استخدام سرباز فراری: آخرین قوانین و مقررات نظام وظیفه

یکی از مشکلاتی که هر ساله در سازمان نظام وظیفه وجود دارد، فرار برخی سربازان از محل خدمت است. عموما اکثر سربازانی که از محل خدمت خود فرار می‌کنند، دارای مشکلات مالی و خانوادگی بوده و شرایط حضور در خدمت سربازی را ندارند.

گرچه فرار از محل خدمت سربازی جرم حساب شده و مجازات سربازان فراری طبق قانون مشخص است، اما باید به این نکته اشاره نمود که استخدام سرباز فراری نیز جرم بوده و برای کارفرما مجازات به همراه خواهد داشت.

به همین جهت در این مطلب به بررسی استخدام سرباز فراری می پردازیم.

استخدام سرباز فراری

فرار سربازان از خدمت

همانطور که در دیگر مطالب مرتبط با سربازان فراری، بارها اشاره کرده‌ایم، برخی از سربازان به علت ترس از دشوار بودن شرایط سربازی، طولانی بودن این دوران، مشکلات مالی و معیشتی، بی‌عدالتی و بی منطقی در برخی یگان ها و … محل خدمت خود را ترک کرده و در زمان مشخص به آنجا باز نمی گردند و به عنوان سرباز فراری معرفی می شوند.

 مطابق با قانون نظام وظیفه، غیبت از سربازی و نهست به مدت بیش از ۱۵ روز متوالی و عدم عذر موجه، فرار از محل خدمت محسوب خواهد شد. 

همچنین اگر سربازان پس از فرار، شخصا خود را معرفی کنند، چنانچه از مدت زمان غیبت آنها ۶۰ روز نگذشته باشد و برای بار اول مرتکب این جرم شده باشند، پرونده آنها به مراجع قضایی ارجاع داده نشده و تنها جریمه سربازان فراری در این حالت، به ازای هر روز غیبت، دو روز اضافه خدمت خواهد بود.

 اما اگر سرباز، سابقه فرار داشته باشد و یا پس از گذشت ۶۰ روز خود را معرفی کند، حکم حبس برای او در پی خواهد داشت.

البته باید توجه کرد که در بسیاری از موارد، سربازان فراری از عملکرد خود پشیمان هستند ولی به دلیل ترس از مجازات هایی که ممکن است برایشان در نظر گرفته شود و یا ارجاع پرونده آنها به دادگاه نظامی، همچنان در فرار باقی مانده و خود را معرفی نمی کنند.

 گرچه سازمان نظام وظیفه، مساعدت هایی برای سربازان فراری خود معرف در نظر گرفته تا در مجازات‌های آنها تخفیفاتی اعمال گردد و این عمل با عنوان طرح بازگشت به سنگر سربازان فراری از سال گذشته تا کنون به مرحله اجرا درآمده است.

 همچنین برخی از سربازان فراری به دلایل مشکلات مالی و … برای کار در برخی مراکز خصوصی استخدام شده و در پی تامین هزینه های خانواده خود بر می آیند.

 اما باید دانست که در این حالت تنها به جرایم قبلی خود خواهند افزود. ضمن آنکه کارفرما نیز مجرم حساب شده و مجازات خواهد شد. بدین ترتیب استخدام سرباز فراری چه مجازاتی در پی خواهد داشت؟

جریمه استخدام سرباز فراری

با توجه به بخش‌های پیشین، عدم مراجعه سربازان به یگان محل خدمت منجر به غیبت سربازی و نهایتاً معرفی آن ها تحت عنوان سرباز فراری بوده که مجازات هایی نیز به همراه دارد. (البته در غیبت اولیه، امکان توجیه وجود دارد)

غیبت از خدمت سربازی و یا فرار از آن، عدم تمکین از قانون حساب شده و محرومیت هایی برای سربازی ایجاد خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ممنوعیت خروج از کشور
  • عدم امکان ادامه تحصیل
  • عدم امکان استخدام در کلیه مراجع خصوصی و دولتی
  • ممنوعیت ثبت شرکت و یا تاسیس آن
  • ممنوعیت دریافت انواع تسهیلات دولتی و بانکی
  • و…

بنابر گفته های سردار کمالی در رابطه با استخدام سرباز فراری، مطابق با قانون، نیروی انتظامی تمامی سربازان فراری یا غایبی را که در شرکت، مغازه، فروشگاه و … مشغول به کار هستند، شناسایی کرده و به مراجع قضایی معرفی خواهد نمود.

همچنین کارفرماهای مراکز دولتی و خصوصی که اقدام به استخدام سرباز فراری کنند، مجرم بوده و جریمه آنها برای بار اول شامل پرداخت هزینه یک سرباز حدود ۱۰ میلیون تومان و برای دفعات بعدی شامل هزینه 3 سرباز یعنی حدود 30 میلیون تومان است که باید به حساب خزانه واریز نمایند.

 بدین ترتیب عدم مراجعه سربازان فراری به یگان محل خدمت به مراتب، عواقب بیشتری برای آنها در مقابل سربازان فراری خود معرف به همراه خواهد داشت و استخدام سرباز فراری، نه تنها باعث ثبت جرم دیگری در پرونده سرباز خواهد شد، بلکه کارفرما نیز مجرم شناخته شده و به مجازات محکوم می گردد.

استخدام سرباز فراری

جمع بندی

هر ساله برخی سربازان به دلایل مختلف که اکثراً مشکلات مالی و معیشتی است، پس از اخذ مرخصی، دیگر به یگان محل خدمت خود مراجعه نکرده و با گذشت مدت زمان مشخصی از غیبت آنها، تحت عنوان سرباز فراری معرفی می شوند.

گروهی از این سربازان برای تامین معاش خانواده خود و … در برخی مراکز خصوصی مانند: مغازه، فروشگاه، شرکت و … مشغول به کار می شوند. 

غافل از آنکه این عمل تنها باعث جرم بیشتر آنها شده و پس از پیگیری نیروی انتظامی و شناسایی آنها، به مراجع قضایی معرفی می گردند. ضمن آنکه کارفرما نیز به علت استخدام سرباز فراری مجرم شناخته شده و محکوم به مجازات خواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با قوانین مرتبط با استخدام سرباز فراری می توانید با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سید پرهام
    19 آذر 1402 8:00 ق.ظ

    ابلاغ احضاریه برای سرباز فراری
    سلام. اگر سرباز فراری کلا به دادگاه نرود، منشی پادگان یا سرباز پادگان میتونه برگ فراری به دادگاه نظامی تحویل دهد تا احضاریه برام ارسال شود؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور