جدیدترین قوانین معافیت سربازی سابقه خودکشی

مشمولانی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، باید از نظر روحی و جسمی از شرایط مناسبی برخوردار باشند. اما اگر مشمولی دچار مشکلات روحی و روانی باشد، طبیعتاً در طول دوران خدمت، هم باعث تشدید بیماری خود شده و هم مشکلاتی برای دیگر سربازان ایجاد خواهد کرد. بر این اساس می توان از معافیت پزشکی اعصاب و روان و یا معافیت روانپزشکی استفاده نمود.

از جمله مواردی که جزو مشکلات اعصاب و روان به حساب می‌آید، خودکشی بوده که با استفاده از معافیت سربازی سابقه خودکشی که در حقیقت همان معافیت روانپزشکی است، می توانید از خدمت سربازی معاف شوید. و به همین جهت مطلب پیش رو به معافیت سربازی خودکشی اختصاص داده شده است.

 معافیت پزشکی اعصاب و روان  و خودکشی چیست؟

 همان طور که مشخص است، معافیت پزشکی اعصاب و روان که با نام معافیت روانپزشکی نیز شناخته می‌شود، شامل بیماری‌های متعدد روانی است که روی ذهن و رفتار افراد تأثیر گذاشته و موجب اختلال در عملکرد های روزانه آنها می‌شود.

برخی بیماری های اعصاب و روان شامل: اختلال پانیک، اختلال وسواس، فوبیا، اختلالات عصبی، اختلال اضطراب، افسردگی و … است. از طرفی این نوع بیماری‌ها به دو گروه شدید و خفیف نیز تقسیم می شوند و برخی از آنها مانند معافیت افسردگی، قوانین خاص خود را دارند.

بر این اساس و با توجه به معاینات انجام شده توسط پزشکان متخصص و معتمد نظام وظیفه عمومی، به مشمولان دارای بیماری، معافیت دائم یا معافیت از رزم داده می شود.

 حتی ممکن است بسته به نوع و شدت بیماری، به سرباز در طول خدمت، نگهبانی بدون اسلحه محول شود. اما اخذ معافیت سربازی سابقه خودکشی چگونه است؟

دریافت معافیت روانپزشکی

 بیماری های روحی و روانی یا قابل شهود و عینی هستند که در این صورت دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان کار سختی نخواهد بود. و یا به طور عینی مشاهده نمی شوند. مانند: فوبیا، وسواس یا اختلال افسردگی خفیف و …

در اینگونه بیماری‌ها که در ظاهر فرد در سلامت به سر می‌برد، تشخیص بیماری و دریافت معافیت کمی دشوار است. عموما بیماری های خفیف روانی تحت شرایط محیط، شدت یافته و باعث بروز مشکلاتی برای فرد و اطرافیان او می شود.

 اما در حالت کلی ملاک اصلی برای اخذ معافیت روانپزشکی، دارا بودن پرونده و مدارک پزشکی و سابقه بستری در بیمارستان و مراکز درمانی است. که از آن جمله می توان به سابقه خودکشی اشاره نمود.

نکات قابل ملاحظه در معافیت خودکشی

در حقیقت خودکشی شایع ترین اورژانس روانپزشکی است که هشتمین علت مرگ در جهان نیز به شمار می‌آید. اصولاً مشکلات روحی و روانی مانند: افسردگی شدید، اختلال دوقطبی و دلایل متعدد دیگر منجر به خودکشی در افراد می شود.

 نکته مهم در اخذ معافیت سربازی خودکشی آن است که مشمول عموماً دارای سابقه خودکشی بوده و نمی‌توان به طور تقلبی آن را تظاهر کرد.

زیرا باید توجه داشت که دریافت معافیت اعصاب و روان کار دشواری است و مراحل متعددی برای تشخیص بیماری در نظر گرفته شده است تا از سوء استفاده های احتمالی جلوگیری شود.

ضمن آنکه دریافت کارت قرمز سربازی که به معافیت اعصاب و روان گفته می شود، محدودیت های زیادی را در جامعه برای افراد ایجاد خواهد کرد، مگر اینکه مشمول با ابطال کارت معافیت پزشکی، از این محدودیت ها رها شود.

 محدودیت های کارت قرمز سربازی و معافیت خودکشی

مشمولانی که به دلیل بیماری های روحی و روانی مانند: اقدام به خودکشی، دارای سابقه پزشکی هستند و مراحل طولانی تشخیص را نیز سپری کرده و معافیت پزشکی اعصاب و روان دریافت نموده اند، در جامعه با محدودیت‌هایی روبرو خواهند شد.

از آن جمله می‌توان به عدم استخدام های دولتی، عدم دریافت کارت گواهینامه رانندگی، عدم یافتن کار و …اشاره نمود.  حتی این افراد برای ازدواج نیز با مشکلاتی روبه رو می‌شوند.

 از این رو و با توجه به طولانی بودن پروسه تشخیص بیماری در نظام وظیفه، دور زدن قوانین و تظاهر به بیماری های روانی علاوه بر آنکه تقریباً غیر ممکن است، در آینده مشکلات زیادی را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت.

 به همین علت بسیاری از مشمولانی که کارت قرمز سربازی گرفته‌اند، به دنبال راه هایی برای ابطال آن و اعزام به خدمت سربازی هستند.

برای آگاهی بیشتر از اختلالات اعصاب و روان که منجر به اخذ کارت قرمز سربازی یا همان معافیت روانپزشکی می شوند، می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

 


بیشتر بخوانید: آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟


مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان

 مشمولانی که دارای سابقه بیماری های اعصاب و روان از جمله سابقه خودکشی هستند، می توانند با طی کردن مراحل زیر معافیت سربازی سابقه خودکشی دریافت کنند. این نوع معافیت عموماً از نوع دائم است.

  • مراجعه به دفاتر الکترونیک انتظامی یا همان پلیس + ۱۰ و تکمیل فرم های مربوطه
  • پرداخت مبالغ مورد نظر به حساب های تعیین شده توسط سازمان نظام وظیفه
  • تحویل مدارک و سوابق پزشکی به همراه فرم های تکمیل شده به نظام وظیفه
  • ارسال نامه از طرف سازمان نظام وظیفه به فرد مشمول برای انجام معاینات اولیه در بیمارستان های مورد تایید این سازمان
  • ارسال نتایج و آزمایشات پس از دو الی سه هفته از طرف بیمارستان به سازمان نظام وظیفه
  • دادن اطلاع از زمان تشکیل کمیسیون پزشکی به مشمول و حضور او در محل شورای پزشکی نظام وظیفه
  • اخذ تصمیمات نهایی طبق معاینات انجام شده و سوابق بیماری مشمول

جمع بندی

 بیماری های اعصاب و روان از مشکلاتی هستند که منجر به عدم فعالیت های فرد به صورت عادی شده و باعث ایجاد مشکلاتی برای دیگران نیز می شود. از این رو مشمولان برای اعزام به خدمت سربازی باید از سلامت کامل روحی و جسمی برخوردار باشند. اما اگر فردی به علت داشتن مشکلات روانی دارای سابقه خودکشی باشد، می تواند با طی کردن مراحل لازم، معافیت سربازی سابقه خودکشی دریافت کند. این نوع معافیت در واقع همان معافیت پزشکی اعصاب و روان است.مشمولان برای آنکه بتوانند این معافیت را به دست آورند، باید دارای پرونده و مدارک پزشکی و سابقه بستری در بیمارستان باشند. در غیر این صورت، روند اخذ معافیت پزشکی اعصاب و روان کمی دشوار خواهد بود.اما عموماً معافیت سربازی خودکشی با سابقه خودکشی در بیمار همراه بوده و معمولا امکان تظاهر به مشکلات روانی و تقلب در اخذ این نوع معافیت وجود ندارد و اغلب نیز این نوع معافیت از نوع دائم خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط معافیت پزشکی و بیماری های اعصاب و روان با مشاورین ما در راستین مشاور تماس برقرار کنید.

  • معافیت پزشکی اعصاب و روان  و خودکشی چیست؟
  • دریافت معافیت روانپزشکی به چه صورت است؟
  • نکات مهم در معافیت خودکشی چیست؟
  • مراحل دریافت معافیت پزشکی اعصاب و روان چیست؟

 

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

67 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام و خسته نباشید من هم در آموزشی وهم در یگان گروه الف بودم ولی سر پست با اسلحه یک تیر مشقی روی پای خودم زدم آیا می توانم معاف دائم شوم؟؟

    پاسخ
  • مشاور نظام وظیفه
    13 آبان 1402 5:17 ب.ظ

    سلام شرایط کفالت ندارید.
    درصورت داشتن عوارض شانس معافیت پزشکی دارید.

    پاسخ
  • سلام من سابقه دوبار خودکشی دارم یبار ۱۵ سالم بود یبارم داخل آموزشی ۳۰تا قرص خوردم وحتی کنترل خودم رو هم ندارم ب آرامی با خانوادم حرف بزنم همش با دعوا بزن بزن و من حتی وقتی میرم تو پادگان حتی فکر خودکشی یا آسیب زدن به سربازی دیگ رو هم در سرم دارم ولی کسی باور نمی کنه ولا انم فرار کردم و ب فکر خود کشیم لطفا کمکم کنید خواهش میکنم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      6 اردیبهشت 1402 12:27 ق.ظ

      سلام برای دریفات معافیت پزشکی باید از طریق یگان بهیاری اقدام کنید.

      پاسخ
      • سلام اگه خدمت 15سال باش ارزش خودکشی نداره بعد کارت اعصاب روان همه سواستفاده میکنند ازت تا حرف بزنی حتی اگه حق بات و باش این کارت میزنند تو سرت نه گواهی نامه نمیدن فکر اساسی بکن یا قانونی خدمت کن یا از طریق قانون معافیت بگیررباخودکشی هیچی حل نمیشه

        پاسخ
    • سلام اگه خدمت 15سال باش ارزش خودکشی نداره بعد کارت اعصاب روان همه سواستفاده میکنند ازت تا حرف بزنی حتی اگه حق بات و باش این کارت میزنند تو سرت نه گواهی نامه نمیدن فکر اساسی بکن یا قانونی خدمت کن یا از طریق قانون معافیت بگیررباخودکشی هیچی حل نمیشه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور