مجازات غیبت سربازی چیست – اضافه خدمت غیبت سربازی چقدر است؟

اعزام به خدمت سربازی برای افرادی که دارای سنین  ۱۸ تا  ۵۰ سال دارند، ضروری است. بر طبق قانون، اگر فردی مشمول سربازی باشد و در خدمت سربازی حضور پیدا نکند و یا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکند، از سربازی غیبت کرده و مجازات غیبت از خدمت سربازی برای او اعمال خواهد شد.

مجازات در نظر گرفته شده در قانون شامل اضافه خدمت، عدم استفاده از امکانات دولتی مانند وام و استخدام و حتی ممنوعیت ادامه تحصیل است.

لذا در این مطلب به این سوال که مجازات غیبت سربازی چیست؟ پاسخ خواهیم داد. همچنین راهکارهای بخشش این جریمه نیز بیان می شود. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما پاسخ مناسب را دریافت کنید. 

مجازات غیبت سربازی چیست

غیبت از خدمت سربازی

در صورتی که فرد از نظر سنی مشمول سربازی باشد و برای تعیین وضعیت خود اقدام نکند، غیبت اولیه سربازی برای او لحاظ می شود. همچنین افرادی که در زمان خدمت، به مرخصی رفته و در موعد مشخص به محل خدمت برنگردند نیز به غیبت در زمان انجام خدمت محکوم خواهند شد. در حالت کلی افرادی که مشمول خدمت سربازی هستند ولی نسبت به معرفی و تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نمی‌کنند، حکم غیبت داشته و جریمه غیبت خدمت سربازی برای آنها در نظر گرفته می شود.

 اما اگر در زمان خدمت، فرد بدون هماهنگی از محل خدمت خارج شود، به عنوان سرباز فراری با آن برخورد خواهد شد و شامل غیبت سربازی نمی شود. طبیعی است که مجازات و جریمه فرار از خدمت سربازی سنگین تر بوده و برخورد جدی تری با این موارد خواهد شد.

همچنین در هنگام مرخصی اگر فرد در زمان تعیین شده به خدمت برنگردد، در ابتدا به صورت غیبت سربازی لحاظ شده و اگر ادامه پیدا کند به عنوان سرباز فراری محسوب می شود.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


مجازات های تعیین شده برای غیبت سربازی

در ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه عمومی ذکر شده که چنانچه فرد مشمول نظام وظیفه، به منظور تعیین وضعیت خود اقدامی نکند، مجازات غیبت سربازی برای او اعمال می‌شود. بر این اساس برای این افراد برخورداری از برخی تسهیلات تا زمانی که وضعیت خدمت خود را مشخص نکنند، ممنوع خواهد بود که شامل موارد زیر است:

  • ممنوعیت دریافت وام و تسهیلات کمک های کشاورزی، دامداری، صنعتی و مسکن از طریق بانک‌ها و موسسات دولتی و وزارتخانه ها.
  •  ممنوعیت کاندید شدن برای انتخاب مجلس شورای اسلامی و دیگر شوراها و انجمن ها.
  •  ممنوعیت دریافت گواهی نامه و مدرک تحصیلی، تمدید گواهینامه، تعویض پلاک و… از مراکز و وزارتخانه های مربوطه.
  •  ممنوعیت هر نوع استخدام در نهادهای دولتی و موسسات وابسته.

 با توجه به موارد فوق، فرد مشمول غیبت سربازی باید با ارائه مدارک لازم، نسبت به تعیین وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کند تا موارد مذکور برطرف شود. علاوه بر پاسخ به این سوال که مجازات خدمت سربازی چیست ؟ در ادامه اضافه خدمت غیبت سربازی را نیز توضیح خواهیم داد.

اضافه خدمت غیبت سربازی چقدر است؟

در خصوص میزان اضافه خدمت مشمولان غایب ، باید گفت:

مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنها تا ۳ ماه و در زمان جنگ تا ۱۵ روز بوده است، سه ماه اضافه خدمت برای آنها اعمال می شود.

همچنین اگر در زمان صلح، مدت غیبت اولیه آنها بیش از ۳ ماه و در زمان جنگ بیش از  ۱۵ روز باشد، به شش ماه اضافه خدمت محکوم می شوند.

البته با توجه به شرایط توجیه غیبت سربازی، امکان معافیت از این مجازات ها وجود دارد.

راه های بخشش اضافه خدمت سربازی

افرادی که دارای اضافه خدمت هستند با معرفی خود به یگان خدمتی می توانند میزان جریمه درنظر گرفته شده بر اساس قوانین موجود را کاهش دهند. البته ارائه موارد موجه برای غیبت نیز می تواند تا حد بسیاری میزان جریمه را کاهش دهد.

در صورتی که فرد به خدمت اعزام شود نیز امکان کاهش یا بخشش 3 یا 6 ماه اضافه خدمت وجود دارد. خدمت در مناطق با فاصله بیشتر از 300 کیلومتر نسبت به محل زندگی، رضایت فرمانده، کسب مقام در مسابقات فرهنگی و ورزشی در سطح یگان و انتشار مقاله می تواند باعث کاهش طول مدت اضافه خدمت شود. همچنین حفظ یک جز قرآن یا بخشی از نهج البلاغه یا نهج الفصاحه برای بخشش اضافه خدمت موثر است. 

مجازات غیبت سربازی چیست

جریمه کارفرمایانی که سرباز فراری استخدام کنند چیست؟

علاوه بر این، کارفرمایانی که مشمولان غایب را استخدام کنند نیز مجازات خواهند شد.

  • این جریمه برای بار اول، معادل هزینه سالانه یک سرباز خواهد بود.
  • اما چنانچه بار دوم باشد، علاوه بر جریمه به سه ماه انفصال خدمت نیز مجازات می‌شود.
  • در مرتبه سوم و بالاتر همراه با جریمه، به انفصال از خدمات دولتی نیز مجازات خواهد شد.

مبلغ جریمه متناسب با سال بکارگیری سرباز فراری مشخص می شود

 برای مشمولان دارای معافیت موقت یا دفترچه آماده به خدمت، اشتغال تنها در مدت زمان اعتبار کارت معافیت امکان پذیر است و پس از اتمام اعتبار، تخلف محسوب می شود. همچنین افراد اگر پس از اتمام مهلت اعتبار معافیت موقت تا یک ماه برای رسیدگی مجدد به وضعیت نظام وظیفه خود اقدام نکنند، غایب حساب شده و طبق قانون با آنها برخورد می شود.

جریمه ریالی سربازی و خرید خدمت

درباره مشمولانی که غیبت اولیه سربازی آنها در زمان صلح از یک سال و در زمان جنگ از دو ماه تجاوز کند، علاوه بر خدمت، سرباز فراری به حساب خواهند آمد و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. در ادامه پاسخ به این سوال که اضافه خدمت سربازی چقدر است؟ باید اضافه کنیم که در قانون جدید که در تیرماه امسال اعلام شد، برای مشمولان غیبت سربازی، دیگر بخشش اضافه خدمت لحاظ نمی شود و مطابق قانون با فرد متخلف برخورد می گردد.

 همچنین جریمه ریالی سربازی و یا فروش سربازی نیز دیگر انجام نشده و مشمولان نباید منتظر اعمال مجدد این قوانین باشند. در این راستا علاوه بر تشدید مجازات مشمولان غیبت سربازی، لازم به ذکر است که با کارفرمایان و افرادی که مشمولان غیبت را استخدام می کنند نیز برخورد شده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 در مطلب فوق مشخص شد که مجازات غیبت سربازی چیست و چه افرادی شامل این قانون می شوند. اما برای دریافت اطلاعات کامل تر می توانید با مشاورین مرکز تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

  •  مجازات افراد و موسساتی که مشمولین غایب را استخدام می کنند، چیست؟
  •  در چه مواردی غیبت از سربازی بخشیده خواهد شد؟
  •  آیا برخورد با مشمولان غایب سربازی متاهل متفاوت است؟
  • مجازات غیبت سربازی چیست و در چگونه میتوان آن را کم کرد؟

مطالب مشابه

53 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سعید فلاحت
    16 مرداد 1401 10:12 ب.ظ

    با سلام بنده متولد 64 هستم و دو فرزند دارم از موقع لیسانسم حدودا 7سالی میگذره و پدرم بازنشسته هستن و من تک پسر هستم و سه خواهر دارم .پدرم حقوق مستمری میگیره ولی کلا از کار افتاده ان والان 64 سال سن دارن.با این شرایط من امکان معافیت برای بنده هست یا خیر.ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
  • سلام
    من تیر 1400 فارغ‌التحصیل شدم میتونم خرداد 1401 دفترچه پست کنم

    پاسخ
  • احمدرضا باقری
    10 اسفند 1400 12:06 ق.ظ

    سلام خسته نباشید بنده درباره زمان معافیت تحصیلی خود دچار سوءتفاهم شدم و دیر پست کردم و الان شش ماه اضافه خدمت خوردم و تاریخ اعزام اول اردیبهشت سال آینده هست آیا امکانش هست که به نظام وظیفه مراجعه کنم تا اضافه خدمت بنده کم یا بخشیده بشه

    پاسخ
  • سلام یبخشید میخواستم بدونم کسی که یک سال از زمان فارغ تحصیلیش گذشته و غیبت بیش از یک سال داشته باشم اگر به صورت خودمعرف خودمو معرفی کنم فقط اضافه خدمت یا باید به مراج قضایی باید برم؟

    پاسخ
    • مشاور سایت
      16 آذر 1400 1:56 ب.ظ

      سلام هرچه زودتر اقدام کرده و دلایل خود رو توضیح بدید بسته به نظرشان تصمیم خواهند گرفت.

      پاسخ
    • سلام
      من تیر 1400 فارغ‌التحصیل شدم میتونم خرداد 1401 دفترچه پست کنم

      پاسخ
  • محمد طاها مختاری
    5 آبان 1400 12:05 ق.ظ

    داداش قرار نیست غیبت کنی برو از مدرسه یه دونه درخواست معافیت تحصیلی بگیر ببر به پلیس به علاوه ۱۰ معافیت تحصیلی بگیر بگو میخوام یکسال پشت کنکور بمونم اینجوری دیگه غیبت حساب نمیشه واست این یکسال پشت کنکور رو معافیت میگیرن

    پاسخ
  • سلام
    من متولد 1364 هستم . متاهل و یه پسر 4ساله دارم
    دفترچه خدمت رو تاحالا پست نکردم
    راهی هست که معاف بشم؟
    و اگه بخوام برم خدمتم رو انجام بدم جریمه ریالی میشم؟
    لطفا راهنمایی کنین. ممنونم

    پاسخ
    • راستین مشاور
      25 مرداد 1400 8:59 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: شما باید تا سال97می خرید اما الان فقط معافیت پزشکی اگر مشکل داری اقدام نمائید والا باید صبر کنید

      پاسخ
  • سلام خسته نباشین
    بنده ۳ سال از لیسانس گرفتنم میگذره خودمو معرفی نکردم یعنی غیبت کردم به مدت سه سال
    الان مشکل حاد پزشکی برام پیش اومده دکتر گفتن به این بیماریتون معافیت دائم میدن میخواستم بدونم الان اقدام کنم برای معافیت بخاطر سه سال غیبت آیا به مشکل میخورم؟و یا اینکه جریمه داره ؟اگه جریمه هست ممنون میشم بفرمایین برای سه سال حدودا چقدر درنظر میگیرن ؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید ، من میخوام یه سال غیبت کنم و به اصطلاح پشت کنکور برای سال دوم بمونم ، اگه سال ۱۴۰۱ قبول دانشگاه بشم ، جلوم رو نمیگیرن که نرم دانشگاه ؟ فقط همون جریمه ۶ ماه رو اعمال میکنن ؟؟

    پاسخ
  • سلام
    من از 17 سالگی خارج از کشور هستم و الان 21 سالم است و مشمول سربازی هستم.
    ایا مجازات غیبت شامل من هم میشود؟ مدت اضافه خدمت برای من چند ماه خواهد بود؟

    پاسخ
    • راستین مشاور
      11 تیر 1400 11:18 ق.ظ

      سلام وقت بخیر اگر درحال تحصیل بوده باشید، وان دانشگاه مورد تائید باشد جواب منفی است والا بله شما6ماه غیبت هستید.

      پاسخ
  • سلام ایا غیبت انظباتی هم فرمانده هان میتوانند ببخشنن

    پاسخ
  • سلام من الان دوسال هست از تاریخ معافیت تحصیلیم گذشته غیبت خوردم الانم ماشینمو توقیف کردن گفتن غیبت سربازی داری باید بری دادسرا الان برم دادسرا منو الزام به خدمت میکنن یا فقط جریمه نقدی میکنن؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      9 خرداد 1400 8:47 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: الزام به خدمت البته توصیه می کنم دو روز قبل ازدادگاه دفترچه فقط پست کن وتاریخ اعزام بگیرید وبعداز این که مشکل تان برطرف شد زمان اعزام حضور پیدا نکنید البته دربرخی موارد نادر دیده شده که با جریمه حل می شود

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من درخواست معافیت پزشکی شدم ولی معاف از رزم شدم (با اینکه عمل لامینکتومی دیسک کمر داشتم) دیگه اعتراض زدم منتظرم جلسه شورای عالی برگزار بشه. الان دو ماه شده هنوز جلسه برگزار نشده. این دو ماه من غیبت خوردم؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر: چون درجلسه شورا هستی حتی اگرغیبت بخوری دلیل محکمه پسندی برای توجیه غیبت دارید.

      پاسخ
      • خیلی ممنون از پاسختون.
        حالا به نظر شما احتمالش هست معاف بشم؟ سری اول بیمارستان سجاد سی تی اسکن گرفتن با این حال گفتن مشخص نشده که عملم لامینکتومی بوده (به دکتر جراحمم گفتم تعجب کرد که چطور چنین چیزی ممکنه) به نظرتون شورای عالی قبول میکنه ازشون بخوام منو بفرستن mri بدم چون دکترم گفت توی mri دیگه صد در صد مشخص میشه.
        ممنون از وقتی که میذارید.

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر بله درشورای عالی امکانش هست

          پاسخ
          • سلام خسته نباشید من دارای مدرک کارشناسی هستم وفرصت 1سالی که بعده ازفارغ التحصیلی بهم دادن تموم شده میخواستم بدونم اگه2ماه اززمان سربازیم بگذره فقط دوماه بیشترنباشه اضافه خدمت میخورم؟

          • مشاور نظام وظیفه
            31 اردیبهشت 1402 1:32 ب.ظ

            سلام بعد از اتمام مهلت معرفی وارد غیبت می شوید.

      • سلام من الان دوسال هست از تاریخ معافیت تحصیلیم گذشته غیبت خوردم الانم ماشینمو توقیف کردن گفتن غیبت سربازی داری باید بری دادسرا الان برم دادسرا منو الزام به خدمت میکنن یا فقط جریمه نقدی میکنن؟

        پاسخ
        • افسر مشاور
          10 خرداد 1400 4:39 ب.ظ

          سلام وقت بخیر:‌الزام به سربازی همراه جریمه می کنند البته پیشنهاد می کنم روز دادگاه دفترچه سربازی پست کرده باشی وتاریخ اعزام گرفته باشید

          پاسخ
        • اصغر داداش زاده
          22 فروردین 1401 11:58 ق.ظ

          سلام . من غیبت دارم شیش ماه سنوات دارم . حالا بعد دریافت پایان خدکت میتونم‌در ناحا یا سپاه یا ارتش استخدام بشم؟

          پاسخ
  • یه ایرانی بدبخت
    28 فروردین 1400 11:14 ب.ظ

    باسلام.ببخشید من دانشجو بودم به دلیل مشکل مالی و روحی یک واحد مانده از کارشناسیم رو پاس نکردم.والان دو سال از زمان اتمام معافیت تحصیلیم می گذره.باید چکار کنم .البته منیسک یکی از پاهام پاره شده.کلا وضعیت روحی داغونی دارم.
    از یه طرف دوست ندارم زندگی کنم.
    از یک طرف سربازی و شغل و تحصیلم رو هواست.البته چندماه پیش برگه برام اومد مبنی بر غیبت داشتن.چند روز پیش به زور رفتم پلیس بعلاوه 10 گفتن برم انصرافی از دانشگاه بگیرم برم سربازی.البته هزینه رفتن به دانشگامم ندارم.27سالمه.حالا یه مشاوره بدین که به دردم بخوره.

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر:‌از لحاظ پزشکی شما معافیت از رزم نصیب تان می شود یعنی این که در اموزشی رژه پست نمی دهید. نظام وظیفه درمورد ان یک درس چون بیش از دوسال گذشته برای شما معافیت صادر نمی کنید.

      پاسخ
  • سلام
    حدود یک هفته غیبت سربازی دارم 3 ماه اضاف میخورم؟ کسری بسیج نمیشه بعدا استفاده کرد؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      29 فروردین 1400 9:54 ق.ظ

      سلام وقت بخیر غیبت مانعی برای کسری بسیج نمی شود

      پاسخ
    • سلام من 13 ماه 4 روز غیبت کردم بعد رفتم پیش دادسرا نظامی بعد جناب قاضی برایم فقط جریمه نوشت حالا میخواستم بدونم هرچی جناب قاضی در برگه نوشته هست همون هست یا اضافه خدمت هم زده برایم

      پاسخ
      • افسر مشاور
        10 خرداد 1400 4:40 ب.ظ

        سلام وقت بخیر:‌شما کلا 6ماه اضافه خدمت +24ماه خدمت دارید.

        پاسخ
        • سلام من پدرم از کار افتادس و نقص عضو دارع منم ۲۲سالمه نامه توجیه غیبت دارم میتونم به معافیت اقدام کنم؟

          پاسخ
  • سلام
    من متولد برج ۵ سال ۸۰ هستم و الان میتونم گواهی اشتغال ب تحصیل بگیریم یا از سنم گذشته؟!

    پاسخ
  • ببخشید من میخوام بیفتم نیروی انتظامی باید درخواست بدم یا خودشون میفرستن نمیخوام برم ارتش و سپاه گفتم زیر دیپلمم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      6 اسفند 1398 3:38 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: اولا به صورت اتوماتیک 60درصد ناجا 30درصدارتش10وزارت دفاع هستید. اما برای اینکه 100در ناجا خدمت بگذرانید، باید ازنیروی انسانی ناجا شهرتان پذیرش بگیرید.

      پاسخ
      • امیریلطانی
        23 دی 1402 2:32 ب.ظ

        سلام من متولد ۱۳۸۲/۰۸/۱۰هستم و له خاطر دروس افتاده دیپلمم رو دی ۱۴۰۱گرفتم و امسال می خوام در ترم بهمن ۱۴۰۲دانشگاه ثبت نام کنم فقط شانس من ثبت نام ترم بهمن امستل بر خلاف هر سال دیرتر شروع می شه و من دفترچه خدمت اگه پست کنم اعزامم بیوفته برای اول اسفند و من تا اون موقع دانشگاه ثبت ناممکامل نشده باشه غیبت می خورم چیکار کنم و سوال دیگه اینکه من تا۳۰دی وقت دارمدفترچه رو پست کنم نوبت معاینه ام دوشنبه۲۶دی هست آیا همون روز کارهمعاینه تمام می شه که سریع دفترچه رو پست کنم

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          26 دی 1402 2:37 ب.ظ

          سلام
          شما باید در آخرین فرصت دفترچه ارسال کنید تا وارد غیبت نشوید.

          پاسخ
      • امیرسلطانی
        23 دی 1402 2:34 ب.ظ

        سلام من متولد ۱۳۸۲/۰۸/۱۰هستم و له خاطر دروس افتاده دیپلمم رو دی ۱۴۰۱گرفتم و امسال می خوام در ترم بهمن ۱۴۰۲دانشگاه ثبت نام کنم فقط شانس من ثبت نام ترم بهمن امستل بر خلاف هر سال دیرتر شروع می شه و من دفترچه خدمت اگه پست کنم اعزامم بیوفته برای اول اسفند و من تا اون موقع دانشگاه ثبت ناممکامل نشده باشه غیبت می خورم چیکار کنم و سوال دیگه اینکه من تا۳۰دی وقت دارمدفترچه رو پست کنم نوبت معاینه ام دوشنبه۲۶دی هست آیا همون روز کارهمعاینه تمام می شه که سریع دفترچه رو پست کنم

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          24 دی 1402 4:42 ب.ظ

          سلام
          شما باید در اخرین لحظه بدون ورود به غیبت مدارک خدمت ارسال کنید و درصورت قبولی برای ورودی بهمن ماه برای شما معافیت صادر می شود.

          پاسخ
    • سلام بنده کارگرم غیبت سربازی دارم تک پسر هستم‌ پدرم 24ماه ایثارگری مناطق غرب کشور دارد خودم هم قبلا سابقه عضو گردان بسیج بودم و کارت سبز هم دارم راهی هست غیبتم بخشیده شود تشکر

      پاسخ
      • افسر مشاور
        11 شهریور 1399 4:57 ب.ظ

        سلام وقت بخیر کسری به افراد غایب تعلق نمی گیرد.بایدمنتظر آیین نامه جدید باشید

        پاسخ
  • سلام ۱۷ سالمه ترک تحصیل کردم اگه ۱۹ برم خدمت اضافه میخورم؟ اگه میخورم چند ماه؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      3 بهمن 1398 11:36 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: بعداز رسیدن به سن 18سالگی 6ماه فرصت داری تا خود را به پلیس+10معرفی کنید، واگر بعداز این تاریخ مراجعه کنید 6ماه غیبت می خورید.

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید شرمنده هشت سال غیبت دارم متاهلم دوتا بچه دارم اصلا دفترچه پر نکردم گرفتنم بعد از هشت سال حالا امکان خرید خدمت هست برام یا نه

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر تا سال1401 امکان خرید نداریم

          پاسخ
          • یعنی 1401 امیدی هست ؟ اگر اطلاعاتی دارین لطفا بفرمایین
            بنده حدودا 4 سال غیبت دارم و دفترچه پست نکردم امروز تماس گرفتن از پاسگاه گفتن بیا شکایت شده ازت تحت عنوان مزاحمت بازجویی کنیم بفرستیم دادسرا ! منم که مطمئن بودم مزاحم کسی نشدم رفتم و تازه فهمیدم داستان سربازیه حالا فردا صبح قراره بریم دادسرا پیش قاضی اگر امیدی هست این چند ماه رو هم بپیچونم اگرنه دیگه برم دنبالش ….

            با تشکر

        • سلام خسته نباشین
          بنده ۳ سال از لیسانس گرفتنم میگذره خودمو معرفی نکردم یعنی غیبت کردم به مدت سه سال
          الان مشکل حاد پزشکی برام پیش اومده دکتر گفتن به این بیماریتون معافیت دائم میدن میخواستم بدونم الان اقدام کنم برای معافیت بخاطر سه سال غیبت آیا به مشکل میخورم؟و یا اینکه جریمه داره ؟اگه جریمه هست ممنون میشم بفرمایین برای سه سال حدودا چقدر درنظر میگیرن ؟

          پاسخ
      • سلام من یه ساله که مدرسم تموم شده وبراکنکور۱۴۰۱میخوام شرکت کنم مینونم هنوز اشتغال به تحصیل بگیرم؟یانه غیبت خوردم؟

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور