شرایط معافیت موقت پزشکی – آخرین مقررات و تغییرات

 در خدمت سربازی بسیاری از مشمولان به دنبال راه هایی برای کم کردن طول مدت خدمت خود هستند. یکی از این راه‌ها معافیت پزشکی است.

البته دریافت معافیت پزشکی مراحل زیادی داشته و نسبت به دیگر معافیت ها دشوارتر است و به دو نوع معافیت دائم و معافیت موقت تقسیم می شود.

در این مطلب درباره شرایط معافیت موقت پزشکی صحبت خواهیم کرد.

 معافیت پزشکی نظام وظیفه

بر اساس قانون شرایط معافیت پزشکی، مشمولانی که به بیماری و عارضه خاصی مبتلا هستند که توانایی انجام فعالیت های سنگین را ندارند و یا تحت درمان یا دارای بیماری غیر قابل علاج و نقص عضو هستند، می توانند متناسب با نوع مشکل خود، کارت معافیت موقت یا دائم پزشکی دریافت کنند.

در حقیقت افرادی که از نظر جسمی و روانی دارای شرایط طبیعی نیستند، پس از معاینه توسط پزشک معتمد نظام وظیفه و طی کردن مراحل مربوطه، می توانند از معافیت پزشکی بهره‌مند شوند.

معافیت پزشکی در سه دسته قرار دارد. این سه دسته بنابر نوع مشکل افراد، در نظر گرفته شده است:

  • دسته اول معافیت از رزم
  • دسته دوم معافیت موقت پزشکی
  • دسته سوم  معافیت دائم پزشکی

شرایط معافیت موقت پزشکی

معافیت از رزم

در صورتی که فرد دچار بیماری یا مشکل پزشکی باشد که به واسطه آن، برخی فعالیت‌ها و کارهای سنگین را نتواند انجام دهد، مشمول معافیت از رزم خواهد شد. این افراد در طول خدمت خود، معمولا درگیر فعالیت های نظامی و بدنی نمیشوند.

بیماری هایی که نیاز به مراقبت های بیشتری دارد و در صورت رعایت احتیاط های لازم، فرد می تواند زندگی روزمره خود را انجام دهد، عموما شامل معافیت پزشکی از نوع معافیت از رزم می شوند.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


معافیت موقت پزشکی

دریافت معافیت موقت پزشکی مشروط بر این است که فرد به بیماری‌هایی مبتلا باشد که قابل درمان هستند. عموماً افراد دارای این شرایط، معافیت موقت ۶ ماهه پزشکی دریافت می کنند تا زمان لازم برای درمان بیماری خود را داشته باشند. همچنین برای اثبات شرایط بیماری یا افرادی که شرایط مرزی معافیت دارند نیز این نوع معافیت صادر می شود.

بعد از اتمام بازه زمانی 6 ماهه با معاینه مجدد و تایید سلامتی توسط پزشک، می توانند دوباره به خدمت اعزام شوند و درصورتی که شرایط فرد بهبود پیدا نکرده باشد معافیت دائم تعلق میگیرد. در بسیاری از بیماری های اعصاب و روان که از نوع خفیف هستند، فرد معافیت پزشکی موقت اعصاب و روان دریافت می کند و پس از گذراندن طول دوره درمان می تواند دوباره به خدمت بازگردد.

اما در صورت حاد بودن مشکل، فرد کارت معافیت اعصاب روان دریافت میکند.

 برخی بیماری ها نیاز به عمل جراحی داشته یا با درمان دارویی برطرف خواهند شد. در حالت کلی با در نظر گرفتن نوع بیماری و طول دوره درمان، معافیت موقت پزشکی به فرد داده می شود. اما اگر فرد مبتلا به بیماری لاعلاج و یا دارای نقص عضو باشد، به صورتی که نتواند کارهای روزانه خود را انجام دهد، به طور دائم از خدمت معاف خواهد شد.

 تفاوت معافیت موقت پزشکی نظام وظیفه با معافیت دائم

 معافیت دائم از خدمت سربازی می تواند از راه های مختلفی مانند: کفالت، پزشکی و ایثارگری دریافت شود. در این حالت چنانچه فرد با تغییر شرایط، وضعیت متفاوتی پیدا کند، تاثیری روی معافیت او نخواهد گذاشت. اما در معافیت موقت پزشکی که عموماً برای درمان و به صورت معافیت ۶ ماهه موقت پزشکی است، بهبودی وضعیت فرد مدنظر قرار می‌گیرد تا شخص در طول دوران خدمت با تشدید بیماری مواجه نشود.

 از مزایای معافیت موقت پزشکی این است که افرادی که برای ورود به دانشگاه نیاز به زمان بیشتری دارند تا وارد غیبت نشوند کار آمد است. همچنین اگر پس از زمان تعیین شده برای درمان، فرد سلامتی خود را به دست آورد، با معاینه توسط پزشک و تایید سلامتی، می تواند دوباره به خدمت اعزام شود.

شرایط معافیت موقت پزشکی

باید توجه داشت که معافیت دائم پزشکی محدودیت هایی برای اشتغال فرد در آینده به همراه خواهد داشت. زیرا فرد تنها می‌تواند برای مشاغلی که با وضعیت بیماری (جسمی و روانی) او هماهنگ است، درخواست استخدام دهد. اما در معافیت موقت پزشکی، شخص پس از بهبودی دوباره به خدمت اعزام شده و دیگر مشکلی نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود ؟


در اکثر بیماری هایی که منجر به دریافت معافیت موقت پزشکی می شود، معافیت موقت ۶ ماهه پزشکی داده خواهد شد تا در این مدت، فرد به درمان بیماری خود پرداخته و پس از بهبودی دوباره به خدمت اعزام شود. در ادامه بحث شرایط معافیت موقت پزشکی به بررسی دقیق این شرایط خواهیم پرداخت.

 شرایط استفاده از معافیت موقت پزشکی نظام وظیفه

همانطور که در قبل اشاره کردیم، اگر شخصی به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد، می تواند از معافیت پزشکی بهره‌مند شود.

برای این منظور شخص باید توسط پزشک مورد تایید نظام وظیفه، معاینه شده و در صورت تشخیص بیماری او، مدارک لازم را به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه به منظور تایید آن، تحویل دهد.

  • برای درخواست معافیت پزشکی، در قدم اول شخص باید مدارک مورد نیاز خود را تکمیل کرده و معاینات اولیه را انجام دهد.
  • در قدم دوم با تکمیل فرم درخواست برای معافیت پزشکی، درخواست خود را در دفاتر پلیس +  ۱۰ ثبت نماید.
  • در مرحله بعد، از طرف سازمان نظام وظیفه برگه معرفی به بیمارستان، برای فرد صادر می شود.
  • سپس فرد باید توسط پزشکان مورد تایید نظام وظیفه، مجددا معاینه شده و نتایج معاینات برای بررسی به کمیسیون پزشکی نظام وظیفه ارسال خواهد شد.
  • در نهایت در صورت تایید بیماری توسط کمیسیون پزشکی نظام وظیفه، فرد معافیت دائم یا موقت پزشکی دریافت می‌کند.

لازم به ذکر است، زمانی که مدارک به شورای استان ارسال می شود، شخص تنها یک ماه برای دریافت معرفی نامه و انجام معاینات فرصت دارد. در غیر این صورت معافیت پزشکی دریافت نکرده و به خدمت اعزام می‌شود.

چنانچه در خصوص موضوع شرایط معافیت موقت پزشکی سوالاتی داشتید، مشاورین ما در این مرکز به صورت شبانه روزی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس - افسر مشاور

  •  چه بیماری هایی شامل معافیت پزشکی می شوند؟
  •  برای دریافت معافیت پزشکی چه مدارکی لازم است؟
  •  آیا مدرک تحصیلی در  بهتر شدن شرایط معافیت پزشکی تاثیر دارد؟

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور