ایست خدمت برای تحصیل : هر آنچه باید بدانید!

رفتن به خدمت سربازی برای اکثر مشمولان به معنای از بین رفتن دو سال از بهترین سال های عمر بود که راه برگشتی نیز نخواهد داشت. بسیاری از سربازان نیز به دلیل عدم آگاهی از قوانین، فرصت های تحصیلی خود را از دست می دهند. اما باید بدانید که هرچند امکان ادامه تحصیل به صورت همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد، اما با قبولی در دانشگاه می توانید از ایست خدمت سربازی استفاده کنید. با کمک این قانون، امکان ادامه تحصیل برای سربازان وجود خواهد داشت. برای آگاهی از ایست خدمت برای تحصیل تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

ایست خدمتی چیست؟

به طور کلی سربازان در حین خدمت سربازی می توانند در مقاطع متوسطه و پایین تر، ادامه تحصیل دهند. برای این منظور نیز با استفاده از کتاب و جزوه های درسی و به صورت غیر حضوری، امکان ادامه تحصیل و اخذ مدرک مربوطه پس از شرکت و قبولی در امتحانات را خواهند داشت.

 اما ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر در حین خدمت سربازی، به دلیل عدم امکان تحصیل غیر حضوری در دانشگاه، میسر نیست. بدین ترتیب تا مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی، سربازان می توانند در حین خدمت به ادامه تحصیل بپردازند. 

حال این سوال مطرح می‌شود که چنانچه سربازی در کنکور قبول شود، آیا می تواند به تحصیل ادامه دهد؟

ایست خدمتی و مقطع تحصیلی پذیرش

همان طور که اشاره کردیم، ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی به صورت همزمان با خدمت سربازی امکان پذیر نیست. اما این دسته از سربازان با استفاده از ایست خدمت برای تحصیل می ‌توانند در دانشگاه ثبت نام و به تحصیل ادامه دهند.

در حقیقت ایست خدمت به معنای انصراف از ادامه سربازی جهت ادامه تحصیل است و پس از اتمام آن، می بایست مجدد به خدمت سربازی مراجعه کرده و مابقی زمان باقیمانده از سربازی خود را سپری کنند.

نکته قابل توجه آن است که استفاده از ایست خدمت برای تحصیل تنها برای سربازانی که در مقاطع کارشناسی به بالا قبول می شوند، امکان پذیر است.

 قبولی در مقاطع پایین تر مانند: کاردانی شامل حال استفاده از ایست خدمت سربازی نمی شود. 

همچنین سربازانی که از طریق بدون آزمون ورودی در دانشگاه قبول شوند، نیز می توانند از ایست خدمت استفاده کنند.

و اما این شرایط برای سربازان امریه کمی متفاوت است. جهت اطلاع از نحوه ادامه تحصیل سربازان امریه می توانید با مشاورین متخصص ما در تماس باشید.

شرایط ایست خدمت برای تحصیل

 همانند هر قانون دیگری، ایست خدمت سربازی نیز دارای شرایطی است که به شرح زیر می باشد:

  • قبولی در کنکور در مقاطع کارشناسی و بالاتر
  • عدم غیبت سربازی
  • نداشتن سوء سابقه در حین خدمت: سربازانی که دارای سابقه فرار از خدمت هستند حتی در صورت نداشتن غیبت، امکان استفاده از ایست خدمت سربازی را نخواهند داشت.
  • اعزام مجدد به خدمت سربازی پس از اتمام تحصیل و زمان ایست خدمت برای تحصیل
  • عدم امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی حتی در صورت موافقت دانشگاه مربوطه
  • عدم وجود محدودیت یکساله فراغت از تحصیل تا اشتغال به تحصیل در مقطع بعدی جهت سهولت تحصیل سربازان متقاضی ایست خدمت
  • امکان استفاده از ایست خدمت برای تحصیل و ترخیص حتی با گذشت بیش از یک سال از انصراف و یا فراغت از تحصیل

و اما برای اخذ ایست خدمت سربازی باید اطلاعات لازم درباره مدت زمان معافیت تحصیلی با توجه به طول دوران تحصیل خود داشته باشید. 

حال باید به این سوال پاسخ داد که نحوه درخواست ایست خدمت برای تحصیل چگونه است؟

 ایست خدمت برای تحصیل

مراحل استفاده از ایست خدمت سربازی

پس از قبولی سرباز در کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه مربوطه در مقاطع کارشناسی و بالاتر، می بایست به دانشگاه مذکور مراجعه نموده و فرم درخواست معافیت تحصیلی حین خدمت را دریافت نمایید. سپس فرم را به سازمان نظام وظیفه ارائه کنید.

 متقاضی باید به وظیفه عمومی محل اعزام به خدمت خود مراجعه کرده تا وضعیت مشمول بررسی و در صورت عدم غیبت، وی را برای ترخیص از خدمت به یگان خدمتی معرفی کنند.

در نهایت متقاضی پس از تسویه حساب، باید به وظیفه عمومی مراجعه نموده و معافیت تحصیلی خود را گرفته و برای ثبت نام به دانشگاه مربوطه مراجعه کند. بدین ترتیب امکان اخذ ایست خدمت برای تحصیل وجود خواهد داشت.

 نکته قابل توجه آن است که این دسته از سربازان پس از اخذ ایست خدمت می توانند با استفاده از گرفتن پروژه کسری خدمت، طول دوران خدمت سربازی خود را کاهش دهند. همچنین باید اشاره نمود که پشت کنکوری ها نیز می توانند از معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد استفاده کنند.

جمع بندی

همواره یکی از ترس‌های مشمولان برای اعزام به خدمت سربازی، جا ماندن از ادامه تحصیل و تلف شدن دو سال از عمر است. هرچند امکان ادامه تحصیل به صورت همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد، اما با استفاده از ایست خدمت برای تحصیل می توان به ادامه تحصیل پرداخت. برای این منظور، سرباز می بایست از طریق کنکور و آزمون های ورودی در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه قبول شود. سپس این امکان را خواهد داشت که جهت ادامه تحصیل، ایست خدمت سربازی بگیرد. پس از اتمام تحصیل و پایان زمان ایست خدمت نیز باید مجدداً به محل خدمت قبلی خود اعزام و مابقی سربازی خود را طی نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین متخصص ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

  • ایست خدمتی چیست؟
  • شرایط ایست خدمت برای تحصیل چیست؟
  • مراحل استفاده از ایست خدمت سربازی چیست؟


شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

166 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام من سرباز بودم و برای دانشگاه پیام نور ایست تحصیلی گرفتم میخوام بدونم اگه از دانشگاه انصراف بدم در فرصت یکساله جهت اعزام دوباره میتونم با قبولی در کنکور وارد دانشگاه بشم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      27 فروردین 1403 1:49 ب.ظ

      سلام
      شما از دیپلم تا دکتری یکبار مجاز به انصراف و تحصیل مجدد خواهید بود.

      پاسخ
  • سلام الان من 24 سال دارم و از سال 98 دانشجوی پیام نور هستم و 30 واحد بیشتر پاس نکردم میخوام از دانشگاه انصراف بدم و برای کنکور 1403 بخونم آیا برای من معافیت تحصیلی صادر میشود یا خیر ؟

    پاسخ
  • سلام. من سال 97 دانشگاه پیام نور قبول شدم، سال 1400 انصراف دادم و همون دانشگاه دولتی مشغول ب تحصیل شدم ، الان اگ باز انصراف بدم و کنکور شرکت کنم و قبول بشم راهی هست برا ادامه تحصیل؟ بعد کنکور ک تیر هست میشه برم سربازی تا زمان اعلام نتایج کنکور ک مهر سال آینده میشه بعد از اون ایست خدمت شامل من میشه برا ادامه تحصیل؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      25 آذر 1402 3:18 ب.ظ

      سلام
      شما یکبار بیشتر مجاز به انصراف از دانشگاه و تحصیل مجدد نخواهید بود.

      پاسخ
  • سلام
    در متن گفته شده است برای ایست تحصیلی باید تسویه حساب کنیم
    آیا باید مبلغی به سازمان نظام وظیفه بدهیم ؟ مبلغ ان چقدر است

    پاسخ
  • سلام اگر غیبت با دلیل و موجه باشه میشه از ایست خدمت استفاده کرد

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      19 شهریور 1402 3:20 ب.ظ

      سلام درصورت توجیه غیبت بله

      پاسخ
    • سلام . من سرباز بودم و مهر امسال برای دانشگاه پیام نور ایست تحصیلی گرفتم
      میخواستم بدونم در صورت شرکت در کنکور و قبولی در یک رشته مانند دندان پزشکی میتونم از ایست تحصیلی برای ان هم استفاده کنم یا نه
      تا بحال از دانشگاه انصراف ندادم

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        8 آبان 1402 6:00 ب.ظ

        سلام
        درصورتی که سابقه انصراف نداشته باشید بله می توانید

        پاسخ
      • سلام الان من 24 سال دارم و از سال 98 دانشجوی پیام نور هستم و 30 واحد بیشتر پاس نکردم میخوام از دانشگاه انصراف بدم و برای کنکور 1403 بخونم آیا برای من معافیت تحصیلی صادر میشود یا خیر ؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          10 بهمن 1402 5:15 ب.ظ

          سلام در صورتی که تا ترم 10 انصراف دهید و اگر اولین انصراف شما باشد می توانید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور