آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟

حتما شما هم بسیار شنیده اید که افرادی که معافیت پزشکی دارند نمی توانند در دستگاه های دولتی و خصوصی استخدام شوند و بیکار می مانند. شاید این موضوع سبب شود تا همه ساله بسیاری از افراد با وجود داشتن بیماری های خاص از دریافت کارت معافیت به دلایل پزشکی خودداری کنند.

اما فرد بر اساس شرایط کاری ارگان مربوطه باید بتواند بر اساس شرایط جسمی وظایف محوله را انجام دهد. 

بنابراین امروز بر آن شدیم تا در این مقاله به بررسی این پرسش که آیا معافیت پزشکی مانع استخدام می شود بپردازیم تا بسیاری از سوالات شما را در این زمینه پاسخ دهیم.

در ادامه خواهید خواند:

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود

آیا استخدام با کارت معافیت پزشکی امکان پذیر است؟

شاید از جمله معایب کارت معافیت پزشکی بتوان عدم استخدام در موارد خاص را نام برد.

به طور مثال افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند و با توجه به قوانین و شرایط معافیت پزشکی چشم، کارت خود را دریافت کرده اند، قطعا نمی توانند در مشاغلی همچون کار با رایانه یا تایپ استخدام شوند. اما این افراد می توانند در مشاغل دیگر استخدام شده و مانعی نیز برای استخدام و به کار گیری آنان در ادارات دولتی و خصوصی وجود ندارد.

البته به طور کلی، معافیت اعصاب و روان و استخدام در ادارات دولتی، رابطه بسیار بدی با هم دارند!

برخی از دستگاه ها نسبت به استخدام با کارت معافیت پزشکی خصوصا استخدام با کارت معافیت اعصاب و روان سربازی اجتناب می ورزند که نیازمند تمهیدات بیشتر دولت در این زمینه می باشد.
اما به طور کلی معایب کارت معافیت پزشکی نسبت به مزایای آن قابل چشم پوشی بوده و می توانید بدون در نظر گرفتن معایب، از امتیازات آن استفاده نمایید.

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل ترس از عواقب معافیت روانپزشکی از دریافت آن امتناع ورزیده و پس از اعزام به خدمت دچار مشکلات عدیده ای می شوند.

همچنین این دست از افراد چنانچه به دلیل معایب معافیت پزشکی اعصاب و روان نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام نکنند نیز، وارد دوران غیبت شده و نمی توانند از بسیاری از خدمات اجتماعی بهره مند گردند.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


قانون استخدام با کارت معافیت پزشکی

مطابق قانون مصوب 1377/02/23 استخدام افرادی که معافیت پزشکی دارند چنانچه واجد شرایط مورد نیاز دستگاه ذیربط باشند بلامانع است.

این ماده قانون که در تاریخ 1377/02/30 به تایید شورای نگهبان رسید برای تمام دستگاه ها لازم الاجراست.

در تبصره ی این ماده چنین آمده است که چنانچه فردی برای استخدام مراجعه نماید و مشکل او مانع استخدام باشد، دستگاه موظف است مراتب را قبلا اعلام نماید.

بنابراین با وجود این قانون عملا معایب کارت معافیت پزشکی که معمولا در میان افراد ذکر می شود، به صورت موردی بوده و شامل تمام دستگاه های اجرایی نمی شود.

آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود

لغو معافیت پزشکی

با وجود قانون مصوب سال 77 اما هنوز ادارات و سازمان هایی نیز هستند که به دلایل مختلف همچون پرداخت بیمه و … از استخدام افراد با معافیت پزشکی سرباز می زنند.

به طور اختصاصی معایب معافیت پزشکی اعصاب و روان بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از افراد تمایل دارند تا نسبت به لغو معافیت پزشکی خود اقدام نمایند.

توجه کنید که چنانچه به دلیل وجود معایب معافیت پزشکی اعصاب و روان تمایل دارید اقدام به لغو معافیت پزشکی خود نمایید، بایستی بهبودی کامل در شما به وجود آمده باشد.

بنابراین در صورت احراز بهبود کامل بیماری در شورای عالی پزشکی، می توانید با ابطال کارت معافیت پزشکی خود، برای اعزام به خدمت اقدام کنید.

جمع بندی

درمجموع، اگر بخواهید بدانید که “ایا معافیت پزشکی بد است یا خیر ؟” باید ابتدا به شرایط خود نگاه کنید.
اگر تمام هدف شما، استخدام شدن در یک شغل یا اداره دولتی باشد، ممکن است که داشتن کارت معافیت پزشکی دردساز باشد، حتی با وجود اینکه طبق قانون، معنی برای استخدام با معافیت پزشکی وجود ندارد!

اما این را به یاد داشته باشید که داشتن مشکلات پزشکی، میتواند خدمت سربازی را به یک کابوس تمام عیار تبدیل کند، چرا که تمام سخت‌گیری‌های عادی برای شما هم وجود دارد، درحالیکه شرایط پزشکی‌تان با بقیه یکسان نیست و ممکن است تحمل فشارهای موجود را نداشته باشید.
به این ترتیب، به راحتی سلامت‌تان به خطر می‌افتد.

رابطه معافیت پزشکی و استخدام، رابطه پیچیده‌ای است اما در هر صورت، مزایای این نوع از معافیت‌ها، بسیار بیشتر از معایب آن است.

چنانچه در خصوص این پرسش که “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام می شود“، سوالات بیشتری داشتید، همکاران ما به صورت 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا می توان از دستگاه هایی که به دلیل معافیت پزشکی از استخدام سرباز می زنند، شکایت کرد؟
  • با کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان در چه ارگان هایی می توان استخدام شد؟
  • برای ابطال کارت معافیت پزشکی بایستی به کجا مراجعه کنیم؟

مطالب مشابه

549 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام بنده پرستاری ترم 7 هستم، مشکل آریتمی قلب دارم، اگه معافیت بگیرم در استخدامی مشکل خواهد داشت؟

    پاسخ
  • باسلام .من دانشجو ترم آخر دندان پزشکی هستم.با توجه به بیماری گوارشی و مشکلاتی که دارم میتونم معافیت پزشکی بگیرم.خواستم بدونم این معافیت در آینده شغلی من مثل اخذ پروانه و مجوز مطب،استخدام دردانشگاه (بعنوان استاد یا هیئت علمی و..) ،استخدام در بیمارستان و…. مشکلی ایجاد نمیکنه؟ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      1 آبان 1401 4:14 ب.ظ

      سلام
      گروه پزشکی و دندان پزشکی نمی توانند مانند سایر افراد معافیت پزشکی بگیرند و در صورتی که به صورت حرفه ای قادر به انجام وظایف کاری نباشند معاف می شوند.

      پاسخ
      • سلام بنده میخواهم برای بیماری نورولوژی معافیت دائم بگیرم آیا برای رشته دندان پزشکی درد ساز خواهد بود علائمم خفیف هست و مشهود نیست

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          18 آبان 1401 4:00 ب.ظ

          سلام در رشته دندانپزشکی و پزشکی در صورت داشتن معافیت پزشکی این معافیت لغو می شود و این افرادباید در مراکز درمانی نظامی خدمت کنند. در صورتی که امکان کار حرفه ای امکان پذیر نباشد معافیت باطل نمی شود

          پاسخ
        • سلام بنده برای داشتن بیماری cp دارای تاییدیه کمیسیون شهرستان و تاییدیه پزشک از دو بیمارستان الغدیر تبریز و عارفیان ارومیه هستم. بیماریم با آزمایش نوار عصب و MRIتایید شده. الان بهم گفتن که قراره نظام وظیفه مرکز استان رای نهایی رو بده
          بنظرتون احتمال معافیت دائم من با توجه به شرایطم چقدر هست؟

          پاسخ
  • ببخشید مهندسی دریا میخونم بامعافیت برای قوز قرنیه میتونم استخدامش شم

    پاسخ
    • سلام بنده برای داشتن بیماری cp دارای تاییدیه کمیسیون شهرستان و تاییدیه پزشک از دو بیمارستان الغدیر تبریز و عارفیان ارومیه هستم. بیماریم با آزمایش نوار عصب و MRIتایید شده. الان بهم گفتن که قراره نظام وظیفه مرکز استان رای نهایی رو بده
      بنظرتون احتمال معافیت دائم من با توجه به شرایطم چقدر هست؟

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من کوتاهی تاندون آشیل پامو بیمارستان ۵۰۱ ارتش تایید کرد الان باید برم کمسیون پزشکی مدرکمم دیپلمه آیا شانس معافیت دارم یا نه

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      27 شهریور 1401 11:54 ق.ظ

      سلام در صورتی که برای شما محدودیت حرکتی ایجاد کرده باشد و در نشستن اختلال ایجاد کرده باشد شانس معافیت دارید.

      پاسخ
  • ایمان نفسی
    3 شهریور 1401 9:26 ق.ظ

    سلام بنده سال 86معافیت بند 8 ماده 33 گرفتم اعصاب روان با اینکه سالم سالم بودن یکی معافیت گرفته بود بهم یاد داد منم گرفتم الان پشیمانم چهل سالم متاهل هستم بچه دارم گواهینامه با پاسپورت مشکلی نداشته گرفتم فقط شغل دولتی نزاشتن مشکل خوردم الان می‌خوام خودم بیمه کنم مشکل میخورم خودم بچه‌هایم خانم هیچ کدام بیمه نداریم کشاورزی میکنم خودم میتونم بیمه کشاورزی یا راننده تراکتور خودم بیمه کنم

    پاسخ
  • سلام وقتتون به خیر، ایا معافیت پزشکی با سرطان که شخص بهبود کامل یافته میتونه استخدام بشه ؟ شرکت ها گیر نمیدن یا تحقیق نمیکنن؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      6 مرداد 1401 2:35 ب.ظ

      سلام
      برای استخدام در ارگان های دولتی بسته به نوع فعالیت شما در ارگان پزشک معتمد شما را معاینه می کند در صورتی که محدودیتی برای انجام وظایف محوله نداشته باشید منعی برای استخدام ندارید.

      پاسخ
  • با سلام
    بنده فعلا تیر درخواست معافیت پزشکی دادم و پروسه را شروع کردم اگر کارهای معافیت تا پایان شهریور طول بکشه و من دانشگاه قبول بشم در اون صورت معافیت من میپره یا نه؟
    از بیماری هایی است که در حین تحصیل نمیشه اقدام به معافیت کرد.

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر،کمیسیون رای بر معافیت من داده در حین خدمت آیا میتونم،معافیتم رو لغو کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      19 تیر 1401 3:44 ب.ظ

      سلام
      در صورتی که بهبودی کامل داشته باشید بله

      پاسخ
    • محمد صالح
      1 مرداد 1401 5:06 ب.ظ

      سلام بنده به خاطر اینکه دست پام عرق میکردن از خدمت معاف شدم ولی معافیت اعصاب و روان بهم دادن آیا این موضوع مانع استخدام در شرکت های دولتی میشود؟

      پاسخ
    • سلام من لکنت دارم من چی برم سرکار بهم گیر میدن؟

      پاسخ
  • سلام من مشکل تشنج دارم و داعم نیست و دارو مصرف میکنم قراره برای کمیسیون برم. آیا در استخدام و درسم که حقوق (وکالت هستش) به مشکل میخورم

    پاسخ
  • سهیل زارع
    13 خرداد 1401 4:46 ب.ظ

    سلام خسته نباشید من مشکل عصاب و روان دارم آیا در شرکت ها منو استخدام میکنن
    و آیا به من پاسپورت میدن

    پاسخ
  • سلام ببخشید کسی که معافیت دائم چشم داره بخاطر میوپی و آستیگمات. میتونه تو رشته های علوم تجربی مثل پزشکی یا رشته های پیراپزشکی ادامه تحصیل بده؟ تو استخدامش مشکلی پیش میاد؟ اگه مشکلی بوجود بیاد میشه با عمل کردن و گرفتن برگه سلامت مشکل استخدامو رفع کرد؟

    پاسخ
  • حسن رمضان نیاثانی
    8 اردیبهشت 1401 12:46 ق.ظ

    سلام من می‌خوام معافی از پدرم بگیرم یا همون کفالت
    و اینکه میتونم استخدام کاار دولتی یا اورگان دیگه بشم

    پاسخ
  • سلام ببخشید اگه من رو کمیسیون گروه ب کنه بعدا میتونم از گروه ب در بیام؟!

    پاسخ
  • سلام
    معافیت از رزم بخاطر چاقی مفرط برای استخدام آموزش و پرورش مشکل سازه؟
    لطفا به ایمیل بنده پاسخ بدید ممنون از شما ❤️

    پاسخ
  • یا مهدی (عج)
    6 آذر 1400 10:08 ب.ظ

    سلام تو رو خدا بهم حتما جواب بدین…من چشمم آستیگماتیسم داره و پتوگرافی و عکس از چشم هم گرفتم و پزشک تخصص چشم پزشک هم تایید کرد که قوز قرنیه دارم… من هدفم تحصیل در رشته دندانپزشکی و پزشکی هست. آیا الان برم معافیت پزشکی بگیرم در آینده برام ممکنه در رشته دندانپزشکی یا پزشکی ایراد و مانعی ایجاد بشه؟؟؟؟(چه در دانشگاه، چه در طرح و …)
    در ادامه تحصیلیم(تخصص و فوق تخصص) و همینطور مجوز احذ مطب و … مشکلی برام ایجاد میشه؟؟؟؟
    لطفا به این سوالمم جواب بدید که آیا در کل و در حالت کلی معافیت پزشکی برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی یا حتی داروسازی مشکلی ایجاد میکنه؟؟؟( در همه مراحل چرا در هنگام ورود به دانشگاه چه فارغ التحصیلی چه تخصص گرفتن و یا چه اخذ مجوز مطب یا کلینیک و …)
    ممنونم

    پاسخ
  • با سلام
    من وقتی بچه بودم
    تقریبا ۷ سالگی
    یکی از بیضه ها نهفته بودش
    و طی عمل جراحی آنرا درون کیسه بیضه جای دادند
    و هنوز هم با آن پلاستیک هایی که طی جراحی استفاده کردند بیضه در کیسه بیضه جای گرفته
    اگر من اقدام به گرفتن کارت معافیت دائم از خدمت سربازی کنم در حین اینکه در دانشگاه پیام نور در حال تحصیل برای گرفتن لیسانس می‌باشم
    بنظرتون معافیت دائم میدهند؟
    و اینکه به نظر شما این کارت معافیت می‌تواند مانع از استخدام شدن شود؟
    و اینکه اگر من بتوانم این کارت معافیت دائم رو بگیرم و بعدا در رشته پزشکی در کنکور قبول شوم
    اجازه تحصیل در این رشته و استخدام شدن در بیمارستان‌ها را دارم؟و یا لاقل مجوز مطب زدن رو میدن؟

    پاسخ
    • محمدامین
      14 دی 1400 5:59 ب.ظ

      سلام من معافیت پزشکی آسم دارم میخوام بهورز بشم به امید خدا قبول میکنن

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر من قوز قرنیه عمل کردم دکتر گفت برطرف شده بیماری دیدمم خیلی بهتر شده واسه سربازی فرستادن کمیسیون پزشکی گفتن احتمالا معاف از رزمی برای استخدامی تو اموزش و پرورش و ارگان های دیگه به مشکل برمیخورم یا نه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من دوتا چشمام مشکل قوز قرنیه داشت عمل کردم دکتر گفت برطرف شده بیماری دیدمم خیلی بهتر شده واسه سربازی فرستادن کمیسیون پزشکی گفتن احتمالا معاف از رزمی برای استخدامی تو اموزش و پرورش و ارگان های دیگه به مشکل برمیخورم یا نه؟

    پاسخ
    • سلام، میخواستم اطلاعاتی درمورد اینکه وقتی شخصی برای استخدام درنیروهای مسلح(ارتش)طبق نظریه وعدم تایید پزشکان متخصص استخدام که بیماری اعصاب وروان دارا میباشدوبه همین علت مانع استخدام ایشان شدند برای خدمت سربازی هم ازاین نظر پزشکان نیروی نظامی برای معافیت موقت تادرمان بیماریش تاریخ اعزام سربازی رو عقب انداخت؟باتشکرازلطف شما

      پاسخ
  • سلام
    آیا معافیت پزشکی، مانع از گرفتن کد نظام پزشکی بعد از فارغ التحصیلی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی می‌شود؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.
    سپاسگزارم

    پاسخ
  • محمد آزادی طلب
    29 مهر 1400 5:53 ب.ظ

    با سلام
    من خدمت وظیفه را انجام دادم اما معاف از رزم اعصاب و روان ، می خواستم بدانم برای شغل نگهبانی و سرایداری می توانم با این نوع معافیت از رزم استخدام شوم و یا نه ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور