بخشنامه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی

مشمولانی که به خدمت سربازی نرفته اند و یا سربازانی که در حین خدمت مرخصی گرفته و مجدداً بازنگشته اند، دارای غیبت سربازی شده و جریمه هایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. از جمله مجازات های غیبت سربازی، اضافه شدن میزان خدمت است.

بر همین اساس، افرادی که دارای اضافه خدمت سربازی هستند، به دنبال راه هایی در جهت از بین بردن اضافه خدمت و بخشش آن می‌باشند. بخشش اضافه خدمت سنواتی به عوامل مختلفی بستگی داشته و هر سال، گروهی از سربازان از این طریق، اضافه خدمت خود را کم می کنند.

در بخشنامه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی در سال 1402، طرحی تحت عنوان طرح میثاق ۶ از طرف نیروهای مسلح ما مطرح شده است که در ادامه مطلب به شرح شرایط و جزئیات آن می پردازیم.

آنچه خواهید خواند:

بخشش اضافه خدمت سنواتی

 اضافه خدمت سنواتی چیست؟

بخشودگی غیبت سربازی یکی از دغدغه های اکثر کارکنان وظیفه دارای غیبت است.
باید توجه داشت که مشمولان دارای غیبت امکان استفاده از تسهیلات سربازی مانند: انواع معافیت ها، کسری خدمت و … نداشته، ضمن آن که اضافه خدمت سربازی نیز خواهند داشت، مگر اینکه از توجیه غیبت استفاده کرده یا مشمول بخشش شوند.

 در این میان، اضافه خدمت شامل دو نوع است:

اضافه خدمت سنواتی در نتیجه غیبت اولیه مشمول

 به این معنا که چنانچه مشمول دارای سه ماه غیبت باشد، سه ماه اضافه خدمت جریمه خواهد شد. اگر غیبت مشمول بین سه ماه تا یک سال باشد، به مدت شش ماه اضافه خدمت خواهد گرفت و چنانچه بیش از یکسال باشد، به دادسرای نظامی فرستاده شده و جرایم دیگری نیز خواهد شد.


بیشتر بخوانید: شرایط بخشش غیبت اولیه سربازی


 اضافه خدمت در حین خدمت سربازی

در صورتی است که سرباز در حین خدمت، غیبت کرده و در زمان مشخص به پادگان بازنگردد. در این شرایط، به ازای هر روز غیبت، ۳ روز اضافه خدمت جریمه می شود. چنانچه میزان غیبت در حین خدمت سربازی بیشتر از حد مشخص شود، سرباز به عنوان فراری محسوب شده و رسیدگی آن با سازمان نظام وظیفه می باشد.

 نکته حائز اهمیت آن است که بخشش اضافه خدمت سنواتی و حین خدمت بر عهده فرماندi مربوطه است. مشمولان دارای غیبت سربازی با داشتن عذر موجه و مدارک معتبر می‌توانند از بخشودگی غیبت در صورت تشخیص فرمانده بهره مند شوند.

 اما  چنانچه عذر موجهی نداشته باشند، با دارا بودن یکی از شروط بخشنامه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی با عنوان طرح میثاق ۶، می‌توانند با نظر فرمانده از این بخشش استفاده کنند.

شرایط بخشش اضافه خدمت سنواتی در سال 1402

همانطور که اشاره کردیم، در بخشنامه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی با عنوان طرح میثاق ۶، مشمولانی که دارای غیبت هستند و به خدمت اعزام می‌شوند، تحت شرایطی و با تایید و گواهی فرماندهان می توانند شامل بخشش اضافه خدمت سنواتی شوند.

  • برخی از این شرایط به شرح زیر است:
  • داشتن وضعیت انضباطی مناسب 
  • حسن رفتار و اخلاق و جدیت در انجام وظایف
  • ابراز شجاعت و فداکاری با شرکت در عملیات های جنگی
  • ثبت اختراع و تولید محصول
  • و…

باید توجه نمود که در طرح میثاق ۶، فرمانده پادگان در صورت داشتن جایگاه سرتیپ و بالاتر می‌تواند دستور بخشش اضافه خدمت سربازان را بدهد.

 در این طرح که در راستای تقویت انگیزه سربازان و کارایی و بهره‌وری کارکنان وظیفه و … ایجاد شده است، برخورداری از هر کدام از شرایط زیر می تواند موجب بخشش اضافه خدمت سنواتی شود:

فعالیت های فرهنگی ورزشی 

  • کارکنان وظیفه ای که عنوان سرباز نمونه را در یگان های خدمتی کسب کرده باشند و جهت معرفی به جشنواره های سازمانی و نیروی مانند جشنواره حضرت علی اکبر (ع)، مراسم گرامیداشت روز سربازی برتر و … انتخاب شده باشند.
  • کارکنان وظیفه ای که با رعایت نظم و انضباط، در طول دوران خدمت موفق به ثبت اختراع یا ابتکاری شوند که منجر به تولید محصول گردد یا ثبت مقالات علمی مهم و معتبر و … قبل از ورود به خدمت یا در حین آن داشته باشند.
  • مشمولانی که موفق به اخذ رتبه های اول تا سوم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علمی، علوم قرآنی و … در سطح یگانی، استانی و نیرویی شوند.

فعالیت های مذهبی

  • کارکنان وظیفه ای که حداقل یک جزء قرآن را حفظ باشند.
  • کارکنان وظیفه ای که حداقل یک پنجم نهج البلاغه، صحیفه سجادیه یا اصول‌ کافی را حفظ باشند.
  • کارکنان وظیفه ای که در طول دوره خدمت ضرورت در امور فرهنگی مانند: برگزاری مراسمات هفتگی دعای کمیل، زیارت عاشورا، دعای ندبه، دعای توسل و … فعال باشند. باید توجه داشت که این قانون شامل حال مشمولان دوره آموزشی در بدو ورود نمی باشد.
  • کارکنان وظیفه ای که به صورت مثبت و تاثیرگذار و الگوی مناسب در راستای ترویج فرهنگ علوم قرآنی، ترویج تفکر بسیجی، برگزاری نماز جماعت و انجام وظایف محوله عمل نمایند.
  • کارکنان وظیفه که با تلاش بسیار، پیشرفت قابل ملاحظه ای در جهت تقویت اعتقادات دینی و اسلامی و انجام وظایف سازمانی در طول دوران خدمت داشته باشند.

شرایط خانواده

  • سربازان دارای شرایطی اعم فرزند ایثارگر،تاهل ، پدر درحبس مشروط به اینکه محکومیت امنیتی نباشد ، فوت اعضای درجه یک خانواده در طول خدمت ، سرباز تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی نیز می توانند از این بخشش اضافه خدمت بهره مند شوند.
  • کارکنان وظیفه ای که در حین خدمت و انجام ماموریت دچار حادثه شده و معلولیت، جانبازی یا از کار افتادگی پیدا کرده و منجر به معافیت نشود.

خدمت سربازی غیر بومی 

  • کارکنان وظیفه ای که حداقل به مدت ۱۲ ماه از مدت خدمت سربازی خود را  در مناطقی با مسافت بیش از ۳۰۰ کیلومتر خارج از محل سکونت خود خدمت کنند ، می تواننداز بخشش فوق بهره مند شوند.

اطلاعیه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی

براساس بخشنامه جدید سازمان نظام وظیفه عمومی، مشمولانی که بیش از یک سال غیبت دارند، میتوانند با معرفی خود به سازمان نظام وظیفه و ثبت درخواست اعزام به خدمت، از بخشش اضافه خدمت سنواتی بهره مند شوند.

علاوه بر این، مشمولان میتوانند پس از ثبت درخواست، در شهر خود خدمت کنند و دیگر نیازی نیست به شهرهای دیگر اعزام شوند.

به این ترتیب، مشمولانی با بیش از یک سال غیبت، باید به همراه مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و پس از دریافت برگه اعزام به خدمت، به معاونت وظیفه عمومی استان یا شهرستان مراجعه کنند تا علاوه بر بخشش اضافه خدمت سنواتی، کارهای مربوط به خدمت در شهر محل سکونتشان هم انجام شود.

بخشش اضافه خدمت سنواتی

آیا تمام اضافه خدمت سنواتی قابل بخشش است؟

بخشش اضافه خدمت سنواتی طبق شرایط جدید شامل تمام اضافه خدمت نمی شود. بر اساس صحبت‌ های رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولان دارای غیبت که می‌خواهند از بخشش اضافه خدمت بهره ‌مند شوند، می بایست به خدمت رفته و با حسن انجام وظیفه و حسن اخلاق و رفتار در طول دوران خدمت و … از بخشودگی دو سوم اضافه خدمت یا بخشودگی کل غیبت توسط فرماندهان بهره مند شوند.

 بخشش ‌های متوالی و مستمر باعث شده است تا برخی مشمولان با این باور که غیبت آنها بخشیده خواهد شد، به موقع برای اعزام به خدمت اقدام نکنند و به نوعی بی قانونی و عدم اجرای قانون ایجاد شود.

از این رو بخشش اضافه خدمت به دست فرمانده به صورت کلی انجام نمی گیرد. اما در صورت داشتن شرایط ذکر شده در این مقاله می تواند کل اضافه خدمت نیز بخشیده شود. 

طبق گفته مقامات نظام وظیفه، مشمولان دارای غیبت نباید منتظر بخشش باشند و بهتر است در اولین زمان ممکن مساله خدمت نظام وظیفه را تعیین تکلیف نمایند.

همانطور که آگاه هستید، مشمولان دارای غیبت و سربازان فراری دارای محرومیت ها و ممنوعیت های اجتماعی از جمله: ممنوعیت خروج از کشور، ادامه تحصیل، استخدام در شرکت های دولتی و خصوصی و … هستند و تا زمان رفع غیبت و گذراندن دوران خدمت برطرف نخواهد شد.

جمع بندی

سربازان و مشمولانی که دارای اضافه خدمت هستند، با دارا بودن برخی شرایط و نیز برخورداری از حسن اخلاق و رفتار و … می توانند از بخشش اضافه خدمت سنواتی بهره‌ مند شوند. بخشش اضافه خدمت، طبق قانون توسط فرماندهان و مدیران مربوطه قابل انجام است. 

بر اساس بخشنامه جدید بخشش اضافه خدمت سنواتی تحت عنوان طرح میثاق ۶، کارکنان وظیفه با دارا بودن برخی شرایط می توانند کل یا تا دو سوم از اضافه خدمت خود را کم کنند.
از جمله کارکنان وظیفه که در طول دوران خدمت موفق به ثبت اختراع و تولید محصول می شوند یا کارکنان وظیفه ای که جزو نفرات اول تا سوم مسابقات فرهنگی، علمی و ورزشی و علوم قرآنی در سطح یگان، استان و نیرویی شده باشند و …

 برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بخشش اضافه خدمت سنواتی و طرح میثاق ۶ می توانید با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • این خیلی بده که اضاف خدمت ها دیگه بخشیده نمیشه شرایط زندگی آدما با هم فرق میکنه . یکی از بیخیالی و بی قانونی دفترچه پست نمیکنه . یکی هم از شرایط زندگی و کاری و مسئولیت هایی که داره . ولی به نظر من اونی که به این نتیجه میرسه و خودش دفترچه پست میکنه دیگه نباید اضاف بخوره . نمیدونم از کی باید این موضوع رو پیگیری کرد . خوهشا شما پیگیری کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور