انواع معافیت کفالت – شرایط و قوانین و مراحل آن در سال جدید

انواع معافیت کفالت در سال 1402 به چه افرادی تعلق می گیرد؟همان طور که می دانید، اقایان با رسیدن به سن 18 سال تمام باید به خدمت سربازی اعزام شوند. بر اساس قوانین نظام وظیفه افراد در صورتی که شرایط تعریف شده توسط سازمان نظام وظیفه عمومی را داشته باشند می توانند از معافیت سربازی استفاده کنند.

معافیت کفالت یکی از گزینه های در نظر گرفته شده است و افراد واجد شرایط از این طریق می توانند از طریق این گزینه کارت معافیت دائم دریافت کنند. شرایط در نظر گرفته شده بسته به نوع معافیت متفاوت است.

برای آگاهی بیشتر از شرایط معافیت کفایت در این مطلب شرایط و جزئیات اقدام شرح داده شده تا مشمولین با آگاهی کافی برای دریافت معافیت اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند.

ما در مقاله ی زیر به بررسی انواع معافیت کفالت می پردازیم.

انواع معافیت کفالت

معافیت کفالت چیست؟

 معافیت کفالت یکی از انواع معافیت های سربازی می باشد. در حقیقت زمانی که مشمول، سرپرستی یکی از اعضای خانواده مانند: پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ را به عهده داشته باشد و دارای شرایط گرفتن معافیت کفالت باشد، می تواند از خدمت سربازی معاف گردد.

 معافیت کفالت دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام علاوه بر شرایط عمومی، دارای شرایط اختصاصی نیز هستند. کفیل به معنای سرپرست و نگهدارنده بوده و باید در یکی از سه گروه زیر قرار بگیرد:

  • تنها فرزند پسر بالای ۱۸ سال 
  • تنها نوه بالای ۱۸ سال
  • تنها برادر بالای ۱۸ سال 

در ادامه باید اضافه نمود که مکفول نیز کسی است که نیاز به مراقبت و نگهداری داشته و می تواند هر کدام از سایر اعضای خانواده باشد که به غیر از مشمول، سرپرست دیگری ندارد.

معافیت کفالت دائم و موقت

معافیت کفالت به دو دسته ی زیر تقسیم می شود این دو دسته عبارتند از:

  1. معافیت کفالت موقت
  2. معافیت کفالت دائم

بعضی مشمولان خدمت، معافیت را به صورت مقطعی و بعضی دیگر با توجه به شرایطشان معافیت دائم می گیرند.

بدین ترتیب اگر مشمول دارای شرایط لازم برای اخذ معافیت کفالت دائم باشد، می ‌تواند آن را به دست آورد. مانند: گرفتن کفالت مادر یا پدر. هر چند به طور کلی، معافیت دائم سربازی از راه های دیگر مانند معافیت پزشکی نیز امکان پذیر است.

 در معافیت موقت نیز همانطور که از نامش پیداست، مشمول طبق شرایط خود به طور موقت و در مدت زمان مشخصی می ‌تواند از معافیت استفاده کند. ولی این نوع معافیت شامل کل طول دوره سربازی نمی شود. و پس از اتمام معافیت موقت، مشمول موظف است تا برای اعزام به خدمت اقدامات لازم را انجام دهد.

 هر چند در برخی مواقع، معافیت کفالت موقت به دائم تبدیل می شود. مانند معافیت موقت فرزند طلاق که پس از ۳۰ ماه دائمی خواهد شد. بر این اساس انواع معافیت کفالت سربازی به شرایط مشمول بستگی داشته و می ‌تواند دائمی یا موقت باشد.

برای اطلاع از نحوه معافیت از سربازی طلاق والدین در سال جدید کلیک کنید.

شرایط انواع معافیت کفالت

اخذ معافیت کفالت دارای شرایطی است که برخی از این شرایط برای تمامی انواع کفالت یکسانی باشد . مشمول آن در وهله اول برای گرفتن انواع کفالت سربازی باید دارای شرایط عمومی آن باشند.

شرایط زیر برای تمامی متقاضیان معافیت کفالت لازم است:

  • فرد مشمول به سن 18 سال تمام رسیده باشد.
  • فرد غیبتی نداشته باشد.
  • تنها مراقب شخص مکفول ( مادر، پدر، برادر، خواهر، مادربزرگ و پدر بزرگ) باشد.
  • چنانچه شخص برادر بالای 18 دیگری هم داشته باشد،معافیت به وی تعلق نمی گیرد مگر این که شورای پزشکی تشخیص داده باشندکه برادر قادر به سرپرستی از فرد مکفول نباشد.
  • تنها نوه بالای ۱۸ سال برای اخذ کفالت پدر بزرگ یا مادر بزرگ
  •  تنها مراقب و نگهدارنده مادربزرگ فاقد شوهر و فرزند
  •  در صورت فوت همسر مشمول و داشتن فرزند صغیر و عدم ازدواج مجدد
  •  در صورت فوت سرباز حین خدمت، فرزند ذکور دیگر می تواند از معافیت استفاده کند.
  •  در صورت معلول بودن یک یا هر دو والدین و یا ناتوان بودن دو نفر از فرزندان آنها، مشمول از سربازی معاف خواهد شد.
  •  در صورت نداشتن نوه پسری بالای ۱۸ سال و سالم برای اخذ کفالت پدربزرگ و مادربزرگ

باید توجه داشت که:

انواع کفالت علاوه بر شرایط عمومی دارای شرایط اختصاصی نیز می باشد. شرایط عمومی اصلی شامل سه گزینه اول بوده و هر کدام از انواع مختلف کفالت شرایط خاص خود را نیز دارد که مشمول می بایست واجد آنها باشد.

 به عنوان مثال:

در شرایط معافیت کفالت همسر در صورتی که همسر مشمول نیاز به مراقبت داشته و بیمار یا معلول باشد، امکان اخذ معافیت وجود خواهد داشت.

چنانچه سربازی شامل یکی از انواع معافیت کفالت شود می تواند معافیت سربازی بگیرد.

ما در ادامه به انواع معافیت کفالت و شرایط کلی آن ها می پردازیم.

کفالت پدر

کفالت پدر: شرایط کفالت پدر این است که وی تنها بچه ی بالای 18 سال خانواده اش باشد و سن پدرش نیز بیشتر از 75 سال باشد یا این که پدرش از کار افتاده باشد و سن پدر بیشتر از 50 سال باشد. البته توجه کنید که شرایط گرفتن معافیت کفالت پدر نیازمند مراقبت، کمی با دیگر معافیت ها متفاوت است.

یکی دیگر از انواع معافیت کفالت پدر این است که پدر یکی از بیماریهای نقص عضو، محجوریت و یا معلولیت را داشته باشد.

کفالت همسر معلول

کفالت همسر معلول: کفالت همسر معلول یکی دیگر از انواع معافیت کفالت است.
کفالت همسری که پس از ازدواج معلول گشته و نیاز به مراقبت دارد.

 

کفالت مادر

کفالت مادر: کفالت مادر یکی دیگر از انواع معافیت کفالت است.
شرایط کفالت مادر این است که مادر همسر نداشته باشد،

یا حداقل 30 ماهی از فوت یا طلاق همسرش گذشته باشد یا در حالتی که سن پسر او بیشتر از 18 سال باشد.

کفالت جد و مادربزرگ

کفالت جد: کفالت پدر بزرگ در حالتی است که پدر بزرگ مشمول هیچ فرزند اناث یا ذکوری ،
نداشته باشد یا این که پدر بزرگش طبق نظر شورای پزشکی قادر به اداره ی امورش نباشد.

کفالت مادربزرگ: نیز در حالتی اتفاق می افتد که مادربزرگ مشمول فرزند اناث یا ذکوری ،
نداشته باشد یا این که همسر مادربزرگش فوت کرده باشد یا مادربزرگ از همسر خود طلاق گرفته باشد.

کفالت برادر و خواهر

کفالت برادر: یکی دیگر از انواع معافیت کفالت برادر است که در حالتی است که مشمول برادر کوچکتر از 18 سال داشته و او تنها سرپرست و برادر صغیر باشد.

کفالت برادر حین خدمت: در صورتی است که هردو برادر غیبت نداشته باشند.

کفالت خواهر: کفالت خواهر در حالتی است که مشمول خدمت تنها برادر تنی خواهر و همچنین سرپرست و ولی بالای 18 سالش باشد یا خواهر وی یتیم باشد.
یا در حالتی که خواهرش فاقد همسر یا فرزند ذکور سالم باشد.

کفالت فرزند

کفالت فرزند صغیر: در صورتی است که همسرش فوت نموده و از وی فرزند صغیری داشته باشد یا همسرش پس از ازدواج معلول گشته و به مراقبت نیاز داشته باشد.

سایر معافیت ها

فوت کارکنان پایور: فوت کارکنان پیمانی نیروهای مسلح و پایور در حین خدمت نیز با اینکه ظاهرا ارتباطی با کفالت ندارد، اما در قانون ذیل این نوع از معافیت ها بررسی میشود.
منظور از “حین خدمت” برای کارکنان پیمانی نیروهای مسلح و پایور، فوت در طول مدت خدمتشان است.
البته غیر از فوت در هنگام فرار از خدمت، در وضعیت غیبت، فوت در اثر ارتکاب جرم مثل نزاع، فوت در اثر خودکشی و موارد مشابه، در شمول معافیت قرار نمی گیرد.

زلزله زدگان: مشمولینی که تمام یا حداقل 2 فرد از اعضای خانواده خود را در زلزله از دست داده اند یا سرپرست خانواده و یا همسرشان در زلزله فوت نموده اند.
این اشخاص از سربازی معاف می گردند.

هیئت بدوی رسیدگی به معافیت کفالت

 کمیسیون معافیت کفالت یا هیئت بدوی رسیدگی به معافیت کفالت باید درخواست معافیت‌ های کفالت را بررسی و وضعیت نهایی مشمولان را تعیین نمایند. 

در حقیقت رسیدگی به وضع مشمولانی که خواهان معافیت کفالت هستند، در مراکز شهرستان‌ ها و بخش‌ ها بر عهده کمیسیون معافیت کفالت می باشد.

 افراد هیئت بدوی رسیدگی به معافیت کفالت شامل موارد زیر است:

  • بخشدار محل یا نماینده وی
  • رئیس سازمان نظام وظیفه محل و یا نماینده وی
  • نماینده دادستان شهرستان و یا نماینده دادگاه
  • یک نفر از نمایندگان شورای شهر اسلامی شهرستان یا شهر و یا بخش

مشاوره معافیت کفالت

 اگر به دنبال گرفتن معافیت کفالت هستید، با توجه به آن که هر کدام از انواع معافیت کفالت دارای شرایط خاص خود می باشد، بهتر است از مشاوره معافیت کفالت استفاده کنید.

 با تماس با مشاورین متخصص ما در راستین مشاور می توانید پاسخ تمامی سوالات خود را بر اساس آخرین تغییرات قوانین در سازمان نظام وظیفه به دست آورید.

 آگاهی از قوانین و شرایط انواع کفالت سربازی و نیز انواع معافیت ها می تواند کمک شایانی در به دست آوردن نتیجه مطلوب و اخذ معافیت به همراه داشته باشد.

 زیرا بسیاری از مشمولان پس از ورود به سربازی متوجه می شوند که شرایط لازم برای اخذ معافیت کفالت را داشته‌اند. هرچند در حین خدمت سربازی نیز می توان معافیت کفالت گرفت، اما آگاهی از قوانین و شرایط آن می ‌تواند زمان از دست رفته شما را جبران نماید.

جمع بندی

 خدمت سربازی دارای انواع مختلف معافیت می باشد. معافیت کفالت یکی از معافیت هایی است که به صورت دائم یا موقت بوده و دارای انواع متفاوتی می باشد.

 هر کدام از انواع معافیت کفالت دارای شرایط خاص خود است. ضمن آنکه برای اخذ این نوع معافیت باید شرایط عمومی آن را نیز دارا باشید. در معافیت کفالت مشمول می بایست تنها سرپرست و نگه دارنده ی یکی از اعضای خانواده مانند: پدر، مادر، خواهر، برادر و … باشد .

نکته دیگر آنکه مشمول می بایست تنها فرد ذکور در بالای ۱۸ سال بوده و غیبت سربازی نیز نداشته باشد. با توجه به موارد فوق و شرایط خاص هر کدام از انواع معافیت کفالت، بهتر است با مشاورین متخصص ما در راستین تماس گرفته و از پاسخ سوالات خود آگاه شوید.

برای دریافت مشاوره نظام وظیفه و امریه با راستین مشاور تماس بگیرید.

 شرایط معافیت پزشکی در سال جدید چیست؟

 

 

مطالب مشابه

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ضمن عرض سلام و خسته نباشید بنده متولد ۶۳ هست و پسر دوم خانواده هستم برادر بزرگم خدمت سربازی رفته و ازدواج کرده ولی من با توجه به اینکه بیش از ۳ سال از فوت پدرم میگذره و مادرم بالای ۶۵ سال سن داره باهاش زندگی میکنم و در واقع کفیل محسوب میشم ایا با شرایطی که خدمتتون ذکر کردم ایا از قانون کفالت مادر میتونم استفاده کنم ؟ با تشکر

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      4 تیر 1402 5:11 ب.ظ

      سلام در شرایط عادی نمی توانید اما در صورتی که خانواده تحت پوشش ارگان های حمایتی باشد می توانید معافیت بگیرید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور