شرایط معافیت سربازی برای دیسک کمر – معافیت هرنی دیسکال

یکی از راه های معافیت در خدمت سربازی، معافیت پزشکی است. معافیت پزشکی بسته به نوع عارضه می تواند شامل معافیت دائم یا موقت و یا معافیت از رزم می باشد.

یکی از مشکلات عدیده ای که امروزه بسیاری از افراد به آن دچار هستند، ستوان فقرات، کمردرد و دیسک کمر است. در خدمت سربازی با توجه به قانون نظام وظیفه می توان برای مشکل دیسک کمر، معافیت پزشکی دریافت کرد.

در این مطلب شرایط معافیت سربازی برای انواع بیماری های مرتبط با ستون فقرات دیسک کمر یا معافیت هرنی دیسکال را توضیح خواهیم داد. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد نحوه بیماری های دیسک کمر با تماس با مشاورین با تجربه ما می توانید بهترین راهکارها را دریافت کنید.

شرایط معافیت سربازی برای دیسک کمر

معافیت پزشکی دیسک کمر

 همانطور که آگاه هستید، به بالشتک های موجود در بین مهره های ستون فقرات دیسک گفته می شود.

اگر بر اثر دلایل مختلف مانند: ضربه یا فشار و… فرم طبیعی دیسک تغییر کند و یا از بین مهره ها بیرون بزند و یا موارد دیگر، به آن فتق دیسک کمر یا هرنی دیسکال گفته می شود. این اتفاق باعث بروز درد و ناراحتی در ناحیه ستون فقرات و کمر می شود و فعالیت های شخص را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 به همین منظور در آیین نامه شرایط معافیت پزشکی، بخش ششم بیماری های جراحی مغز و اعصاب، مشکل یا بیماری هرنی دیسکال جزو بیماری های دارای معافیت دائم یا معافیت از رزم در نظر گرفته شده است.

مانند دیگر معافیت های پزشکی هنگامی که فرد مشمول خدمت سربازی می شود، چنانچه مبتلا به هرنی دیسکال باشد، بعد از معاینات و بررسی‌های لازم، معافیت پزشکی دریافت خواهد کرد.

اما این سوال مطرح می‌شود که شرایط معافیت سربازی برای دیسک کمر یا همان معافیت هرنی دیسکال چگونه است؟ که در ادامه به آن می پردازیم. 

شرایط معافیت مشکلات ستون فقرات و دیسک کمر

بسته به شرایط بیماری فرد و عوارضی که بیماری برای او ایجاد کرده است قوانین معافیت متفاوت است. در ادامه شرایط معافیت بر اساس قوانین نظام وظیفه در حوزه معافیت پزشکی بیان می شود.

برای بیماری های دیسک بر اساس بیماری های بخش جراحی مغز و اعصاب بند های مختلفی بررسی شده است. به صورت کلی بیماری های مرتبط با تخریب مهره های کمر و دیسک شایع تر است.

شرایط معافیت پزشکی تخریت مهره کمر یا  اسپوند يلوليزيس

برای بیماری تخریب و آسیب مهره کمر شرایط زیر برای معافیت در نظر گرفته شده است:

 اسپوند يلوليزيس با هر درجه درصورتی که همراه با اختلال و علائم عصبي باشد معاف دائم تعلق می گیرد. این اختلالات باید در آزمایشات تخصصی مانند سی تی اسکن قابل مشاهده باشد. در صورتی که اختلال و علائم عصبی مشاهده نشود معاف از خدمات رزمی شامل حال فرد می شود. 

این بیماری درصورتی که همراه با Bulge ديسك و يا دهيدراته همراه با عوارض عصبي نیز معاف دائم داده می شود.

در صورتی که فرد مهره لغزنده یا رتروليستزيس همراه با علائم اختلال و علائم عصبي داشته باشد معافیت دائم تعلق می گیرد. 

شرایط معافیت دیسک بر اساس قوانین نظام وظیفه

بر اساس قوانین نظام وظیفه مشمول درصورت داشتن هر نوع هرني ديسكال يا Extrusion ديسک معافیت دائم می گیرد. همچنین اگر فرد لامينکتومي با عمل جراحی انجام داده باشد نیز معافیت دائم تعلق می گیرد. 

اگر فرد دهيدراتاسيون ديسكال داشته باشد یا به روش لیزر برای برجستگی خفیف دیسک انجام داده باشد معاف از خدمات رزمی داده می شود. 

شرایط معافیت برای شکستگی مهره ها

به فرد مشمولی که مراحل درمان را برای شکستگی مهره طی کند شش ماه معافیت موقت داده می شود. اما درصورتی که کلاپس بیشتر از 25 درصد داشته باشد معافیت دائم داده می شود. همچنین در صورتی که شکستگی در چند مهره باشد معافیت دائم در نظر گرفته می شود. 

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


مراحل دریافت معافیت پزشکی  کمر و هرنی دیسکال

 همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، افرادی که بنا به دلایل مختلف مشکل فتق دیسک کمر پیدا کرده‌اند، می‌توانند بر اساس قوانین نظام وظیفه از خدمت سربازی معاف شوند و معافیت دائم یا در صورت خفیف بودن عارضه، معافیت از رزم بگیرند.

برای این منظور مشمولان باید مدارک لازم را که در دفترچه خدمت سربازی مشخص شده است، به مراکز پلیس + ۱۰ ببرند. همچنین باید معاینات و تصویربرداری های لازم توسط پزشکان و مراکز درمانی مورد تایید نظام وظیفه را انجام دهند.

 همچنین در بیمارانی که عمل جراحی نداشته اند، باید ام آر آی از ستون فقرات در مراکز درمانی نظامی یا دانشگاهی انجام دهند و افرادی که مصونیت انجام  ام آر آی دارند، باید  به وسیله میلوگرافی معاینات آنها صورت بگیرد.

دریافت معافیت پزشکی دیسک کمر با توجه به شدید یا خفیف بودن عارضه، همانطور که در قبل نیز اشاره شد، منجر به دریافت معافیت دائم یا معافیت از رزم می شود. مشمولان معاف از رزم، از دوره‌ی آموزشی و انجام فعالیت‌های سنگین معاف خواهند بود.

سوالاتتان را از ما بپرسید

با توجه به موارد فوق و توضیحات لازم درباره شرایط معافیت سربازی برای دیسک کمر، مشمولان باید مدارک لازم را ارائه کرده و سپس مراحل مربوط به معافیت پزشکی را انجام دهند که شامل تکمیل فرم معافیت و معاینات لازم توسط پزشک مورد تایید نظام وظیفه و در نهایت بررسی آن توسط کمیسیون پزشکی نظام وظیفه است.

البته توجه کنید که تاثیر معافیت پزشکی در استخدام، ممکن است منفی باشد و کارت معافیت بدلیل دیسک کمر، روند استخدام شما را با مشکل مواجه کند.

برای کسب آگاهی بیشتر در مورد معافیت هرنی دیسکال می توانید با متخصصین ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

  •  آیا مراحل معافیت دیسک کمر با دیگر معافیت های پزشکی یکسان است؟
  •  در چه صورت معافیت هرنی دیسکال به صورت معافیت از رزم خواهد بود؟
  •  آیا در حین خدمت سربازی می توان معافیت هرنی دیسکال گرفت؟

مطالب مشابه

215 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مهدی موسوی
    9 بهمن 1402 11:32 ق.ظ

    با سلام
    بنده یک سال پیش تو تصادف رانندگی مهره های l3 و l4 l5 اسیب دیده بود که در بیمارستان عمل کردن وپلاتین گذاشتن الانم پلاتین دارم بعد مدل یکی دو سال الانم وقتی کمی پیاده روی میکنم درد کمر دارم و زیاد نمیتونم رو پا وایسم بازم درد دارم زیاد نمیتونم خم شم در انجام کار های روزمره هم کمی مشکل دارم
    ایا برا بنده معافیت دایم میدن

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      10 بهمن 1402 5:19 ب.ظ

      سلام
      درصورتی که محدودیت حرکتی داشته باشید به شما معافیت داده می شود.

      پاسخ
  • با سلام.
    من چندین ساله درگیر دردای انتهای کمر و سیاتیک پاها هستم ، گزارش ام ار ای کمر این قراره:
    L4-5 mild dehydrated hyper bulged discs are seen
    D12-L1 mild schmrols nodes are seen
    به محض نشستن یا ایستادن های کمتر از 1 ساعت احساس ضعف عصبی توی پاها و انتهای کمرم شروع میکنه به اذیّت کردن و علی رغم گذروندن دوره های حرکات اصلاحی و ورزش های کششی و تقویتی مشکل همچنان پابرجاست.
    میخوام بدونم امکان معافیت وجود داره با این شرایط ؟
    نظر دکترا هم اینه که تا جایی که میشه توی این سن (24) از عمل دوری کن و با همین اصلاح سبک زندگی و ورزش و نرمش سعی کن درمان که نه ولی قابل تحمّلش کنی ، چون عمل توی این سن محدودیتای خودشو داره.

    پاسخ
  • سلام من یک ماه میشه عمل جراحی دیسک L5 s1 انجام دادم ریپورت ام ار ای: ستون فقرات کمری یک انحنای لوردوتیک صاف با تراز طبیعی را نشان می دهد.
    کانال استخوانی ستون فقرات دارای عرض طبیعی است.
    بافت های نرم تصویربرداری شده هیچ ناهنجاری را نشان نمی دهند.
    بند ناف مشاهده شده و فیلوم ترمینال طبیعی هستند.
    مخروط مدولاریس به طور طبیعی در L1 خاتمه می یابد.
    نوار پاراورتبرال از نظر شکل و شدت سیگنال طبیعی است.
    – برآمدگی دیسک های L3/L4/L5
    – اسپوندیلوز L5/S1، باریک شدن فضای دیسک، کم آبی، برآمدگی و اکستروژن مرکزی راست با فشرده سازی ریشه تراورس راست دیده می شوند.

    پاسخ
  • علیرضا فخار
    28 شهریور 1402 12:25 ق.ظ

    درود جناب

    من قبلا بهتون پیام دادم گفتم اکستروژن سنترال دارم و پارگی دیسک کمر مدرک فوق لیسانس

    امروز برام کمیسیون پزشکی تشکیل شده منو ارجاع دادن به شورای عالی

    توضیح میخاستم ازتون که این شورا چی هست؟ و اینکه ایا بدون حضور بنده امکان داره رای صادر کنن یا خیر ؟؟

    سپاس

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      28 شهریور 1402 2:33 ب.ظ

      درود معمولا برای افرادی که معاف می شوند مجدد پزشک معتمد بررسی می کند.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر بنده کرخی و سوزن سوزن شدن دست داشتم اینم نتیجه MRI:
    د فیوز دیسک بالجینگ خفیف در حد L4-L5 با indentation تکال ساک و هیپرتروفی مفاصل فاست دیده شد.
    شواهد broad دیسک بالجینگ در حد S1-L5 با indentation تراورسینگ نرو روت دو طرف و هیپرتروفی مفاصل فاست درجاتی از تنگی نورال فورامن دوطرف دیده شد

    نظرتون ویه برای معافیت؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور