نحوه گرفتن امریه در حین خدمت

گذراندن دوره سربازی برای اکثر مشمولان، دورانی سخت بوده و هر کدام به طریقی به دنبال اخذ معافیت، کاهش خدمت و یا آسانتر کردن این دوران هستند.

 یکی از روش های پرطرفدار میان مشمولین برای آسان تر کردن خدمت سربازی، گرفتن امریه است. گرچه گرفتن امریه سربازی از بین تعداد محدودی از مشمولانی که دارای شرایط لازم هستند، صورت می گیرد، اما اقدام به موقع برای درخواست امریه می تواند شما را در اولویت قرار دهد.

 به همین جهت سوالات متعددی پیرامون این موضوع مطرح می‌شود که از آن جمله چگونگی نحوه گرفتن امریه در حین خدمت می باشد. برای دریافت پاسخ این سوال تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

در ادامه میخوانید:

نحوه گرفتن امریه در حین خدمت

 دریافت امریه چه مزایایی دارد؟

 امریه در حقیقت همان گذراندن دوران سربازی است که در آن مشمول به جای پادگان، در ادارات دولتی و ارگان های امریه گیر به کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول می شود.

 شرایط عمومی امریه که شامل ۵ بند بوده در همه نهادها و سازمان های امریه گیر یکسان است. اما شرایط اختصاصی امریه در هر سازمان متفاوت می باشد و هر کدام بر حسب نیاز خود، رشته تحصیلی، نوع مدرک و … را مد نظر قرار می‌دهند.

 از مزایای اخذ امریه آن است که مشمولین بدون یونیفرم سربازی و با لباس شخصی مانند دیگر کارمندان ارگان مربوطه، دوره سربازی خود را سپری می‌کنند.

 همچنین ساعت کاری مشمولین دارای امریه مانند کارمندان است و بخشی از زمان خود را آزاد هستند. اما نکته مهم در رابطه با گرفتن امریه عدم امکان استفاده از کسری خدمت می باشد، مگر اینکه مشمول، شرایط کسری خدمت سربازان امریه را داشته باشد. ضمن آنکه حقوق سربازان امریه مانند دیگر سربازان است.

شرایط اصلی دریافت امریه سربازی 

و اما شروط پنج گانه لازم برای اخذ امریه به شرح زیر است:

  • تاهل
  • عضویت در خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران
  • تحت پوشش بودن کمیته امداد یا بهزیستی
  • افراد سرپرست خانوار
  • افراد معاف از رزم

 مشمولانی که دارای هر کدام از شرایط فوق هستند، می‌توانند برای دریافت امریه اقدام کنند. گرچه باید توجه داشت که زمان درخواست امریه بسیار حائز اهمیت است.

 همچنین مشمولین متقاضی اخذ امریه می‌بایست از سازمان های امریه گیر و زمان ثبت نام آنها اطلاع داشته باشند. علاوه بر آن، هر سازمان شرایط اختصاصی خود را برای جذب سرباز امریه دارد و هر کدام موارد خاصی را مد نظر قرار می دهند. از جمله عضویت در بسیج، اخذ تعهد های خاص، رشته تحصیلی و …

 آیا در حین خدمت می توان امریه گرفت؟

در قبل اشاره کردیم که زمان اقدام برای دریافت امریه بسیار مهم است. زمان معمول برای این موضوع 2 الی 3 ماه قبل از تاریخ اعزام می باشد. مشمولین متقاضی اخذ امریه، در ابتدا می بایست کارهای لازم برای اعزام به خدمت خود را انجام داده و برگ سبز یا برگه اعزام را دریافت کنند، و سپس برای دریافت امریه اقدام نمایند.

 اما در این میان، سربازان بسیاری با این سوال مواجه هستند که نحوه گرفتن امریه در حین خدمت چگونه است؟ باید پاسخ داد که:

امکان اخذ امریه در حین خدمت وجود ندارد و سازمان های امریه گیر تنها از میان مشمولان آماده به اعزام، نیروی مورد نیاز خود را تامین می کنند.

هم چنین باید توجه داشت که یکی از مدارک مورد نیاز برای اخذ امریه، داشتن برگه اعزام به خدمت است. مشمولین برای دریافت امریه باید در ابتدا شرایط عمومی لازم را داشته  و سپس با توجه به سازمان امریه گیر، شرایط اختصاصی آن را نیز داشته باشند.

 از اغلب شرایطی که توسط سازمان های امریه گیر مد نظر است، می توان به نوع مدرک و رشته تحصیلی، حداکثر سن مشمول، عضویت در بسیج و … اشاره نمود.

 البته باید توجه کنید که متقاضیان دریافت امریه زیاد بوده و در مقابل تعداد محدودی می توانند آن را دریافت کنند. به همین علت آگاهی از شرایط و انجام اقدامات لازم در زمان درست برای به دست آوردن امریه بسیار مهم است.

نحوه گرفتن امریه در حین خدمتگزینه جایگزین امریه در حین خدمت

همانطور که اشاره کردیم گرفتن امریه در حین خدمت امکان پذیر نیست. همچنین باید اشاره نمود که امریه در واقع، گذراندن خدمت سربازی در ارگان و نهاد دولتی است و شامل همان قوانین سربازی می باشد.

بدین ترتیب امکان ادامه تحصیل نیز در طول دوران امریه وجود ندارد و تحصیل همزمان با خدمت سربازی مجاز نمی باشد.

برای دریافت امریه باید تاریخ اعزام مشخص شده باشد و سپس می بایست در فاصله دریافت برگه اعزام و مشخص شدن تاریخ آن، به صورت تلفنی یا حضوری با سازمان های امریه گیر در ارتباط باشید و با داشتن شرایط هر کدام از آنها برای درخواست امریه اقدام کنید.

در ارگان های نظامی بر اساس فعالیت یگان، افراد می توانند به صورت پروژه های عملی در یگان مربوطه مشغول بکار شوند. این نوع فعالیت به صورت انجام پروژه در منزل انجام می شود و فرد بجای فعالیت نظامی در پادگان در منزل به صورت تخصصی در حوزه کاری فعالیت می کند.

به عنوان مثال افرادی که در حوزه تولید محتوی مهارت دارند می توانند برای تولید محصولات فرهنگی به صورت مرخصی و انجام فعالیت در منزل به صورت تخصصی همکاری کنند. 

توجه کنید که تنها برای یک سازمان می توانید درخواست امریه دهید.

جمع بندی

شرایط دشوار خدمت سربازی باعث نگرانی اکثر مشمولان بوده و به همین جهت به دنبال راه هایی برای آسان تر کردن این دوران هستند. دریافت امریه یکی از مواردی است که در میان مشمولان، متقاضیان زیادی دارد.

 اما سوالی که برای سربازان بسیاری مطرح است، نحوه گرفتن امریه در حین خدمت می باشد و اینکه آیا امکان اخذ امریه در حین خدمت وجود دارد؟

 متاسفانه سربازان در حین خدمت نمی توانند درخواست امریه دهند. درخواست امریه و اخذ آن باید پس از مشخص شدن تاریخ اعزام باشد و یکی از مدارک لازم برای امریه، داشتن برگ اعزام به خدمت است. هم چنین تمامی سازمان های امریه گیر، نیروی مورد نیاز خود را از میان مشمولین آماده به اعزام تامین می کنند. 

اما برای آگاهی بیشتر در رابطه با زمان مناسب برای درخواست امریه و شرایط سازمان های امریه گیر و دیگر موارد مرتبط می توانید با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور