خدمت سربازی ۲۴ ماهه : جزئیات کامل مصوبه جدید

دوره خدمت ضرورت یکی از مراحل دشوار در زندگی مردان بوده و مشمولان پس از سن ۱۸ سالگی، موظف به گذراندن آن هستند. اما هر ساله با توجه به شرایط، ممکن است برخی قوانین مرتبط با خدمت سربازی تغییر کند.

 بدین ترتیب آگاهی از آخرین اخبار خدمت سربازی و قوانین سازمان نظام وظیفه برای مشمولین بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا اطلاعیه جدیدی مبنی بر متناسب ‌سازی مدت خدمت دوره ضرورت توسط اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده است.

در این اطلاعیه به ۲۴ ماه شدن خدمت سربازی و شرایط آن در مناطق گوناگون خدمت پرداخته شده که در این مطلب به شرح آن می پردازیم.

خدمت سربازی ۲۴ ماهه

آخرین تغییرات مدت دوره خدمت ضرورت

همانطور که اشاره کردیم، سازمان وظیفه عمومی و ستاد کل نیروهای مسلح هر ساله بنابر شرایط موجود، تغییراتی در برخی قوانین مرتبط با خدمت سربازی اعمال می کنند.

 از این رو مشمولینی که آماده اعزام به خدمت هستند و یا در مراحل اولیه اقدام برای ثبت‌ نام و شرکت در خدمت سربازی به سر می‌برند، لازم است تا اطلاعات کاملی از آخرین تغییرات و قوانین سازمان وظیفه عمومی داشته باشند.

 و اما منظور از خدمت سربازی ۲۴ ماه در قانون جدید چیست؟

 مطابق با آخرین اخبار اعلام شده از سوی اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، مدت خدمت دوره ضرورت در مناطق مختلف خدمتی برای کارکنان وظیفه بومی و غیربومی، متناسب سازی شده و بر حسب نوع محل خدمت، طول دوره خدمت تغییر یافته است.

به این ترتیب:

 طول دوره خدمت ضرورت در مناطق امنیتی درگیر و عملیاتی کاهش یافته و در مناطق عادی و برخوردار افزایش پیدا کرده است. و این امر به بومی یا غیر بومی بودن سربازان نیز بستگی خواهد داشت.

مدت خدمت سربازی بر اساس منطقه خدمت

طبق اطلاعیه مذکور، مدت خدمت دوره ضرورت برای کارکنان وظیفه بومی و غیر بومی در مناطق مختلف به شرح زیر است.

مدت خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه غیر بومی:

  • مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه (به مجموعه چهار جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک، ابوموسی و جزیره سیری، جزایر نازعات گفته میشود)
  • مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس به مدت ۱۸ ماه (این مشمولان از کسری خدمت مناطق محروم و مناطق بد آب و هوا برخوردار شده اند)
  • مناطق عادی به مدت ۲۱ ماه
  • طول دوره خدمت سربازی برای کارکنان وظیفه بومی
  • مناطق امنیتی درگیر و جزایر طرح نازعات به مدت ۱۷ ماه
  • مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر، محروم و بد آب و هوا، مرزی و سایر جزایر خلیج فارس به مدت ۲۱ ماه 

طول مدت سربازی در مناطق بومی 

  • مناطق عادی به مدت ۲۴ ماه
  • مدت خدمت دوره ضرورت برای سربازان وظیفه بومی و غیر بومی که در یگان‌های حفاظت دستگاه‌های دولتی مانند: زندان ها، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان شیلات و انرژی اتمی شاغل هستند نیز بر اساس منطقه‌ای که در آن خدمت می کنند، همانند کارکنان وظیفه نیروهای مسلح خواهد بود.
  • مشمولانی که دارای امریه هستند و در دستگاه های دولتی و غیر دولتی خدمت می‌کنند، مانند سابق دارای طول دوره خدمت ۲۴ ماه خواهند بود.

به این ترتیب، تنها مشمولانی که بومی محل خدمت خود باشند و در مناطق عادی خدمت کنند، خدمت سربازی ۲۴ ماهه خواهند داشت.

 نکته: بر اساس مقررات موجود، غیر بومی به کارکنان وظیفه ای که فاصله شهر یا روستای محل سکونت آنها تا محل خدمت، بیش از ۵۰ کیلومتر باشد، گفته می‌شود. به این ترتیب فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتر بومی محسوب خواهد شد.

خدمت سربازی ۲۴ ماهه

زمان اجرا قانون خدمت 24 ماهه

باید متذکر شد که مقررات فوق شامل حال مشمولانی خواهد بود که تاریخ اعزام آنها از اول آذر ۹۹ به بعد است. مدت خدمت دیگر کارکنان وظیفه در حین خدمت و یا مشمولانی که تاریخ اعزام آنها در آبان ماه  ۹۹ است، مطابق با مقررات قبلی خواهد بود.

 بدین صورت، بر اساس صحبت های رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، امیر دریادار دوم غلامرضا رحیم پور، خدمت سربازی ۲۴ ماهه با تغییرات جدید، کار خدمت را عادلانه تر کرده و مدت خدمت برای بیش از دو سوم سربازان کاهش و برای یک سوم آنها افزایش یافته است. که این امر بر مبنای منطقه خدمت سرباز و بومی یا غیر بومی بودن آن مشخص شده است.

 باید اشاره نمود که در قوانین پیشین، مدت خدمت در مناطق عملیاتی ۱۸ ماه و در مناطق بد آب و هوا ۱۹ ماه، مد نظر بوده است.

جمع بندی

 دوره خدمت ضرورت برای مردان از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا دو سال از عمر خود را باید برای دفاع از کشور و مرزهای آن و نیز دفاع از ارزش های جمهوری اسلامی بگذرانند.

 از همین رو، عموما مشمولین در حال اعزام و یا قبل از آن، که در مراحل اولیه اقدام برای اعزام به خدمت هستند، همواره آخرین اخبار مرتبط با خدمت سربازی را دنبال می کنند.

در این راستا، آخرین اخبار منتشر شده از طرف اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، در رابطه با خدمت سربازی ۲۴ ماهه می باشد.

 بر اساس صحبت های امیر دریادار دوم غلامرضا رحیم پور، مدت خدمت ضرورت در مناطق گوناگون خدمتی برای کارکنان وظیفه بومی و غیربومی، متناسب سازی شده و به صورت عادلانه تر و کاهش خدمت در مناطق درگیر و عملیاتی و افزایش طول دوره خدمت در مناطق عادی شده است.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره ی آخرین اخبار و تغییرات قوانین خدمت سربازی و آگاهی از جزئیات آن می توانید با مشاورین متخصص ما تماس تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

47 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مجید نعمتی
    20 خرداد 1402 9:40 ب.ظ

    سلام جناب پدر من سال ۶۶ تا ۶۷ سرباز خرماباد بوده لشکر ۰۷ بودن الان فوت کرده و خودمم سربازم الان کسری شامل من میشه برم دنبالش ممنون میشم راهنمایی کنی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور