معافیت اعصاب و روان سربازی به همراه مراحل و مدارک لازم برای آن

بیماری های اعصاب روان یکی از موارد شایع در کشور ما برای معافیت سربازی است. با توجه به عوارضی که این نوع بیماری ها دارند خدمت سربازی برای افراد عوارض داشته و بر اساس تشخیص پزشک معتمد نظام وظیفه برای فرد معافیت دائم در نظر می گیرند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی، معایب و محدودیت های داشتن کارت معافیت اعصاب روان، شرایط استخدام و گواهینامه فرد از جمله مواردی است که فرد قبل از اقدام برای این نوع معافیت باید مد نظر قرار دهد.

لذا در این مقاله مزایا و معایب داشتن کارت معافیت اعصاب و روان مورد بررسی قرار می گیرد و همه جوانب آن بررسی می شود که افراد با آگاهی برای این مورد اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال می توانند با تماس با مشاورین با تجربه ما بهترین راهکار را در مورد معافیت پزشکی اعصاب روان دریافت کنند. 

شرایط اولیه معافیت بیماری های اعصاب و روان

بیماری هایی همچون اختلال اضطراب ، اختلال پانیک ، اختلال وسواس(OCD)، فوبیا یا PTSD و یا دیگر اختلالات اضطرابی می توانند موجب معافیت اعصاب و روان شوند. به معافیت اعصاب و روان، معافیت روانپزشکی نیز گفته می شود.

البته توجه کنید که به علت امکان تقلب در این زمینه برای دریافت معافیت اعصاب و روان پیش شرط هایی همچون موارد زیر وجود دارد:

  • تعدد بستری متقاضی در بیمارستان‌ های روانپزشکی
  • اقدام به خودکشی
  • مصرف دارو ‌های اعصاب و روان
  • رفتار‌های ضد اجتماعی و نابهنجار

برای اطلاع از شرایط معافیت سربازی در سال جدید کلیک کنید.

مراحل اخذ معافیت اعصاب و روان سربازی

مراحل معافیت اعصاب و روان به شرح زیر است:

  • در مرحله ی اول افراد بایستی اقدام به پر کردن فرم های مربوطه در دفاتر پلیس 10+ نمایند.
  • در مرحله ی دوم پس از واریز مبالغ مشخص شده به حساب سازمان نظام وظیفه و دریافت فرم های مربوطه، تمامی مدارک را به انضمام مدارک پزشکی خود به این سازمان تحویل نمایند.
  • پس از مراجعه به سازمان نظام وظیفه متقاضی نامه ای را مبنی بر معاینه ی او، توسط یکی از بیمارستان های معرفی شده و مورد تایید این سازمان دریافت می کند.
  • پس از آن مشمول بایستی به بیمارستان مراجعه کرده و معاینات مربوطه را انجام دهد.
    نتیجه ی معاینات و آزمایشات معمولا دو تا سه هفته بعد از طرف بیمارستان به سازمان نظام وظیفه ارسال می گردد.
  • سپس از ارسال جوابیه ی بیمارستان زمان تشکیل کمیسیون پزشکی مشخص می شود و به متقاضی نیز اعلام می گردد.
  • مشمول بایستی در زمان مشخص شده برای کمیسیون پزشکی در مکان شورای پزشکی نظام وظیفه، حاضر شود تا تصمیم نهایی مطابق با معاینات و و رای شورای پزشکی به او اعلام شود.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


کارت قرمز سربازی چیست؟

به کارت معافیت اعصاب و روان سربازی کارت قرمز سربازی نیز می گویند. کارت قرمز در واقع یک اصطلاح است که، برای مشمولانی به کار می رود که به وسیله ی معافیت پزشکی اعصاب و روان از خدمت معاف شده اند.

برای اطلاع از انواع معافیت پزشکی کلیک کنید.

معافیت اعصاب و روان سربازی و گرفتن پاسپورت

معافیت اعصاب و روان می تواند برای افراد محدودیت ها و محرومیت های اجتماعی را به همراه داشته باشد.
دریافت پاسپورت نیز از جمله این محرومیت ها است که در مواردی بسته به نوع و شدت بیماری ممکن است افراد را در هنگام دریافت پاسپورت با مشکلاتی رو به رو سازد. اما در کل، معافیت اعصاب و روان و گرفتن پاسپورت ارتباط چندانی باهم ندارند و فرد میتواند برای پاسپورت درخواست دهد. همچنین در برخی از کشورها برای افرادی که مشکلات اعصاب و روان دارند تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است.

معافیت اعصاب و روان و گرفتن گواهینامه

افرادی که از طریق معافیت اعصاب و روان سربازی اقدام به دریافت کارت معافیت از خدمت یا کارت قرمز نموده اند برای دریافت گواهینامه به کمیسیون روان پزشکی ناجا، ارجاع داده شده و در آن جا به وضعیت آنان بررسی خواهد شد.
بر اساس نوع و شدت بیماری معمولا 50 درصد از این افراد موفق به دریافت گواهینامه نمی شوند.

معافیت اعصاب و روان و استخدام

گرچه معافیت اعصاب و روان یکی از انواع روش های دریافت کارت معافیت از خدمت است اما محدودیت هایی را برای افراد به وجود می آورد که از جمله ی آن ها می توان محدودیت در استخدام را نام برد.
معافیت اعصاب و روان سربازی می تواند مشکلاتی را در زمینه ی استخدام در مراکز دولتی و خصوصی با توجه به ضوابط سازمان مربوطه برای افراد ایجاد نماید.

ابطال کارت معافیت اعصاب و روان

توجه کنید که چنانچه بیماری افراد به صورت کامل بهبود یافته است، می توانند نسبت به ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان اقدام کرده و برای اعزام به خدمت اقدام نمایند.

البته توجه کنید افرادی که اقدام به ابطال کارت معافیت خود می کنند نمی توانند از دیگر معافیت ها استفاده کرده و تنها بایستی به خدمت سربازی اعزام شوند.

لازم به ذکر است که ابطال کارت معافیت اعصاب و روان  شرایطی دارد.

از جمله شرایط ابطال کارت معافیت عبارتند از:

  1. شرط سنی
  2. بهبودی کامل
  3. امضای تعهدنامه مبنی بر اعزام به خدمت سربازی
  4. رسیدگی به پرونده در شورای عالی پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی

البته در چند سال اخیر برای ابطال معافیت سربازی اعصاب و روان سختگیری بیشتری اعمال شده است. چنانچه در خصوص موضوع معافیت اعصاب و روان سربازی سوالاتی داشتید می تواند با همکاران ما در این مرکز تماس برقرار نمایید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • برای ابطال کارت معافیت باید به جا مراجعه کنیم؟
  • آیا با داشتن کارت قرمز می توان در کشور های دیگر ادامه تحصیل داد؟
  • با داشتن چه بیماری هایی می توان برای دریافت معافیت اعصاب و روان اقدام نمود؟

مطالب مشابه

97 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امین کشاورز
    30 بهمن 1401 8:32 ق.ظ

    باعرض سلام و صبح بخیر روز زیباتون بخیر.
    من از18سالگی بیماری دوقطبی دارم فوق دیپلمه هستم عضو بهزیستی و مددجو دارم.از18سالگی قرص و دارو مصرف کردم تا الان 30سالمه تاآخرعمر مثل اینکه باید استفاده کنم دپاکین ترانکوپین الانزاپین کلونازپام دیازپام.اوایل سنگین بود روزی3وعده باید می‌خوردم الان بعد از12سال فقط شده شبهابعد شام قبل خواب

    پاسخ
  • ایمان نفسی
    3 شهریور 1401 8:42 ق.ظ

    سلام سال 86 معافیت اعصاب روان دادن هشت ماه خدمت بودم فوق دیپلم مکانیک دارم ایران خودرو استخدام میخواستم بشم به خاطر معافیت مشکل خوردم استخدام نشدم الان متاهل هستم سالم سالم 38 سالم بیمه میتونم خودم بکنم گواهینامه پاسپورت دارم برا استخدام نمیشه پدرم فوت کرد حقوق بازنشستگی پدرم به من تعلق میگیره نمیزارن کار کنم یا خودم میتونم بیمه کنم

    پاسخ
  • ایمان نفسی
    3 شهریور 1401 8:34 ق.ظ

    معافیت اعصاب روان بهم دادن با اینکه یک آدم سالم هستم فوق دیپلم دارم گواهینامه با پاسپورت دارم فقط موقع تمدید میفرستن اذیت میکنند کمسیون امضا کنند فقط شغل دولتی استخدام نمی‌کنند الان بیمه چی میتونم خودم بیمه کنم تراکتور سوار میشم آیا میتونم راننده تراکتور بیمه کنم خودم یا ما از کار افتاده کردن از بیمه پدرم فوت کرد بازنشستگی پدرم میتونم استفاده کنم وقتی نمیزارن کار کنم تکلیف من چیه

    پاسخ
  • ایمان نفسی
    3 شهریور 1401 8:29 ق.ظ

    سلام سال 86من فرستادن کمسیون پزشکی معافیت پزشکی اعصاب روان دادن بهم الان پشیمانم نمیشه ابطال کرد معافیت پاسپورت با گواهینامه مشکل نداره دادن فقط برا کار دولتی استخدام نمی‌کنند با بیمه نمی‌کنند چکار باید بکنم راهی داره 39 سالم شده پشیمانم

    پاسخ
  • سلام من بیماریADHD دارم میتونم معافیت بگیرم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      1 شهریور 1401 11:06 ق.ظ

      سلام وقت بخیر بستگی به سطح بیماری شما دارد اگر مقاوم به درمان باشد شانس معافیت دارید.

      پاسخ
  • سلام من ٣٤ سالمه متاهل
    فوق ديپلم
    بعد ٨ سال غيبت دفترچه پست كردم و به خاطر تتو زياد معاف از رزم شدم
    دوره اموزشى گذراندم و بعد سرباز كلانترى شدم .١ سال قبل واسه تمديد كواهينامه اقدام كردم اما چون تو كميسيون دعوام شد با يه سرباز منو تا سال ١٤٩٩ گواهينامم باطل كردن
    كلانترى كه متوجه اين قضيه شد منو فرستاد بهدارى و كميسيون كه معاف ٦ ماه شدم
    تو اين ٦ ماه ٨ روز بيمارستان روانى بسترى بودم و زير نظر دكتر دارو ميخورم .امروز بعد از ٦ ماه مجدد كميسيون شدم و گفتن ٤٠ روزه ديگه برو نظام وظيفه واسه جواب .پرونده ماهانه و بسترى هم تحويل دادم
    به نظرتون معاف دائم ميدن يا نه؟

    پاسخ
  • سلام ببخشین منو نوشتن به بیمارستان ۵۰۵ تهران شورای پزشکی دارم ۲۰ روز دیگه خودم هم مشکل افسردگی وسواس شدید دارم دکتر منو نوشته تو بیمارستان روانی بستری بشم آیا به من معافیت میدن

    پاسخ
  • سلام من دارو اعصاب مصرف میکنم و دیگه ادامه خدمتم رو نمیتونم انجام بدم چیکار کنم؟؟؟

    پاسخ
  • سلام من تعریق کف دست داشتم بعد فرستادنم پیش پزشک اعصاب و روان و اونم گفته که اختلال استرسی داری. بعد منو با این معاف از رزم کردن. حالا برای استخدام به مشکل میخورم؟ خواهشا راهنماییم کنید خیلی نگرانم

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر. من در حال حاضر خارج از ایران زندگی می کنم. به شدت دچار بیماری دو قطبی، ای دی اچ دی، و افسردگی هستم. در خارج سال هاست دیاگنوس شدمو مدارک پزشکی دارم و دارو مصرف می کنم. به خاطر وضعیت الانم نیاز دارم برگردم و پیش خانواده باشم. آیا می تونم برای معافیت دایم اقدام کنم؟ آیا لازمه برگردم به ایران برای این کار؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
  • سلام من رفتم شورا اعصاب روان جوابش آمده ب یگان نزدیک ب خانواده انتقال یابد الان باید چی کار کنممیر

    پاسخ
    • مشاور سایت
      27 شهریور 1400 7:31 ب.ظ

      سلام اقدام کنین برای انتقال

      پاسخ
      • سلام من دارو اعصاب مصرف میکنم و دیگه ادامه خدمتم رو نمیتونم انجام بدم چیکار کنم؟؟؟

        پاسخ
        • سلام.من معاف رزم اعصاب روان هستم .و نیروانتظامی مرزبانی خدمت میکنم میتونم با نامه شورا که زده اعصاب و روان و انتقال به محل سکونت خانواده. تغییر رسته بدم به انتظامی شهری

          پاسخ
    • اقا من بخاطر مشکل اعصاب نمیتونم اموزشی بمونم دوبار تا حالا ارجاع ب کمیسیون شدم نمیشه من یجوری از اموزشی معاف بشم برم یگان خدمتیم چون اداریه و جای خوبیه خواهشا کمک کید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من بیماری اعصاب روان دارم شبها تو خواب راه میرم جیغ میکشم آیا معافیت دائم به من تعلق میگیرد چند روز پیش آموزشو تموم کردم

    پاسخ
    • سلام ببخشید من الان درحین حدمت سربازی هستم و به خاطر مشکل اعصاب نمیتونستم ادامه بدم تا کمیسیون و شورا رفتم ولی ۶ ماه معاف موقت برام زدن اصلا نمیتونم ادامه بدم مشکل دارم نمیتونم با کسی داخل پادگان زیاد صحبت کنم زود عصبی میشم از کوره در میرم یه سری فکرها به ذهنم میزنه نمیتونم ادامه بدم حالت خشونت امیز بهم دست میده نمیتونم خدمت کنم جواب شورا و کمیسیونم اومد ۶ ماه معاف موقت برام زدن حالا هم باید نیرو اعزام کننده به پروندم به بیمارستان استانم فرستاده حالا نمیدونم جواب چی میشه چه راهی هست نشونم بدید لطفا

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر. اگر عارضه بیماری اعصاب و روان برای معافیت خارج از ماده های اعلامی باشه (مثلا مشکلات شخصی و خانوادگی) در کمیسیون (بیمارستان روانپزشکی) چه تصمیمی میگرن (درصورتی که 6 ماه قبلا معافیت موقت داده باشند) ؟ درصورت معافیت دائم در کارت معافیت پزشکی کدوم بند ثبت میشه؟

    پاسخ
    • راستین مشاور
      4 شهریور 1400 8:47 ق.ظ

      سلام وقت بخیر:‌افسردگی ثبت می شود ولی باید دو بار متوالی باشه پشت سرم معاف موقت بگیرید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر . درمورد معافیت روانپزشکی اگه نوع عارضه بین ماده های اعلام شده مثل شیزوفرنی یا اختلالات خلقی و … نباشه کمیسیون پزشکی بیمارستان روانپزشکی چه تصمیمی میگیرن و در صورت اینکه معافیت دائم بدن در کارت معافیت کدام بند ثبت میشه ؟ مثلا مثل مشکلات شخصی (از جمله مشکلات عاطفی مثل عشقی و ..) و یا خانوادگی.

    پاسخ
    • راستین مشاور
      26 مرداد 1400 2:20 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:‌باید یک اختلال شدید درشما تشخیص داده شود. تا شما معاف دائم شوید والا معاف از رزم هستید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید سربازیم پست کردم ولی زده عصاب روان هیچ گونه سابقه بستری یا خودشی ندارم فقط رو دستم چن تا خط دارم ایاکمیسون پژشکی که برم منو معاف از رزم میزنه

    پاسخ
  • سجاد درویش زاده
    18 مرداد 1400 12:58 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    جناب من ۲۱ سالمه و متاهل هستم سال ۹۸ به خاطر مشگل اعصاب روانم تو بیمارستان ۵۰۵ ارتش۱۲روز بستری بودم یکبار دیگهم به مدت دو سروز بستریم کردن بعد ۳ بار هم اقدام ب خودکشی کردم دوسال هم فراری بودم الان بعد دوسال خودمو معرفی کردم ب دادسرا و الان برا ۱۴ ماه بعد برا من کمیسیون گزاشتن میخاستم ببین چیکتر میتونم بکنم تا برا معافیت اعصاب روانمو راحت تر بگیرم ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید . من 12 ساله بیماری وسواس دارم هم فکری هم عملی. متاسفانه مدارک پزشکی ندارم اما میخوام برم بیمارستان امام سجاد(ع) پرونده تشکیل بدم تا دو سال دیگه برم برای معافیت . وسواسم شدیده مقاوم به درمانه . کلی پیش دکتر رفتم ولی نتیجه نگرفتم. امکان معافیت داعم هست؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید بنده 12 ساله وسواس فکری و عملی دارم ولی متاسفانه مدارک پزشکی ندارم اگر برم بیمارستان امام سجاد(ع) و یک سال یا دو سال پرونده تشکیل بدم و از اونجایی که وسواسم درمان نمیشه امکان معافیت داعم دارم .

    پاسخ
    • راستین مشاور
      11 تیر 1400 10:35 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:‌درحوزه اعصاب روان باید خیلی ازمواردبررسی قرار بدهیم،اما در یک کلام اگر سابقه درمانی ویا بستری داشته باشید راحت تر معاف موقت داده می شود. دوبار معاف موقت پشت سرهم معاف دائم است

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید سربازیم پست کردم ولی زده عصاب روان هیچ گونه سابقه بستری یا خودشی ندارم فقط رو دستم چن تا خط دارم ایاکمیسون پژشکی که برم منو معاف از رزم میزنه

        پاسخ
        • راستین مشاور
          26 مرداد 1400 2:19 ب.ظ

          سلام وقت بخیر:‌از نظر دکتر خود زنی بوده است احتمالا معاف از رزم است،البته می توانید معاف از رزم برگردانید

          پاسخ
    • سلام من اختلال د قطبی وسواس و استرس دارم روزی دوتا دپاکین ۵۰۰ یک کلومیپرامین ۷۵ یک عدد اس سیتالوپرام ۲۰ مصرف می کنم یکسال و خورده ای هم میرم پیش دکتر می خواستم بدونم این شدید محسوب میشه که معاف شم

      پاسخ
  • سلام .من ۸ساله ترک خدمت کردم به علت مشکلات عصبی و روانی ،۱بار خودکشی کردم با شیشه رو رگم قرص پرانول با پوگزاید هرروز ۴ساله برا عصابم و اختلاله پانیک یا شوکه عصبیم مصرف میکنم خالکوبی دارم خود زنی دارم ولی کمه مشکله افتادگی میترالم دارم که میگن از عصابته اونم به خاطره ترس از محیط بسته بستری نشدم مشکله فشار چشمم دارم که اونم میگن از عصابته .به خاطره این مشکلاتم اصلا نمیتونم ادامه خدمت بدم میخواستم ببینم اقدام کنم برا کارت یا کلن نرم دیگه.ممنون

    پاسخ
    • راستین مشاور
      7 تیر 1400 3:13 ب.ظ

      سلام وقت بخیر اولا: باید تکلیف این فرار شما را دادگاه نظام مشخص کند ودر دادگاه شما ثابت کنید مشکل عصبی دارید که البته باید پرونده بستری دربیمارستان روانپزشکی داشته باشید.شما را بعداز تعیین تکلیف معرفی به کمیسیون پزشکی می کنند. ومعاف موقت شما برای شش ماه صادر می شود

      پاسخ
  • باسلام من معاف از رزم اعصاب و روان دارم ولی حالا پشیمونم و میخوام برش دارم چون رو سیستم نظام وظیفه ثبت شده اما از هر کسی که میپرسم میگن نمیشه برش داشت من باید چجوری واز چه راهی اقدام کنم؟ و سوال دیگم اینکه اگه با این وضعیت تقاظای انتقالی و روز برگ شدن رو بدم قبول میکنن چون من نمیتونم خدمت کنم خواهش میکنم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • راستین مشاور
      7 تیر 1400 3:12 ب.ظ

      سلام وقت بخیر اولا : که معاف از رزم بر بروی کارت از سال 1399نمی خورد ثانیا: برای حذف این مطلب باید یکسال ازمعاف از رزم شما گذشته باشد وبهبودی شما اثبات شده باشد. ثالثا: بله این معاف از رزم عامل مهمی برای انتقالی شما می باشد

      پاسخ
      • سلام، ببخشید یعنی در حال حاضر قانون داریم که اگر معاف از رزم بشیم یا گروه ب داخل پرونده بخوره روی کارت پایان خدمت ثبت نمیشه؟
        و سوال دوم اینکه اگر بخوایم برای معافیت دائم اقدام کنیم و موفق نشیم، امکانش هست دوباره درخواست بدیم برای خدمت عادی؟
        ممنونم از وقتی که میزارین

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور