نشانه های میگرن

 شایع ترین علائم میگرن شامل موارد زیر است:

  • سردرد یک طرفه
  • اختلال در هوشیاری
  • از دست دادن بینایی و یا دیدن اشکال مختلف نور
  • بی حسی در یک طرف صورت یا بدن
  • سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • گیجی
  • عدم توانایی در صحبت کردن
  • بروز حملات صرع
  • و…

علائم مذکور در موارد شدید میگرن با شدت بیشتری در بیمار بروز می کنند و حتی منجر به ایجاد حالات اورژانسی شده که مراجعه سریع به پزشک را لازم خواهد داشت. اما در موارد خفیف بیماری با مصرف قرص می توان علائم را کاهش داد.


پیشنهاد افسر: معافیت اعصاب و روان سربازی به همراه مراحل و مدارک لازم برای آن


آیا امکان اخذ معافیت پزشکی میگرن وجود دارد؟

میگرن بیماری عصبی است که در آیین نامه پزشکی نظام وظیفه در بخش معافیت پزشکی بیماری های مغز و اعصاب قرار می گیرد.

 شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در معافیت پزشکی شامل موارد زیر است:

  • اختلالات و مشکلات عروقی مانند: سکته مغزی، خونریزی مغزی، حمله ایسکمی گذرا و …
  • انواع عفونت مانند: مننژیت، آبسه مغزی، انسفالیت و…
  • اختلالات و مشکلات ساختاری مانند: تومور مغزی، آسیب مغزی یا نخاعی، تومور نخاعی و …
  • اختلالات عملکردی مانند: سردرد، سرگیجه و …
  • بیماری های تخریبی یا دژنراتیو مانند: ام اس، پارکینسون، هانتینگتون و …

همانطور که مشخص است سردرد جزو اختلالات عملکردی بوده و می‌تواند در صورت حالات شدید و فلج کردن فعالیت های بیمار، شامل معافیت گردد. 

 مفاد قانونی در مورد معافیت بیماری میگیرن

در گذشته در بند ۱۱ آیین نامه معافیت پزشکی بخش بیماری های مغز و اعصاب، میگرن عصبی در صورت حملات مکرر توام با دیس ریتمی مغزی شامل معافیت از خدمات رزمی عنوان شده بود.

اما در آیین نامه معافیت پزشکی جدید نظام وظیفه، این بند تغییر یافته و در آن بیماری صرع با علائم کلینیکی یا پاراکلینیکی که از معافیت دائم برخوردار خواهد شد، قرار داده شده است.

باید توجه کرد که در صورت شدید بودن میگرن به همراه علائم بالینی شدید و طولانی که عملکرد فرد را با اختلال مواجه کند، می‌توان معافیت پزشکی دریافت نمود.

 اما با خفیف بودن بیماری و کنترل آن از طریق مصرف قرص و درمان، امکان اخذ معافیت پزشکی بسیار کم خواهد بود.

شرایط معافیت دائم بیماری میگرن

در برخی موارد که هنگام حملات شدید میگرن، حملات صرع نیز در بیمار ایجاد می‌شود، می‌توان معافیت دائم دریافت کرد. 

گرچه تمامی این موارد به سابقه پزشکی بیمار، شدت بیماری، میزان تحصیلات مشمول، تشخیص و معاینه توسط پزشک معتمد نظام وظیفه و نهایتاً تایید آن در کمیسیون پزشکی بستگی دارد.
البته تحت شرایطی، امکان اعتراض به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیز وجود دارد.

در نهایت در پاسخ به این سوال که ” آیا میگرن معافیت دارد ” باید عنوان کرد که اخذ معافیت پزشکی میگرن به شدت بیماری و شدید بودن علائم آن بستگی داشته و در موارد خفیف بیماری که منجر به اختلال عملکردی نمی شود، معافیتی داده نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: معافیت پزشکی تشنج: جدیدترین قوانین نظام وظیفه


جمع بندی

میگرن یک بیماری عصبی بوده که بر اثر عوامل مختلفی ممکن است در افراد ایجاد شود. حملات میگرن عموماً همراه با علائم و نشانه هایی است که گاهی قبل از شروع آن، برخی از علائم به عنوان هشدار در فرد ایجاد می شود.

 اخذ معافیت پزشکی میگرن تنها در موارد شدید بیماری که همراه با علائمی مانند صرع می باشد و منجر به اختلال عملکرد بیمار می شود، امکان پذیر است. به موارد خفیف بیماری که با درمان قابل کنترل است، معافیتی تعلق نخواهد گرفت.

 در صورت هرگونه سوال در رابطه با معافیت پزشکی بیماری های داخلی مغز و اعصاب از جمله میگرن می‌توانید با مشاوران متخصص ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

  • علائم و نشانه های میگرن چیست؟
  • آیا امکان اخذ معافیت پزشکی میگرن وجود دارد؟
  • شرایط معافیت دائم بیماری میگرن چیست؟

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

32 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت شما بخیر .بنده خیلی سردرد های شدید دارم و همیشه این سردرد ها با من همراه هستن .چشمام تار میبینن نصبت به نور خورشید خیلی حساسم نهایت پنج دقیقه زیر نور باشم انقدر سردرد میشم که بالا میارم سر و صدا خیلی خیلی عصبی میکنه منو .انقدر سردرد هام شدید هستن که بعضی وقتا انقد سرمو به دیوار میکوبم پیشونیم ورم میکنه و از گوشام خون میاد بیشتر وقتا حالت تحوع دارم خیلی چشام ظعیف میشه جوری ک پنج متریمو نمیتونم ببینم دست و پام سست میشه و سرم گیج میره باید ی جا بشینم .دیسک گردن و کمر هم دارم .واریکوسل عمل کردم دوباره اود کرد .حین خدمت هم بودم که ب خاطر فشار بیماری هام نتونستم ادامه بدم .میتونم برای معافیت داعم اقدام کنم؟

    پاسخ
  • میگرن شدید دارم اما تا حالا به پزشک مراجعه نکردم. آیا برای معافیت قبل از مراجعه به نظام وظیفه باید پرونده پزشکی داشته باشم یا لازم نیست؟

    پاسخ
  • سلام
    من دچار میگرن بدون اورا هستم. غذاهای با طبع سرد مثل ماهی میتونم بخورم، بدنم نباید بیش از چند دقیقه گرم باشه (مثلا زیر نور خورشید باشم)، بی خوابی بکشم و … همچنین اگر دچار میگرن بشم دچار سردرد و حالت تهوع شدیدی میشم و عملا نمیتونم هیچ غذایی بخورم و چند ساعت باید بخوابم تا حالم خوب شه.

    پاسخ
  • سلام
    من سردرد میگرنی حساس به نور آفتاب دارم. به طوری که کافی هست چند دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرم. شدت سردرد هم به شدت آفتاب و طول مدتی که در تابش آفتاب قرار گرفتم بستگی داره. اگر مدت نسبتا طولانی مثلا 10 تا 20 دقیقه زیر تابش آفتاب باشم شدت سردرد بسیار شدید خواهد شد. به طوری که حد اقل 24 ساعت هیچ کاری نمی توانم انجام دهم. قرص و دارو ها هم برای موارد شدید تاثیر ندارند. آیا این نوع سردرد معافیت دارد؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      3 مهر 1402 5:54 ب.ظ

      سلام
      در صورت تایید عوارض و مقام به درمان بودن امکان معافیت دائم دارید.

      پاسخ
  • امیرحسین
    11 بهمن 1401 11:44 ق.ظ

    سلام.وقت بخیر من میگرن کلاسیک دارم.2 حالت حمله دارم یکی جرقه ای و دیگری دوبینی
    هر سری دچار حمله میشم باید به پزشک مراجعه کنم و در کمترین حالت 2 تا تزریق عضلانی و سرم همراه با آمپول داخل سرم تجویز میکنن برام.بعد حمله حداقل 2 روز سر درد شدید و کاهش سطح بینایی دارم.
    امکان معافیتم چقدره؟

    پاسخ
  • درود و وقت بخیر
    من تصادف بدی داشتم ، و خونریزی و ضربه مغزی شدم ولی عمل نداشتم ، الان هم سردرد های میگرنی شدیدی دارم که دکترم گفت تا آخر عمرت هست باهاش بساز ، میخوام ببینم برای سربازی میشه معافی گرفت؟!

    پاسخ
  • سلام من سرباز فراری هستم سوادمم پایینه راهنماییم کنید اعزامی سال ۹۸ هستم چشمهام مشکل دارن کمیسیون پزشکی رفتم و معاف از رزمم کردن بعد خدمت رفتم، در حین خدمت فرماندم سرم داد زد عصبی شدم و همون ساعت گروهان رو رها کردم یعنی فرار کردم چون نمیتانستم خودمو کنترل کنم و میدانستم اگه بمانم با فرمانده درگیر میشم سر درد شدید دارم البته بعضی روزا کنترل رو اعصابم ندارم محیطهای که سروصدا باشه نمیتانم بمانم اگه بمانم صد در صد درگیری راه میندازم مدرکی ندارم اثابت کنم اعصابم مشکل داره تو ماشینم سرعت ماشین که بیشتر میشه به جاده ک نگاه میکنم چشمام احساس میکنم میخوان منفجرشن نمیدانم این چه بیماریه که من دارم خیلی عصبی میشم و سرمو پایین میندازم از چند سال پیشم کلا عصبی بودم ولی دکتر نمیرفتم الان چطور ثابت کنم واقعا من مشکلم جدیه برم کجا به کی بگم هیچ مدرکی ندارم

    پاسخ
  • با سلام. آیا میگرن خوشه ای معافیت دائم دارد؟

    پاسخ
    • سلام من میگرن دارم علایم .چشام تار میبینن وقتی که سردرد میگیرم . وسرو صدا دردو بیشتر میکنه نوار مغز گرفتم دکتر گفت میگرن شدید دارم .ایا معافیت دائم میگیرم؟معافیت دائم باید مریض باچه شرایطی قرار بگیره تا معافیت بشه .امیدوارم جواب بدین

      پاسخ
  • محسن چگینی
    6 دی 1399 8:22 ب.ظ

    با سلام من میگرن کلاسیک دارم ۵ ساله پیش فوق تخصص مغز و اعصاب میرم هیچ تغییری نکرده و هر دوماه میگرنم میگیره و وقتی هم میگیره یک روز کاملا درگیرم ایا معافیت دائم میتونم بگیرم لطفااا جواب بدی

    پاسخ
  • سلام وقت ب خیر بنده میگرن کلاسیک یا اورا دارم و سه ساله پیش متخصص میرم و تمامی علائم هم دارم و با قرص هم نتونستم کنترل کنم معمولا هر دوماه یک بار میگرنم اذیت میکنخ و وقتی هم ک شروع میکنه حداقل ۱روز هیچ کاار نمیتونم انجام بدم بنظرتون میتونم معافی لگیرم ؟ لطفا پاسخ بدین

    پاسخ
  • سینا فلاح
    29 آبان 1399 2:00 ب.ظ

    سلام ایا لاغری هم معافیت دارد چون من خودم خیلی لاغرو ضعیفم و میگرن هم دارم و راحت منو از پا مینداه میخواستم بدونم که هنوز قانونش هست یا نه؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      2 آذر 1399 1:53 ب.ظ

      سلام وقت بخیر فقط معاف از رزم داریم مگراین که شما مشکل غدد تیروئید داشته باشید

      پاسخ
  • یحیی توکلی مهر
    17 آبان 1399 10:09 ق.ظ

    جواب ندادید؟؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      18 آبان 1399 8:47 ق.ظ

      صبور باشید دوست عزیز در اسرع وقت پاسخ سوالتان را خواهیم داد

      پاسخ
      • یحیی توکلی مهر
        18 آبان 1399 11:44 ق.ظ

        ممنون میشم راهنمائی بفرمایید چون بقیه سایت ها چیزی در رابطه با معافیت پزشکی میگرون منتشر نکرده اند و نظرشان این است که میگرون اصلا معافیت پزشکی ندارد بنده به این بیماری مبتلا هستم و همانطور که این بیماری ارثی میباشد مادر و خواهر بنده نیز مبتلا هستند میخواستم اگر میگرون معافیت پزشکی دارد برای دریافت آن اقدام کنم با تشکر ببخشید طولانی شد…

        پاسخ
    • سلام . من میگرن شدید دارم طوری که دو روز یکبار سردرد شدید میگیرم که اصلا قابل تحمل و توصیف نیست بعدشم که حالا تحوع و موارد دیگر . یکی دوتا بیماری دیگه هم دارم که هرکدوم شامل معافیت از رزم میشن اما مشکل خاصی نیستن مشکل اصلی من میگرن هست که واقعا زندگی عادی رو از من گرفته حالا من قوانین رو که نگاه کردم چیز خاصی درمورد میگرن نگفته بود . من میتونم معافیت دائم بگیرم ؟

      پاسخ
  • یحیی توکلی مهر
    16 آبان 1399 4:46 ب.ظ

    سلام من کلیه علام میگرون رو دارم مثل حساسیت به بو و صدا،خستگی،افسردگی،سردرد و سرگیجه و بقیه علائم

    کل خانوادمون مخصوصا مادرم به این بیماری مبتلا هست و با مصرف دارو هم موفق به درمان نشده و از آنجا که بنده اولین فرزند اون هستم اخیرا متوجه شدم که به این بیماری مبتلا هستم آیا میتونم معافیت پزشکی دائم بگیرم؟؟ چقدر احتمال اینکه بتونم معافی رو بگیرم وجود داره؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

    پاسخ
    • کارشناسان عزیز سایت کسی پاسخگو نیست؟؟؟

      پاسخ
      • افسر مشاور
        25 آبان 1399 3:53 ب.ظ

        سوالتونو بپرسید دوست عزیز

        پاسخ
        • یحیی توکلی مهر
          27 آبان 1399 10:02 ق.ظ

          سلام من کلیه علام میگرون رو دارم مثل حساسیت به بو و صدا،خستگی،افسردگی،سردرد و سرگیجه و عصبانیت و پرخاشگری ، بی خوابی و بقیه علائم

          کل خانوادمون مخصوصا مادرم به این بیماری از نوع میگرون شدیدمبتلا هست که حتی با مصرف دارو هم بیماری بهبود پیدا نکرد و با مصرف دارو هم موفق به درمان نشده و از آنجا که بنده اولین فرزندخانواده هستم اخیرا متوجه شدم که به این بیماری مبتلا هستم چون این بیماری ارثی هست و آیا میتونم معافیت پزشکی دائم بگیرم؟؟ چقدر احتمال اینکه بتونم معافی رو بگیرم وجود داره؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر

          پاسخ
        • سلام من میگرن حاد دارم یعنی هر روز سر درد شدید دارم و امکان دید در موقت سردرد رو ندارم ایا میتونم معافیت دائم بگیرم

          پاسخ
        • سلام من میگرن شکمی دارم چند درصد امکان معافیت برام وجود داره؟

          پاسخ
    • سلام همسرم از بچگی میگرن داشته و روز به روز بدتر میشه، تقریبا میشه گفت هرروز سردرد هستش اونم نه جنس سردرد های ما، پیش هردکتری رفتیم گفتن میگرن خوشه ای داره و همش با حالت تهوع و استفراغ همراه هستش و الان یه ماهه زبونش میگیره موقع صحبت کردن گاهی اوقات، کلا نمیتونه سرکار بره بخاطر سردرد هاش و من خودم شاغل هستم. آیا برا معافيت پیگیری کنم یا خیر چون خودش که از همه چی خسته شده و همش سردرده

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور