شرایط توجیه غیبت سربازی – قوانین و مقررات

آیا میتوان غیبت سربازی را توجیه کرد؟

بسیاری از افرادی که وارد دوران غیبت سربازی شده اند با دارا بودن شرایطی می توانند غیبت خود را توجیه کرده تا به این طریق از اضافه خدمت، دستگیری و جریمه ای که به واسطه غیبتشان برای آن ها منظور می شود، معاف شوند.

همچنین همانطور که حتما می دانید، افرادی که وارد دوران غیبت از سربازی می شوند، حتی اگر شرایط دیگر معافیت ها همچون کفالت یا تحصیلی را داشته باشند، دیگر نمی توانند از آن استفاده کرده و معافیت بگیرند و بایستی به سربازی اعزام شوند. اما داشتن شرایط توجیه غیبت سربازی می تواند غیبت آن ها را بی اثر کرده و سپس نسبت به دریافت انواع معافیت اقدام نمایند.

علاوه بر غیبت، قوانین مرتبط با جریمه فرار از خدمت سربازی هم وجود دارد که بسته به شرایط، شامل حال مشمولان خواهد شد.

بنابراین در این نوشتار با ما همراه باشید تا در خصوص شرایط توجیه غیبت سربازی توضیحاتی را به شما ارائه نماییم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند.

شرایط توجیه غیبت سربازی

شرایط توجیه غیبت سربازی

از جمله شرایط توجیه غیبت سربازی که افراد می توانند نسبت به آن اقدام نمایند عبارتند از:

داشتن بیماری 

  • چنانچه بیماری یا صدماتی به مشمول وارد شده باشد که مانع اعزام به خدمت است و بالاجبار تاخیر در معرفی و یا اعزام را به همراه دارد:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 2 ماه از تاریخ شروع بیماری فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارکی همچون تائیدیه پزشک معتمد سازمان، نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید.

  • چنانچه بیماری یا صدماتی به مشمول وارد شده باشد که منجر به بستری او شده است و بالاجبار تاخیر در معرفی و یا اعزام را به همراه دارد:

در این مورد مشمول حداکر مدت زمان 6 ماه از تاریخ شروع بیماری فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارکی همچون تاییدیه پزشک معتمد سازمان، نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید. همچنین در صورتی که تاخیر مشمول بیش از 6 ماه باشد و بهبودی در وی حاصل نشده باشد، با تایید شورای پزشکی سازمان می تواند غیبت سربازی خود را توجیه نماید.

فوت اعضای خانواده

  • چنانچه یکی از اعضای درجه اول خانواده ی مشمول فوت شده باشد که به موجب آن در معرفی و یا اعزام به خدمت مشمول تاخیر افتاده باشد:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 3 ماه از تاریخ فوت فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارک لازم، نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید. توجه کنید که این مدت زمان شامل فوت خانواده همسر نشده و برای فوت خانواده ی درجه یک همسر( پدر یا مادر) حداکثر 1 ماه فرصت دارید.

توجیه غیبت به دلیل حوادث غیرمترقبه

  • چنانچه آسیب های جسمی، روحی و یا مالی به مشمول و یا اعضای درجه یک خانواده ی او در اثر حوادثی همچون سیل، زلزله، طوفان، انفجار، آتش سوزی، سقوط هواپیما و یا تصادف شدید وارد شده باشد که به موجب آن در معرفی و یا اعزام به خدمت مشمول تاخیر افتاده باشد:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 2 تا 6 ماه از تاریخ وقوع حادثه فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارک لازم و نیز تاییدیه ی مراجع مربوطه، غیبت سربازی خود را توجیه نماید.

توجه کنید که این مدت زمان از شرایط توجیه غیبت سربازی برای همسر و یا فرزند نیاز به سرپرستی که دچار حادثه شده اند حداکثر تا 6 ماه، برای پدر، مادر، خواهر و یا برادر مشمول حداکثر تا 3 ماه و نیز برای پدر یا مادر همسر حداکثر تا 2 ماه در نظر گرفته خواهد شد.

البته در مواردی، امکان معافیت، مثل گرفتن معافیت پدر نیازمند مراقبت هم برای مشمولان وجود دارد.

  • چنانچه مشکلات اداری که در فرآیند اعزام و معرفی به خدمت تاخیر می اندازند، برای مشمول ایجاد شده باشد و برگه اعزام به خدمت برای او صادر نشده باشد:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 6 ماه فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارک لازم به شرطی که عدم قصور او مشخص شود، می تواند غیبت از سربازی خود را موجه گرداند.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


توجیه غیبت به دلیل حبس، ازدواج یا بیماری همسر و فرزند

  • چنانچه مشمول در توقیف و یا حبس باشد:

در این مورد مشمول باید با تایید مراجع مربوطه نسبت به توجیه غیبت از سربازی خود اقدام نماید. توجه کنید که این مورد به شرطی اعمال می شود که تاریخ شروع حبس پیش از زمان ورود به دوران غیبت باشد.

  • چنانچه مشمول در اثر بیماری و یا از کار افتادگی، مفقود الاثر بودن، حبس و یا اعتیاد شدید پدر یا مادر و یا دیگر موارد شبیه به این که به موجب آن سرپرستی خانواده بر عهده ی او بوده باشد به گونه ای که اگر او به خدمت اعزام می شد، فرد دیگری نبود تا از آن ها مراقبت کند و ایشان نیز قدرت امرار معاش خود را نداشته باشند:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 3 ماه فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارک لازم نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید.

توجیه غیبت از طریق همسر و فرزند

  • چنانچه مشمول در اثر بیماری همسر و یا فرزند مجبور به تاخیر در معرفی و اعزام به خدمت شده است:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 3 ماه فرصت دارد تا با ارائه ی مستندات و مدارک لازم همچون تاییدیه ی پزشک معتمد سازمان نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید.

  • چنانچه مشمول عقد و ازدواج کرده باشد و یا زمان شروع اختلاف با همسرش که به موجب آن طلاق گرفته اند، پیش از تاریخ ورود به دوران غیبت او باشد و به موجب آن در معرفی و اعزام به خدمت او تاخیر افتاده باشد:

در این مورد مشمول حداکثر مدت زمان 3 ماه از تاریخ ازدواج و یا شروع اختلاف با ارائه ی مستندات و مدارک لازم از مراجع مربوطه، فرصت دارد تا نسبت به توجیه غیبت سربازی خود اقدام نماید.

شرایط توجیه غیبت سربازی

مدارک و مستندات لازم جهت توجیه غیبت سربازی

از جمله مدارک و مستندات لازم برای توجیه غیبت سربازی عبارتند از:

  • مدارک مورد نیاز در خصوص بیماری ها و صدمات وارد شده: رادیوگرافی، سونوگرافی، سیتی اسکن و ..
  • مدارک مورد نیاز در خصوص بیماری ها و بستری شدن: گواهی صادره و کپی از خلاصه پرونده
  • مدارک مورد نیاز در خصوص توجیه غیبت سربازی با موضوع فوت بستگان: گواهی فوت صادر شده
  • مدارک مورد نیاز در خصوص خسارت های مالی بر اثر حوادث: گواهی از سازمان آتش نشانی مبنی بر خسارات
  • مدارک مورد نیاز در خصوص خسارت های جسمی و روحی بر اثر حوادثی نظیر تصادف: گواهی صادر شده از پزشکی قانونی و نیز گواهی صادر شده از مرجع انتظامی محل وارد شدن خسارت
  • مدارک مورد نیاز در خصوص خسارت های مالی، جسمی و روحی بر اثر حوادث: گواهی صادر شده از بخشداری یا فرمانداری محل وارد شدن خسارت
  • مدارک مورد نیاز در خصوص اشکالات اداری و تاخیر در ارائه ی مدارک: گواهی صادر شده از بالاترین مقام اجرایی ارگان مربوطه( نظیر دانشگاه ها، حوزه علمیه و …) و گواهی صادر شده از نیروی انسانی سازمان های به کارگیرنده ی مشمولان و نیز گواهی صادر شده از نیروی انسانی نیروهای مسلح و یا گواهی صادر شده مبنی بر دلایل منطقی و قابل قبول مسئول اداره پست شهرستان محل سکونت که مرسوله به موقع به دست مشمول نرسیده است. نیزگواهی صادر شده از سمت مسئول دفتر پلیس 10+ مبنی بر قطع شبکه ی ارتباطی و عدم دریافت و ثبت درخواست اعزام مشمول در سیستم در آخرین روز مهلت معرفی که به تایید سیستم فاوای شهرستان برسد.
  • مدارک مورد نیاز در خصوص توجیه غیبت سربازی با موضوع توقیف یا حبس: کپی حکم صادر شده از مرجع قضایی
  • مدارک مورد نیاز در خصوص اعتیاد شدید پدر یا مادر: استعلام از مراکز درمانی و بهداشتی محل و یا پزشکی قانونی معتبر به انضمام تایید مرجع انتظامی محل
  • مدارک مورد نیاز در خصوص توجیه غیبت سربازی با موضوع ازدواج و طلاق مشمول و یا خانواده درجه یک: عقد نامه یا طلاق نامه به همراه شناسنامه های مشمول و همسر همچنین استعلام از ثبت احوال یا ثبت اسناد به انضمام برگه ی تحقیقات محلی کلانتری محل سکونت راجع به اختلافات و نیز برگه های احضاریه دادگاه

مشاوره توجیه غیبت سربازی

چنانچه در خصوص موضوع شرایط توجیه غیبت سربازی و یا مدارک مورد نیاز سوالاتی داشتید می توانید از مشاورین مجرب ما در این مرکز راهنمایی بخواهید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • مدارک مربوطه به توجیه غیبت سربازی را بایستی به کجا ارائه کنیم؟
  • آیا با داشتن معلولیت اعضای درجه یک خانواده نیز می توان غیبت از سربازی را توجیه نمود؟
  • آیا با طلاق غیابی مادر نیز می توان غیبت از سربازی را توجیه کرد؟

مطالب مشابه

74 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام من برای تحصیل به خارج از کشور رفتم و وارد دوره غیبت شدم ایا میشه توجیحش کرد؟

    پاسخ
  • حمیدرضا
    3 دی 1402 2:09 ب.ظ

    سلام خسته نباشید . ببخشید من دوره ی فراغت از تحصیلم به پایان رسیده شهریور امسال و من داخل مهر اقدام کردم برای رفتن بعد درخواست کمیسیون پزشکی دادم چقدر اون مراحلش طول کشیده بعد فقط یکماه طول کشیده رای شورا مشخص بشه بعد گفتن ده روز دیگه برو پلیس الان بعد سه ماه بابت پروسه اداری که اصلا دست منم نبوده برای من 90 روز غیبت زدن در حالیکه من از مهر دفترچه پست کردم دیگه مشمول بودم چرا الان غیبت خوردم این مورد و چطور میشه موجه کرد

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      3 دی 1402 5:33 ب.ظ

      سلام سلامت باشید شما می توانید در خواست توجیه غیبت دهید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر بنده حدود 2ماه و 24 روز غیبت سربازی دارم ولی به علت پارگی رباط کتف و نظر پزشک مجبور به 3ماه استراحت و فیزیوتراپی شدم ایا میتونم با داشتن گواهی از مرکز فیزیوتراپی و ارائه ان به بهداری غیبت سربازی م رو توجیه کنم
    ممنونم از پاسخگویی شما

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      2 آبان 1401 5:26 ب.ظ

      سلام در صورتی که مراکز درمانی نظامی تایید کنند شانس توجیه غیبت دارید.

      پاسخ
  • سلام. دو ماه قبل غیبت دچار افسردگی شدم و دارو درمانی شروع شده. شما فلمپدید تا دو ماه بعد شروع بیماری میشه غیبت رو‌توجیه کرد اما بعضی ها میگن در صورت طولانی بودن روند بهبود. اما بدون بستری شدن، تا ۶ ماه هم با گواهی پزشک معتمد میشه تپجیه کرد. ایا این صحت داره؟

    پاسخ
    • سلام
      من یک مهرماه ۱۴۰۰وارد غیبت شدم ، اما درگیر کارای طلاق خودم بودم ، نامه دادگاه به تاریخ ۲۱ مهرماه است و در برج ۹ هم طلاق ثبت شده، اما در زمان ورود به غیبت هم درگیر کارای طلاق بودم
      سه ماه اضافه خدمت خوردم
      آیا بنظرتون توجیه میشه ؟؟

      پاسخ
  • حسام رحمانی
    10 اسفند 1400 11:02 ب.ظ

    سلام من یک بهمن تاریخ اعزامم بود ولی قبلش دانشگاه ثبت نام کردم تاریخ ثبت نام منو زده اول مهر یه ترم هم مرخصی صادر کرده واسم. بعد دانشگاه گفته به دلیل خرابی سیستم نظام وظیفه نتونسته معافیت تحصیلی منو صادر کنه تاییدیه اولیه خورده ولی تاییدیه نهایی که دانشگاه به دلیل خرابی سیستم نخورده رفتم نظام وظیفه گفته مشکلی نداره تاییدنهایی بخوره غیبتت پاک میشه ولی باز خواستم نظر شما رو بدونم غیبت پاک میشه؟ معافیت تحصیلی صادر میشه؟

    پاسخ
  • سلام من قبل تموم شدن سنواتم درخواست معافیت پزشکی دادم و پیگیر کاراش شدم الان منتظر نتیجه اونم. در این حال ارشدهم قبول شدم وقتی میخواستم درخواست سبتنام بدم گفتتن وارد قیبت شدی . حالا اگر مشکل پزشکی من تایید نشه ایا قیبتم رو میتونم توجیح کنم اینجوری؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر ، من سه سال غیبت دفترچه ای دارم اما مدارکی دارم که ثابت میکنه که از سه سال پیش تا سال ۹۸ که مادرم طلاق گرفتن درگیر مشکلات و دادگاه و کلانتری و اعتیاد و بیکاری پدرم بودم و عملا سرپرست خوانواده،،،آیا امکان توجیه غیبت وجود داره؟

    پاسخ
  • سلام من غیبت اضافه پشت دفترچه رو بخشیدن آخر خدمتم تشکیل پرونده دادم گفتن غیبتت هنوز هست سال ۹۶ بخشیدن رفتم گفتن باید یه چیزی برای توجیه غیبت بیاری منم گواهی پزشکی دارم ایا قبول میکنن

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر:‌عزیزم گواهی پزشکی برای توجیح غیبت حداکثر شش ماه الی یکسال نه چهارسال می باشد قطعا مورد موافقت قرار نمی گیرد

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من غیبت پست کردن دفترچه میخورم ۱ سال از فارغ التحصیلیم گذشته عقدم اسفندماه بوده توجیه میشه اینطور غیبت؟ فرآیندش باید قبل از اعزام انجام بدم؟ و سوال دیگه که دارم اگه غیبت موجه بشه میشه از کسری استفاده کرد؟
    ممنون

    پاسخ
    • افسر مشاور
      22 فروردین 1400 9:21 ق.ظ

      سلام وقت بخیر جواب منفی است

      پاسخ
      • سلام من پدرم قبل از 18سالگیم دچار معلولیت میشه و تا الان که24سالمه در حال مراقبت از پدرمم .ایا غیبتم موجح هستش که بتونم معافیت کفالت بگیرم…؟ممنون

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور