معافیت پوکی استخوان

معافیت پوکی استخوان یکی از انواع معافیت های خدمت سربازی است که بواسطه آن افرادی که دارای مشکلات استخوانی و تراکم آن هستند، از حضور در خدمت سربازی معاف می شوند. پوکی استخوان یکی از مشکلات شایع در جوامع امروزی است که تأثیر مستقیمی بر سلامت و عملکرد افراد دارد. این بیماری، با کاهش چگالی استخوان‌ها و ضعف ساختار استخوانی همراه بوده و عاملی موثر در کاهش کیفیت زندگی فرد و افزایش خطر ابتلا به شکستگی استخوان در اثر انجام حرکات شدید بدنی است.

سازمان نظام وظیفه با ارائه تخفیفاتی در مدت زمان خدمت سربازی و یا معافیت دائم مشمولان برای حضور در این دوره، شرایط مناسبی برای این دسته از افراد ایجاد کرده است.

برای دریافت معافیت خدمت سربازی به دلیل پوکی استخوان و بیماری های متابولیک استخوانی، دانستن قوانین این روند و آگاهی از شرایط خاص آن به همراه دریافت مشاوره برای طی مراحل خاصی از جمله ارائه مدارک و حضور در مراکز تشخیصی سازمان نظام وظیفه، لازم و ضروری است.

ما در گروه تخصصی راستین مشاور آماده راهنمایی و هدایت شما عزیزان برای یافتن آگاهی کافی پیرامون روند دریافت کارت معافیت خدمت سربازی به دلیل پوکی استخوان هستیم و در کنار شما تمامی این مراحل را با اتکا بر اطلاع از تمامی قوانین به روز سازمان نظام وظیفه و چگونگی تسریع و تسهیل در این زمینه، انجام می دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید تا ذهنیت شفافی از معافیت پوکی استخوان کسب کنید:

منظور از پوکی استخوان چیست؟

منظور از بیماری پوکی استخوان، کاهش چگالی استخوان‌ها و ضعف ساختار استخوانی است که معمولاً باعث افزایش خطر شکستگی استخوان‌ها در جریان فشار زیاد و یا انجام حرکات شدید بدنی می‌شود. این بیماری معمولا به علت کاهش جذب کلسیم و ویتامین D، نقص هورمون های مرتبط با استخوان سازی و بیماری‌های مزمن مانند کم کاری تیروئید یا بیماری کلیوی ایجاد می شود.

پوکی استخوان در زمان خدمت سربازی می‌تواند مشکل بزرگی سر راه حضور درست و مورد انتظار مشمولان در جریان برنامه ها و آموزش های این دوره باشد. از آن جایی که سربازان نیاز به قدرت بدنی بالا و استحکام استخوانی کافی برای حضور در شرایط سخت نظام وظیفه دارند، داشتن این بیماری می تواند عاملی جدی برای ایجاد محدودیت های خاص و زیاد برای این افراد باشد.

مشمولان و سربازانی که دارای پوکی استخوان هستند، از انجام فعالیت های فیزیکی خاص این دوره ناتوان می مانند و می توانند با اثبات داشتن بیماری پوکی استخوان، بدون اتمام دوره و یا حضور در خدمت سربازی، موفق به کسب معافیت از خدمت سربازی شوند. دریافت معافیت از خدمت سربازی برای پوکی استخوان به عوامل متعددی بستگی دارد و نیاز به ارزیابی پزشکی دقیق و تشخیص از سوی مراکز و سازمان های رسمی و تایید کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه دارد.

شرایط دریافت معافیت پزشکی پوکی استخوان

در جریان اقدام برای گرفتن معافیت پزشکی برای بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و متابولیک استخوانی، دانستن این موضوع که نوع معافیتی که به مشمول تعلق می‌گیرد با توجه به شدت و نوع بیماری، انواع مختلفی دارد، لازم و ضروری است. این امر به منزله این است که با توجه به نوع و شدت بیماری، سطح و میزان توانایی هر فرد مشمول برای حضور در خدمت سربازی و انجام فعالیت‌های خاص این دوره، متفاوت است.

به همین دلیل، سازمان نظام وظیفه، مشمولانی که از نظر وضعیت سلامتی و توانمندی جسمی و بدنی در وضعیت مناسبی قرار ندارند را، مطابق با قانون گذاری های این سازمان، از حضور در این دوره معاف کرده و یا تخفیفات خدمتی و یا معافیت از رزم را متناسب با شرایطشان، برای آن ها در نظر می گیرد. به طور کلی می توان گفت مشمولان نظام وظیفه خدمت سربازی به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که این چهار دسته شامل موارد زیر هستند:

  • مشمولان عادی و کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم هستند و بدون هیچ مشکلی قادر به انجام خدمت سربازی خود می باشند.
  • مشمولانی که به دلیل برخورداری از نقص عضو یا ابتلا به بیماری های خاصی، از سلامتی کامل برخوردار نبوده و از خدمت رزم معاف می شوند.
  • کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری های خاص، به صورت موقت از انجام خدمت سربازی معاف شده و اقدام به درمان می کنند.
  • مشمولانی که به طور کلی به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و روانی قادر به انجام خدمت سربازی نیستند و به طور کامل معاف می شوند.

معافیت دائم به دلیل بیماری متابولیک استخوان

معافیت دائم به دلیل بیماری متابولیک استخوان می‌تواند به دو عامل مشخص که شامل استئومالاسی و استئوپروزهای ثانویه و یا استئوپروزهای با زمینه ارثی هستند، وابسته باشد. استئومالاسی به معنای کاهش تراکم استخوان است و معیار آن توده استخوانی است که در مقایسه با حداکثر توده استخوانی، بیش از 2.5 درجه کاهش یافته باشد.

این حالت نشانگر پوکی استخوان و ضعف ساختار استخوانی در فرد است و خطر افزایش شکستگی استخوان‌ها در صورت تحمل فشار یا ضربه را تشدید می کند.

عامل بعدی که همان استئوپروزهای ثانویه یا استئوپروزهای با زمینه ارثی است، به علت وجود بیماری‌های متابولیکی یا عوامل وراثتی خاص خود، سبب عدم شکل گیری درست استخوان در بدن شده و تراکم لازم استخوانی مورد نظر در فرد را با اختلال روبرو می کند. با داشتن این بیماری فرد به ضعف استخوانی دچار شده و ریسک افزایش خطر شکستگی در هنگام وقوع فشار یا ضربه را به همراه خواهد داشت.

این نوع از پوکی استخوان به عنوان عوامل دائمی معافیت از خدمت سربازی شناخته می شود زیرا فرد مبتلا به این نوع از پوکی استخوان نمی‌تواند شرایط سخت و فشارهای بدنی نظام وظیفه را تحمل کند.

شرایط معافیت از رزم برای افراد دارای پوکی استخوان

بیماری پوکی استخوان استئوپنی، نوع دیگری از بیماری های متابولیک استخوان است که به دلیل کاهش توده استخوانی، سبب معافیت از برخی از فعالیت های خدمت سربازی که دارای تحرک و فشار بیشتری هستند، می شود. از نشانه های رایج استئوپنی کاهش میزان تراکم استخوان است که می‌تواند نشانگری از پوکی استخوان باشد. این بیماری به دلیل ضعف ساختار استخوانی منجر به افزایش خطر شکستگی در صورتی که فشار یا ضربه به استخوان های فرد وارد شود، می گردد.

با توجه به بیماری پوکی استخوان، فرد مبتلا به استئوپنی تحمل فشارها و ضربات جسمانی را که در خدمت رزمی ممکن است به او وارد شود، نخواهد داشت. به همین دلیل، افرادی که به استئوپنی مبتلا هستند، می‌توانند معافیت از خدمت رزمی را به دلیل ناتوانی جسمانی دریافت کنند.

مراحل گرفتن معافیت پوکی استخوان

برای دریافت معافیت پزشکی به دلیل پوکی استخوان و بیماری‌های متابولیک استخوان، هر فرد می بایست به صورت دقیق و کاملا زمانبندی شده مراحل تعیین شده در دفترچه نظام وظیفه را انجام دهد. بارگزاری و ارائه مدارک مورد نیاز و حضور به موقع در مراکز و بیمارستان های تحت نظر سازمان نظام وظیفه از مهمترین این مراحل است.

برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با مراحل اخذ معافیت پوکی استخوان، موارد زیر را به شما معرفی کرده و خاطر نشان می کنیم که با درخواست مشاوره و راهنمایی از کارشناسان با تجربه و آگاه ما در مرکز راستین مشاور می توانید بدون هیچ دغدغه ای و در سریعترین و راحت ترین شرایط ممکن برای دریافت این معافیت اقدامات لازم را انجام دهید. مراحل اخذ معافیت پوکی استخوان شامل موارد زیر است:

  • دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی
  • تکمیل برگه خود اظهاری سوابق بیماری در پشت برگ معاینه اولیه
  • مراجعه به یکی از پزشکان متخصص در زمینه بیماری های استخوانی
  • تکمیل برگه معاینه اولیه توسط پزشک متخصص
  • مراجعه به مرکز پلیس +۱۰ و ثبت نام در سامانه
  • ارائه مدارک مربوطه به متصدی پلیس +۱۰
  • ارائه مدارک تایید شده به شورای پزشکی و کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه
  • دریافت برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست
  • مراجعه به بیمارستان یا مرکز بهداشتی جهت انجام معاینات تشخیصی
  • دریافت جواب آزمایش بیمارستان از حوزه اعلام نتیجه
  • دریافت دعوتنامه حضور در کمیسیون پزشکی
  • برگزاری جلسه شورای پزشکی

شرایط اعتراض به رای کمیسیون پزشکی برای معافیت پوکی استخوان

پس از اعلام نتیجه کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه مبتنی بر عدم ناتوانی فرد به دلیل پوکی استخوان در دوران خدمت سربازی، ممکن است برخی از افراد تمایل داشته باشند تا به این نتیجه اعتراض کرده و سبب بازنگری و تغییر حکم صادر شده باشند. در این شرایط سازمان نظام وظیفه به مشمولان و چنین افرادی این اجازه را داده است تا در مقابل رأی‌های صادرشده از سوی این کمیسیون اعتراض کنند.

مراحل اعتراض به کمیسیون‌های پزشکی مختلف متفاوت است. اما به طور کلی در هر مرحله می‌توان اعتراض خود را به کمیسیون پزشکی استان مربوطه ارسال کرد تا مورد بررسی قرار گیرد. مراحل اعتراض به حکم صادر شده از سوی کمیسیون پزشکی به ترتیب شامل اعتراض به کمیسیون شهرستان، اعتراض به کمیسیون استان، اعتراض به کمیسیون سازمان و اعتراض به شورای عالی است. همانطور که می دانید اعتراض به شورای عالی آخرین فرصت برای اعتراض درباره معافیت بیماریهای متابولیک استخوان است و رأی صادر شده از سوی آن لازم الاجرا و قطعی است و دیگر تغییری نخواهد کرد.

نحوه گرفتن معافیت از خدمت در حین خدمت به دلیل پوکی استخوان

اگر در طول خدمت سربازی مشمولان به نقص عضو یا بیماری خاصی مبتلا شوند که درمان آنها بیشتر از ۶ ماه طول بکشد و بیمارستان‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی این موضوع را تایید کنند، معافیت از ادامه خدمت برای فرد صادر می شود.

دوران درمان مشمولان تحت این قانون به عنوان بخشی از دوره ضرورت خدمت آنها محسوب می‌شود و در سوابق آن ها محفوظ خواهد بود. در صورتی که این تشخیص که نقص عضو یا بیماری سربازان تا پایان خدمت ادامه خواهد داشت، این موضوع به طور دقیق در اسناد معاینه ذکر می شود و با تنظیم صورتجلسه شورا، به واحد خدمت مربوطه ارسال شده تا مراحل ترخیص و معرفی به سازمان نظام وظیفه انجام شود.

در بلاگ راستین مشاور بخوانید: معافیت پزشکی پارگی تاندون دست

مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی پوکی استخوان

برای دریافت معافیت پزشکی پوکی استخوان آماده سازی و فراهم کردن برخی از مدارک شناسایی و پزشکی لازم و ضروری است. بر اساس تجربیاتی که ما از این فرآیند داریم، سازمان نظام وظیفه در صورت عدم ارسال درست حتی یکی از مدارک، فرآیند درخواست معافیت را با اطناب مواجه کرده و یا به صورت کلی این درخواست را ملغی اعلام می کند.

بنابراین، هنگام اقدام برای درخواست معافیت پزشکی، حتماً مدارک مورد نیاز را بررسی کنید تا هیچ موردی از دست نرود و در زمان ارائه مدارک با مشکل تاخیر در تهیه مدارک، مواجه نشوید. مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پزشکی پوکی استخوان عبارتند از:

  • ارائه اصل و تصویر کلیه صفحات شناسنامه عکسدار مشمول
  • برگه شماره یک تکمیل شده وضعیت مشمولان
  • افتتاح حساب عابر بانک سپه و درج شماره حساب در برگ شماره یک
  • یک قطعه عکس رنگی ۴×۳ تمام رخ با زمینه سفید برای مشمول
  • برگه شماره پنج واکسیناسیون مهر شده
  • ارائه اصل و تصویر کارت ملی مشمول
  • برگه شماره دو معاینه اولیه تکمیل شده مشمولان توسط پزشک عمومی یا متخصص
  • ارائه اصل و تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل

معافیت پوکی استخوان و اقدام برای دریافت آن همواره نیاز به حضور به موقع فرد در بیمارستان سازمان نظام وظیفه و آماده سازی مدارک مورد نیاز در مراحل ارائه درخواست است. در صورتی که شما مشمولان قصد دارید از این معافیت بهره‌مند شوید، توجه به مواردی از قبیل تکمیل برگه‌ها، حاضری در معاینات و ارائه مدارک مورد نیاز برای شوراهای پزشکی مربوطه لازم و ضروری است.

بدین منظور، مشاوران ما در مرکز تخصصی راستین مشاور با استفاده از تجربه و دانش به روز پیرامون قوانین مرتبط، آماده هستند تا شما عزیزان را در فرایند اخذ این معافیت همراهی و راهنمایی نمایند.

کارشناسان ما با ارائه اطلاعات صحیح و راهنمایی دقیق، شما را در انجام کلیه مراحل لازم و تأمین مدارک مورد نیاز همراهی خواهند کرد تا امکان دریافت معافیت پزشکی بیماریهای متابولیک استخوانی برای شما فراهم شود. راستین مشاور پایگاه اطلاع رسان امن و دقیقی است که شما را در دستیابی به انواع معافیت های پزشکی از جمله معافیت پزشکی پوکی استخوان حمایت و راهنمایی می کند.

  • منظور از پوکی استخوان چیست؟
  •  برای معافیت پزشکی پوکی استخوان چه مدارکی نیاز داریم؟
  •  برای گرفتن معافیت پوکی استخوان چه مراحلی را باید طی نمود؟ 

برای دریافت مشاوره نظام وظیفه و امریه با راستین مشاور تماس بگیرید.

مطالب مشابه

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور