شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه – جدیدترین قوانین نظام وظیفه

آیا با بیماری قوز قرنیه می توان معافیت گرفت؟

دریافت معافیت پزشکی شاید یکی از آرزو های هر جوانی در سنین مشمولیت می باشد، و اگر چه هیچ چیز جایگزین سلامتی انسان نمی شود ولی بسیاری از افراد همواره می کوشند تا راه حلی بیابند تا بتوانند از معافیت پزشکی استفاده نمایند.

یکی از انواع بیماری هایی که منجر به دریافت معافیت پزشکی می شود، بیماری های چشم و عوارض بینایی می باشد. بیماری های چشم و عوارض بینایی با جزئیات آن ها در بخش سیزدهم از قوانین مربوط به شرایط معافیت پزشکی، بررسی شده اند.

در این مطلب قصد داریم تا شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه را برای شما بررسی کنیم تا عزیزان و خانواده هایی که با این بیماری رو به رو هستند بتوانند با اطلاع از قوانین موجود در این زمینه، برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه اقدام نمایند.

شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

بیماری قوز قرنیه چیست؟

بیماری قوز قرنیه که در اصطلاح علمی به آن کراتوکونوس نیز می گویند معمولا یک بیماری وراثتی بوده و هر دو چشم فرد را درگیر می نماید.

در این بیماری، نازک شدن قرنیه را شاهد هستیم که به وسیله ی آن قرنیه تغییر شکل می دهد. قرنیه در حالت عادی کروی شکل است اما در بیماری قوز قرنیه به شکل مخروطی در آمده که موجب تغییر در شکست نور می شود.

در این حالت، فرد دچار عوارضی همچون آستیگماتیسم نامنظم و یا نزدیک بینی می شود که دید بیمار را با اختلال مواجه می سازد و به این طریق می توان معافیت پزشکی قوز قرنیه را دریافت نمود. این بیماری معمولا یا در دوران نوجوانی و یا پس از سنین 30 سالگی بروز می نماید.

علائم بیماری قوز قرنیه

معمولا تشخیص بیماری قوز قرنیه در مراحل اولیه ی آن بسیار دشوار است اما رفته رفته در فرد عوارضی ایجاد می نماید که می توان از طریق آن ها، به وجود بیماری کراتوکونوس در فرد پی برد.

از جمله علائم بیماری قوز قرنیه عبارتند از:

  • ایجاد حالت های هیدروپس یا در واقع پارگی های قرنیه که موجب نفوذ مایع به درون استروما شده و در نتیجه قرنیه سفید می شود.
  • نزدیک بینی
  • آستیگماتیسم نامنظم
  • هاله بینی
  • حساسیت به نور
  • تاری دید یا عدم وضوح بینایی
  • تغییر مکرر شماره چشم و به دنبال آن تعویض مکرر عینک

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

در بند 33 از بخش سیزدهم قوانین مربوط به معافیت پزشکی چنین آمده است که کراتوکونوس یا قوز قرنیه که به تایید پاراکلینیکی برسد و با دستگاه های orb scan و یا پنتا کم يا توپوگرافي قرنيه یافت شود می تواند با دارا بودن شرایطی منجر به انواع معافیت دائم و یا معافیت از خدمات رزم شود.

از جمله شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه عبارتند از:

  • چنانچه قوز قرنیه با کراتومتری قابل اندازه گیری نباشد فرد بیمار می تواند معافیت دائم دریافت نماید.
  • چنانچه قوز قرنیه، اختلال دید و یا عارضه ی واضحی را در قرنیه ایجاد نموده باشد فرد بیمار می تواند معافیت دائم دریافت نماید.
  • در مابقی موارد بیماری قوز قرنیه نیز فرد بیمار می تواند معافیت از خدمات رزمی دریافت نماید.

دقت کنید که در توضیحات شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه نوشته شده است که برای اثبات وجود بیماری کراتوکونوس یا قوز قرنیه در فرد، بایستی شماره چشم فرد با تصاویر توپوگرافی، پنتاکم و نیز orb scan هماهنگی داشته باشد و کراتومتری آن نیز بیشتر از 50D باشد.

شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه

نحوه ی دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه

توجه کنید که برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه، مشمولین بایستی ابتدا با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به دفاتر پلیس 10+ مراجعه نموده و کاربر این دفاتر مدارک را در سیستم ثبت نماید.

پس از آن با اعلام سازمان نظام وظیفه به مشمول، مشمول موظف است با اصل شناسنامه و یا کارت ملی خود در شورای پزشکی حاضر شده تا نسبت به تعیین تکلیف وضعیت او اقدامات لازم صورت گیرد.

چنانچه مشمول دارای شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه باشد و در این شورا معاف شناخته شود، برای او کارت معافیت صادر شده و چنانچه سرباز یا معاف از خدمات رزم شناخته شود نیز برای او برگه ی اعزام به خدمت صادر می گردد.

همچنین توجه کنید که پیش از برگزاری شورای پزشکی مشمول نمی تواند انصراف داده و بایستی تا طرح پرونده در شورای پزشکی صبور باشد.

در صورتی که برای مشمولان معاف از خدمات رزمی در نظر گرفته شود می توانند با اعتراض مجدد روال معافیت را در شورای عالی پزشکی پیگیری کنند. در این صورت مجدد مراحل ذکر شده را باید طی کرد. نکته ای که باید مد نظر مشمولان قرار گیرد اینست که در صورتی که فرد در شورای پزشکی معاف نشود باید برای پیگیری مجدد در حین خدمت سربازی پیگیر شود. 

جمع بندی 

اگر در خصوص شرایط معافیت پزشکی قوز قرنیه و یا مسائل مرتبط با آن سوالاتی داشتید می توانید با متحصصین ما که به صورت 24 ساعته آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان می باشند، تماس حاصل نمایید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

  • شماره تماس - افسر مشاورمدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه چیست؟
  • آیا مراجعه به پزشک برای معاینه اولیه قوز قرنیه لازم است؟
  • آیا مدرک تحصیلی در دریافت معافیت پزشکی قوز قرنیه تاثیر گذار است؟

مطالب مشابه

77 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عرفان نیک بخت
    28 خرداد 1402 3:04 ب.ظ

    ۱/۱۰ شامل تک چشم محسوب می‌شود بزرگوار آیا معاف دائم تعلق می‌گیرد یا نه ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور