کسری خدمت بسیج 1402 – شرایط و قوانین

خدمت سربازی یکی از دغدغه های اصلی آقایان بعد از رسیدن به سن مشمولیت است. لذا افراد همواره به دنبال کم کردن طول خدمت سربازی یا معافیت هستند.

گرفتن کسری خدمت یکی از راهکارهای آسان تر کردن دوران سربازی است که به طرق مختلف به افراد ارائه می شود.
یکی از انواع آن، کسری خدمت بسیج می باشد که به علت آنکه بسیاری از افراد از آن بهره مند هستند، معمولا سوالات بسیاری را شامل می شود. 

کسری خدمت بسیج به افرادی ارائه می شود که سابقه ی فعالیت مستمر و یا غیر مستمر در بسیج داشته و اکنون که به سن مشمولیت رسیده اند و می خواهند به خدمت سربازی اعزام شوند، تمایل دارند تا از آن استفاده کرده و به واسطه ی آن کسر از خدمت بگیرند.

بنابراین در این نوشتار به بررسی کسری خدمت بسیج 1402 پرداخته ایم تا سوالات و ابهامات شما را در این خصوص پاسخگو باشیم.همچنین راهکارهای افزایش مدمت دریافت کسری بسیج معرفی می شود تا افراد از مدت زمان بیشتری برای دریافت کسری استفاده کنند.

کسری خدمت بسیج 1402چقدر است؟

بسیجیانی که به صورت مستمر در این ارگان فعالیت دارند و در رزمایش ها و نیز دیگر برنامه های اجرایی بسیج به شکل فعال حضور داشته اند، می توانند از کسری خدمت بسیج فعال استفاده نموده و به این طریق از دوران خدمت سربازی خود بکاهند.

در حال حاضر کسری خدمت بسیج حداکثر 6 ماه است که افراد با وجود فعالیت مستمر و نیز گواهی آموزش دوره تکمیلی بسیج می توانند از آن بهره مند شوند.

بنابراین نحوه ی محاسبه کسر خدمت بسیج فعال، براساس نوع مسئولیت در بسیج و نحوه ی همکاری و نیز مدت زمان فعالیت طبق معرفی نامه ی ارائه شده از پایگاه بسیج مورد نظر می باشد که به ازای هر سال، یک ماه تا سه ماه است.

نکته مهم: حداکثر میزان کسری خدمت که از طریق فعالیت در بسیج قابل دریافت است، 6 ماه می باشد!

اما می توان با فعالیت در بسیج دانشجویی بر اساس گزینه های موجود که در ادامه معرفی می شود، میزان کسری را افزایش داد.

کسری خدمت بسیج

توجه کنید که اگر غیبت از سربازی دارید نمی توانید از کسری بسیج فعال استفاده کنید. اما افرادی که وارد غیبت شده اند، مدت زمانی را که پیش از ورود به دوران غیبت، سابقه ی بسیج دارند برایشان محاسبه می شود. ولی مدت زمانی را که پس از ورود به دوران غیبت، سابقه ی بسیج دارند، از بین رفته تلقی شده و برای آن ها محاسبه نمی شود.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که پیش از ورود به دوران غیبت، نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کرده تا بتوانید از مزایای کسری خدمت بسیج استفاده نمایید.

علاوه بر این، داشتن حداقل 6 ماه سابقه بسیج فعال، از شروط پذیرش در سپاه پاسداران محسوب میشود و در صورت داشتن این شرط، میتوانید دوران خدمت خود را در این یگان بگذرانید و از مزایای خدمت در سپاه استفاده کنید.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


کسری خدمت بسیج دانشجویی ، طرح علم الهدی و دانش آموزی

دانشجویان و دانش آموزان در صورت داشتن سابقه بسیح با شرایط در نظر گرفته شده می توانند از کسری استفاده کنند. جزئیات استفاده از این نوع کسری در ادامه شرح داده می شود:

کسری بسیج دانشجویی و طرح علم الهدی

کسری خدمت بسیج فعال دانشجویی نیز همانند بسیج پایگاه ها است و دانشجویانی که سابقه بسیج فعال و نیز گواهی دوره تکمیلی بسیج دارند می توانند از کسری خدمت بسیج دانشجویی تا سقف حداکثر 6 ماه استفاده نمایند.

در طرح علم الهدی که برای دانشجویان بسیجی در نظر گرفته شده است دانشجویان می توانند با فعالیت در این طرح برای هر سال فعالیت سه ماه کسری دریافت کنند.

متقاضیان این طرح باید در دوره تکمیلی شرکت کرده باشد. در صورت عدم شرکت در این دوره در زمان ثبت نام فرد باید تعهد سپری کردن این دوره را ارائه دهد.  این طرح معمولا در استان محل تحصیل دانشجو ارائه می شود و دانشجو باید 80 ساعت کار در ماه برای این دوره انجام دهد. از مزایای استفاده از این طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سه ماه کسری برای هر سال فعالیت بدون در نظر گرفتن سقف کسری
  • انجام خدمت سربازی در شهر محل تحصیل
  • احتمال جذب و استخدام در سپاه پاسداران

کسری بسیج دانش آموزی

کسری خدمت بسیج دانش آموزی اما کمی تفاوت دارد. برای استفاده از این نوع از کسری خدمت بسیج بایستی حتما دانش آموزان درس آمادگی دفاعی را در دوره دوم آموزش متوسطه گذرانده باشند و نیز گواهی دوره تکمیلی بسیج را نیز در اختیار داشته باشند.

همچنین از دیگر تفاوت های کسری خدمت بسیج برای دانش آموزان، مدت زمان آن است که حداکثر 2 ماه می باشد.

دوره تکمیلی بسیج چیست؟

دوره تکمیلی بسیج در دو مرحله برگزار می شود که به شکل زیر می باشد:

  • مرحله 1: این مرحله به مدت 1 ماه برگزار می شود.
  • مرحله 2: این مرحله به مدت 15 روز و به شکل شبانه روزی برگزار می شود.

بنابراین شما می توانید با گواهی گذراندن این دوره ی 45 روزه از کسری خدمت بسیج 1402برخوردار شوید و مدت زمان سربازی را کمتر کنید.

مزایای حکم مسئولیت بسیج

داشتن حکم مسئولیت، میتواند در افزایش میزان کسر خدمت بسیج موثر باشد اما امکان افزایش کل این میزان (6 ماه) وجود ندارد و مثلا نمیتوان با استفاده از حکم مسئولیت، 7 ماه کسری خدمت بسیج گرفت!

اما نکته مهم اینجاست که داشتن حکم مسئولیت بسیج، میتواند میزان سالانه کسری خدمت را افزایش دهد و به این ترتیب، میتوانید به ازای هر سال سابقه فعالیت، کسری خدمت بیشتری بگیرید.

براساس “آیین نامه اجرایی قانون احتساب قسمتی از خدمات اعضای بسیج به عنوان خدمت دوره ضرورت“، میزان کسری خدمت برای مسئولیت‌های زیر، به ازای هر سال فعالیت، 3 ماه کسری خدمت خواهد بود:

  1. فرمانده و اعضای شورای حوزه‌های مقاومت
  2. فرمانده و ارکان گردانهای عاشورا
  3. فرمانده گروهانهای عاشورا و همتراز با آن
  4. فرمانده پایگاههای مقاومت و مسئولان واحدهای دانشجویی و دانش‌آموزی

کسری خدمت بسیج

علاوه بر این، افراد دارای مسئولیت‌های زیر، به ازای هر سال فعالیت، 2 ماه و نیم کسری خدمت دریافت خواهند کرد:

  1. فرمانده گروههای مقاومت
  2. ارکان گروهانهای عاشورا
  3. فرمانده گروهانهای عاشورا و همتراز با آن
  4. فرمانده پایگاههای مقاومت و مسئولان واحدهای دانشجویی و دانش آموزی

در نهایت، اعضای گردانهای عاشورا و سایر بسیجیانی در برنامه‌ها و مأموریتهای محول به‌طور منظم شرکت می‌کنند، به ازای هر سال فعالیت مستمر معادل یک ماه و نیم کسری خدمت دریافت میکنند

آیا کارت بسیج عادی هم کسری خدمت دارد؟

دقت کنید که چیزی تحت عنوان کسری خدمت بسیج عادی در قانون پیش‌بینی نشده و استفاده از کسری خدمت بسیج منوط به در اختیار داشتن کارت بسیج فعال می باشد. در واقع شما با در اختیار داشتن کارت بسیج عادی نمی توانید از کسری خدمت بسیج استفاده نمایید.

بنابراین پیشنهاد می کنیم چنانچه قصد دارید از کسری خدمت بسیج 1402استفاده نمایید، هر چه سریع تر نسبت به ثبت نام و فعالیت در پایگاه های بسیج منطقه ی خود اقدام نمایید.

نحوه اقدام برای دریافت کسری بسیج

متقاضیان دریافت کسری بسیج باید در حین خدمت برای گرفتن کسری بسیج اقدام کنند. این افراد باید درخواست گواهی اشتغال به خدمت خطاب به حوزه مقاومت بسیج که در آن فعالیت می کردند تحویل دهند. سوابق فرد در منابع انسانی حوزه فعالیت مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از تایید به سپاه استان محل فعالیت ارسال می شود. در سپاه استان با محاسبه امتیازات و شرایط فرد کسری خدمت محاسبه شده و در سامانه ثبت می شود. بعد از صدور فرم کسری و ثبت در سامانه نظام وظیفه سرباز باید از طریق مراکز پلیس 10+ درخواست گواهی وضعیت خدمت دهد و برگه مربوطه را به یگان خدمتی ارائه داده تا بتواند از کسری مورد نظر استفاده کند.

چنانچه در خصوص نحوه ی دریافت کسری خدمت بسیج 1402و یا دیگر موضوعات مرتبط در این زمینه سوالاتی داشتید، همکاران ما به صورت 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • برای استفاده از 6 ماه کسری خدمت بسیج، بایستی چه مدت سابقه ی بسیج داشته باشیم؟
  • برای استفاده از کسری خدمت بسیج باید به کجا مراجعه کنیم؟
  • تفاوت کسری خدمت با دوره تکمیلی بسیج چیست؟

مطالب مشابه

250 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • خیلی ممنون

    پاسخ
  • سلام
    وقتتون بخيرخسته نباشید سال نوتون مبارک
    من نزدیک ۴ ماه خدمت کردم اما چون دانشگاه قبول شدم مجبور شدم ایست خدمت بزنم
    و نزدیک شش ماه هم کسر بسیج فعال دارم
    ایا میتونم واسه خدمت باقی مانده از دولت پروژه بگیرم؟؟؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 فروردین 1403 6:52 ب.ظ

      سلام وقت بخیر سلامت باشید عید شما هم مبارک
      در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه عالی دفاع ملی یا ارگان های زیر مجموعه یگان خدمتی قبلی می توانید اقدام کنید.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من ۳ سال طرح علم الهدی بودم ۹ ماه کسر خدمت از سپاه گرفتم ولی هنوز ارتش تایید نکرده آیا ارتش نیرو زمینی میتونه قبول نکنه یا مجبورن تایید کنن ۹ ماه کسری رو؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر
    من از بسیج چهار ماه کسری گرفتم که برگه مهر شده به من داده گفتن ببر یگان. تو نیروی انسانی یگان میگن هنوز تو سیستم ناجا نیومده باید تو سیستم بیاد؟ چند روز طول میکشه تا سیستمی ارسال بشه؟

    پاسخ
  • سلام آیا یگان میتواند کسری ثبت شده در سیستم نظام وظیفه رو نادیده بگیرد و ترخیص نکند؟

    پاسخ
  • محمدامین
    21 بهمن 1402 1:50 ب.ظ

    سلام وقت بخیر بنده در نیروی انتظامی ۳ماه خدمت کردم بعد ایست خدمتی زدم ودر ارشد در طرح علم الهدی شرکت کردم. ۲ سال در طرح علم الهدی شرکت کردم (۶ماه کسری) و ۶ ماه هم کسری بسیج دارم. یعنی ۱۲ ماه کسری میگیرم؟ و اگر دوباره خدمت من در نیروی انتظامی باشد میتوانم ۱۲ ماه کسری رو بگیرم.

    پاسخ
  • محمدامین
    17 بهمن 1402 10:31 ق.ظ

    سلام وقتتون بخير
    من تو نیروی انتظامی سه ماه خدمت کردم اما چون دانشگاه قبول شدم مجبور شدم ایست خدمت بزنم
    الانم دارم کارشتاسی ارشد میخونم
    میخواستم بدونم اگه بعد از اتمام دانشگاه دوباره دفترچه رو پست کنم ایا دوباره باید آموزش ببینم یا یه راست میرم سر یگان خدمتی ام ؟؟؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 بهمن 1402 12:41 ق.ظ

      سلام وقت بخیر آموزش شما تا 5 سال معتبر است.

      پاسخ
      • محمدامین
        21 بهمن 1402 2:18 ب.ظ

        از راهنماییتون خیلی متشکرم
        من یه سوال دیگه هم ازتون داشتم
        من نزدیک ۳ ماه تو نیروی انتظامی خدمت کردم چون دانشگاه قبول شدم ایست خدمت زدم
        حالا اگه دوباره دفترچه رو پست کنم دوباره تو نیروی انتظامی خدمت میکنم؟؟؟
        یا تو سایر ارگان ها میوفتم؟؟؟

        پاسخ
  • سلام‌ من‌ از‌سال‌ ۱۳۹۹‌کارت‌بسیج‌فعال‌دارم‌ تا‌ الان‌ چند‌ماه‌برام‌کسر‌ میشه‌ ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنید

    پاسخ
  • سلام من ۵ سال سابقه بسیج فعال دارم وشورای گردان نظامی پایگاه هستم میخام سربازی رو دشهر خدمون بگذرونم سوالم این بودکه کارت فعال تثری در انتخاب منطقه داره واینکه چند ماه از خدمتم کم میشه ویک سوال دیگه منی که کارت سبز دارم باید در دوره آموزش شرکت کنم یا نه ،یا یک سوال دیگر که امروز وارم جواب بدید الان که در مناطق محروم و مرزی مدت سربازی بین ۷ تا ۱۲ ماه است با کارت بسیج که من گفتم در مناطق محروم چن ماه باید خدمت کنم

    پاسخ
  • سلام من ۵ سال سابقه بسیج فعال دارم وشورای گردان نظامی پایگاه هستم میخام سربازی رو دشهر خدمون بگذرونم سوالم این بودکه کارت فعال تثری در انتخاب منطقه داره واینکه چند ماه از خدمتم کم میشه ویک سوال دیگه منی که کارت سب دارم باید در دوره آموزش شرکت کنم یا نه

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر کار های کسری بسیج انجام شده و نامرو گرفتم و مدت کسری مشخص شده و به یگان خدمتی دادم اما گفتن فعلا تو سامانه ثبت نشده و یک هفته ای طول میکشه، سوالم اینه با این مدت کسری که تعلق گرفته خدمتم تموم شده آیا تا زمانی که تو سیستم ثبت بشه تو یگان حاضر نشم غیبت میخورم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      14 آذر 1402 5:05 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      مدت سابقه بسیج شما چقدر است؟

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر
        من ۳ سال طرح علم الهدی داشتم و مدت ۹ ماه کسر خدمت از سپاه گرفتم سرباز ارتش هستم الان ارتش هنوز تاییدش نکرده آیا ممکنه قبول نکنن این کسری رو یا مجبور به اجرای اون هستن؟

        پاسخ
    • سلام برای منم هم همینطوره. برای شما چند روز طول کشید تا تو سیستم ثبت بشه؟

      پاسخ
  • سلام. داشتن مدرک دوره تکمیلی بسیج ، شامل کسری سربازی در ارتش میشه؟
    اگر میشه چند ماهه؟

    پاسخ
  • با سلام و عرض ادب بنده ۲ سال تمام حکم مسئولیت در زمینه پژوهشی علمی دارم به نظر شما چقدر کسری شاملم میشه؟ با تشکر

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      8 آبان 1402 6:38 ب.ظ

      سلام در صورتی که در طرح علم الهدی شرکت کرده باشید برای هر سال سه ماه کسری در نظر گرفته می شود.

      پاسخ
    • سلام وقت بخیر برای محاسبه کسری بسیج میزان فعالیت کارت فعال در نظر گرفته میشود یا پرونده مثلا ۲سال فعلیت کارت بالغ بر ۷سال سابقه پرونده

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        13 آبان 1402 5:12 ب.ظ

        سلام سابقه بسیج فعال که در درسیستم ثبت شده باشد در نظر گرفته می شود.

        پاسخ
      • سلام
        بسیج دانش اموزی فعال هستم
        ولی بسیج مساجد محلات عادی هستم
        کسری بسیج دانش اموزی رو میتونم بگیرم؟

        پاسخ
      • محمدامین
        5 دی 1402 5:33 ب.ظ

        سلام
        ایا کسری طرح علم الهدی شامل تمام ارگانها میشه یا فقط باید جزو سرباز نیروی سپاه باشی ؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          16 دی 1402 3:34 ب.ظ

          سلام
          شامل می شود.

          پاسخ
          • محمدامین
            28 دی 1402 1:00 ب.ظ

            سلام خوبین
            ببخشید یه سوال داشتم
            من نزدیک چهار ماه خدمت کردم
            اما چون دانشگاه قبول شدم مجبور شدم برم دانشگاه
            ایا در طول تحصیل میتونم طرح علم الهدی شرکت کنم؟؟

          • مشاور نظام وظیفه
            30 دی 1402 4:04 ب.ظ

            سلام
            بله می توانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور