معایب نداشتن کارت پایان خدمت

اخذ کارت پایان خدمت یکی از موارد بسیار مهم در زندگی مردان است. مشمولانی که دارای شرایط اعزام به خدمت هستند، پس از گذراندن این دوران، کارت پایان خدمت سربازی دریافت می کنند.

گروه دیگر مشمولان که بنا بر دلایل مختلف امکان حضور در خدمت سربازی را ندارند، با توجه به نوع مشکل موجود، از معافیت های سربازی استفاده کرده و کارت معافیت سربازی به آنها تعلق خواهد گرفت.

اما افرادی که برای خدمت سربازی دارای غیبت هستند و یا اقدام به اعزام نکرده‌اند، به دلیل عدم دریافت کارت پایان خدمت، مشکلات زیادی در اخذ خدمات اجتماعی خواهند داشت.

در حقیقت شرایط نرفتن سربازی بسیار دشوارتر از گذراندن این دوران خواهد بود. از این رو در این مطلب به بررسی معایب نداشتن کارت پایان خدمت پرداخته‌ایم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام با تماس با مشاورین با تجربه ما می توانند بهترین پاسخ را دریافت کنند. 

معایب نداشتن کارت پایان خدمت

اهمیت اخذ کارت پایان خدمت

 همانطور که اشاره کردیم، افرادی که به خدمت سربازی نرفته و یا به دنبال تعیین وضعیت سربازی خود نیستند، کارت نظام وظیفه دریافت نخواهند کرد. در این حالت و بر اساس قانون، افراد فاقد کارت پایان خدمت از بسیاری خدمات اجتماعی محروم می گردند. 

شاید این سوال برای مشمولانی که از خدمت سربازی فرار کرده و یا دارای غیبت بوده و در کل به سربازی نرفته اند، مطرح شود که “بدون کارت پایان خدمت چه کارهایی نمیشه کرد؟”

 محدودیت های نداشتن کارت پایان خدمت

پاسخ این سوال در ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی آورده شده و مطابق با آن، افراد فاقد کارت پایان خدمت محرومیت های اجتماعی زیر را در زندگی خود به همراه خواهند داشت:

  • عدم دریافت هرگونه وام و کمک های کشاورزی، صنعتی، دامداری و مسکن از طریق بانک‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی
  • عدم امکان کاندید شدن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و دیگر شورا ها و انجمن های قانونی
  • عدم دریافت اصل گواهینامه یا پایان نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه
  • عدم دریافت پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت های تعاونی
  • عدم امکان دریافت مستمری از سازمان های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی
  • عدم امکان هر نوع استخدام به صورت رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت در وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت‌های دولتی
  • محرومیت سفر به خارج از کشور و عدم اخذ گذرنامه
  • عدم امکان امضا و ثبت اسناد رسمی مانند: خرید و فروش و …

جریمه استخدام سرباز غایب و فراری

نکته مهم آن است که در صورت مشاهده تخلف در موارد مذکور و یا استخدام سرباز فراری، متخلفین به محاکم قضایی معرفی شده و مجازات آنها برای بار اول برابر با پرداخت هزینه سالانه یک سرباز طبق قانون بودجه سالانه و نرخ اعلامی دولت است. برای بار دوم علاوه بر جریمه فوق، سه ماه انفصال از خدمت و برای دفعات سوم و بالاتر انفصال از خدمات دولتی خواهد بود.

با توجه به مطالب فوق، معایب نداشتن کارت پایان خدمت به نوعی برابر با مختل شدن روند زندگی و محرومیت از خدمات اجتماعی است.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


روش های گرفتن معافیت با غیبت سربازی

افرادی که وارد به خاطر عدم مراجعه به خدمت وارد غیبت شده باشند برای معافیت های سربازی با محدودیت مواجه می شوند. به عنوان مثال معافیت تحصیلی و معافیت کفالت از جمله مواردی است که به فرد غایب تعلق نمی گیرد. اما درصورتی که فرد مشکل پزشکی داشته باشد و نوع و سطح بیماری وی شامل معافیت دائم باشد مانعی برای گرفتن معافیت دائم نخواهد شد. در واقع فرد با داشتن کارت پایان خدمت فرد با مشکلات نداشتن کارت پایان خدمت مواجه نخواهد شد. افراد برای بررسی شرایط در لینک معافیت پزشکی می توانند اطلاعات لاز را دریافت کنند.

همچنین در قوانین جدید نظام وظیفه سربازی افراد متاهل دارای فرزند نیز با داشتن شرایط لازم می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. افراد کمتر از 40 سال با داشتن 4 فرزند و افراد بالای 40 سال با داشتن سه فرزند از خدمت سربازی معاف می شوند. این موارد در حال حاضر اجرایی هستد و قانون معافیت با داشتن دو فرزند نیز در مجلس تصویب شده و در صورت اجرایی شدن این قانون جایگزین موارد بالا خواهد شد.

نحوه صدور کارت پایان خدمت

هنگامی که خدمت سربازی افراد به پایان می رسد، اطلاعات آنها توسط یگان خدمتی در سامانه مشترک نیروهای مسلح ثبت می شود. سپس سازمان وظیفه عمومی ناجا اطلاعات را بررسی و تایید کرده و کارت هوشمند پایان خدمت را برای سربازان صادر می نماید.

با صدور کارت هوشمند برای متقاضی از طرف سازمان نظام وظیفه پیامکی مبنی بر صدور و ارسال کارت فرستاده می شود. از هنگام دریافت پیامک‌ تا ارسال کارت، حداکثر حدود ۱۵ روز طول خواهد کشید.

البته باید توجه داشت که کل پروسه طی شدن مراحل اداری و صدور و ارسال کارت، حدود ۳ الی ۴ ماه طول خواهد کشید تا کارت پایان خدمت به دست متقاضی برسد.
این زمان برای افرادی که از خدمت سربازی معاف شده و متقاضی دریافت کارت معافیت سربازی هستند، بیشتر طول خواهد کشید. 

اما در صورت عدم دریافت پیامک می بایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی درخواست ارسال مجدد نمایید. همچنین با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان و یا سامانه تلفن گویا می توانید از آخرین وضعیت کارت خود آگاه شوید.

 چنانچه کارت پایان خدمت برای متقاضی صادر نشده باشد، باید به آخرین رده خدمتی یا معاونت نیروی انسانی یگان مربوطه مراجعه کرده و در نظام وظیفه محل رسیدگی نیز برای درخواست کارت و پیگیری های مراحل ارسال آن حضور یابد.

با مطالعه این مطلب، از پاسخ به این سوال رایج که “نداشتن کارت پایان خدمت چه محرومیت هایی دارد؟” مطلع شده و این امر محرز است که گذراندن خدمت سربازی و اقدام برای اعزام به آن و دریافت کارت پایان خدمت تاثیر قابل ملاحظه‌ای در زندگی فرد و استخدام او در نهادهای دولتی و بهره مندی از انواع خدمات اجتماعی خواهد داشت.

بر این اساس معایب نداشتن کارت پایان خدمت تاثیرات مخربی در زندگی افراد به دنبال دارد.

معایب نداشتن کارت پایان خدمت


بیشتر بخوانید: شرایط بخشش غیبت اولیه سربازی


جمع بندی

خدمت سربازی یکی از مراحل ضروری و واجب برای مردان است. زیرا با اخذ کارت پایان خدمت می توانند برای انجام بسیاری از امور اجتماعی خود از خدمات مربوطه استفاده کنند. از جمله استخدام در نهادهای دولتی و شرکت‌های وابسته، دریافت وام و تسهیلات بانکی و…

 اما چنانچه مشمولین از خدمت سربازی فرار کرده یا غیبت نمایند و یا وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکنند، فاقد کارت پایان خدمت بوده که این امر عواقب زیادی در آینده زندگی آنها به همراه خواهد داشت.

ضمن آنکه افرادی که به طور غیرقانونی در مراکز دولتی و شرکت‌های وابسته و … بدون کارت پایان خدمت استخدام شوند و یا هر کدام از موارد قید شده در ماده ۱۰ قانون نظام وظیفه را به طور غیرقانونی انجام دهند، مجرم شناخته شده و بر اساس قانون مجازات خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معایب نداشتن کارت پایان خدمت و موارد مرتبط با خدمت سربازی می توانید با مشاورین ما تماس گرفته از راهنمایی‌های آنها استفاده نمایید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور