معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد

خدمت سربازی همواره برای دانش‌آموزان و دانشجویان پسر، چالش زیادی به همراه دارد.
نگرانی های اعزام به خدمت سربازی و شرایط دشوار بودن این دوران از یک طرف و نیز قبولی در کنکور و دریافت معافیت تحصیلی از طرف دیگر، موجب استرس و دودلی برای آنها می شود.

یکی از سوالات رایج برای اخذ این نوع معافیت، در رابطه با امکان معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد است.
در حقیقت آیا پشت کنکوری ها می توانند برای شرکت در کنکور سال آینده از این معافیت بهره ببرند؟
به منظور آگاهی بیشتر در این باره پیشنهاد می کنیم مطلب پیش رو را تا انتها مطالعه کنید. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال با تماس با مشاورین باتجربه ما می توانند بهترین راهکار را در مورد معافیت تحصیلی دریافت کنند.

معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد

معافیت تحصیلی

 دانش آموزان پس از ورود به سن ۱۹ سالگی که در دوره متوسطه مشغول به تحصیل هستند، طبق قوانین نظام وظیفه و آموزش و پرورش می توانند از معافیت تحصیلی تا زمان اتمام تحصیل خود استفاده کنند.

در حقیقت این افراد با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل تا مدت یک سال پس از صدور آن در هر مقطع تحصیلی امکان استفاده از معافیت تحصیلی را دارند.

اما معافیت تحصیلی برای کنکور خصوصاً دانش‌آموزان پشت کنکوری کنکوری بسیار مهم است. زیرا قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه می تواند شرایط زندگی و آینده فرد را تغییر دهد و حتی این مسئله برای خدمت سربازی در آینده نیز به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

نداشتن غیبت شریط معافیت تحصیلی

همانطور که آگاه هستید شرایط دشوار خدمت سربازی برای مشمولان با تحصیلات بالا، راحت تر خواهد بود.
به همین جهت دانش‌آموزانی که در آخرین سال دوره متوسطه موفق به قبولی در کنکور نشده‌اند، به دنبال معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد هستند.

 اما نکته مهم برای اخذ معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها، عدم غیبت مشمول است.
افرادی که پس از قبولی در دانشگاه دارای غیبت تحصیلی نیستند، می توانند به منظور اخذ این معافیت اقدامات لازم را انجام دهند. توجه داشته باشید که در شرایط خاص، امکان توجیه غیبت اولیه نیز وجود دارد.

با توجه به این موارد، شرایط نظام وظیفه برای کنکور مجدد چیست؟

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


 شرایط معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد

همانطور که اشاره شد نکته مهم در اخذ معافیت تحصیلی، عدم غیبت مشمول است. دانش آموزان طبق قوانین تا سن ۲۰ سالگی مجاز به تحصیل هستند و سپس به مدت یک سال زمان برای معرفی خود به سازمان نظام وظیفه دارند.

حال اگر در این مدت در کنکور قبول شوند، می توانند از معافیت تحصیلی در مقطع پذیرش شده استفاده کنند.
اما برخی دیگر از دانش‌آموزان بنابر دلایل مختلف مانند: فشار دروس سال آخر و … نمی‌توانند در فرجه اعلام شده در کنکور قبول شوند و خواهان شرکت در کنکور سال بعد هستند.

مهلت معرفی برای پشت کنکوری ها

به همین جهت سازمان نظام وظیفه برای شرکت این افراد در کنکور، تسهیلاتی را در نظر گرفته است تا آنها بتوانند به ادامه تحصیل خود پرداخته و یک سال دیگر زمان در اختیار داشته باشند.

ضمن آنکه متقاضیان تا زمان اعلام نتایج کنکور می‌توانند به سازمان نظام وظیفه درخواست تمدید اعزام برای شهریور ماه یا مهرماه داده و تا اعلام نتایج نهایی برای اعزام به خدمت نگرانی نداشته باشند.

در نهایت با قبولی در دانشگاه، امکان اخذ معافیت تحصیلی خواهند داشت. متقاضیانی که نیاز به تمدید زمان اعزام به خدمت سربازی را دارند می‌بایست با ارائه کارنامه اولیه کنکور به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنند.

معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد

قوانین معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد چیست؟

بر اساس رای دیوان عدالت اداری کشور حق تحصیل جوانان مقدم بر خدمت سربازی بوده و از این پس می توانند برای پذیرش در یک مقطع تحصیلی از جمله کنکور، دو مرتبه اقدام کنند.

دانش آموزانی که تحصیلات خود را به طور پیوسته گذرانده اند و در حال حاضر پشت کنکور هستند تا شهریور ماه امکان استفاده از معافیت تحصیلی داشته تا پس از اعلام نتایج کنکور از قبولی خود مطلع شده و سپس برای خدمت سربازی اقدام کنند.

دانش آموزانی که تحصیل خود را به صورت حضوری و روزانه نگذرانده اند، شرایط متفاوتی دارند و تا سن ۲۰ سالگی امکان استفاده از معافیت تحصیلی دارند و پس از این زمان در صورت عدم ادامه تحصیل، غیبت غیر موجه برای آنها در نظر گرفته می شود. این افراد در مهلت یکساله معرفی می توانند مدرک دیپلم دریافت کنند و درصورت قبولی در دانشگاه های بدون کنکور یا سوابق تحصیلی می توانند معافیت تحصیلی دریافت کنند.

مشمولینی که برای اعزام به خدمت اقدام کرده‌اند، در صورت عدم غیبت در مراحل خدمت سربازی می توانند درخواست معافیت تحصیلی داده و با قبولی در دانشگاه از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
اشاره به این نکته الزامی است که اخذ معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد نیاز به برگه اشتغال به تحصیل دارد.

ایست خدمتی برای افرادی صادر می شود که در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه پذیرفته شده باشند.

جمع بندی

خدمت سربازی مرحله ای مهم در زندگی آقایان بوده و این مسئله خصوصاً برای دانش آموزان و پشت کنکوری ها بسیار مهم است. زیرا ورود به دانشگاه می‌تواند شرایط متفاوت و بهتری برای آنان ایجاد کند.

از این جهت سازمان نظام وظیفه عمومی تسهیلاتی را برای متقاضیان پشت کنکور در نظر گرفته است تا در صورت عدم قبولی آنان در کنکور یک سال دیگر مهلت تحصیل داشته و بتوانند از معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد استفاده کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قوانین معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد و شرایط نظام وظیفه در این باره می توانید با مشاورین متخصص ما تماس گرفته و از راهنمایی های آنها استفاده کنید. 

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

144 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام
    درباره معافیت سوال داشتم ، من 12 ترمه لیسانس رو تموم میکنم ، ایا بعد از اینکه سنوات ارفاقی رو تموم کردم میتونم برا سال بعدش پشت کنکوری بمونم و کنکور بدم ؟ معافیت یکساله بعد فارغ التحصیلی شامل ماها که سنوات ارفاقی استفاده کردیم میشه ؟

    پاسخ
  • سلام، فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد، میتونه قبل از خدمت سربازی دوباره در کنکور سراسری شرکت کنه و مشغول به تحصیل بشه

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      10 بهمن 1402 4:33 ب.ظ

      سلام
      برای فارغ التحصیلان برای مقاطع بالاتر معافیت صادر می شود و امکان دریافت معافیت در مقطع قبلی وجود ندارد.

      پاسخ
  • سلام من سال 97 دانشگاه شاهد قبول شدم ولی چون جواب دانشگاه آزاد بعدا آمد ابتدا در دانشگاه شاهد ثبت نام کردم و لی بعدا انصراف داده بدون اینکه سر کلاس بدم بعد از یک هفته و رفتم دانشکاه آزاد بعدا فارغ التحصیل شدم و دانشگاه سراسری ارشد قبول شدم سال 1400 سال 1401 انصراف دادم و دوباره توی همان دانشگاه رشته مورد علاقه ام قبول شدم الان متوجه شدم مشکل معافیت تحصیلی برام پیش میاد چه کاری باید انجام بدم چون می گویند دوبار انصراف دادم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      16 آذر 1402 6:07 ب.ظ

      سلام
      شما یبکبار بیشتر مجاز به انصراف و تحصیل مجدد نخواهید بود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور