معافیت پزشکی تشنج و صرع نظام وظیفه و راهنمایی رانندگی

آیا تشنج باعث معافیت میشود ؟

بیماری صرع که باعث تشنج های مکرر در فرد می شود یکی از بیماری های مغز و اعصاب می باشد که به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و می تواند بیمار را با مشکلاتی رو به رو سازد.

مشمولینی که بیماری صرع داشته و دچار تشنج های ناگهانی می شوند مطابق با قوانین نظام وظیفه با دارا بودن شرایطی می توانند معافیت پزشکی صرع دریافت کرده و به این طریق از رفتن به سربازی معاف شوند.

بنابراین در این نوشتار قصد داریم تا معافیت پزشکی تشنج 1401 را با هم بررسی کرده و شرایط و قوانین مرتبط با آن را مرور نماییم.

بیماری صرع چیست؟

برای آن که بتوانیم معافیت پزشکی تشنج را برای شما توضیح دهیم ابتدا قصد داریم تا شما را با بیماری صرع (از نظر شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه) و علائم آن آشنا کنیم.

معافیت پزشکی تشنج و صرع

چهارمین بیماری عصبی رایج در جهان، بیماری صرع می باشد که به دلیل اختلال در انتقال پیام های عصبی مغز رخ می دهد. تشنج هایی که به دلیل بیماری صرع در فرد رخ می دهد می تواند به علل مختلفی ایجاد شده و یا حتی بدون علت باشند.

اگر چه که تشخیص بیماری صرع مشکل می باشد اما معمولا بیماری صرع با علائمی همراه است که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • عدم کنترل بر روی عضلات
  • افتادن بر روی زمین و ایجاد تشنج در فرد با حرکات ناگهانی و سریع
  • بی هوشی
  • اختلال در حواس همچون عدم کار کردن حس بویایی و یا شندین صدا های عجیب
  • خیره شدن به هوا

قوانین مربوط به معافیت پزشکی تشنج 1401

در بخش چهارم از قانون شرایط معافیت پزشکی که به بیماری های مغز و اعصاب یا نورولوژی پرداخته شده است، شرایط معافیت پزشکی تشنج 1401توضیح داده شده است.

در بند 11 این بخش در خصوص معافیت پزشکی صرع چنین آمده است که:

مشمولین می توانند با انواع بیماری صرع به شرط آن که سوابق بیماری مستند باشد و به صورت كلينيكي و پاراكلينيكي در مراكز درماني نظامي يا دانشگاهي به اثبات برسد و مورد تایید قرار گیرد، معافیت دائم دریافت نمایند.

البته در تبصره ی این قانون چنین آمده است که در مواردی که شروط لازم در این بند محقق نشده باشد اما وجود صرع در مشمول محتمل باشد مشمول می تواند معافیت از خدمات رزم دریافت نماید.
به این معنا که در شرط اثبات کلینیکی، حملات تشنج ناشی از صرع بایستی توسط پزشک مشاهده شود و در شرط اثبات پاراکلینیکی، بیماری صرع بایستی به کمک نوار های مغزی به اثبات برسد.

علاوه بر این چنانچه بیماران مبتلا به صرع که بیماری آن ها با دارو تحت کنترل می باشد و معاف از خدمات رزم شناخته شده اند، در حین خدمت مقدس سربازی دچار حملات تشنج شوند، برای آن ها کمیسیون تشکیل داده می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد.

معایب معافیت پزشکی صرع و گواهینامه راهنمایی رانندگی

توجه کنید که بیماری صرع یکی از بیماری هایی است که می توان به کمک آن معافیت پزشکی دریافت نمود اما مشمولینی که با بیماری صرع اقدام به دریافت معفیت پزشکی می نمایند با محدودیت های معافیت پزشکی تشنج رو به رو خواهند شد.
در واقع مشمولینی که کارت معافیت پزشکی صرع دریافت می کنند تا 3 سال پس از دریافت معافیت خدمت سربازی، نمی توانند گواهینامه دریافت کنند.

از آن جایی که دریافت گواهینامه برای بیماران مبتلا به صرع، خطر آفرین خواهد بود، دریافت گواهینامه برای آنان مجاز نمی باشد.
اما متقاضیان دریافت گواهینامه که مبتلا به صرع هستند ولی بیماری آن ها تحت کنترل با دارو است تنها می توانند پس از گذشت 3 سال از صدور معافیت پزشکی صرع، نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایند.
البته توجه کنید که گواهینامه صادر شده برای آن دست از متقاضیانی که بیماری صرع دارند مشروط بوده و تنها یک سال اعتبار خواهد داشت. اما امکان تمدید مجدد آن امکان پذیر است. 

جمع بندی

لازم به ذکر است که محدودیت های معافیت پزشکی در استخدام هم ممکن است شامل حال این دسته از مشمولان بشود.

چنانچه در خصوص موضوع معافیت پزشکی تشنج نیاز به راهنمایی داشتید و یا سوالاتی در این زمینه برای شما مطرح شده استف می توانید با مشاورین ما تماس برقرار نمایید.

آیا متاهلین از خدمت سربازی معاف هستند؟

  • مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی تشنج چیست؟
  • برای دریافت معافیت پزشکی صرع ابتدا به کجا مراجعه کنیم؟
  • بیماری صرع در شورای پزشکی چگونه بررسی می شود؟

مطالب مشابه

105 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مهدی محمودی
    7 اردیبهشت 1403 10:16 ب.ظ

    سلام با عرض سلام.من24سال پیش معافیت پزشکی گرفتم معافیت پزشکی مغز و اعصاب گرفتم.وگواهینامه رانندگیم روبعد از بیست سال گواهینامه رانندگیم روگرفتن پایه سوم دادن بیچاره کردن منو بخدا الان بچه هام بزرگ شدن و17ساله که شغلم رانندگی هست وبیمه رانندگان دارم وکارت هوشمند رانندگان دارم حالا چکارکنم منو بیچاره کردن تو رو خدا هرکس هرکاری رو میدونه من گواهینامه ام رو بگیرم راهنمایبم کنه.ممنون

    پاسخ
  • گواهینامه رانندگی بیماران صرع مثل من ۲۰ تشنج نکردم قرص میخورم کنترل شده مثل افراد عادی گواهینامه بگیرم

    پاسخ
  • سلام.من ماهی یک بار تشنج میکنم…و دو تا نوار مغز در تاریخ مختلف دارم…و اورژانسی که منو برده هم نامه داده…پدر هم ۲۲ ماه جبهه داره..میتونم برای معافی اقدام کنم؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من کارت معافیت پزشکی بیماری صرع دارم چیکار کنم گواهینامه بگیرم

    پاسخ
  • سلام
    کسی ک گواهیناگه گرفته و بعد از اون تشنج کنه و بخواد معافیت پزشکی بگیره تکلیف گواهینامه ش چی میشه

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید.
    من از کودکی که به دنیا اومدم تشنج میکنم و دکتر میرم تو این ۲۴سال .من همه مدارک که برای دکتر میبردم رو دارم و الان تحت نظر دکتر هستم و میشه گفت ی پرونده پزشکی در سیستم اقا دکتر دارم . من روزی ۷تا قرص میخورم و سرگیجه دارم به طوری که نمیفهمم تو اون مدت که سرگیجه دارم چیکار میکنم و اگر قرصم رو نخورم بعد ۲روز تشنج میکنم . میخواستم بدونم آیا با این تفاسیر من معاف کامل میشم ؟
    سوال دیگه ای که داشتم .من چند سال پیش گواهی نامه گرفتم بدون کمیسیون پزشکی تکلیف گواهینامه من چی میشه ؟
    ممنون میشم کمک کنین

    پاسخ
  • با سلام. ببخشید بنده از 15 سالگی صرع داشته‌ام و بعد از اتمام درس و دانشگاه وضعیتم بهتر شده. قرص کاربامازپین میخورم روزی 3 تا. با این اوصاف بیشتر از 3 سال است که بهم حمله دست نداده. از طرفی پیش‌آگاهی هم دارم یعنی متوجه میشوم که قرار است چند ثانیه دیگر تشنج کنم که حداقل این زمان 6،7 ثانیه و حداکثر 1 یا 2 دقیقه یا حتی بیشتر، است. با این اوصاف برای گواهینامه اقدام کرده‌ام و منتظر نوبت کمیسیون پزشکی هستم. به نظر شما احتمال موافقت با درخواست بنده هست. تشکر

    پاسخ
    • اینو برای دوستانی مینویسم که شاید مشکلی شبیه مشکل من داشته باشند: رفتم کمیسیون و بعد گرفتن نوار مغز و تایید پزشک متخصص، مجوز داشتن گواهینامه فقط به مدت 2 سال رو دادند.

      پاسخ
  • امیرحسین
    17 دی 1400 12:40 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    من از یازده دوازده سالگی به صرع مبتلا هستم
    که در یک سال اخیر بدتر شده و با وجود قرص خوردن چهار بار حمله صرع و تشنج داشتم
    آیا بهم معافی دائم میدن؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور