شرایط معافیت پزشکی دیابت – قوانین و مقررات

رسیدن به سن مشمولیت و دریافت معافیت خدمت سربازی می تواند یکی از چالش برانگیز ترین موضوعات زندگی هر مردی باشد. اما بسیاری از افراد به دلیل مشکلات پزشکی و بیماری نمی توانند به خدمت سربازی رفته و می توانند معافیت پزشکی دریافت نمایند.

معافیت پزشکی دیابت یکی از انواع این معافیت ها است که در بند 8 از بخش دوم فهرست بیماری های مربوط به قوانین و شرایط معافیت پزشکی بررسی شده است. این بخش که مربوط به بیماری های غدد مترشحه ی داخلی است بند های مختلفی دارد که در بند 8 آن به مشکل دیابت پرداخته شده است.

بنابراین در این نوشتار با ما همراه باشید تا شرایط معافیت پزشکی دیابت را مورد بررسی قرار داده ایم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین با تجربه ما می توانند راهکارهای مناسب در مورد معافیت بیماری دیاب را دریافت کنند.

بیماری دیابت چیست ؟

برای اطلاع از شرایط معافیت پزشکی دیابت ابتدا قصد داریم تا شما را با بیماری دیابت آشنا سازیم.

انسولین یک هورمون در بدن می باشد که قند موجود در مواد غذایی را به انرژی مورد نیاز سلول ها و بدن تبدیل می نماید. حال چنانچه تولید انسولین در بدن متوقف شود و یا کارکرد مناسب خود را در تبدیل قند به انرژی و یا در واقع تولید سوخت مورد نیاز بدن از دست بدهد، می گوییم فرد به دیابت مبتلا شده است.

شرایط معافیت پزشکی دیابت

بیماری دیابت به دو نوع دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 تقسیم بندی می شود.

دیابت نوع نوع 1

در دیابت نوع 1 به طور کلی تولید انسولین در بدن متوقف می شود که افزایش شدید قند خون را در این افراد شاهد هستیم.

دیابت نوع 2

اما در دیابت نوع 2 بدن انسولین ترشح می کند اما انسولین تولید شده نمی تواند قند خون را جذب کرده و به انرژی تبدیل کند و یا مقدار آن کافی نیست.

از جمله علائم دیابت در بدن می توان خشکی دهان، افزایش تشنگی و گرسنگی، ضعف و خستگی بدن، سر درد، تاری دید و کاهش وزن شدید را نام برد که می توانند مشکلات زیادی را در فرد به وجود آورند.

قوانین و شرایط معافیت پزشکی دیابت

بیماری دیابت در بخش غدد مترشح داخلی بررسی می شود. این بیماری در دو بند بیماری های غدد هیپوفیز  و بیماری های تغذیه و متابولیک شامل معافیت دائم و معافیت از خدمات رزمی می شود. که در ادامه شرایط آن با جزئیات بیان می شود.

بماری دیابت بی مزه (غدد هیپوفیز)

بيماريهاي غدد هيپوفيز در این گروه که شامل موارد آكرو مگالي ، ژيگانتيسم ، سندروم كوشينگ، ديابت بي مزه ، آدنوم هيپوفيز، هيپوفونكسيون كلّي هيپوفيز  می شوند معاف دائم تعلق می گیرد.

 برای تشخیص دیابت بی مزه، ارائه مدارک و سوابق بستری معتبر و همچنین اثبات بیماری در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی لازم است.

بیماری دیابت در بخش تغذیه و متابولیک

در قوانینی که به وسیله ی سازمان نظام وظیفه عمومی در خصوص بیماری های تغذیه و متابولیک شرح داده شده است به مشکل دیابت نیز پرداخته شده و شرایط معافیت پزشکی دیابت نیز در آن توضیح داده شده است.

در بخش الف این بند چنین آمده است که افرادی که دیابت قندی نوع 1 دارند می توانند معافیت دائم دریافت نمایند.

همچنین در بخش ب این بند از قانون نظام وظیفه چنین امده است که افرادی که دیابت غیر وابسته به انسولین (تيپ II) دارند چنانچه با وجود درمان، طی بستری در مراکز درمانی دانشگاهی و یا نیرو های مسلح میزان هموگلوبین A1C آن ها بالاتر از 7 باشد و نیز قند ناشتای آن ها بیشتر از 126 باشد، می توانند معافیت دائم دریافت نمایند.

در توضیحات این بند از قانون نظام وظیفه چنین آمده است که تشخیص این بیماری یعنی دیابت نوع 1 یا 2 بایستی در مراکز درمانی دانشگاهی و یا مراکز درمانی نیرو های مسلح انجام شده باشد و سوابق و مدارک معتبر آن ها دریافت شود.

همچنین در صورتی که افراد هيپرانسولينيسم همراه با هيپوگليسمي اثبات شده در مراکز درماني نيروهاي مسلح ويا دانشگاهي داشته باشند نیز معاف دائم تعلق می گیرد.

 

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت پزشکی دیابت

از جمله مدارکی که برای دریافت معافیت پزشکی دیابت بایستی تهیه و آماده نمایید عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • پر کردن برگه واکسیناسیون
  • پر کردن برگه وضعیت مشمولین
  • پر کردن برگه معاینه اولیه
  • یک قطعه عکس 3 در 4 رنگی زمینه سفید تمام رخ
  • حساب عابر بانک سپه

توجه کنید که مدارک فوق را بایستی با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ تحویل داده تا کاربر این دفتر اطلاعات شما را در سیستم ثبت نموده و سپس مدارک را به شما تحویل نمایند و آن ها را تا هنگام تشکیل جلسه شورای پزشکی نزد خود نگاه دارید.

مراحل اقدام برای دریافت معافیت پزشکی دیابت

مشمولان سربازی واجد شرایط بیماری دیابت برای اقدام می توانند در زمان تحصیل نیز برای معافیت اقدام کنند. اما در صورت فارغ التحصیلی تا یکسال بعد از فارغ التحصیلی فرصت معرفی و اقدم دارند. در صورتی که در این زمان برای معافیت پیگیر نباشند وارد غیبت سربازی می شود. در زمان غیبت نیز می توان برای معافیت اقدام کرد اما در صورتی که معافیت دائم شامل حال فرد نشود 3 تا 6 ماه اضافه خدمت سربازی برای وی درنظر گرفته می شود.

مشمولان برای اقدام برای معافیت سربازی دیابت در ابتدا باید به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند. در مرحله بعد پس از تزریق واکسن به پزشکان مورد تایید نظام وظیفه معرفی می شوند. در صورت داشتن علائم بالینی و یا تشخیص پزشک معتمد به کمیسیون نظام وظیفه برای بررسی تخصصی وضعیت معرفی خواهند شد. در مرحله کمیسیون پزشکی آزمایشات بالینی از مشمول گرفته می شود و در مرحله نهایی در شورای پزشکی سه پزشک عمومی مورد اعتماد نظام وظیفه بر اساس گزارش کمیسیون برای معافیت دائم یا معافیت از خدمات رزمی تصمیم می گیرند.

جمع بندی 

در این مطلب شرایط لازم برای دریافت معافیت از طریق بیماری دیابت مورد بررسی قرار گرفت. درصورتی که مشمول دارای حد بیماری برای معافیت دائم باشد با ارائه مستندات مورد تایید درمانگاه های نظامی می تواند برای معافیت دائم اقدام کند با وجود توضیحاتی داده شده اگر هنوز هم سوالاتی راجع به موضوع شرایط معافیت پزشکی دیابت دارید می توانید از متخصصین ما در این زمینه کمک بخواهید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • در جلسه شوراکی پزشکی بایستی چه مدارکی را با خود به همراه داشته باشیم؟
  • آیا می توان به رای شورای پزشکی عدم دیابت اعتراض کرد؟
  • برای معاینه اولیه باید به کجا مراجعه کنیم؟

مطالب مشابه

16 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر
    بنده 17ساله هستم از 11سالگی دیابت نوع1گرفتم وفقط انسولین استفاده میکردم خاستم بدونم برای اینده معافی میتونم بگیرم؟

    پاسخ
  • سلام.بنده دیابت نوع دو دارم و انسولین هم تزریق میکنم.پس از مراجعه به شورا دستور بستری دادن برای ۴۸ساعت.پس از ۴۸ساعت بستری بیمارستان جواب داد که در ۴۸ساعت بستری قند بالا و تزریق انسولین توجئو و دیابت نامرده مورد تایید است.دوباره مراجعه کردم به شورا و دکتراشون دیدن دوتاشون میگن معاف و دوتا میگن نه بایدa1cبالای هفت باشه که دکتر غددی که اونجا بود گفت آقا این دارو مصرف میکنه طبیعیه که پایین بیاد.آخرش یه شیش ماه معافیت موقت دادن بم.حالا میخواستم بپرسم که چرا منو معاف دائم نکردن درصورتی که هم بیمارستان خودشون تایید کرده هم طبق آیین نامه کسایی که انسولین میزنن باید معاف دائم بشن.آخه 6ماه دیگه که من برم فرقی نمیکنه وقتی دارو مصرف میکنم.دوباره همین رواله.آیا اعتراض بزنم فایده داره؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من چند بار سابقه کمای دیابتی دارم ۲۶ سالمه و حدود یک ماه میشه معافیت تحصیلیم تموم شده قندم همیشه بالای ۳۰۰،۴۰۰ هست و سابقه قند خون ۱۲۰۰ رو هم داشتم معافیت میدن؟ تازه پدرم فوت کرده مادرم ازدواج کرده و من سرپرست خواهر معلولم هستم که ۱۶ سالشه برادر و خواهر دیگری هم ندارم

    پاسخ
  • سلام . من یک ماهه از بیمارستان مرخص شدم و سابقه قند خون ۱۰۰۰ دارم. درحال حاضر انسولین مصرف میکنم و دیابت نوع یگ دارم. آیا معاف هستم؟

    پاسخ
  • سمیع علیزاده
    13 بهمن 1399 1:43 ق.ظ

    سلام خسته نباشید بنده ۱۷سالمه هست سال آینده ۱۸میشم ۶سال هست دیابت نوع یک دارم فرم هم گرفتم قند خون هم بالاست

    پاسخ
  • سلام بنده دیابت دارم چند روز پیش ازمایش دادم قند ناشتام 253بود و هموگلوبین هم 9/7ایا میتونم برای معافیت اقدام نمایم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      13 دی 1399 9:03 ق.ظ

      سلام وقت بخیرمعاف دائم هستید

      پاسخ
      • سلام من ۱۷ سالمه و ۳ ساله ک دیابت نوع یک دارم و قند ناشتام ۱۶۰ تا هس و سابقه قند ۴۵۰ هم داشتم و هر روز هم انسولین میزنم ایا میتوانم معاف شم از خدمت؟

        پاسخ
    • جمال شمیلی
      15 آبان 1400 12:52 ق.ظ

      سلام ۴۳ سال سن دارم
      دیابت هم دارم میتونم کمسیون پزشکی برم

      پاسخ
  • سرباز نیست اونهایی که معافیت پزشکی دارند و التماس میکنند ماراببرید نمی برید رفتید چسبیدید به یه مشت غایب و فراری واقعا نمیدونم چه فکری میکنن .از اونطرف هم بچه های مردم با این اخلاق دون شان سرهنگ های عقده ای شوراها حق دارند نیان خدمت

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور