نحوه استعلام اضافه خدمت

 هنگامی که مشمولان برای اعزام به خدمت سربازی، اقدامات لازم را انجام می دهند، ممکن است نیاز به اطلاعاتی درباره شرایط و وضعیت سربازی خود داشته باشند. 

و یا بنا بر دلایل مختلف، سربازان بخواهند جهت استعلام وضعیت صدور کارت پایان خدمت و یا به طور کلی، وضعیت خدمت سربازی خود اطلاعات لازم را به دست آورند.

 از این رو سازمان نظام وظیفه عمومی، سامانه‌ ای را به منظور مشخص نمودن وضعیت نظام وظیفه افراد و جهت گرفتن استعلام های مختلف، در اختیار سربازان قرار داده است. در این مطلب نیز به بررسی نحوه استعلام اضافه خدمت پرداختیم.

 در ادامه خواهید خواند:

نحوه استعلام اضافه خدمت

سامانه استعلام اضافه خدمت

 مشمولین خدمت سربازی برای برخی از امور خود مانند: خروج از کشور، اخذ معافیت تحصیلی و دیگر موارد، نیاز به تعیین وضعیت خدمت ضرورت خود دارند.

استعلام اضافه خدمت سنواتی نیز از مواردی است که سربازان برای آگاهی از وضعیت خدمت خود به آن نیاز خواهند داشت.

اما روش استعلام وضعیت نظام وظیفه چگونه است؟

 باید توجه داشت که استعلام اضافه خدمت با کد ملی و کد سخا امکان پذیر است. اما برای این منظور در ابتدا باید برای دریافت کد سخا اقدامات لازم را انجام دهید.

 مشمولان پس از خرید دفترچه خدمت سربازی، مشخصات خود را با مراجعه به پلیس 10+ در سیستم ثبت کرده و سپس برگه سبز خدمت به آنها تحویل داده شده که تاریخ اعزام مشمولان را مشخص کرده است.

 همچنین به هر مشمول کدی تحت عنوان کد ‌سخا که ۵ رقمی می باشد، داده شده تا بتواند به وسیله آن، استعلام آخرین وضعیت خدمت خود را انجام دهد.

 باید متذکر شد که کد‌ سخا شناسه ای است که برای هر مشمول، خاص آن می باشد. همچنین کد سخا برای مشمولین، محل اعزام به خدمت آنها را نیز مشخص می کند.

 مشمولین بوسیله کد سخا و کد ملی خود و با مراجعه به سامانه استعلام اضافه خدمت به نام سامانه سخا و یا سامانه خدمات الکترونیک نظام وظیفه از اضافه خدمت خود و دیگر امور مانند: شرایط اعزام، تعویض کارت، امریه و … آگاه خواهند شد.

 سربازانی که از خدمت سربازی فرار کرده و یا در زمان مقرر برای اعزام به خدمت اقدام نکرده‌اند، دارای غیبت سربازی شده که در ازای هر روز غیبت، برای آنها اضافه خدمت در نظر گرفته می شود.

 بدین ترتیب لازم است تا با نحوه استعلام اضافه خدمت آشنا شده و از طریق آن نسبت به وضعیت نظام وظیفه خود آگاه گشته و خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نمایند تا از اعمال جریمه های بیشتر برای خود جلوگیری کنند.

استعلام اضافه خدمت با کد سخا

 همانطور که اشاره کردیم، برای نحوه استعلام اضافه خدمت باید به سامانه الکترونیکی سازمان نظام وظیفه مراجعه کنید. اما در مرحله اول باید مطابق با مطالب گفته شده در بخش قبل، کد ‌سخای خود را دریافت کرده باشید.

 سپس به سایت vazifeh.police.ir مراجعه نموده و گزینه خدمات الکترونیکی را انتخاب کنید. در این مرحله باید نام کاربری رمز عبور و کد امنیتی خواسته شده را وارد کرده تا بتوانید از منوی سمت راست صفحه و بخش وظیفه عمومی، گزینه استعلام را انتخاب نمایید. سپس استعلام اضافه خدمت و یا … را دریافت کنید.

 نکته قابل توجه آن است که برای نام کاربری می بایست کد ملی را وارد کرده و در بخش رمز عبور نیز باید کد سخای خود را وارد نمایید. مسئله مهم دیگر در رابطه با مشمولینی است که از خدمت سربازی فرار کرده و یا به خدمت نرفته اند و غیبت و نیز مجازات غیبت سربازی برای آنها در نظر گرفته شده است.

 اما چنانچه سربازی شامل بخشش اضافه خدمت سنواتی شود، می تواند با مراجعه به سامانه مذکور از وضعیت نظام وظیفه خود استعلام گرفته و نسبت به شرایط خود اطلاع پیدا کند.

 بدین ترتیب نحوه استعلام اضافه خدمت با مراجعه به سامانه الکترونیکی نظام وظیفه و در اختیار داشتن کد سخا و کد ملی امکان پذیر می باشد. سربازانی که دارای غیبت سربازی هستند از بسیاری از تسهیلات محروم شده و به نوعی انجام بسیاری از امور اجتماعی برای آنها غیر مجاز خواهد بود.

 به همین جهت لازم است تا با استعلام اضافه خدمت از شرایط نظام وظیفه خود آگاه گشته و در اسرع وقت برای معرفی خود به سازمان نظام وظیفه، اقدامات لازم را انجام دهند.

جمع بندی

در صورتی که مشمولین در زمان مقرر برای اعزام به خدمت خود اقدام نکنند و یا در طول دوران سربازی با اخذ مرخصی، مجدداً به خدمت باز نگردند، به عنوان غیبت سربازی برای آنها تلقی شده و با مجازات هایی مواجه می‌ شوند.

 یکی از این موارد، اضافه خدمت است که به ازای هر روز غیبت به مشمول داده می شود. چنانچه سربازی بخواهد با نحوه استعلام اضافه خدمت سربازی آشنا شده و از طریق آن به آخرین وضعیت نظام وظیفه خود دسترسی پیدا کند، باید به سامانه الکترونیکی سازمان نظام وظیفه مراجعه نماید.

ضمن آن که می بایست کد سخا و کد ملی خود را در اختیار داشته تا با وارد نمودن آنها در قسمت رمز عبور و نام کاربری، وارد بخش وظیفه عمومی و اخذ استعلام شود.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تمامی امور مرتبط با خدمت سربازی می توانید با مشاورین متخصص ما در افسر مشاور تماس بگیرید.

شماره تماس - راستین مشاور

مطالب مشابه

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • امیررضا آقایی یان کوجان
    21 آذر 1401 4:28 ب.ظ

    سلام خسته نباشید من. اعزامی ۱۴۰۰.۱۱.۱ هستم میخواستم بدونم چند روز اضافه خدمت دارم

    پاسخ
  • نیکزاد یاراحمدی فرد
    3 مهر 1400 1:00 ق.ظ

    من اضافه دفترچه ای دارم یانه

    پاسخ
    • محمدعبدلی
      2 آبان 1401 9:48 ب.ظ

      سلام ببخشیدمن خرداد99دیپلم گرفتم تاخرداد1400فرصت داشتم خودم را معرفی کنم معرفی نکردم می خواهم ببینم چندماه تا امسال سال1401غیبت خوردم چندماه اضافه خدمت

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور