نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی

یکی از موارد مورد علاقه مشمولین، خرید خدمت سربازی است. شاید برای بسیاری از متقاضیان، نحوه چگونگی خرید سربازی باعث ایجاد پرسش های متعددی شود.

اما موضوع آن است که خرید خدمت سربازی از سال ۹۸ دیگر اجرا نشده و این طرح علاوه بر آنکه بر تعداد مشمولین غایب افزود، مشکلاتی را نیز برای خانواده‌ها و نیروهای مسلح ایجاد کرد.

به همین جهت طرح مذکور در سال ۹۸ حذف گردید و در حال حاضر در سال ۱۴۰۲ نیز به نظر می‌رسد حذف آن همچنان ادامه یابد.

با وجود این تسهیلاتی برای پرداخت مبلغ جریمه مشمولان غایب در نظر گرفته شد تا بتوانند به این طریق وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.

بر این اساس مطلب پیش رو را به نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی و وجود طرح مذکور در سال ۹۹ اختصاص داده‌ایم.

نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی

دستورالعمل پرداخت اقساطی جریمه سربازی

 همانطور که اشاره کردیم، از پایان سال ۹۷ در نظر گرفته شد تا مشمولین غایب، مبلغ جریمه غیبت خود را به شکل اقساطی پرداخت کنند. به این صورت یک قسط در آخر سال ۹۷ و مابقی در ۱۲ قسط و در طول سال ۹۸ پرداخت شود.

در این رابطه مشمولینی که دارای ۸ سال غیبت بودند نیز می توانستند با استفاده از طرح مذکور اقدام به خرید خدمت سربازی خود کنند.

 اما لازم به ذکر است که طرح جریمه ریالی غیبت سربازی بر اساس مصوبه مجلس و پیگیری ستاد کل نیروهای مسلح، دیگر در سال ۹۸ به اجرا درنیامد.

در حال حاضر مشمولین می توانند از کسری خدمت، امریه و یا انواع معافیت ها برای سهولت و یا کم کردن طول دوران خدمت خود استفاده کنند. 

با توجه به صحبت‌های رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، تا پایان سال ۹۹ به مشمولین غایبی که بدهکار هستند، فرصت داده می‌شود تا اقساط باقیمانده خود را پرداخت کنند.

 بدین صورت مشمولین غایبی که طی طرح جریمه ریالی غیبت سربازی، جریمه های خود را به صورت اقساطی پرداخت می‌کردند و تا پایان سال گذشته موفق به اتمام آن نشدند، بر اساس قانون، تا انتهای سال ۹۹ زمان خواهند داشت.

توجه داشته باشید: آن دسته از مشمولانی که در سال 98، هیچکدام از اقساط جریمه خود را واریز نکرده باشند، دیگر در سال 99 امکان استفاده از این طرح را نداشته و باید به خدمت اعزام شوند.

و اما برای اطلاع از چگونگی پرداخت اقساطی جریمه غیبت سربازی تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نحوه تعیین میزان جریمه غیبت سربازی

در ابتدا باید در رابطه با نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی متذکر شد که میزان مبلغ جریمه به مدرک تحصیلی، وضعیت تأهل، تعداد فرزندان و سنوات غیبت بستگی داشته و طبق آن تعیین می گردد.

 بدین ترتیب هزینه پرداخت جریمه غیبت سربازی و خرید آن به شرح زیر است:

  • مشمولین زیر دیپلم: ۱۰ میلیون تومان
  • مشمولین دیپلم: ۱۵ میلیون تومان
  • مشمولین فوق دیپلم: ۲۰ میلیون تومان
  • مشمولین لیسانس: ۲۵ میلیون تومان
  • مشمولین فوق لیسانس: ۳۰ میلیون تومان
  • مشمولین دکترای پزشکی: ۳۵ میلیون تومان
  • مشمولین دکترای غیر پزشکی: ۴۰ میلیون تومان
  • پزشکان متخصص و بالاتر: ۵۰ میلیون تومان

 د این رابطه باید به موارد زیر نیز توجه داشت:

  • به ازای هر سال غیبت بیشتر از ۸ سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه شده و غیبت بیش از ۶ ماه، یک سال در نظر گرفته می‌شود.
  • مشمولین متاهل به میزان ۵ درصد از مبلغ جریمه آنها کسر خواهد شد .
  • همچنین مشمولین متاهل که دارای فرزند هستند، علاوه بر ۵ درصد مزبور، به ازای هر فرزند، ۵ درصد از جمع مبلغ جریمه آنها کاسته می گردد.

 با توجه به موارد فوق، نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی ارتباطی به شرایط سنی نداشته و بر اساس مجموع میزان تحصیلات، تاهل و… تعیین خواهد شد.

نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی

شرایط پرداخت اقساطی جریمه سربازی

گرچه قانون مذکور هنوز در سال 99 به تصویب نرسیده است، اما نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی طبق سال‌های گذشته به صورت زیر است:

در ابتدا متقاضیان می بایست درخواست خود را ثبت کرده و پس از بررسی مدارک و مستندات آن ها توسط سازمان وظیفه عمومی، در صورت واجد شرایط بودن، مبلغ جریمه با توجه به سنوات غیبت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و تعداد اولاد مشخص خواهد شد.

 سپس متقاضیان باید با مراجعه به یکی از بانک‌های عامل مانند بانک انصار یا قوامین، تشکیل پرونده داده و ضمانت‌های لازم را ارائه دهند. و در نهایت اقساط مشخص شده را در هر ماه پرداخت کرده تا بتوانند کارت معافیت دائم دریافت کنند.

جمع بندی

طرح خرید خدمت سربازی تا پایان سال 97 در حال اجرا بود. ولی این طرح در سال ۹۸ به علت بروز مشکلات مختلف حذف گردید.
با وجود این در نظر گرفته شد که برخی مشمولان واجد شرایط در طرح جریمه ریالی غیبت سربازی به صورت اقساطی، جریمه های خود را تا انتهای سال ۹۸ پرداخت کنند.

 تعیین میزان جریمه نیز به مدرک تحصیلی، تاهل، تعداد فرزندان و سنوات غیبت بستگی دارد. گرچه هنوز این طرح در سال 99 به تصویب نرسید، اما پیشنهاد پرداخت اقساطی جریمه سربازی تا پایان سال 99 ارائه شده و در صورت تصویب به مرحله اجرا گذاشته می شود.

 در صورت هرگونه سوال در رابطه با نحوه پرداخت اقساطی جریمه سربازی در سال ۱۴۰۲ می توانید با مشاورین مرکز در در تماس باشید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام بنده خدمتم رو بصورت چهار قسط خریدم وابتدا هم یک سوم مبلغ رو که حدود پنج میلیون بود پرداخت کردم اما موفق به پرداخت اقساط نشدم باید چکاری انجام بدم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشد
    من خرداد سال ۹۰ به خدمت اعزام شدم و شهریور همین سال (۹۰) از خدمت تا امروز فراری هستم
    آیا امکان خرید خدمت برای من هست؟ و اگر هست؛ شامل جریمه بیش از هشت سال
    می شوم؟

    با تشکر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      21 تیر 1399 4:04 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: اگر زمانی خرید خدمت دوباره بگذارند می توانید بخرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور