استخدام درجه داری ارتش در سال 1402 |راهنمای کامل

استخدام درجه داری در ارتش همواره یکی از علاقه مندی های طیف وسیعی از جوانان بوده است . تضمین آینده شغلی و امنیت شغلی بالا باعث می شود هر ساله علاقه مندان زیادی داوطلب استخدام درجه داری ارتش شوند . ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز هر ساله جهت تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود اقدام به جذب و پذیرش داوطلبین می نماید.

استخدام در ارتش به دو طریق افسری و درجه داری انجام می شود. برای درجه داری نسبت به افسری شرایط ورود راحت تر می باشد. اما متقاضیان درجه داری ارتش باید با داشتن شرایط عمومی و اختصاصی لازم برای ورود به این یگان نظامی اقدام کنند. همچنین با توجه به داشتن شرایط سنی تعریف شده زمان اقدام نیز از اهمییت بالا برخوردار است.

لذا در این مقاله شرایط ثبت نام و ورود به درجه داری ارتش بیان می شود. همچنین زمان و مراحل پذیرش این یگان با  جزئیات ذکر شده تا داوطلبان با داشتن اطلاعات کافی برای درجه داری اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه ابهام یا برای بررسی شرایط اختصاصی می توانند با تماس با مشاورین ما اطلاعات لازم را دریافت کنند.

استخدام درجه داری ارتش

درجه داری ارتش چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، استخدام در ارتش به دوصورت درجه داری و افسری می باشد. باید توجه نمود که ورود به ارتش جمهوری اسلامی ایران از هر دو طریق افسری و درجه داری با مدرک تحصیلی دیپلم انجام می ‌شود.

اما در افسری، متقاضیان ابتدا وارد دانشگاه افسری ارتش شده و پس از ۴ سال یعنی فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی، دارای درجه ستوان سومی خواهند شد.

ولی در درجه داری، فرد داوطلب پس از قبولی در آزمون استخدامی ارتش، ۵ سال به صورت قراردادی به استخدام ارتش در می ‌آید و پس از آن، رسمی خواهد شد. همچنین در ابتدا دارای درجه گروهبان سومی بوده و پس از هر چهار سال، یک درجه ارتقا پیدا خواهد کرد.

گرچه باید متذکر شد که در ارتش برای تمامی مقاطع افسری و درجه داری، هر چهار سال یک بار ارتقاء درجه صورت می گیرد. اما با توجه به اینکه استخدام درجه داری ارتش با درجه نظامی پایین ‌تری شروع می ‌شود، به همین علت در هنگام بازنشستگی نیز درجه نظامی پایین تری نسبت به مقاطع افسری خواهند داشت.

بدین ترتیب تفاوت درجه داری و افسری، در درجه نظامی آنها است که در افسری بالاتر بوده و بر همین اساس دارای حقوق و مزایای بیشتری نیز می باشند. همچنین برای استخدام درجه داری ارتش نیازی به ورود به دانشگاه افسری نبوده و با داشتن مدرک دیپلم می توان در فراخوان ثبت نام ارتش شرکت نمود.

شرایط استخدام درجه داری ارتش

با توجه به مزایای خدمت در ارتش، داوطلبان زیادی برای ثبت نام در استخدام درجه داری ارتش وجود دارد. ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقاطع مختلف افسری پیمانی و کارمند علمی و تجربی و درجه داری، هر سال نیرو پذیرش می‌ کند. اما پذیرش هر کدام از این مقاطع در بازه زمانی مشخصی انجام می ‌شود.

شرایط استخدام تکاوری ارتش با توجه به نیروی مورد نیازمتفاوت می باشد. به طور کلی برای استخدام در ارتش جمهوری اسلامی ایران باید دارای شرایط عمومی و شرایط اختصاصی لازم باشید.

شرایط عمومی تقریباً برای تمامی نیروهای ارتش از جمله: نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی یکسان است. اما شرایط اختصاصی هر کدام از نیروهای فوق، با توجه به نیاز آنها متفاوت می باشد.

شرایط استخدام نیروی زمینی ارتش نیز بر اساس پذیرش آن به صورت درجه داری یا افسری متفاوت بوده و متقاضیان می بایست با مراجعه به سایت www.aja.ir از این شرایط آگاه شوند . استخدام نیروی دریایی ارتش نیز ازاین قوانین مستثنا نبوده و دارای شرایط خاص خود است.

استخدام درجه داری ارتش

نحوه ثبت نام استخدام درجه داری ارتش

برای استخدام درجه داری ارتش باید در زمان های اعلام شده جهت ثبت نام ابتدا مدارک خود را تکمیل کرده و سپس به دفاتر ثبت و عضویابی نزاجا در استان محل سکونت خود مراجعه نمایند.

همانطور که اشاره کردیم، متقاضیان می بایست دارای شرایط عمومی و اختصاصی مورد نظر ارتش جمهوری اسلامی ایران باشند تا بتوانند برای ثبت ‌نام اقدام کنند.

 باید توجه داشت که داوطلبان باید دارای مدرک دیپلم متوسطه در یکی از رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف، فنی حرفه ای و کاردانش باشند. سپس با ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی می ‌توانند برای ورود به ارتش اقدام نمایند.

استخدام درجه داری ارتش 1402

داوطلبان واجد شرایط می توانند از تاریخ ۱ آبان ۱۴۰۲ الی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ به ثبت نام و تکمیل و ارسال مدارک بپردازند.پذیرش بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی صورت می پذیرد. افرادی که در آزمون پذیرفته شوند وارد دوره آموزشی دروه خدمتی می شوند. در طول این دوره افراد از مزایا و حقوق در نظرگرفته شده برخوردار می شوند. همچنین در صورت پذیرش نهایی با دریافت درجه نظامی از حقوق و مزایای کارکنان دولتی برخوردار می شوند. علاوه بر زمان عمومی برای ثبت نام درجه داری ارتش به صورت اختصاصی هر یک از یگان های زیر مجموعه ارتش نیز برای درجه جذب دارند. برای اطلاع از شرایط جذب با مشاورین ما درتماس باشید.

برای اطلاع از استخدام سپاه قدس می توانید این مقاله را بخوانید.

شرایط عمومی پذیرش نیرو درجه داری ارتش 1402

داوطلبین جذب درجه داری ارتش شرایط عمومی پذیرش را داشته باشند که برخی از این موارد به شرح زیر است:

  •  متدین به دین مبین اسلام.
  •  تابعیت جمهوری اسلامی ایران (ایرانی الاصل بودن و عدم سابقه تابعیت بیگانه).
  •  ایمان به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و آمادگی فداکاری در راه تحقق اهداف آن.
  •  اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه.
  • کسانی که به عنوان عضو به نیروی هوایی ارتش ج . ا . ا می‌پیوندند باید برای رزمنده شدن وارد شوند و جهت پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ادامه راه شهیدان، آمادگی خدمت در هر یک از یگان های تابعه نهاجا متناسب با نیاز سازمانی را داشته باشند.
  •  شاخصه‌های تدین ، انقلابی بودن، روحیه ایثار و فداکاری و انگیزه خدمتی بعنوان یک اصل در همه مراحل مورد توجه قرار می‌گیرد .
  • استخدام افراد به منظور مرتفع نمودن مشکلات اقتصادی آنان نبوده و جذب و استخدام بر اساس نیاز سازمان می‌باشد.
  • سپردن تعهد کافی مبنی بر پرداخت دو برابر هزینه ‌های دوره آموزشی در صورت استعفاء یا اخراج برابر قوانین و مقررات ارتش ج . ا . ا.
  • صرفاً از متولدین ذکور یکم فروردین هفتاد و هشت (78/01/01) لغایت آخر اسفند ماه هزارو سیصدو هشتادو پنج( 85/12/29) ثبت نام بعمل می آید. در صورت انجام خدمت سربازی مدت خدمت ضرورت به حداکثر سن داوطلب اضافه می‌شود. فرزندان شهداء، جانبازان از کار افتاده کلی و آزادگان از شرط سن و معدل معاف می باشند . ( ارائه مدرک معتبر از بنیاد شهید و امور ایثارگران در اینمورد الزامی می باشد ).
  • دارا بودن سلامت جسم و روان برابر معاینات پزشکی.
  •  با توجه به شبانه‌روزی بودن و شرایط خاص دوره های آموزشی داوطلبان مجرد می توانند ثبت نام نمایند.
  • فقدان محکومیت موثر کیفری و محکومیت ناشی از اقدام علیه امنیت کشور، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
  • عدم عضویت یا وابستگی و هواداری از احزاب، گروه ها و سازمانهای سیاسی.
  • عدم معروفیت به فساد اخلاقی برابر ضوابط گزینش.

شرایط اختصاصی استخدام درجه داری ارتش در سال 1402

معدل دیپلم حداقل باید 14 باشد

برای داوطلبان رشته های خلبانی هواپیما باید حداقل معدل کل 15 و حدلقل معدل کتبی 12 باشد

برای داوطلبان رشته های خلبانی بالگرد باید حداقل معدل کل 14 و حداقل معدل کتبی 10 باشد

حداقل قد داوطلبان باید 165 سانتی متر باشد

مدرک تحصیلی دیپلم در رشته های نظری (انسانی، معارف اسلامی، ریاضی، تجربی)

موفقیت در معاینات پزشکی و صلاحیت گزینش

مزایای جذب درجه داری ارتش

در طول دوره آموزش که زمان آن حداقل یکسال و شبانه روزی است کلیه هزینه های که شامل موارد زیر است به عهده نیروی هوایی است:

  • وسايل كمك آموزشي
  • خوراك
  • پوشاك
  • بهداشت و درمان
  • اسکان

علاوه بر موارد فوق ماهيانه مبلغي به عنوان حقوق برابر قوانين و مقررات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی  به دانش آموزان دوره پرداخت خواهد شد. همچنین پذیرفته شدگان نهایی با دریافت درجه نظامی از مزایا و حقوق کارکنان دولت مانند وام های مصوب، کارت حکمت، خدمات بیمه و .. برخوردار خواهند شد.

مدارك  ثبت نام درجه داری ارتش 1402 :

  1. 3 قطعه عكس 4×3 پشت نويسي شده.
  2. اصل و کپی گواهی موقت دیپلم به همراه ریز نمرات با تایید آموزش پرورش
  3. شناسنامه و کپی از تمام برگه ها
  4.  کارت ملی یا ابلاغیه شماره ملی
  5. اصل و کپی کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل یا برگه اعزام
  6.  واریز مبلغ ثبت نام
  7. ارائه گواهی معتبر از نهاد مربوطه برای خانواده درجه یک شهداء ، جانبازان ، آزادگان ، فرزندان كاركنان نيروهاي مسلح و داوطلبان عضو بسيج فعال
  8. ارائه اسکن مدارک فوق در لوح فشرده با فرمت JPG

نحوه ثبت نام و زمان و مکان آزمون:

نحوه ثبت نام آزمون استخدام ارتش در دو مرحله دریافت کارت ورود و ثبت نام انجام می شود، متقاضیان باید ابتدا کارت ورود به جلسه را خریداری کنند .پس از دریافت این کارت می توانید نیروی مورد علاقه خود را بر اساس آگاهی و شرایط جسمانی خود انتخاب کنید ، پس از دریافت کارت کد رهگیری دریافت می کنید که باید زمان  تکیمیل فرم آن را وارد کرده ، ثبت نام خود را کامل کنید و شماره پرونده را دریافت کنید.

تاریخ برگزاری آزمون ورودی

زمان آزمون 9 دی ماه ساعت 8 صبح می باشد ، داوطلبان باید یک ساعت قبل از آزمون در جلسه حضور داشته باشند

مواد آزمون ورودی :

  • زبان انگليسي
  • زبان و ادبيات فارسي
  • دين و زندگي
  • رياضي
  • رايانه
  • آزمون هوش و اطلاعات عمومي در  سطح مقطع متوسطه

جمع بندی

ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقاطع افسری و درجه داری هر سال اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود می نماید. استخدام درجه داری ارتش از میان داوطلبان با مدرک دیپلم و از طریق آزمون ورودی مخصوص ارتش انجام می شود.نکته مهم جهت ثبت نام برای استخدام ارتش، داشتن شرایط عمومی و اختصاصی لازم است که از طریق سایت ارتش و فراخوان استخدام اعلام می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با استخدام ارتش جمهوری اسلامی ایران و شرایط آن می توانید با مشاورین متخصص ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

  • مدارك لازم برای ثبت نام درجه داری ارتش در سال جدید چیست؟
  • درجه داری ارتش چیست؟
  • نحوه ثبت نام استخدام درجه داری ارتش به چه صورت است؟


شماره تماس - راستین مشاور

مطالب مشابه

32 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    ببخشید ۵ سالی که قراردادی هستیم تحصیل میکنیم یا خدمت؟
    در اون ۵ سال چیکار میکنیم

    پاسخ
  • سلام دوستان خیلی هاتون مثل قبلا من بودید و این مقاله هارو میخونید متاسفانه هیچکدوم توضیح مناسبی نمیدن من مراحل رفتم
    میخوام توضیح بدم خدمتتون
    اولا حداکثر سن استخدام با توجه به یک سری اسثناعات ۲۳ ساله مثل کارت پایان خدمت این چیزا
    دومیش اینکه با تمام رشته ها میشه ثبت نام کرد فنی کار دانشم فقط درجه داری به جز کشاورزی
    سومین نکته اینه نباید سابقه زندان کیفری داشته باشید
    چهارمش اینه بدنتون باید چهارستونش سالم باشه از لحاظ لرزش دست بینایی و شنوایی ردی زیاد داریم حتی عرق کردن کف دست و پای پرانتزی پس اینارو اوکی باشی بقیش اسونه
    ازمونایی ام که هست واسه افسری یه ازمون علمی ورودی بر اساس رشته
    ولی درجه داری بعضی از مقطع هاش ازمون ورودی نداره خب یه ازمون کتبی عقدیتی اسون دارید ۲۵ سواله چهار گزینه ایی بدون نمره منفی
    یه ازمون مصاحبه رودر رو احکام و سیاسی شامل روخوانی چند ایه قران خوندن یه سوره از حفظ معنی کردنش و اگاهی کامل از نماز روزه این چیزا و مسائل کشوری رهبری قانونای اساسی و…
    یه مصاحبه حفاظت که ۲۵ صفحع فرم باید پر کنید که طبق اونا ازت سوال میپرسه بعدش چندتا سوال امنیتی که بسنجه راست میگی یا دروغ مثلا اینستات بده اگه بگی ندارم چک میکنن بعدش یه مصاحبه با فرماندهی دارید که اونجام یه سوال هوشی میپرسه ازت باید تیز باشی بعدش هدفت از اومدن به ارتش انگیزت میپرسه ضممنا یه ازمون ورزشی ام دارید دراز نشست شنا سوئدی کشش بدن دو استقامت سرعت
    دقت داشته باشید تمامی مراحل بعد از تست پزشکی دارای امتیاز ان پس سعی کنید حداکثر نمره بیارید که توی جمع بندی امتیاز حد نصاب داشته باشید اگه قبول بشید زنگ میزنن میرید ازمایش خون نوار قلب مغز میدیدکه اسون بعدش یه پولی میدید تاریخ اعزام میدن بهتون لباس میدن حقوشم اموزشی کمه جرت میدن اموزشی ولی بعدش زیاد میشه تقسیم بندی میشی امیدوارم تک تکون موفق باشید

    پاسخ
    • داداش سلام یه سوال اینکه میگن چهارسال مناطق گرمسیر و چهار سال مناطق سرد سیر هستی راسته یا دروغ

      پاسخ
  • سلام من 26 سالمه خدمتم رفتم و از لحاظ فيزيكي خياي عالي هستم شرايط استخدام دارم

    پاسخ
  • سلام ببخشید بنده مکانیک خودرو فنی حرفه ای هستم میتونم دانشگاه افسری پذیرش بشم مرسی ممنون

    پاسخ
  • سلام من دیپلم رشته کاردانش دارم آیا میتوانم درجه داری ارتش بیام

    پاسخ
  • سلام معاینه پزشکی درجه داری چه شکلی است؟من بعضی جاها شنیدم از داوطلبان می‌خواهند بطور کامل لخت بشیم درسته؟

    پاسخ
  • سلام، خسته نباشید، من رشتم فنی حرفه عمران میتونم دانشکده افسری برم ؟

    پاسخ
  • سلام مراحل استخدام درجه داری ب چه صورت است باید چکار کرد ؟

    پاسخ
    • مشاور سایت
      7 آذر 1400 6:21 ب.ظ

      با سلام. مراحل در مقاله درج شده

      پاسخ
    • سلام معاینه پزشکی درجه داری چه شکلی است؟من بعضی جاها شنیدم از داوطلبان می‌خواهند بطور کامل لخت بشیم درسته

      پاسخ
  • سلام سخته نباشید من رشتم کار دانش برق صنعتی می خواستم بدونم اگه بخوام وارد درجه داری ارتش بشم باید چیکار کنم چ مراحلی رو انجام بدم

    پاسخ
  • محمدحسین حسینی
    28 آبان 1400 11:07 ق.ظ

    سلام ببخشیدکسانی که رشته فنی حرفه ای مکانیک هستندنمیتونن درجه داری شرکت کنن؟

    پاسخ
    • سلام دانشگاه افسری امین یا امام علی نمیتونید برید ولی درجه داری میتونید برید
      افسری باید دیپلم نظری داشته باشید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۱سال میشه دیپلم گرفتم رشته برق صنعتی کاردانش میخواستم ببینم چه جوری میتونم واس درجه داری ارتش ثبت نام کنم ….

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۱سال میشه دیپلم گرفتم رشته برق صنعتی کاردانش میخواستم ببینم چه جوری میتونم واس درجه داری ارتش ثبت نام کنم

    پاسخ
  • سلام ،من امسال برای نیروی زمینی ارتش در مقطع درجه داری تشکیل پرونده دادم،آیا در طول این پنج سال که به صورت پیمانی در حال خدمتیم اگر لیسانس هم بگیریم درجه ما را ارتقاع می‌دهند ،و همچنین حقوق ماهیانه گروهبان سوم ارتش حدودا چقدر است

    پاسخ
  • سلام و درود و تبرک سال نو و آرزوی سلامتی و سالی پر برکت برای شما
    بنده یکبار قبل از کنکور دانشگاه در سن 17 سالگی در ورودی آزمون سراسری هوش ارتش در تهران قبول شدم اما به خاطر اینکه پشت سر آن دانشگاه قبول شدم مراحل بعدی گزینش ارتش را ادامه ندادم و وارد دانشگاه شدم و تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دادم اما حالا با 34 سال با توجه به اون مستندات همچنان واجد شرایط پذیرش در ارتش یا نظام هستم؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر: سن ورود به ارتش جمهوری اسلامی حداکثر22سال می باشد ضمنا شما مراحل تکمیل نکردید پس بنابراین انصراف داده اید

      پاسخ
      • محمدحسین حسینی
        8 دی 1400 7:09 ب.ظ

        سلام ببخشیدمیشه جواب بدید
        کسانی که رشته فنی حرفه ای مکانیک خودروهستندنمیتونندجذب بشن؟؟ببخشیداگرقدزیر۱۶۵باشه ردمیکنن یعنی ارفاق نداره

        پاسخ
    • سلام من متولد ۷۸ هستم و دانشجو هستم سال دیگه هم فارغ‌التحصیل میشم پدرم هم ارتشی هست میخواستم بدونم سال دیگه میتونم برای مقطع درجه داری یا افسری ثبت نام کنم؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور