شرایط و قوانین معافیت به دلیل صافی کف پا

داشتن سلامت جسمی لازم یکی از اصلی ترین شرایط برای خدمت سربازی است. افرادی که از نظر جسمی بیماری داشته باشند که قادر به انجام وظایف نظام نباشند از خدمت سربازی معاف می شوند.

یکی از بیماری هایی که در کشور ما شایع بوده صافی کف پا می باشد. افرادی که این بیماری را داشته باشند به دلیل عدم شرایط خدمت سربازی و عدم انجام وظایف محوله و آسیب بیشتر و عوارض بدنی از خدمت سربازی معاف می شوند.

لذا در این مطلل شرایط معافیت سربازی صافی کف پا بیان شده و مراحل لازم برای طی کردن روال اداری این بیماری بیان می شود. عزیزان در صورت داشت هرگونه ابهام می توانند با تماس با مشاورین با تجربه ما راهکار های مناسب را دریافت کنند.

معافیت صافی کف پا

صاف بودن کف پا یکی از مواردی است که در قوانین نظام وظیفه به آن اشاره شده است و می توان در صورت وجود این مشکل در افراد، نسبت به دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا در سال 1401 اقدام نمود.

معافیت کف پای صاف در سال 1401 در بند 30 از بخش هشتم یعنی بیماری های استخوان و اسکلت در قانون شرایط معافیت پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

معافیت کف پای صاف که از گذشته تاکنون یکی از موارد رایج در انواع معافیت های پزشکی بوده است در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است تا مشمولان نظام وظیفه بدون دلهره و نگرانی، از قوانین مربوط به این مشکل اطلاع پیدا نمایند. با ما همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید:

معافیت صافی کف پا

شرایط و قوانین معافیت کف پای صاف 1401

در بند 30 از بیماری های استخوان و اسکلت از قوانین معافیت پزشکی به معافیت کف پای صاف اشاره شده است که در اینجا به ذکر به این قانون برای شما عزیزان می پردازیم.

صافي كامل كف يك پا و يا هر دو پا:

الف) انواع سخت صافی کف پا ( یک پا یا هر دو پا ) که دفورميتي مچ پا مانند ( Hill valgus ) را به همراه داشته باشد: معاف دائم

تبصره:  افرادی که مدرک کارشناسی( لیسانس) و یا بالاتر دارند و این مشکل را دارا می باشند معاف از خدمات رزمی شناخته می شوند.

ب) صافي كامل كف پا ( يك پا و یا هر دو پا) که بدون عارضه و یا دفورمیتی مچ پا مانند ( Rigid يا Flexible ) باشد: معاف از خدمات رزمی

به این ترتیب، مشخص میشود که معمولا کف پای صاف معافیت سربازی ندارد و افراد دچار این عارضه، معاف از رزم میشوند، مگر اینکه دفورمیتی مچ پا داشته باشند

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


چگونه بفهمیم کف پایمان صاف است؟

صافی کف پا، معمولا مشکلی مادرزادی است و بسیاری از افراد، تمام عمر خود با این عارضه زندگی میکنند. صاف بودن کف پا دردناک نیست اما به مرور زمان، میتواند باعث مشکلاتی در مفاصل و ستون فقرات شود و دردهایی را در این نواحی پدید آورد.

در این موارد، کف پا هیچگونه قوسی ندارد و هنگام قرار دادن پا روی زمین، ناحیه میانی پا به زمین می چسبد و به این ترتیب، تمام کف پا با سطح زمین درگیر میشود. اما در هر صورت، تا زمانی که موجب درد نشود، یک اختلال به حساب نمی آید.

کف پای صاف، بدلیل اینکه تمام فشار وارده از زمین را مستقیما به بدن منتقل میکند، در سنین بالا یا در اثر کارهای سنگین، میتواند به بدن آسیب برساند و به همین دلیل است که بعضی معتقدند باید صافی کف پا معافیت سربازی داشته باشد، اما نظر سازمان نظام وظیفه چیز دیگریست.

در عین حال، سازمان نظام وظیفه برای جلوگیری از آسیب به مشمولان، این افراد را از فعالیت های رزمی و سنگین معاف میکند و کارهای راحتتری مثل امور دفتری را به آنها می سپارد.

معافیت صافی کف پا

مدارک مورد نیاز برای دریافت معافیت کف پای صاف 1401

از جمله مدارک مورد نیاز برای احراز و دریافت معافیت کف پای صاف عبارتند از:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه( تمامی صفحات)
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی
  • یک قطعه عکس رنگی تمام رخ 3 در 4 با زمینه سفید
  • تکمیل برگه های شماره 1، 2 و 5
  • افتتاح حساب در بانک سپه و نوشتن شماره حساب عابر بانک در برگه شماره 1

برای دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا باید به کجا مراجعه کنیم؟

چنانچه وارد دوران مشمولیت شده اید، برای دریافت معافیت به دلیل صافی کف پا، ابتدا بایستی به دفاتر پلیس 10+  مراجعه کرده و دفترچه راهنما را از ایشان دریافت کرده و مطالعه نمایید. پس از مطالعه ی دفترچه و آماده سازی مدارک مورد نیاز ذکر شده در آن، با مراجعه به همین دفاتر، توسط كاربر پليس +‌10 درخواست خود را ثبت نمایید.

توجه کنید که پرونده بایستی در شورای پزشکی مورد بررسی قرار گیرد تا نوع معافیت شما مشخص شود.

علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که محدودیت های معافیت پزشکی برای استخدام، ممکن است برای شما اعمال شود.

جمع بندی

صاف بودن کف پا، عارضه ای است که بسیاری از افراد به شکل مادرزادی با آن دست و پنجه نرم میکنند و گاهی نیز مشکلاتی را برای زندگی عادی و روزمره فرد ایجاد میکند.

سازمان نظام وظیفه عمومی این مشکلات را برای مشمولان درنظر گرفته و حتی تحت شرایطی حکم معافیت از خدمت سربازی را برای آنها صادر میکند. هر چند که در بسیاری مواقع، صاف بودن کف پا تنها به معافیت از رزم منجر میشود و معافیت دائم نخواهد داشت.

چنانچه در خصوص موضوع معافیت به دلیل صافی کف پا در سال 1401 سوالاتی داشتید، مشاورین ما به صورت 24 ساعته و شبانه روزی آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا با داشتن غیبت می توان معافیت صافی کف پا را دریافت نمود؟
  • آیا قبل از مراجعه به دفاتر پلیس + 10 باید به پزشک مراجعه کنیم؟

مطالب مشابه

116 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام خسته نباشین من برا معاینه ا‌ولیه ب پزشک اولیه ک مراجعه کردم برا برگه های نظام وظیفه کف پامو ک دید گفت معافی طبق ماده ۳ نمیدونم چی بعدش رفتم پلیس +۱۰کارامو کردم حالا هفته بعدی باید دیگه روند سه تا پزشک معتمد نظام وظیفرو طی کنم ب نظرتون معاف میشم اینجوری ک دکتر اولی گفت؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 آذر 1402 6:21 ب.ظ

      سلام سلامت باشید بستگی به شرایط بالینی شما دارد. در صورت داشتن دفورمیتی مچ پا از خدمت معاف می شوید.

      پاسخ
  • سلام. من درحال حاضر دانشجو هستم (کف پای من هم صاف صاف است) ومشکل حرکتی دارم آیا می توانم اقدام به گرفتن معافیت بکنم. با توجه به اینکه گفته شده افراد با مدرک لیسانس درهر صورت معاف نمی شوند؟

    پاسخ
  • سلام اگه چند نوع بیماری داشته باشیم
    که هر کدومش به تنهایی باعث معاف از رزم بشه تو معافیت کامل تاثیری داره؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      4 بهمن 1401 1:44 ب.ظ

      سلام خیر

      پاسخ
      • سلام و خسته نباشید بنده از بچگی مشکل گودی کف پا داشتم که خیلی شدید هست دکتر از همون بچگی به خانوادم گفته بود شما باید عمل کنید اما ترسیدم و نکردم چون دکتر بهمون گفت تضمینی نیست الانم حتما باید کفش مخصوص برام بسازن هر کفشی نمیتونم بپوشم و پاهام پیچ میخوره و کف پاهام موقع راه رفتن خیلی درد میکنه ،میخواستم بدونم معاف میشم؟چون اگه معاف از رزمم بشم نمیتونم برم حقیقت بخاطر پاهام

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          27 آبان 1402 4:10 ب.ظ

          سلام درصورت داشتن دفورمیتی مچ پا و اختلال حرکتی شانس معافیت دارید.

          پاسخ
  • سلام من صافی کف پا با عارضه دفورمیتی مچ پا دارم ولی صافی کف پام از نوع سخت نیست ولی همیشه بعد راه رفتن خسته میشم و کمرم درد میکنه خواستم ببینم معاف میشم؟
    البته پاهامم پرانتزیه مدرکمم زیر دیپلم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      2 بهمن 1401 1:33 ب.ظ

      سلام
      شرایط معافیت دارید اما برای نظر قطعی توسط پزشک در معاینه بالینی مشخص خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.

      پاسخ
      • ببخشید معاینه بالینی ینی چی
        همون پزشکهایی که باید تایید کنن اونجا برم؟
        و اینکه تو اون معاینه ها چه چیزیه من باید بررسی شه که معافی بدن
        پرانتزیه پامم زیر 12 سانته ولی این چنتا مشکلو دارم گودی کمرمم زیاد نیست ولی دارم

        پاسخ
  • محمدرضا نادری
    28 شهریور 1401 9:17 ب.ظ

    سلام خسته نباشید من برای معافیت پزشکی مچ پا اقدام کردم و الان دو سه هفتس که منتظر پیامک تشکیل کمیسیون پزشکی هستم در همین حال جواب کنکورمم اومده که دانشگاه قبول شدم حالا اگه دانشگاه رو شرکت کنم برای درخواست معافیت پزشکیم که مشکلی پیش نمیاد ادامه پیدا میکنه؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر من سه ماهه دارم خدمت میکنم دیپلمم بخاطر کف پای صاف معاف از رزم هستم ولی الان پیش چند تا متخصص که رفتم میگن دفورمیتی مچ پا داری چجوری میتونم برم کمیسیون
    معاف میشم ؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      23 شهریور 1401 5:08 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      باید از طریق یگان بهیاری اقدام کنید.

      پاسخ
    • سجاد مزروعی
      12 بهمن 1401 8:20 ب.ظ

      سلام
      این قانون معافیت دائم برای افرادی که صافی کف پا و دو فوریتی مچ دارن برای دیپلمه ها و معاف از رزم برای دیپلم به بالا از چه تاریخی بنا شده است

      پاسخ
      • سلام و خسته نباشید بنده از بچگی مشکل گودی کف پا داشتم که خیلی شدید هست دکتر از همون بچگی به خانوادم گفته بود شما باید عمل کنید اما ترسیدم و نکردم چون دکتر بهمون گفت تضمینی نیست الانم حتما باید کفش مخصوص برام بسازن هر کفشی نمیتونم بپوشم و پاهام پیچ میخوره و کف پاهام موقع راه رفتن خیلی درد میکنه ،میخواستم بدونم معاف میشم؟چون اگه معاف از رزمم بشم نمیتونم برم حقیقت بخاطر پاهام

        پاسخ
    • سلام
      من هم کف پاهام صاف هستش و هم دست و پاهام به شدت عرق میکنه ، اگر برم دنبال معافیت سربازی ، معاف میشم ؟؟

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        12 مهر 1402 4:40 ب.ظ

        سلام
        در صورتی که دفورمیتی مچ پا داشته باشید می توانید معاف شوید.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور