خرید سربازی سال 1402 – آخرین اطلاعیه سازمان نظام وظیفه

در سال ۱۳۰۴ هجری شمسی قانون خدمت سربازی که ۳۶ ماده داشت در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد. مطابق با این قانون تمام افراد ذکور که بیشتر از ۱۸ سال سن دارند بایستی به خدمت سربازی اعزام شوند، مگر آنکه از نظر پزشکی مشکل خاصی داشته باشند.

از آن زمان تاکنون همیشه افرادی بوده اند که به طرق مختلف دنبال راهی بوده اند تا از زیر بار خدمت رفتن فرار کنند.
طرح خرید سربازی از جمله این راه ها بود و در این مقاله قصد داریم شرایط خرید سربازی در سال 1402 و مقررات خرید سربازی در بودجه 98 را بررسی کنیم.

آخرین اخبار خرید خدمت سربازی

در سال های اخیر طرح های مختلفی برای خرید خدمت ارائه شده است. خرید خدمت برای مشمولان غایب متاهل، خرید خدمت مشمولان غایب خارج از کشور و همچنین افراد دارای سن بیشتر از 30 سال از جمله گزینه هایی بوده است که در مجلس یا محافل خبری منتشر شده است. اما برای اجرایی شدن این موارد در حال حاضر خبر رسمی منتشر نشده است. 

قوانین جدید خرید خدمت سربازی

در تاریخ 9 آبان ماه 1402، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 مجلس شورای اسلامی، با تصویب طرح خرید خدمت سربازی این امکان را برای مشمولان فراهم کرد تا بتوانند بدون نیاز به حضور در خدمت سربازی، کارت معافیت خود را در ازای پرداخت مبالغ مشخصی که بر اساس مدرک تحصیلی تعیین می شود، دریافت کنند. بر این اساس، مشمولانی که مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا کاردانی و زیر آن را دارند می توانند، با پرداخت مبلغ 250 میلیون تومان، از خدمت سربازی معاف شوند.همچنین مشمولانی که لیسانس یا فوق لیسانس هستند و مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دارند می توانند با پرداخت 400 میلیون تومان از خدمت سربازی معاف شوند.افرادی که مدرک تحصیلی پزشکی عمومی و دکترای تخصصی دارند هم با پرداخت 600 میلیون تومان می توانند از خدمت سربازی معاف شوند و کارت پایان دوره معافیت خود را دریافت نمایند.

مزایای قانون خرید خدمت سربازی

این طرح با واکنش های مختلفی از سوی افراد و گروه های مختلف مواجه شد. برخی از افراد اعتقاد داشتند که این طرح، تبعیضی است که بین مشمولان قرار می گیرد و افرادی که توان مالی بیشتری دارند، امتیاز بیشتری برای برخورداری از آن را خواهند داشت. برخی دیگر از افراد معتقدند طرح خرید خدمت سربازی، می تواند به اشتغال جوانان کمک کند و از هدر رفتن منابع کشور جلوگیری کند. در نهایت، این طرح در تاریخ 21 آبان ماه 1402، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. این مصوبه در صورت تایید شورای نگهبان، از سال 1403 اجرایی خواهد شد. از جمله مزایای قانون خرید خدمت سربازی ۱۴۰۲ موارد زیر است:

  • کاهش مشکلات مشمولان خدمت سربازی: خرید خدمت سربازی مشکلات افرادی که به هر دلیلی قادر به انجام خدمت سربازی نیستند، را کاهش می دهد. این افراد می توانند با پرداخت مبلغی به دولت، از خدمت سربازی معاف شوند و به زندگی عادی خود بازگردند.
  • افزایش اشتغال جوانان: خرید خدمت سربازی می تواند به اشتغال جوانان کمک کند. مشمولان خدمت سربازی که می توانند با پرداخت مبلغی از خدمت سربازی معاف شوند، می توانند در این مدت به کار و تحصیل بپردازند و به این ترتیب، فرصت های شغلی بیشتری برای جوانان ایجاد می شود.
  • جلوگیری از هدر رفتن منابع کشور: خرید خدمت سربازی می تواند از هدر رفتن منابع کشور جلوگیری کند. مشمولان خدمت سربازی که می توانند با پرداخت مبلغی از خدمت سربازی معاف شوند، می توانند در این مدت به کار و تحصیل بپردازند و به این ترتیب، منابع کشور به شکل بهتری صرف می شود.

طرح خرید خدمت سربازی

از جمله روش های انتخابی افراد برای فرار از خدمت، غیبت کردن می باشد. چرا که مطابق قانون بودجه که در سال 1394 تصویب شد، افراد غایبی که غیبت آن ها بیش از 5 سال باشد می توانند در طرح های جریمه ی نقدی مشمولان غایب ثبت نام کرده و به جای خدمت کردن، جریمه ی آن را به صورت نقدی پرداخت نمایند.

این روال تا سال 97 ادامه داشت و در طی این 4 سال به صورت اجرایی درآمد اما خرید سربازی در سال 1402 با چون و چراهایی همراه بود و صحبت ها از حذف تبصره ی لایحه ی بودجه در سال 98 حکایت داشت.

یکی از اهداف اجرای طرح جریمه ی مشمولان غایب، مشخص شدن تکلیف این افراد و نیز کاهش تعداد غیبت سربازان بود.

اما متاسفانه تصویب این طرح نه تنها سبب افزایش تعداد مشمولان غایب شده، بلکه هم برای خانواده ها و هم برای نیرو‌های مسلح مشکلاتی را  به دنبال داشته است.

بنابراین نیرو های مسلح تصمیم به حذف طرح خرید خدمت در سال 98 گرفت اما با وجود مخالفت هایی که با حذف آن وجود داشت در طی این 4 سال در لایحه ی بودجه قرار می گرفت و مجلس نیز در نهایت آن را تصویب می نمود.

البته لازم به ذکر است که علاوه بر این طرح، امکان گرفتن کسری خدمت از طریق پروژه های تحقیقاتی و نیز استفاده از سایر معافیت ها مثل معافیت کفالت و معافیت پزشکی نیز وجود دارد و این موارد نیز در جزو مصوبات مجلس و سازمان نظام وظیفه عمومی هستند.

هزینه های خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب در سال 1402

مقدار هزینه ی خرید خدمت سربازی باتوجه به مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود،مقدار جریمه مشمولان غایب بر طبق مدرک تحصیلی آنان به شرح زیر است:

نوع مدرک تحصیلی قیمت خرید سربازی سال گذشته
کاردانی و قبل از آن 250 میلیون تومان
کارشناسی 400 میلیون تومان
کارشناسی ارشد 400 میلیون تومان
دکترای پزشکی 600 میلیون تومان
دکترای غیر پزشکی 600 میلیون تومان
متخصصان پزشکی 600 میلیون تومان

نکاتی راجع به خرید سربازی :

  • افراد متأهل شامل ۵ درصد تخفیف جریمه ی غیبت می شوند.( همسر دائم )
  • افرادی که فرزند دارند به ازای هر فرزند ۵ درصد تخفیف جریمه ی غیبت دارند.( فرزندان قانونی )
  • در ازای هر سال غیبت بیشتر از 5 سال، به میزان۱۰ درصد به مبلغ جریمه ی پایه ی فرد افزوده خواهد شد.( مدت زمان غیبت بیشتر از شش‌ماه، به صورت رند یک ‌سال محاسبه می‌شود. )

دقت کنید که چنانچه مشمول خدمت سربازی هستید اما هنوز 8 سال از زمان غیب شما نگذشته است به امید آن که در سال های آینده ۸ سال غیبت شما تمام شده و بتوانید از این طرح استفاده کنید نباشید چرا که این طرح فعلا قابل تمدید نیست.

طرح خرید سربازی سال 98

ظاهرا نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که با تصویب طرح خرید سربازی 98 موافق نبوده و معتقد است این طرح معایب و آثار منفی زیادی دارد که باعث تشویق و ترغیب بیشتر افراد به غیبت از سربازی می‌شود.

در جلسه ی علنی مجلس که در تاریخ 04/12/1397 برگزار شد همزمان با تدوین لایحه ی بودجه ۱۳۹۸، یکی از موضوعات مورد بحث حذف تبصره ی مربوط به خرید سربازی سال 98 بود که در نهایت سازمان برنامه و بودجه و مسئولان نظام وظیفه ی کشور، عدم گنجاندن این طرح برای سال 98 را اعلام کردند. بدین شکل پرونده ی خرید سربازی سال 98 بسته شد.

با تصویب شدن این بند از لایحه ی بودجه، می توان گفت که عملا از سال 98 دیگر طرح خرید خدمت سربازی را نخواهیم داشت و مشمولان سال 97 که اقدام به اقساطی کردن جریمه ی خود کرده اند نیز بایستی تا پایان سال 1398 اقدام به تسویه ی اقساط خود کنند.

به این ترتیب، دیگر شرایط خرید سربازی در سال 98 منتفی شده و باید منتظر تغییرات قوانین در سالهای آینده باشیم. شما عزیزان میتوانید برای استعلام جدید ترین قوانین و تغییرات مرتبط با خرید خدمت سربازی، با مشاوران ما تماس بگیرید.

  • مزایای قانون خرید خدمت سربازی چیست؟
  • هزینه های خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب در سال 1402 به چه صورت است؟
  • قوانین جدید خرید خدمت سربازی چیست؟

شماره تماس - افسر مشاور

 

مطالب مشابه

33 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • آیا به مشمول متاهل دارای فرزند ۴۴ سال سن هیچگونه معافیت تعلق میگیره

    پاسخ
  • سلام اگر کسی بیشتر از ۸ سال غیبت داشته باشه و از همسرش جدا شده باشه و حضانت تک فرزندش رو هم داشته باشه میتونه معاف بشه و یا بخره

    پاسخ
  • محمد ادریسی
    8 تیر 1401 4:25 ب.ظ

    سلام من خرید خدمت داشتم و نصف جریمه رو پرداخت کردم امسال میتونم ما بقی اقساط رو یکجا پرداخت کنم ممنون میشم راهنمائی بفرمائید

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      11 تیر 1401 1:32 ب.ظ

      سلام
      مهلت خرید در سال گذشته به اتمام رسیده بود . از طریق نظام وظیفه عمومی شهر محل زندگی پیگیر باشید.

      پاسخ
      • سلام مجلس تصویب کرد که مشمولان غایب میتونن وام بگیرن من وام مسکن روستایی نوشتم چون کارت پایان خدمت نداشتم بهم ندادن کارایه اداریش هم نصفشو انجام دادم الان یعنی میتونم برم وامو بگیرم ۳۷سالمه نه ازدواج کردم نه خونه دارم

        پاسخ
      • سلام من یه پسردارم تک فرزنده.متولد۱۵خرداد۷۸ هست بعد از دیپلم دانشگاه یکسال درس خوند وادامه نداد.پدرمتولد۱۳۴۰ وهمسرمتولد۱۳۴۲ ایا میشه فرزندم معافیت سربازی بگیره

        پاسخ
  • سلام، اگه کسی الان حین خدمت فراری بشه و 8 سال بگذره میگیرنش؟ اگه بگیرنش باید از اول خدمتش شروع کنه و میره زندان!! یا میتونه بخره؟

    پاسخ
    • راستین مشاور
      11 تیر 1400 10:34 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: فعلا خرید خدمت نداریم.فعلا ما کسی نمی گیریم. مگر این که مشکلات قضایی برای شما پیش بیاید

      پاسخ
      • امیرحسیت
        22 دی 1400 6:40 ب.ظ

        سلام علیک اگر کسی درحین خدمت فرار کنه میان دنبالش و میگیرنش؟

        پاسخ
        • بله من فراری بودم اگه میتونید بخرین یا سربازی و برین بدون کارت به مشکل میخورین من سال 98 تسویه گرفتم. اولین سند که به اسمتون بخوره جلو سند و میبندن حتا کارت بانکی نمی‌تونید بگیرن ثبت احوال جلو شناسنامه و میبنده

          پاسخ
        • چندبار میان سراغ فراری اگه گیر نیای. اولین سند که به اسمت بشه بعد چند ماه جلو شناسنامه و میبندن حتی نمیتونی کارت بانکی بگیری من این بلا سرم اومد 8سال غیبت داشتم سال88 فرار کردم سال 98 تسویه گرفتم و راحت شدم بدون کارت همه جا به مشکل میخوری. اگه پولم نداری برو خدمت خودت بری سه ماه اضافه میخوری اونم میبخشن. بدون کارت خیلی استرس کشدم فراری بودن سخته سخت

          پاسخ
  • محمود ابراهیم زاده
    4 دی 1399 1:49 ب.ظ

    سلام من پایه خدمتی آذر 99هست و در موقع تقسیم تهران افتادم میخواستم بدونم کارت بسیج دارم
    1.چطوری و از کجا باید برای کسری خدمت اقدام کنم
    2.ایا شرایط انتقالی تک فرزند پسر یعنی یک خواهر دارم شامل من میشود اگر میشود چطوری اقدام کنم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      10 دی 1399 11:21 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: اولا یک نامه اشتغال به خدمت یرای سپاه شهرتان بگیرید، وازپایگاه شهرتان اقدام کنید ضمنا برای انتقالی تک فرزند باید 6 ماه صبر کنید ویا یک نفر برای انتقالی پیدا کنید

      پاسخ
      • باسلام من اواخر سال 97 با فرم تخفیف ویژه مددجویان ثبت‌نام کردم . متاسفانه دچار بیماری شدید و همراه با بستری شدن روبرو شدم و نتونستم قسط بدم و پرونده مرا باطل کردند.آیا راهی هست که پول رو واریز و کارت بگیریم.

        پاسخ
    • رشیدخسروی
      19 مرداد 1402 11:15 ب.ظ

      سلام من سال ۸۳ مدارک پست کردم وقتی اومد نرفتم تا سال ۹۰ .۹۱بودرفتم نظام وظیفه اهواز کد اول باطل کرد از اول اعزام بخدمت شدم سیرجان بازم دوبار رفتم سیرجان ولی پذیرش نشدم برگشتم بازم نظام وظیف اهواز گفتم سیرجان نمیرم گفتن باید بازم بری کد پذیرشو سیرجان وباطل کنی تا از اول باز اعزامت کنیم ک دیگ نرفتم افتادم دنبال معافیت ۳برادری ک گفتن طرحش تمام شد حالا متاهل ۳تافرزند دختر دارم متولد ۶۴هستم ایا معاف هستم نیستم چیکاری باید انجام بدم برا معافیت

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        21 مرداد 1402 2:32 ب.ظ

        سلام
        بر اساس قوانین جدید در صورتی که بعد از 40 سالگی سه فرزندو قبل از 40 سالگلی 4 فرزند داشته باشید از سربازی معاف هستید . شما بعد از دوران آموزشی در شهر محل زندگی خدمت خواهید کرد.

        پاسخ
      • سلام
        چشم سمت راست من مشکل دار شده یعنی جوری ک دیدم ب سختی هست یعنی میتونم بگم اصلا نمیبنه شامل معافیت پزشکی میشه؟؟ممنون میشم جواب بدین

        پاسخ
  • محمدرضا
    21 مهر 1399 9:45 ب.ظ

    سلام من یک سوالی از شما داشتم برای خرید سربازی برای الان دارم برای لیسانس میخونم چقدر اضافه میشود به قیمت سربازی ولی الان معافیت تحصیلی دارم و من برای دانشگاه از ورودی ۹۶ هستم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      5 آبان 1399 8:48 ق.ظ

      سلام وقت بخیر اولا خرید فعلا نداریم وتاچندسال اینده معلوم نیست داشته باشیم ثانیا:از زمان اخرین مدرک تان باید هشت سال گذشته باشد

      پاسخ
    • سلام،همسرم الان درحال خدمت هست آیا امکان داره مابقی خدمت رو بخریم،ممنون میشم راهنمایی کنید

      پاسخ
      • افسر مشاور
        20 آبان 1399 12:31 ق.ظ

        سلام وقت بخیر اولا الان خرید ندارید ثانیا: 8سال باید از فرار یا غیبت ایشان گذشته باشد.

        پاسخ
        • سلام. الان من در حال خدمت هستم. میتوانم حین خدمت پروژه کسر خدمت بگیرم ؟؟

          پاسخ
        • سلام.من 33سال دارم ویک فرزنددارم ومشکل دیسک کمردارم آیا میتونم اقدام به خریدبکنم

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور