شرایط معافیت سربازی چاقی – آخرین تغییرات قانون

 معافیت سربازی چاقی یکی از انواع معافیت های خدمت سربازی است که بر اساس تعیین شرایط فرد مبتنی بر داشتن اضافه وزن مفرط، از سوی سازمان نظام وظیفه صادر می شود. چاقی در افرادی که به دنبال گرفتن معافیت هستند، لازم است دارای بی ام آی کمتر از ۱۸.۵ باشد و فرد به صورت ارثی مبتلا به چاقی مفرط نباشد و همچنین شرایط بیماری های زمینه ای نیز در او بررسی شود.

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با شرایط معافیت سربازی چاقی آشنا کنیم و پیرامون روش ها و مراحل اقدام برای گرفتن معافیت چاقی اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید:

معافیت سربازی چاقی

معافیت سربازی چاقی از راهکارهای مناسب برای کسانی است که دارای اضافه وزن شدید هستند و از انجام برخی از حرکات و وظایف خود در دوران خدمت سربازی ناتوان می باشند. این نوع از معافیت معمولا برای افراد مبتلا به چاقی شدید در نظر گرفته می شود و دارای شرایط خاصی است. در صورتی که فرد دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸٫۵ باشد و یا چاقی او ناشی از بیماری زمینه ای نباشد، مشمول دریافت معافیت سربازی چاقی خواهد بود.

متخصصان و کارشناسان سازمان نظام وظیفه پس از بررسی و تعیین شاخص توده بدنی فرد که از طریق تقسیم وزن بدن فرد بر مجذور قد او محاسبه می شود، در صورت کسب نمره کمتر از ۱۸.۵، تاییدات لازم برای صدور معافیت چاقی را به او ارائه می کنند.

شرایط دریافت معافیت پزشکی چاقی چیست؟

در تعریف چاقی که شامل معافیت سربازی می شود می توان گفت که این نوع از چاقی نباید ناشی از بیماری های زمینه ای که سبب بروز اختلالات سلامتی و بیماری هایی نظیر دیابت، تیروئید یا اختلالات هورمونی شود. به تعریف دیگر، فردی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، تیروئید و یا اختلالات هورمونی است و دارای اضافه وزن شدید به دلیل این بیماری ها شده، شرایط دریافت معافیت پزشکی چاقی را ندارد. مشمولی که بیماری های زمینه ای در او تشخیص داده شود، به دلیل اضافه وزن نمی تواند از معافیت سربازی بهره مند شود.

در صورتی که فرد دارای این بیماری ها نباشد و در آزمایشات و معاینات، علت چاقی مفرط او، بی ام آی غیر طبیعی تشخیص داده شود، او واجد شرایط دریافت معافیت پزشکی چاقی خواهد بود. برای تشخیص بی ام آی BMI که همان توده بدنی فرد است، اقدامات خاصی لازم است که متخصصان بر اساس آن نرمال و یا غیر نرمال بودن وزن فرد را تشخیص می دهند. به عنوان مثال، اگر وزن بدن فردی ۷۰ کیلوگرم و قد او ۱۷۰ سانتی متر باشد، شاخص توده بدنی او برابر با ۲۴٫۲ است. این عدد نرمال است. اما اگر این مقدار کمتر از ۱۸٫۵ باشد، فرد مبتلا به چاقی شدید است و می تواند اقدام به دریافت معافیت پزشکی چاقی کند.

اقدامات لازم جهت شروع دریافت معافیت پزشکی چاقی

همانطور که به آن اشاره کردیم، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای نیستند و دارای اضافه وزن شدید می باشند، می توانند با انجام اقدامات لازم جهت شروع دریافت معافیت پزشکی چاقی، به کارت معافیت خود و عدم نیاز به حضور در این دوره دست یابند. از جمله مهمترین اقدامات در این زمینه شامل موارد زیر می باشد:

  • محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)
  • مراجعه به پزشک معالج
  • تهیه گزارش پزشکی
  • انجام آزمایشات پزشکی
  • ارسال مدارک به کمیسیون پزشکی

مراحل دریافت معافیت پزشکی چاقی

مراحل دریافت معافیت پزشکی چاقی شامل یک سری از اقدامات است که باید بر اساس روند دریافت معافیت چاقی، از سوی مشمول طی شود. مدت زمان دریافت معافیت پزشکی چاقی به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما معمولاً بین ۱ تا ۳ ماه طول می کشد. در تمامی این مراحل فرد موظف به ارائه مدارک موثق و ممهور به مهر و امضاء شده در زمان مناسب است. این مراحل، دریافت معافیت پزشکی چاقی را تشریح می دهند. لازم به ذکر است که هر یک از مراحل ممکن است نیاز به دقت و هماهنگی با مقررات و دستورالعمل های مربوطه داشته باشد. از مهمترین مراحلی که برای گرفتن معافیت چاقی لازم است انجام شود، موارد زیر است:

  • مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰: برای شروع فرآیند دریافت معافیت پزشکی چاقی، ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید. در این مرحله، شما موظف به تکمیل فرم درخواست معافیت پزشکی هستید. این فرم حاوی اطلاعات مربوط به وضعیت شما و دلایل درخواست معافیت پزشکی خواهد بود.
  • ارسال مدارک به کمیسیون پزشکی: پس از تکمیل فرم درخواست معافیت پزشکی، باید مدارک مورد نیاز را به کمیسیون پزشکی ارسال کنید. این مدارک شامل گزارش پزشکی از پزشک معالج، نتایج آزمایشات پزشکی، و هر مدرک دیگری است که توسط کمیسیون پزشکی درخواست شده باشد.
  • حضور در کمیسیون پزشکی: پس از ارسال مدارک، باید در تاریخ مقرر به کمیسیون پزشکی مراجعه کنید. در این مرحله، امکان دارد که یک پزشک از سوی کمیسیون پزشکی شما را معاینه کند تا وضعیت بهداشتی شما را ارزیابی کند.
  • صدور رای کمیسیون پزشکی: پس از بررسی مدارک و معاینه، کمیسیون پزشکی رای خود را در مورد معافیت پزشکی شما صادر خواهد کرد. این رای شامل تصمیم در مورد ادامه یا معافیت از خدمت سربازی خواهد بود.
  • دریافت رای کمیسیون پزشکی: پس از صدور رای، شما می توانید به شخصاً به کمیسیون پزشکی مراجعه کنید و رای خود را جهت دریافت معافیت پزشکی از خدمت سربازی دریافت کنید.

مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی چاقی چیست؟

در هر یک از مراحلی که برای گرفتن معافیت پزشکی چاقی لازم است توسط فرد پیگیری شود، انجام یک سری از امور و ارائه یک سری از تاییدیه های پزشکی لازم و ضروری است. از جمله مهمترین مراحل تایید بیماری چاقی برای معافیت پزشکی، موارد زیر است:

  • محاسبه شاخص توده بدنی (BMI): در اولین مرحله لازم است فرد ابتدا شاخص توده بدنی (BMI) خود را با استفاده از فرمول BMI = وزن بدن (کیلوگرم) / قد (متر)² حساب کرده و به عنوان مثال، اگر BMI کمتر از ۱۸٫۵ باشد، برای معافیت خود اقدام کند.
  • مراجعه به پزشک معالج: پس از محاسبه BMI، و کسب نمره کمتر از حد مجاز فرد باید به پزشک معالج مراجعه کند تا پزشک متخصص با بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینه بدنی اولین تاییدیه غیر نرمال بودن وزن فرد را صادر کند.
  • گزارش پزشکی: اگر پزشک تشخیص دهد که شما مبتلا به چاقی شدید هستید، برای شما یک گزارش پزشکی معتبر برای ارائه به مرکز پلیس +۱۰ صادر می کند.
  • انجام آزمایشات پزشکی: در ادامه ممکن است کارشناسان و متخصصان سازمان نظام وظیفه از فرد جواب های معتبری پیرامون آزمایش خون، آزمایش ادرار، و آزمایش عکسبرداری از بدن را بدهند. تاییدیه های بعدی توسط این افراد برای فرد صادر می شود.
  • ارسال مدارک به کمیسیون پزشکی: نهایتا پس از انجام آزمایشات ذکر شده، مدارک و تاییدات قبلی به همراه گزارش پزشکی به کمیسیون پزشکی ارسال خواهد شد.
  • حضور در کمیسیون پزشکی: در این زمان برای گرفتن تاییدیه نهایی فرد لازم است در تاریخ معین به کمیسیون پزشکی مراجعه کرده و آن جا حضور داشته باشد. کمیسیون پزشکی پس از بررسی مدارک و حضور فرد، رای خود را در مورد معافیت پزشکی او صادر خواهد کرد.

فرمول محاسبه قد و وزن برای معافیت پزشکی چاقی

معمولا برای محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) و ارزیابی وضعیت چاقی هر فردی، از فرمول BMI استفاده می شود. این فرمول با تقسیم وزن بدن بر مجذور قد، یک شاخص آماری ایجاد می کند که مبنای محاسبه میزان اضافه وزن در فرد است. فرمول محاسبه قد و وزن برای معافیت پزشکی چاقی را در ادامه مشاهده می فرمایید:

BMI = وزن بدن (کیلوگرم) تقسیم بر قد (متر)

در این فرمول، وزن بدن به کیلوگرم و قد به متر وارد می شود. اگر BMI کمتر از ۱۸٫۵ باشد، ممکن است شما به عنوان فردی با چاقی شدید شناخته شوید و می توانید برای درخواست معافیت پزشکی چاقی اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی

برای گرفتن معافیت سربازی چاقی، آماده سازی و ارائه برخی از مدارک هویتی و پزشکی به کارشناسان مربوطه در هر مرحله از اقدامات مورد نظر، الزامی و ضروری است. این مدارک باید حتما از اعتبار لازم برخوردار باشند و در زمان مورد نظر ارائه شوند. از جمله مهمترین مدارک مورد نیاز جهت تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی چاقی، به شرح زیر است:

  • کپی شناسنامه: ارائه کپی و یا اصل شناسنامه شما برای ثابت هویت الزامی است. اطمینان حاصل کنید که کپی شناسنامه شما خوانا و بدون مشکل است.
  • کپی کارت ملی: کپی از کارت ملی شما نیز جزء مدارک لازم برای ثبت درخواست معافیت محسوب می شود. اطمینان حاصل کنید که اطلاعات درست و کاملی در کپی کارت ملی نمایش داده شده باشد.
  • گزارش پزشکی از پزشک معالج: گزارش پزشکی از پزشک معالج شما باید جزء مدارک ارائه شده باشد. این گزارش شامل تشخیص و نظر پزشک درباره وضعیت سلامت شما خواهد بود.
  • نتایج آزمایشات پزشکی: هر گونه نتایج آزمایشات پزشکی که از شما گرفته شده اند، باید به عنوان تاییدیه برای وضعیت سلامت شما به کمیسیون پزشکی ارائه شود.

در این مقاله سعی کردیم تا شما عزیزان را با شرایط معافیت سربازی چاقی آشنا کنیم و پیرامون روش ها و اقدامات خاصی که در هر مرحله لازم است در نظر بگیرید، اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم توانسته باشیم در این مسیر یاریگر شما عزیزان بوده باشیم. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره های تخصصی بیشتر و واسپاری این مراحل به دست کارشناسان با تجربه و آگاه ما در راستین مشاور هستید می توانید با این عزیزان تماس برقرار کنید تا با سرعت بالاتر و تضمین دست یابی به کارت معافیت خدمت سربازی در انتهای مراحل ذکر شده، موفق به این امر شوید. راستین مشاور مرجع معتبری است که شما را در دستیابی به معافیت های خدمت سربازی به صورت دائم و یا موقت، حمایت و هدایت می کند.

  • شرایط دریافت معافیت پزشکی چاقی چیست؟
  • مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی چاقی چیست؟
  • مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی سربازی چیست؟

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور