شرایط و قوانین معافیت به دلیل صافی کف پا

داشتن سلامت جسمی لازم یکی از اصلی ترین شرایط برای خدمت سربازی است. افرادی که از نظر جسمی بیماری داشته باشند که قادر به انجام وظایف نظام نباشند از خدمت سربازی معاف می شوند.

یکی از بیماری هایی که در کشور ما شایع بوده صافی کف پا می باشد. افرادی که این بیماری را داشته باشند به دلیل عدم شرایط خدمت سربازی و عدم انجام وظایف محوله و آسیب بیشتر و عوارض بدنی از خدمت سربازی معاف می شوند.

لذا در این مطلل شرایط معافیت سربازی صافی کف پا بیان شده و مراحل لازم برای طی کردن روال اداری این بیماری بیان می شود. عزیزان در صورت داشت هرگونه ابهام می توانند با تماس با مشاورین با تجربه ما راهکار های مناسب را دریافت کنند.

معافیت صافی کف پا

صاف بودن کف پا یکی از مواردی است که در قوانین نظام وظیفه به آن اشاره شده است و می توان در صورت وجود این مشکل در افراد، نسبت به دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا در سال 1401 اقدام نمود.

معافیت کف پای صاف در سال 1401 در بند 30 از بخش هشتم یعنی بیماری های استخوان و اسکلت در قانون شرایط معافیت پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معافیت کف پای صاف که از گذشته تاکنون یکی از موارد رایج در انواع معافیت های پزشکی بوده است در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است تا مشمولان نظام وظیفه بدون دلهره و نگرانی، از قوانین مربوط به این مشکل اطلاع پیدا نمایند. با ما همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید:

معافیت صافی کف پا

شرایط و قوانین معافیت کف پای صاف 1401

در بند 30 از بیماری های استخوان و اسکلت از قوانین معافیت پزشکی به معافیت کف پای صاف اشاره شده است که در اینجا به ذکر به این قانون برای شما عزیزان می پردازیم.

صافي كامل كف يك پا و يا هر دو پا:

الف) انواع سخت صافی کف پا ( یک پا یا هر دو پا ) که دفورميتي مچ پا مانند ( Hill valgus ) را به همراه داشته باشد: معاف دائم

تبصره:  افرادی که مدرک کارشناسی( لیسانس) و یا بالاتر دارند و این مشکل را دارا می باشند معاف از خدمات رزمی شناخته می شوند.

ب) صافي كامل كف پا ( يك پا و یا هر دو پا) که بدون عارضه و یا دفورمیتی مچ پا مانند ( Rigid يا Flexible ) باشد: معاف از خدمات رزمی

به این ترتیب، مشخص میشود که معمولا کف پای صاف معافیت سربازی ندارد و افراد دچار این عارضه، معاف از رزم میشوند، مگر اینکه دفورمیتی مچ پا داشته باشند

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


چگونه بفهمیم کف پایمان صاف است؟

صافی کف پا، معمولا مشکلی مادرزادی است و بسیاری از افراد، تمام عمر خود با این عارضه زندگی میکنند. صاف بودن کف پا دردناک نیست اما به مرور زمان، میتواند باعث مشکلاتی در مفاصل و ستون فقرات شود و دردهایی را در این نواحی پدید آورد.

در این موارد، کف پا هیچگونه قوسی ندارد و هنگام قرار دادن پا روی زمین، ناحیه میانی پا به زمین می چسبد و به این ترتیب، تمام کف پا با سطح زمین درگیر میشود. اما در هر صورت، تا زمانی که موجب درد نشود، یک اختلال به حساب نمی آید.

کف پای صاف، بدلیل اینکه تمام فشار وارده از زمین را مستقیما به بدن منتقل میکند، در سنین بالا یا در اثر کارهای سنگین، میتواند به بدن آسیب برساند و به همین دلیل است که بعضی معتقدند باید صافی کف پا معافیت سربازی داشته باشد، اما نظر سازمان نظام وظیفه چیز دیگریست.

در عین حال، سازمان نظام وظیفه برای جلوگیری از آسیب به مشمولان، این افراد را از فعالیت های رزمی و سنگین معاف میکند و کارهای راحتتری مثل امور دفتری را به آنها می سپارد.

معافیت صافی کف پا

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کف پای صاف 1401

از جمله مدارک مورد نیاز برای احراز و دریافت معافیت کف پای صاف عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه( تمامی صفحات)
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • یک قطعه عکس رنگی تمام رخ 3 در 4 با زمینه سفید
  • تکمیل برگه های شماره 1، 2 و 5
  • افتتاح حساب در بانک سپه و نوشتن شماره حساب عابر بانک در برگه شماره 1

برای دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا باید به کجا مراجعه کنیم؟

چنانچه وارد دوران مشمولیت شده اید، برای دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا، ابتدا بایستی به دفاتر پلیس 10+  مراجعه کرده و دفترچه راهنما را از ایشان دریافت کرده و مطالعه نمایید. پس از مطالعه ی دفترچه و آماده سازی مدارک مورد نیاز ذکر شده در آن، با مراجعه به همین دفاتر، توسط كاربر پليس +‌10 درخواست خود را ثبت نمایید.

توجه کنید که پرونده بایستی در شورای پزشکی مورد بررسی قرار گیرد تا نوع معافیت شما مشخص شود.

علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که محدودیت های معافیت پزشکی برای استخدام، ممکن است برای شما اعمال شود.

جمع بندی

صاف بودن کف پا، عارضه ای است که بسیاری از افراد به شکل مادرزادی با آن دست و پنجه نرم میکنند و گاهی نیز مشکلاتی را برای زندگی عادی و روزمره فرد ایجاد میکند.

سازمان نظام وظیفه عمومی این مشکلات را برای مشمولان درنظر گرفته و حتی تحت شرایطی حکم معافیت از خدمت سربازی را برای آنها صادر میکند. هر چند که در بسیاری مواقع، صاف بودن کف پا تنها به معافیت از رزم منجر میشود و معافیت دائم نخواهد داشت.

چنانچه در خصوص موضوع معافیت به دلیل صافی کف پا در سال 1401 سوالاتی داشتید، مشاورین ما به صورت 24 ساعته و شبانه روزی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا با داشتن غیبت می توان معافیت صافی کف پا را دریافت نمود؟
  • آیا قبل از مراجعه به دفاتر پلیس + 10 باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مطالب مشابه

116 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر من سه ماهه دارم خدمت میکنم بخاطر کف پای صاف معاف از رزم هستم ولی الان پیش چند تا متخصص که رفتم میگن دفورمیتی مچ پا داری چجوری میتونم برم کمیسیون
    معاف میشم ؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    بنده عکس از کف پام‌گرفتم نتیجه به این صورته:
    زوایای calcaneal pitchهر دو کف‌پا حدود۱۰.۵درجه‌اندازه گیری شد که‌مطرح کننده کف‌پای صاف دو طرفه می باشد.
    میشه لطفا بگین‌معافیت میگره یا ن؟
    حدود نیم ساعت اینا پیاده روی میکنم از مچ پا درد میگره بیشتر ادامه میدم کمرمم‌درد‌میگره،

    پاسخ
    • سلام
      پزشک نظام وظیفه برای پام نوشت high valgus حالا منتظر کمیسیون هستم من مینیسک هردو پا هم پاره و ACL یه پیام پاره هستش هردو پام دفورمیتی داره فکر کنم . چون به داخل کجه آیا معاف میشم البته ارشد دارم.

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        23 شهریور 1401 5:12 ب.ظ

        سلام
        شرایط معافیت دارید. درصورتی که معاف از خدمات رزم شدید برای امریه اقدام کنید.

        پاسخ
  • سلام
    در صورت مطرح نمودن صافی کف پا چقدر طول می کشد تا جوابش مشخص شود.

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من یک سوال داشتم من مدرکم کاردانی هست پام صافی داره یعنی راه میرم مچ پام درد میگیره بعدش ساق بعد زانو از طرفی زانوی چپ پیوند رباط صلیبی زدم هنوز اقدام نکردم ولی رفتم بیمارستان امام سجاد معاینه کرد گفت با پای چپت معاف هز رزمی ولی مای راستت صافی شدید از نوع رجید داره بهمراه دفرمگی و چرخش پاشنه میتونی معافیت بگیری بنظرتون با آیت وضع چند درصد احتمال داره معاف شم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید چقدر زمان میبره که معافیت صافی کف پا رو بگیری و جوابش چقدر طول میکشه؟

    پاسخ
  • سلام
    من دارای کف پای صاف و بی‌ام‌آی ۴۶ (چاقی شدید) هستم با مدرک تحصیلی زیر دیپلم و حدود نه سال غیبت
    به نظرتون امیدی به معافیت دائم هست؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر هر دو پای من کاملا صاف هستن اگر معافیت دائم بگیرم برای استخدام مشکلی ایجاد میشه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من سال آخر پزشکی هستم و صافی کف پای دو طرفه نوع فلکسیبل دارم
    بعد از فارغی می‌تونم جهت معافیت از رزم اقدام کنم و احتمالش چقدر هست؟

    پاسخ
  • ایرانی‌مهر
    9 دی 1399 10:52 ب.ظ

    سلام
    آیا ژنوواروم دفورمیتی محسوب می‌شود؟

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر،من مدرک سطح یک حوزه دارم،هم عمل واریکوسل انجام داده ام و هم صافی کف پا دارم با این شرایط معافیت تعلق می‌گیرد،اگر مثبت است اول باید به کجا مراجعه کنم اگه ممکنه راهنمایی بفرمائید.
    تشکر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      3 دی 1399 8:55 ق.ظ

      سلام وقت بخیر بادستور کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمل کردید؟ اگر بادستور کمیسیون پزشکی ودربیمارستان نظامی عمل کردید ودوباره عود کرده است معاف هستید والا معاف نیسیتد ضمنا برای معافیت پزشکی ازپلیس+10شروع می کنید

      پاسخ
  • تقی خانی
    25 آذر 1399 5:21 ب.ظ

    سلام کف پای پسرم کاملا صاف است است و 3 واحد مانده لیسان بگیرم آیا سه واحد را پاس نماید یا نه و سپس به حوزه نظام وظیفه مراجعه نماید

    پاسخ
    • افسر مشاور
      29 آذر 1399 8:58 ق.ظ

      سلام وقت بخیر اگر مچ پاپسرتان دفورمیتی است معاف می شود والا معاف از رزم می شود

      پاسخ
  • رضاشا هگلدی
    25 آبان 1399 12:54 ق.ظ

    سلام من دچار صافی کف پاهستم نمی تونم زیاد سر پاوایسم وکفشی که میپوشم همیشه دچارخمیدگی به طرف داخل هست رفتم به مراکزوظیفه نظام بهم گفتن فقط نمی تونی کارای رزمی انجام بدی ونگهبانی بدی ایا ممکنه باوجود معاینه ی پزشکی برم خدمت سربازی

    پاسخ
    • افسر مشاور
      26 آبان 1399 4:01 ب.ظ

      سلام وقت بخیر معافیت از رزم شامل شما می شود مگر این که شما مشکل دوفورمیتی مچ پا داشته باشید

      پاسخ
  • سلام
    آیا با داشتن غیبت می توان معافیت صافی کف پا را دریافت نمود؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      7 مهر 1399 10:26 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: جواب مثبت است غیبت مانع ای برای گرفتن معافیت پزشکی نمی شود

      پاسخ
    • سلام معاف از رزم چند ماه از خدمت معاف میشویم

      پاسخ
      • افسر مشاور
        25 آذر 1399 4:46 ب.ظ

        سلام وقت بخیر مثل افراد عای خدمت می کند تنها با این تفاوت که ازپست دادن ورژه دادن معاف است

        پاسخ
  • سلام . من کف پای صاف دارم و دکتر بهم گفته بوده که تو باید عمل کنی تا بتونی صاف راه بری . من نمیدونم پام دوفرمیتی هست یا نه ولی زانو و ساق پا و مچ پام هر و انگشتای هر دو پام به یک طرف مایل هستن و اصلا نمیتونم پام رو صاف بگذارم . و همچنین زانو هام که به هیچ عنوان صاف نمیشن . با این وضع میتونم معاف دائم بگیریم یا خیر ؟ ممنون میشم جواب بدید چون خیلی استرس دارم . ممنونم

    پاسخ
    • افسر مشاور
      24 شهریور 1399 12:28 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: اگر پاهای شما دوفورمیتی باشد جواب مثبت است

      پاسخ
      • سلام . برای معافیت اقدام کردم . توی مراحل اولیه دکتر برام زده ژنووالگوم ، ژنوواروم . این یعنی معاف دائم یا معاف از رزم ؟ ممنون میشم جواب بدید .

        پاسخ
        • افسر مشاور
          3 مهر 1399 9:43 ق.ظ

          سلام وقت بخیر: جواب مثبت است البته اگروضعیت پاشما دفورمیتی شدید باشد معاف دائم می شوید

          پاسخ
  • امیر محمد
    27 مرداد 1399 12:33 ق.ظ

    سلام،خسته نباشید،بنده کف پایرصاف دارم به همرا دفورمتی سخت در پای چپم و به احتمال زیاد طبق بندها معافیت دائم بگیرم چون پام نیاز به جراحی داره بخاطره دفورمتیش،ایا گرفتن معافیت دائم و بعد جراحی کردن پام مشکلی در اشتغال بنده ایجاد میکنه؟؟؟؟

    پاسخ
  • سلام من صافی کف پا دارم و هنگام راه رفتن درد زیادی ت کمر زانو و مچ پا احساس میکنم ..و زانو هام صدا میدن .و هنگام ورزش سبک هم قلبم تند تند میزنه و بدنم احساس خستگی میکنه و نفس نفس میزنم.در ضمن پدرم هم مشکل قلبی دارن.ایا میتونم معافیت بگیرم؟

    پاسخ
  • سلام بنده صافی کف پا دارم و هنگام راه رفتن درد زیادی احساس میکنم .زانو هام هم تق تق میکنه و وضع خوبی نداره همچنین مچ دستم..هنگام ورزش سبک هم قلبم تند تند میزنه و تنگی نفس ایجاد میکنه واسم و کف دستم عرق زیادی میکنه ایا میتونم معافیت بگیرم؟؟درضمن بابام هم مشکل قلبی دارن

    پاسخ
  • سلام ، من با مشاورین نظام وظیفه از سامانه ی 096480 تماس گرفتم و گفتن معافیت دائم نداره و هرجور که باسه فقط معاف از رزم رو شامل میشه ، درسته ؟

    پاسخ
  • سلام .
    مدرکم کارشناسیه و هر دو پام صافی شدید دفورمیتی هستش، ایا میتونم معافیت دائم بگیرم ؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      9 مرداد 1399 12:52 ق.ظ

      سلام وقت بخیر: جواب مثبت براساس بخش هشتم استخوان واسکلت شمامعاف هستید. البته مدارک شما باید درمراکز نظامی دیده شود.

      پاسخ
      • علی حق شناس
        2 تیر 1401 8:59 ب.ظ

        سلام بنده دچار دفورمیتی مچ پا هستم در هردو پا با مدرک دیپلم معافی شامل حال من میشود

        پاسخ
  • سلام
    من فارغ التحصیل ۱۷/۴/۹۸ هستم بخاطر کف پا معاف از رزم شدم تا کی وقت دارم دفترچه اعزام ب خدمتمو بگیرم؟؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      7 مرداد 1399 1:16 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:سریعا تاریخ اعزام تان ازپلیس+10بگیرید. پس ازاعلام نتیجه کمیسیون تا یک هفته بعد زمان اعزام تان مشخص می شود.

      پاسخ
    • سلام ببخشید من پشت کنکور هستم و از زمان مشمولیت هم استفاده کردم صافی کف پای شدیدی دارم اول برم دکتر بپرسم اگر صاف اصلی بود بعد برم دنبال کاراش

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور