معافیت پزشکی تشنج و صرع نظام وظیفه و راهنمایی رانندگی

آیا تشنج باعث معافیت میشود ؟

بیماری صرع که باعث تشنج های مکرر در فرد می شود یکی از بیماری های مغز و اعصاب می باشد که به دلایل مختلفی اتفاق افتاده و می تواند بیمار را با مشکلاتی رو به رو سازد.

مشمولینی که بیماری صرع داشته و دچار تشنج های ناگهانی می شوند مطابق با قوانین نظام وظیفه با دارا بودن شرایطی می توانند معافیت پزشکی صرع دریافت کرده و به این طریق از رفتن به سربازی معاف شوند.

بنابراین در این نوشتار قصد داریم تا معافیت پزشکی تشنج 1401 را با هم بررسی کرده و شرایط و قوانین مرتبط با آن را مرور نماییم.

بیماری صرع چیست؟

برای آن که بتوانیم معافیت پزشکی تشنج را برای شما توضیح دهیم ابتدا قصد داریم تا شما را با بیماری صرع (از نظر شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه) و علائم آن آشنا کنیم.

معافیت پزشکی تشنج و صرع

چهارمین بیماری عصبی رایج در جهان، بیماری صرع می باشد که به دلیل اختلال در انتقال پیام های عصبی مغز رخ می دهد. تشنج هایی که به دلیل بیماری صرع در فرد رخ می دهد می تواند به علل مختلفی ایجاد شده و یا حتی بدون علت باشند.

اگر چه که تشخیص بیماری صرع مشکل می باشد اما معمولا بیماری صرع با علائمی همراه است که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • عدم کنترل بر روی عضلات
  • افتادن بر روی زمین و ایجاد تشنج در فرد با حرکات ناگهانی و سریع
  • بی هوشی
  • اختلال در حواس همچون عدم کار کردن حس بویایی و یا شندین صدا های عجیب
  • خیره شدن به هوا

قوانین مربوط به معافیت پزشکی تشنج 1401

در بخش چهارم از قانون شرایط معافیت پزشکی که به بیماری های مغز و اعصاب یا نورولوژی پرداخته شده است، شرایط معافیت پزشکی تشنج 1401توضیح داده شده است.

در بند 11 این بخش در خصوص معافیت پزشکی صرع چنین آمده است که:

مشمولین می توانند با انواع بیماری صرع به شرط آن که سوابق بیماری مستند باشد و به صورت كلينيكي و پاراكلينيكي در مراكز درماني نظامي يا دانشگاهي به اثبات برسد و مورد تایید قرار گیرد، معافیت دائم دریافت نمایند.

البته در تبصره ی این قانون چنین آمده است که در مواردی که شروط لازم در این بند محقق نشده باشد اما وجود صرع در مشمول محتمل باشد مشمول می تواند معافیت از خدمات رزم دریافت نماید.
به این معنا که در شرط اثبات کلینیکی، حملات تشنج ناشی از صرع بایستی توسط پزشک مشاهده شود و در شرط اثبات پاراکلینیکی، بیماری صرع بایستی به کمک نوار های مغزی به اثبات برسد.

علاوه بر این چنانچه بیماران مبتلا به صرع که بیماری آن ها با دارو تحت کنترل می باشد و معاف از خدمات رزم شناخته شده اند، در حین خدمت مقدس سربازی دچار حملات تشنج شوند، برای آن ها کمیسیون تشکیل داده می شود تا بررسی های لازم صورت گیرد.

معایب معافیت پزشکی صرع و گواهینامه راهنمایی رانندگی

توجه کنید که بیماری صرع یکی از بیماری هایی است که می توان به کمک آن معافیت پزشکی دریافت نمود اما مشمولینی که با بیماری صرع اقدام به دریافت معفیت پزشکی می نمایند با محدودیت های معافیت پزشکی تشنج رو به رو خواهند شد.
در واقع مشمولینی که کارت معافیت پزشکی صرع دریافت می کنند تا 3 سال پس از دریافت معافیت خدمت سربازی، نمی توانند گواهینامه دریافت کنند.

از آن جایی که دریافت گواهینامه برای بیماران مبتلا به صرع، خطر آفرین خواهد بود، دریافت گواهینامه برای آنان مجاز نمی باشد.
اما متقاضیان دریافت گواهینامه که مبتلا به صرع هستند ولی بیماری آن ها تحت کنترل با دارو است تنها می توانند پس از گذشت 3 سال از صدور معافیت پزشکی صرع، نسبت به دریافت گواهینامه اقدام نمایند.
البته توجه کنید که گواهینامه صادر شده برای آن دست از متقاضیانی که بیماری صرع دارند مشروط بوده و تنها یک سال اعتبار خواهد داشت. اما امکان تمدید مجدد آن امکان پذیر است. 

جمع بندی

لازم به ذکر است که محدودیت های معافیت پزشکی در استخدام هم ممکن است شامل حال این دسته از مشمولان بشود.

چنانچه در خصوص موضوع معافیت پزشکی تشنج نیاز به راهنمایی داشتید و یا سوالاتی در این زمینه برای شما مطرح شده استف می توانید با مشاورین ما تماس برقرار نمایید.

آیا متاهلین از خدمت سربازی معاف هستند؟

  • مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی تشنج چیست؟
  • برای دریافت معافیت پزشکی صرع ابتدا به کجا مراجعه کنیم؟
  • بیماری صرع در شورای پزشکی چگونه بررسی می شود؟

مطالب مشابه

105 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر بنده مشکل تشنج دارم ولی در ام ار ای چیزی نشون نمیده الان در حین سربازی اقدام کردم ولی معاف رزم شدم رفتم اعتراض بیمارستان گفت ۶ماه باید بگذره واسه اعتراضت قرص دپاکین هم مصرف میکنم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من چندین بار تشنج کردم از 7 سالگی و نزدیک 8 سال هم دارو مصرف میکردم تا اواخر 91 و از اون موقع به بعد تا امسال که من 22 سالم هست تشنج نداشتم و دارو مصرف نمی کنم آیا ممکن هست من معاف بشم ؟

    پاسخ
  • سلام
    من بیماری صرع دارم و دارو ضد تشنج مصرف میکنم.
    تا زمانی که دارو میخورم مشکلی ندارم اما ۲ بار فراموش کردم قرصام رو بخورم و طی ۲۴ساعتی که میگذره تشنج میکنم و تا قرص میخورم قطع میشه
    همچنین با اینکه قرص مصرف میکنم اما نوار مغزی که گرفتم امواج تشنجی شناسایی شده بود.
    در این شرایط معافیت از رزم میشم یا دائم؟

    پاسخ
  • سلام ببخشید من برای بیماری صرع (بند ۱۱ ماده ۳۲) ۳بار اقدام کردم و فرستادن منو کمیسیون به مشهد از بیرجند.چون مکرر زیر نظر متخصصین بودن خدارو شکر خوب شدم و نوار مغزی که گرفتن خوب بود ولی گفتن شما چون یه زمانی این مشکل رو داشتید ممکنه دوباره باز بیماریتون برگرده.و دوباره که اقدام کردم تقریبن ۲/۵سال پیش گفت پزشک بهداری برای گواهینامه که رفتم که قانون آمده که مادام العمر دیگه اونایی که صرع داشتن نمیتونن گواهینامه بگیرن و دیگه منو به مشهد کمیسیون هم نفرستاد و من موندم بدون گواهینامه با زنو بچه کوچیک و پدر مادر پیرم و یه ماشین که دائم کارای اوناروهم انجام میدم و سر کار هم میرم.شما تورو خدا راهنماییم کنید.دیگه سنگی نمونده که به سرم نزده باشم.ممنون میشم راهنماییم کنید قربان.

    پاسخ
    • افسر مشاور
      26 بهمن 1399 9:34 ق.ظ

      سلام وقت بخیر طبق قانون از سال 1397افراد مصروع نباید گواهینامه داشته باشند. ضمنا از تهران اقدام کنید شاید فرجی بشود

      پاسخ
    • علی رحیم زاده
      27 مرداد 1402 7:55 ب.ظ

      سلام من توی کمیسیون پزشکی هستم سخن اشتباهی است حتما اقدام کنید در صورت نداشتن اختلال فعال در تشنج میتونید تا سقف دوسال بگیرید

      پاسخ
      • سلام خوب هستید
        ببخشید من سال ۱۴۰۱ معافیت پزشکی با صرع داشتم از اون موقع هم تشنجی نداشتم ولی دارو مصرف میکنم میخواستم بدونم اگه برای گواهینامه بعد دو سال اقدام کنم بهم تعلق میگیره؟

        پاسخ
      • سلام و درود

        من سال ۹۳ گواهینامه گرفتم،و سال ۹۵ معافیت برای صرع گرفتم و بعد از اون تا سال ۱۴۰۳ که گواهینامه داشتم بدون هیچ مشکلی رانندگی میکنم و کاملا تحت کنترل هست،یعنی ۸ سال بعد از معافی رانندگی کردم.

        الان برای تمدید باید برم کمیسیون،چه مدارکی باید ببرم؟اصلا نیازی به مدارک هست؟ممنون میشم در رابطه با روند توضیح بدید

        پاسخ
  • محمد بهرامی نسب
    13 دی 1399 2:07 ب.ظ

    باسلام ودرود
    بنده نظامی هستم بابیست سال خدمت ناراحتی اعصاب وروان دارم ‌تحت درمانم
    هفته گذشته نوارمغزگرفتم ومتخصص‌ مغزواعصاب ‌اعصاب وروان داشتن صرع روتاییدکردن
    امیدی به بازنشستگی من هست
    چکاربایدبکنم

    پاسخ
  • سلام من شوهرم صرع داره ۵ ساله ولی الان ۳ سال گزشته ک اصن تشنج نکرده و داروهاشو قط کرده برا گرفتن گواهینامه باید چیکارکنه …

    پاسخ
    • افسر مشاور
      13 دی 1399 9:04 ق.ظ

      سلام وقت بخیر اولا افراد مصروع گواهینامه ندارند ثانیا: اگر الان می خواهی اقدام کنید باید وزه نظام وظیفه شهرتان مراجعه کنید وان ها نیز شما را به بیمارستان نظامی شهرتان ارجاع بدهند اگر نوار EEGشمامنفی باشد برای شما گواهی نامه پایه3به شما تعلق می گیرد

      پاسخ
    • سلام بنده معاف بخش ۴ بند ۱۱ (صرع و انواع آن)هستم
      و قبل معافیم برای گواهینامه اقدام کردم،کارت معافیم هم صادر شده،امروز هم امتحان گواهینامه داشتم آیا برام گواهینامه صادر میشه ؟(من در ثبت نام گواهینامه گفتم خدمت نرفتم)
      ممنون میشم جواب بدین

      پاسخ
      • افسر مشاور
        25 دی 1399 12:35 ق.ظ

        سلام وقت بخیر: اولا تنها برای افراد مصروع درصورتیکه نظام وظیفه تائید کند پایه 3تعلق می گیرد. کدملی شما درسیستم ناجا ثبت شده است موقع صدور برای شما مشکل پیش می اید

        پاسخ
        • سلام آیابرای افرادی که درخواب تشنج میکنندگواهینامه داده میشه؟۳۸ساله فقط درخواب

          پاسخ
  • سلام خسته نباشید من تا 7 سالگی 3 بار تشنج داشتم بعد الان برا خدمت که رفتم نوار مغز گرفت متخصص گفت که احتمالا معافی عا حالا باید برم شورا پزشکی خاستم ببینم منکه الان 22 سالمه و از اون موقع هیچ قرصیم نمیخورم و موردی دیگه ای نداشتم معاف میشم؟؟؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      9 آذر 1399 8:50 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: باید وضعیت حالتان مورد بررسی قرار گیرد ونیز نوار EEGمورد بررسی قرار داد اگر وضعیت تان حاد باشد معافیت دائم داده می شود

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من بیماری تشنج دارم و میتونم معاف دائم بشم
    ولی نمیخوام معاف دائم شم و میخوام مثل ادمای عادی برم خدمت و یا معاف از رزم بشم
    امکانش وجود داره؟
    با تشکر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      11 آبان 1399 12:12 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: تشنج یا صرع؟ اگر صرع مقاوم به درمان داشته باشید جواب مثبت است اما به خاطر تشنج جواب منفی است

      پاسخ
  • با سلام معافیت پزشکی صرع کارت قرمز محسوب میشه؟
    چه مشکلاتی در اینده پیش میاد برامون
    یکم توضیح میدید ممنون

    پاسخ
    • افسر مشاور
      20 مهر 1399 4:02 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:‌اولا کارت قرمز 12سال وجود ندارد ثانیا: برخی ممنوعیت ها مثل ابطال گواهینامه ماشی وموتور و عدم استخدام درمراکز نظامی وبرخی مراکز دولتی دارد.

      پاسخ
      • سلام من سال ۹۰ اولین بار حمله تشنج بهم دست داد و بعد از اون ۴ یا ۵ بار توی خواب تشنج کردم و آخرین بارش هم ماه پیش بود، ولی الان تحت درمان دارویی هستم و رعایت خواب کافی و … دارم. ولی نوار مغزم تا به امروز همیشه سالم بوده و چیزی نشون نمیداده. مثل یک آدم سالم ولی تشنج کردم. به نظرتون توی کومیسیون چه اتفاقی میوفته؟

        پاسخ
        • افسر مشاور
          22 دی 1399 11:06 ق.ظ

          سلام وقت بخیر به احتمال خیلی زیاد معاف از رزم می شوید

          پاسخ
          • سلام خسته نباشید من تشنج دارم بمدت ۱۳ سال فنوباربیتال ترک وقرص لاکوزمید برام نوشته
            ودز قرص میبره بالا ومن تشنج میکنم تو نوار مغزم نوشته گیجگاه سمت راست باعث میشه تشنج کنم وچند روز پیش تشنج کردم رو لاکسا ۲۰۰ وهمزمان اقدام کردم واسه سربازی
            بعضیا میگن ۱۰۰٪معافی بعضیا هم میگن چه بخوای چه نخوای معاف از رزمی
            من شنیدم اگه معاف بشم برا استخدام شدن تو ادارات دولتی مشکل برام پیش بیاد ب همین خاطر میخوام برم سربازی لطفا بگین من با این شرایط معاف از رزم میشم یاخیر؟؟!

  • امید حبیبی راد
    7 مهر 1399 9:56 ب.ظ

    سلام خسته نباشید من تشنج میکنم و تابه حال ۳ بار ایجاد شده ولی با نخوردن قرص و شب بیداری و تحرک زیاد
    و مشروبات الکلی میخواستم ببینم شامل معافی هست یا نه و قرص لِوبل مصرف میکنم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      10 مهر 1399 9:42 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: تشنج باعث معافیت نیست اگر تشنج شما بیماری صرع منجر شود بله باشرایط خاص معاف می شوید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من چند سال پیش چند بار تشنج کردم اما الان با استفاده از دارو های دپاکین کاملا خوب شدم اما می خواستم معافیت بگیرم آیا با سوابق من معافیت میدن و این که من آسم هم دارم و چند سال که دارو استفاده می کنم و اگه دو بیماری متفاوت داشته باشم به طور همزمان احتمال اینکه معاف دائم بشم چقدر هست و اگه از طریق صرع معاف بشم گواهینامه ی من باطل میشه؟ با تشکر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      25 شهریور 1399 4:02 ب.ظ

      سلام وقت بخیر اولا:وضعیت الان شما مورد بررسی قرار می گیرد. ثانیا: اگر معافیت صرع بگیریدابتدا گواهینامه شما تاسه سال ایند ضبط می شود وبعداز ان بابررسی های مجد ان هم فقط پایه 3داده می شود.ضمنا ده تا معاف از رزم داشته باشی معاف دائم نمی دهند.

      پاسخ
  • با سلام و خسته نباشید.من در حال حاظر گواهینامه پایه ۳ دارم.الان میخواستم درخواست معافیت پزشکی برای تشنج بدم.سوال من اینه که در صورت معاف شدن من گواهینامه رو باطل میکنن؟

    پاسخ
  • سلام من معافیت پزشکی ماده 32بند11دارم برای گواهینامه رانندگی به کمیسیون پزشکی مراجه کردم هنوز جوابی درست نگرفتم من فقط یکبار مریض شدم آن هم توی خدمتم در مشهد مقدس تاحالا هم دارو استفاده نکردم من چکارکنم تابتوانم گواهینامه رانندگی بگیرم باتشکر

    پاسخ
  • سلام من بر اثر مصرف مداوم ترامادول اونروز تشنج كردم و باصورت سقوط كردم دماغم شكست دندونم شكست دماغم٢٠تابخيه خورده لب ام كلا پاره شده زير چشمام باد كرده و سياه شده و صورتمم ماليده رو اسفالت كلي ام خون بالا اوردم منو امبولانس اومد برد ٤روز بستري شدم ايا امكان معاف شدنم هست الان ٣ساله فرار كردم مرسي جواب بديد لطفا

    پاسخ
  • صالح آبسالان
    3 تیر 1399 2:13 ب.ظ

    سلام خسته نباشید
    بنده بیست سالمه و دانشجو هستم
    تشنج خفیف میکنم حدود ماهی دوبار این اتفاق برام می افته
    پشت فرمون تا موقع راه رفتن و صحبت کردن این اتفاق برام می افته
    دکتر های مختلفی هم رفتم دارو نوشتن ولی تاثیر نداشته
    میخواستم بدونم اگر معافیت بگیرم در آینده میتونم استخدام بشم تو اورگان های دولتی؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من در سال 1392 12 سال داشتم و دوبار تشنج کردم ، عدم هوشیاری کامل در بیداری داشتم
    که دکتر گفت اگر دوبار دیگه تنشج میکردم توی کما میرفتم بعد از مصرف 5 سال دارو دیگه به تنشنج مبتلا نشدم ولی توهم میزنم و بعضی وقتا ی حالت عجیبی بهم دست میده ، کف هردو پامم صافه به قدری که کفشام همه به سمت داخل برگشته و گاهی اوقات کمر درد و سر در شدید + دستامم عرق میکنه + 17 ماه جبهه پدر
    ایا معاف دائم میشم یا معاف از رزم ؟
    ممنون

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید بنده مشکل بیماری تشنج دارم دپاکین مصرف میکنم سرباز هستم چند روز پیش تشنج کردم تو پادگان پرونده پزشکی دارم کلا معاف از همه چی هستم در یگان خدمتی ایا معافی کامل تعلق میگیره چند دوره تشنجش داشتم بعد دوسال اومدم خدمت راهنمایی کنید لطفا

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من از سال ۹۱دچار بیماری صرع شدم
    تمام مدارکش اعم از نوار مغز و پرونده پزشکی و….موجوده
    متخصص مغزو اعصاب اول نظرش به این بوده که بنده بیماری صرع دارم اما شورای پزشکی اول قبول نکردن نظر پزشک متخصص رو وگفتن پیش یه متخصص دیگه هم باید برم
    متخصص دومی هم نظرش این بود که من بیماری صرع دارم اما باز شورای پزشکی دومی هم قبول نکردن بعد شورای عالی تشکیل شد وگفتن معاف از رزم ام.بنده مشهد هستم.بنظرتون برم تهران هم اعتراض بکنم به رای شورای عالی یا نه؟یا اینکه بعد اموزشی دوباره اقدام‌کنم؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکر از لطفتون

    پاسخ
    • افسر مشاور
      14 مرداد 1399 10:03 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: چون دوباره رد شدید وشورای عالی معاف رزم داده است تهران قبول نمی کند. درسربازی به شرطی که حملات مکرر داشته باشید می توانید روی این بیماری اقدام نمائید.

      پاسخ
  • سلام .خاهش میکنم جواب بدید من سه سال پیش معاف شدم میگن از سال ۹۷ دیگ گواهینامه ب افراد صرعی نمیدن. منم هیچ مشکلی ندارم ۱۷ ساله ی قرصم مصرف نمیکنم از بهترین دکتری هم نامه دارم.ایا از سال ۹۷ ب بعد کسی گواهی نامه گرفته؟ 09378495743 خاهش میکنم اگ کسی دیگ ام تو این جمع هس از ۹۷ ب بعد گرفته پیام بزاره وسم.

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 مرداد 1399 8:52 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: طبق آیین نامه های جدید به افراد مصروع واختلالات خلقی نمیدهند. چون طبق انجمن صرع ایران افراد مصروع نمی توانند رانندگی کنند. البته دوتا راه وجود دارد اول: ابطال کردن کارت معافیت تحصیلی ثانیا: یک درخواست معاینه مجدد بدهید که حالتون چطور است.

      پاسخ
      • سلام .خسته نباشید ممنونم از جوابتون. بنده هیچ مشکلی ندارم پرونده داشتم از ۱۷ سال پیش سازمان بهزیستی ۱۰ سال پیش هم منو در ااوردن از سازمان گفتن سالمی. درواقع این معافیت با دکتر صحبت کردم اشتباه کردم گرفتم از عوارضش بی خبر بودم.خیلی ضرر کشیدم .اگه راهی هست گواهی نامه بگیرم بگید در غیر این صورت بگید چطور کارت معافیت پذشکیمو ابطال کنم سه ساله گرفتمش ۲۴ سالمه ‌‌

        پاسخ
      • سلام ممنونم از جوابتون چطور میتونم درخاست ابطال کارت معافیت پذشکی بدم خیلیا زدن کامنت تو سایتای دیگ ک رفتن دنبالش پیگیری نمیشه این مسائل ایا واقعا اینجوریه جایی هست ک من برم مستقیم اونجا کارم را بیافته بهم بگید میخام باطلش کنم برم خدمت چون من این بیماریو ندارم ی سابقه بود اشتباه کردم اینو گفتم مدارک نوار مغزیم قبل معافیت و همین الانم جدید گرفتم نشون دهنده اینه سالمم ۲۰ ساله هیچ قرصی مصرف ندارم

        پاسخ
  • درود بر شما
    من سرباز هستم (5 ماه خدمت) در محل یگان خدمت دچار تشنج ضعیف شدم و باعث بر هم خوردن تعادل و شکستگی سر و کشیدگی رباط صلیبی مچ پا شدم.
    حدود سه هفته بعد از این اتفاق دوباره دچار تشنج شدم (این بار در منزل ) بطوریکه کامل بیهوش شدم و مدت سه روز در بیمارستان بستری شدم
    آیا امکان معاف شدن را دارم یا خیر؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 تیر 1399 1:13 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:مشمولین می توانند با انواع بیماری صرع به شرط آن که سوابق بیماری مستند باشد و به صورت كلينيكي و پاراكلينيكي در مراكز درماني نظامي يا دانشگاهي به اثبات برسد و مورد تایید قرار گیرد، معافیت دائم دریافت نمایند.

      البته در تبصره ی این قانون چنین آمده است که در مواردی که شروط لازم در این بند محقق نشده باشد اما وجود صرع در مشمول محتمل باشد مشمول می تواند معافیت از خدمات رزم دریافت نماید.
      به این معنا که در شرط اثبات کلینیکی، حملات تشنج ناشی از صرع بایستی توسط پزشک مشاهده شود و در شرط اثبات پاراکلینیکی، بیماری صرع بایستی به کمک نوار های مغزی به اثبات برسد.

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر بنده مشکل تشنج دارم ولی در ام ار ای چیزی نشون نمیده الان در حین سربازی اقدام کردم ولی معاف رزم شدم رفتم اعتراض بیمارستان گفت ۶ماه باید بگذره واسه اعتراضت قرص دپاکین هم مصرف میکنم

        پاسخ
    • مهدی محمودی
      7 اردیبهشت 1403 10:10 ب.ظ

      سلام

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور