شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه – جدیدترین قوانین نظام وظیفه

آیا با بیماری قوز قرنیه می توان معافیت گرفت؟

دریافت معافیت پزشکی شاید یکی از آرزو های هر جوانی در سنین مشمولیت می باشد، و اگر چه هیچ چیز جایگزین سلامتی انسان نمی شود ولی بسیاری از افراد همواره می کوشند تا راه حلی بیابند تا بتوانند از معافیت پزشکی استفاده نمایند.

یکی از انواع بیماری هایی که منجر به دریافت معافیت پزشکی می شود، بیماری های چشم و عوارض بینایی می باشد. بیماری های چشم و عوارض بینایی با جزئیات آن ها در بخش سیزدهم از قوانین مربوط به شرایط معافیت پزشکی، بررسی شده اند.

در این مطلب قصد داریم تا شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه را برای شما بررسی کنیم تا عزیزان و خانواده هایی که با این بیماری رو به رو هستند بتوانند با اطلاع از قوانین موجود در این زمینه، برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه اقدام نمایند.

شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

بیماری قوز قرنیه چیست؟

بیماری قوز قرنیه که در اصطلاح علمی به آن کراتوکونوس نیز می گویند معمولا یک بیماری وراثتی بوده و هر دو چشم فرد را درگیر می نماید.

در این بیماری، نازک شدن قرنیه را شاهد هستیم که به وسیله ی آن قرنیه تغییر شکل می دهد. قرنیه در حالت عادی کروی شکل است اما در بیماری قوز قرنیه به شکل مخروطی در آمده که موجب تغییر در شکست نور می شود.

در این حالت، فرد دچار عوارضی همچون آستیگماتیسم نامنظم و یا نزدیک بینی می شود که دید بیمار را با اختلال مواجه می سازد و به این طریق می توان معافیت پزشکی قوز قرنیه را دریافت نمود. این بیماری معمولا یا در دوران نوجوانی و یا پس از سنین 30 سالگی بروز می نماید.

علائم بیماری قوز قرنیه

معمولا تشخیص بیماری قوز قرنیه در مراحل اولیه ی آن بسیار دشوار است اما رفته رفته در فرد عوارضی ایجاد می نماید که می توان از طریق آن ها، به وجود بیماری کراتوکونوس در فرد پی برد.

از جمله علائم بیماری قوز قرنیه عبارتند از:

  • ایجاد حالت های هیدروپس یا در واقع پارگی های قرنیه که موجب نفوذ مایع به درون استروما شده و در نتیجه قرنیه سفید می شود.
  • نزدیک بینی
  • آستیگماتیسم نامنظم
  • هاله بینی
  • حساسیت به نور
  • تاری دید یا عدم وضوح بینایی
  • تغییر مکرر شماره چشم و به دنبال آن تعویض مکرر عینک

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

در بند 33 از بخش سیزدهم قوانین مربوط به معافیت پزشکی چنین آمده است که کراتوکونوس یا قوز قرنیه که به تایید پاراکلینیکی برسد و با دستگاه های orb scan و یا پنتا کم يا توپوگرافي قرنيه یافت شود می تواند با دارا بودن شرایطی منجر به انواع معافیت دائم و یا معافیت از خدمات رزم شود.

از جمله شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه عبارتند از:

  • چنانچه قوز قرنیه با کراتومتری قابل اندازه گیری نباشد فرد بیمار می تواند معافیت دائم دریافت نماید.
  • چنانچه قوز قرنیه، اختلال دید و یا عارضه ی واضحی را در قرنیه ایجاد نموده باشد فرد بیمار می تواند معافیت دائم دریافت نماید.
  • در مابقی موارد بیماری قوز قرنیه نیز فرد بیمار می تواند معافیت از خدمات رزمی دریافت نماید.

دقت کنید که در توضیحات شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه نوشته شده است که برای اثبات وجود بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه در فرد، بایستی شماره چشم فرد با تصاویر توپوگرافی، پنتاکم و نیز orb scan هماهنگی داشته باشد و کراتومتری آن نیز بیشتر از 50D باشد.

شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

نحوه ی دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه

توجه کنید که برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه، مشمولین بایستی ابتدا با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پلیس 10+ مراجعه نموده و کاربر این دفاتر مدارک را در سیستم ثبت نماید.

پس از آن با اعلام سازمان نظام وظیفه به مشمول، مشمول موظف است با اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در شورای پزشکی حاضر شده تا نسبت به تعیین تکلیف وضعیت او اقدامات لازم صورت گیرد.

چنانچه مشمول دارای شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه باشد و در این شورا معاف شناخته شود، برای او کارت معافیت صادر شده و چنانچه سرباز یا معاف از خدمات رزم شناخته شود نیز برای او برگه ی اعزام به خدمت صادر می گردد.

همچنین توجه کنید که پیش از برگزاری شورای پزشکی مشمول نمی تواند انصراف داده و بایستی تا طرح پرونده در شورای پزشکی صبور باشد.

در صورتی که برای مشمولان معاف از خدمات رزمی در نظر گرفته شود می توانند با اعتراض مجدد روال معافیت را در شورای عالی پزشکی پیگیری کنند. در این صورت مجدد مراحل ذکر شده را باید طی کرد. نکته ای که باید مد نظر مشمولان قرار گیرد اینست که در صورتی که فرد در شورای پزشکی معاف نشود باید برای پیگیری مجدد در حین خدمت سربازی پیگیر شود. 

جمع بندی 

اگر در خصوص شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه و یا مسائل مرتبط با آن سوالاتی داشتید می توانید با متحصصین ما که به صورت 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان می باشند، تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

  • شماره تماس - افسر مشاورمدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه چیست؟
  • آیا مراجعه به پزشک برای معاینه اولیه قوز قرنیه لازم است؟
  • آیا مدرک تحصیلی در دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه تاثیر گذار است؟

مطالب مشابه

77 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عرفان نیک بخت
    25 خرداد 1402 9:43 ب.ظ

    سلام وقت بخیر یک سوال داشتم خدمتتون گفتم دید چشم چپم با اصلاح ۱/۱۰ است گفتم شامل تک چشم محسوب می شود یا نه آیا به نظرتون معاف دائم شامل بنده می شود یا نه باید کمتر از ۱ دهم باشد بزرگوار راستی به مدرک تحصیلی بستگی دارد یا نه بزرگوار؟ می‌توان در حین تحصیل اقدام کرد یا نه ؟

    پاسخ
  • سلام دوستان اون عددی ک باید بالاتر از ۵۰ باشه برا معافیت کدوم عدد توی عکس پنتاکم محسوب میشه

    پاسخ
  • سلام دوستان اون عددی ک باید بالاتر از ۵۰ باشه برا معافیت کدوم عدد توی عکس توپوگرافی محسوب میشه

    پاسخ
  • سلام پنتاکم یک چشم ۵۸ اون یکی ۴۳ معاف میشم یا نه

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر دوستان من با قوز قرنیه ومدرک کارشناسی ارشد معاف شدم شدت قوز قرنیه در عکس توپوگرافی چشم راست 52بود وچپ 470که بالای 50حتی در یک چشم هم معاف هستید انشاالله

    پاسخ
  • سلام روز بخیر من هردو چشمم قوز قرنیه داره چشم راستم شدتش بیشتر بود و دید چشم راستم به شدت کم بود و عمل پیوند قرنیه انجام دادم براش ایا معاف دائم میشم؟

    پاسخ
  • سلام، من در حین سربازی متوجه شدم که چشمام قوز قرنیه داره. نمره یکی 4 و یکی 1.5 هست . od هم حدود 48 و 47 . آیا با این شرایط امکان معافیت وجود داره؟؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      17 اردیبهشت 1401 7:10 ب.ظ

      سلام
      كراتوكونوس با تأييد يافته هاي پارا کلينيک از جمله orb scan يا پنتا کم يا توپوگرافي قرنيه :
      الف) درصورتيكه با كراتومتري قابل اندازه گيري نباشد : معاف دائم
      ب) در صورتيكه عارضة واضح قرنيه و اختلال ديد ايجاد كرده باشد : معاف دائم
      ج) در بقيه موارد : معاف از خدمات رزمي

      توضیحات در بند33 : جهت اثبات کراتو کونوس،هماهنگی شماره چشم با تصاویر (توپوگرافی Orbscanیا پنتاکم)و کراتو متری بیش از 50D مورد نظر می باشد

      پاسخ
  • سلام من هر دو چشمم مشکل قوز قرنیه داره، یکیش 4 و یکی 2 با مدرک فوق لیسانس. od هم یکی 48 و یکی 47.5 ایا امکان معافیت وجود داره. در ضمن من 10 ماه از سربازی رو سپری کردم اما متوجه این موضوع نبودم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    پاسخ
  • سلام.من در هر دو چشم دچار قوز قرنیه هستم و دکتر برام عینک تجویز کرد و سوزش داخل چشام احساس میکنم ایا معافیت دائم بهم میدن؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید ببخشید ببخشید بنده جفت چشمم مشکل قوز قرنیه داره و پزشک جراحم یکی از چشم هام را عمل کردن ک بیماری فقط پیشرفت نکنه الان بدون عینک دیدم خیلیی کمه و باعینکم دیدم کامل اصلاح نمیشه میخواستم ببسنم معافیت کامل از سربازی را شامل و اینکه در دانشگاه رفتنو سر کار رفتن و گواهینامه ممانعتی ایجاد نمیکنه؟

    پاسخ
  • امیدرستمی
    11 بهمن 1400 10:34 ق.ظ

    سلام من نمره یکی ازچشمام از ۱۰/۳ ضعیف موافعی شاملم میشه

    پاسخ
  • مازندران
    9 بهمن 1400 8:05 ب.ظ

    سلام ، لطفا جواب بدید ، ممنون از زحماتتون…
    بنده در هر دو چشمم قوز قرنیه داشتم که چشم سمت چپ بنده پیوند قرنیه شده … آیا باز با این حال امکانش هست که معاف دائم ندهند به بنده؟
    لطفا پاسخ بدید

    پاسخ
    • پیوند قرنیه در هر شرایطی معاف دائم هستش اگر هم در نظام وظیفه‌ معاف نشدی مثل من در یگان خدمتی که مال من ارتش بود اقدام کن خیلی راحت تره نسبت به نظام وظیفه

      پاسخ
    • محمدحسین بیات
      11 آذر 1401 10:54 ب.ظ

      سلام چشم راستم لک قرنیه داره ونمره چشمم بالای 10 است مدرک لیسانس هستم آیا معافیت دائم می گیرم

      پاسخ
  • علی اله خواجه وند لطفی
    21 دی 1400 7:13 ب.ظ

    سلام وقت بخیر هر دوچشم من قوز قرنیه دارند واختلال در دید دارم نمره چشم راستم ۳/۱۰ وچشم چپم ۱/۱۰ می باشد

    پاسخ
  • سلام من هر دو چشم.قوز قرنیه داره یک چشم یک و چشم راست دو هست ایا معافیت شامل حال ما میشود؟

    پاسخ
  • oسلام وقت بخیر من چشمام قوزقرنیه دارن که دید یکی 2دهم با آستیگمات 9 ویکی دیدش 6 دهم آستیگمات 4 آیا من میتونم با مدرک لیسانس معاف از رزم بشم؟معافیت دائم نه فقط معاف رزم

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر ، لطفا بهم جواب بدید خواهشا
    برای معافیت پزشکی قوز قرنیه هر دو چشم ملاک هست؟
    قوز قرنیه یک چشمم 49 و خورده ای هست ، و قوز قرنیه چشم دیگه ام 51 و خورده ای هست.
    میخواستم برای معافیت پزشکی اقدام کنم آیا قوز قرنیه یک چشم بالای 50 مورد تایید هست یا اینکه هر دو چشم باید قوز قرنیه بالای 50 باشه؟؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    • مشاور سایت
      16 آذر 1400 1:45 ب.ظ

      سلام در شرایط خاص شما امکان معافیت وجود داره

      پاسخ
    • سلام ، من در کودکی با اصابت یک میلگرد به چشمم قرنیه چشمم دچار پارگی شد و زیر نظر بهترین پزشک بودم و عمل شدم و الان که ۱۴ سال گذشته هنوزم هم زیر نظر پزشکم و الان دچار تنبلی چشم شدید هستم و انحراف چشم هم دارم جوریه که چشم راستم اصلا دید ندارع و چشم چپمم هم ضعیف هستش لطفا از شما خواهشمندم جواب بدید ایا من شامل معافیت میشم؟

      پاسخ
  • یا مهدی (عج)
    6 آذر 1400 10:15 ب.ظ

    سلام تو رو خدا بهم حتما جواب بدین…من چشمم آستیگماتیسم داره و پتوگرافی و عکس از چشم هم گرفتم و پزشک تخصص چشم پزشک هم تایید کرد که قوز قرنیه دارم… من هدفم تحصیل در رشته دندانپزشکی و پزشکی هست. آیا الان برم معافیت پزشکی بگیرم در آینده برام ممکنه در رشته دندانپزشکی یا پزشکی ایراد و مانعی ایجاد بشه؟؟؟؟(چه در دانشگاه، چه در طرح و …)
    در ادامه تحصیلیم(تخصص و فوق تخصص) و همینطور مجوز احذ مطب و … مشکلی برام ایجاد میشه؟؟؟؟
    لطفا به این سوالمم جواب بدید که آیا در کل و در حالت کلی معافیت پزشکی برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی یا حتی داروسازی مشکلی ایجاد میکنه؟؟؟( در همه مراحل چرا در هنگام ورود به دانشگاه چه فارغ التحصیلی چه تخصص گرفتن و یا چه اخذ مجوز مطب یا کلینیک و …)
    ممنونم

    پاسخ
    • مشاور سایت
      7 آذر 1400 6:20 ب.ظ

      با سلام. برای شغل هایی که شرایط خاص نیستند و زیر نظر ارگان های خاص نیستند مشکلی به وجود نخواهد آمد.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    سوال داشتم جهت معافیت قوز قرنیه
    من ۶ ساله که مشمولم و سربازی هم نرفتم و مشکلی هم نداشتم فقط برای سفر خارج از کشور مشکل دارم
    خواستم ببینم اگر معافیت پزشکی تایید نشد بالاجبار اعزام میشم یا بازهم مشکلی برای خدمت نرفتن ندارم

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من هردو چشمم قوز داشت و راستب شدیدتر
    هردورو عمل کردم ولی بازهم خوب نشدن به اون صورت
    میشه برای معافی اقدام کرد یا نباید عمل میکردم؟

    پاسخ
  • سلام حسته نباشید. من کنکوری هستم و چشمام هردو قوز دارن ولی با درجه شدت بیشتر در چشم راست، اگر بعد کنکور نرم دانشگاه باید برم سربازی ، و در واقع آخرین سالیه ک میتونم کنکور بدم ، آیا میتونم بعد کنکور در حد فاصل آزمون تا رفتن ب دانشگاه واسه معافیت اقدام کنم ؟ و اگ رد بشه درخواستم ممانعتی واسه ورود ب دانشگاه بوجود میاره؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      25 بهمن 1399 8:55 ق.ظ

      سلام وقت بخیر بله از زمان کنکور تا زمان جواب ها درشهریور می توانی برای معافیت پزشکی اقدام نمائید واگر جواب معافیت پزشکی منفی شد اعزام شما احتمالا مهرماه است وشما قبل اش وارد دانشگاه باکنکور یا بدون کنکور می شوید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور