معافیت از سربازی طلاق والدین به همراه شرایط و راهکار ها

کفالت یکی از گزینه های دریافت معافیت سربازی است. مشمولانی که پدر و مادر آنها از یکدیگر جدا شده باشند در صورت داشتن شرایط تعریف شده توسط سازمان نظام وظیفه می توانند از این معافیت استفاده کنند.مشمولان برای دریافت این نوع معافیت باید دارای شرایط اختصاصی باشند. همچنین اطلاع از مراحل لازم برای گرفتن معافیت کفالت طلاق پدر و مادر برای طی شدن پروسه در مسیر صحیح ضروری است. شرایط سنی، شرایط مادر و وضعیت تعداد فرزندان خانواده از جمله مواردی است که باید مد نظر مشمولان که برای معافیت اقدام می کنند قرار گیرند.

لذا در این مقاله به صورت جامع به بررسی شرایط معافیت پرداخته می شود. در صورتی که مشمول واجد شرایط گرفتن معافیت کفالت نباشد می تواند سراغ گزینه های مانند کسر خدمت سربازی باشند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین ما می توانند راهکارهای مناسب برای گرفتن معافیت را دریافت کنند. 

معافیت از سربازی طلاق والدین

معافیت از سربازی طلاق والدین در واقع به نوعی از معافیت گفته می شود که در صورت طلاق پدر و مادر به مشمولین داده می شود و از زیرمجموعه های معافیت کفالت است.

چنانچه فرد مشمول به سبب طلاق والدین خود وظیفه ی سرپرستی و یا نگهداری از خانواده یا مادر را برعهده داشته باشد شامل قانون معافیت از سربازی طلاق والدین می شود. چرا که وظیفه ی حمایت و نگهداری از مادر مطلقه بر دوش فرزند ذکور است.

بنابراین مشمولینی که پدر و مادر آن ها از یدیگر جدا شده اند می توانند از معافیت کفالت مادر که در اصطلاح معافیت طلاق پدر و مادر نیز نامیده می شود، استفاده نمایند و به سربازی نروند.دقت کنید که شاید در گذشته افراد به وسیله ی گرفتن طلاق صوری برای معافیت کفالت سربازی می توانستند اقدام به دریافت این معافیت نمایند.اما هم اکنون با در نظر گرفتن تمهیدات سخت گیرانه شرایط شرایط معافیت کفالت مادر مطلقه تغییر کرده و امکان چنین اقدامی به راحتی وجود ندارد وجود ندارد.

شرایط معافیت از سربازی طلاق والدین

مطابق با قوانین، طلاق پدر و مادر بایستی دارای مستندات لازم باشد تا مشمول بتواند از این طریق معافیت سربازی طلاق را دریافت کند.

به این معنا که مشمول بایستی طلاق نامه ی رسمی پدر و مادر خود را داشته باشد و طلاق در محضر ثبت رسمی شده باشد.

توجه کنید که نوع طلاق که توافقی باشد و یا از انواع دیگر طلاق باشد چندان مهم نبوده اما مشمول بایستی شرایط دیگری را نیز داشته باشد تا بتواند از معافیت از سربازی طلاق والدین استفاده کند.

از جمله شرایط معافیت طلاق که مشمول باید آنها را برای سازمان نظام وظیفه عمومی اثبات کند عبارتند از:

  • از تاریخ طلاق باید حداقل 30 ماه گذشته باشد.
  • فرد باید تک پسر باشد و بالای 18 سال سن داشته باشد.
  • فرد باید تا قبل از زمان طلاق پدر و مادر از خدمت سربازی غیبت نکرده باشد.
  • مادر فرد نباید پس از طلاق ازدواج کرده باشد.

نکته ی حائز اهمیت آن است که در صورتی که از زمان طلاق پدر و مادر کمتر از 30 ماه گذشته باشد، به فرد معافیت موقت تعلق می گیرد و پس از آن که این مدت زمان به 30 ماه رسید، مشمول میتواند کارت معافیت دائم را دریافت کند.

به این ترتیب، مشخص میشود که معافیت سربازی از طریق طلاق صوری، دیگر به راحتی امکان پذیر نیست و قانونگذار برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، شرط 30 ماه را به قانون افزوده است.
این امر، سبب شده که طلاق صوری برای معافیت سربازی کم شود و کمتر کسی حاضر است دست به این کار بزند!

مراحل دریافت معافیت سربازی طریق والدین

چنانچه شرایط ذکر شده در بالا دارا هستید می توانید مراحل زیر را جهت دریافت معافیت سربازی طلاق پدر و مادر طی کنید:

  1. ابتدا فرد مشمول بایستی به یکی از شعبات دفاتر پلیس + 10 مراجعه کرده و نسبت به پر کردن فرم های مربوطه برای معافیت کفالت اقدام نماید.
  2. در مرحله ی دوم پس از تکمیل فرم های لازم برای معافیت کفالت مادر مطلقه مشمول بایستی مدارک مورد نیاز برای معافیت کفالت طلاق را تهیه کند.
  3. پس از تهیه ی مدارک لازم با مراجعه به دفاتر پلیس + 10 بایستی اسم و مشخصات فرد و مدارک تایید شده و در سیستم ثبت شود و مدارک برای تایید به سازمان نظام وظیفه ی عمومی ارسال شود.
  4. در انتها، بعد از گذشت چند روز از طرف سازمان نظام وظیفه فرد مشمول فراخوانده می شود.

جمع بندی

در این مطلب شرایط معافیت طلاق والدین با جزئیات بیان شد. از شروط اصلی گرفتن معافیت کفالت نداشتن غیبت سربازی است. علاوه بر نداشتن غیبت سربازی تک پسر بالای 18 بودن نیز برای گرفتن این نوع معافیت ضروری است. درصورتی که مادر فرد مشمول ازدواج نکرده باشد بعد از 30 ماه از تاریخ طلاق معافیت دائم به فرد داده ی شود.

شما عزیزان میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد آخرین قوانین نظام وظیفه و شرایط جدید این نوع از معافیت‌ها، با مشاورین ما در راستین مشاور تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید!

  • شرایط معافیت از سربازی طلاق والدین چیست؟
  • مراحل دریافت معافیت سربازی طریق والدین چیست؟
  • معافیت از سربازی طلاق والدین چیست؟

 

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور