شرایط معافیت تحصیلی طلاب

یکی از سوالات رایجی که برخی از مشمولان خدمت سربازی مطرح می‌کنند، معافیت تحصیلی است. به همین جهت برای آگاهی از قوانین و مقررات سازمان نظام وظیفه در این باره و شرایط معافیت تحصیلی طلاب، این مطلب را به موضوع فوق اختصاص داده ایم.

طبق مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، طلبه مشمول شخصی است که در سن مشمولیت در یکی از حوزه های علوم دینی پذیرش شده باشد و یا قبل از این سن به تحصیل مشغول شده و سپس به سن مشمولیت رسیده است.

 لازم به ذکر است که این افراد تا زمان اتمام تحصیلات خود از معافیت تحصیلی حوزه علمیه برخوردار هستند و تا یک سال پس از فراغت تحصیل نیز معافیت آنها اعتبار دارد. حال شاید این سوال مطرح شود که سنوات تحصیلی طلاب چگونه است؟

شرایط معافیت تحصیلی طلاب

معافیت تحصیلی طلاب حوزه علمیه

سنوات تحصیلی طلاب حوزه های علمیه

طلاب مشمول با توجه به سنوات تحصیلی مجاز در حوزه‌های علوم دینی، معافیت تحصیلی دریافت می کنند که به صورت زیر است:

  1.  در سطح ۱ از پایه ۱ تا ۶ به مدت ۶ سال و حداکثر ۹ سال مجاز به تحصیل هستند.
  2.  در سطح ۲ از پایه ۷ تا ۹ به مدت ۳ سال و حداکثر ۶ سال مجاز به تحصیل هستند.
  3.  در سطح ۳ در پایه ۱۰ و ۲ سال حضور در کلاس خارج فقه به مدت ۳ سال و حداکثر ۶ سال مجاز به تحصیل هستند.
  4. در سطح ۴ تحصیل در دروس خارج فقه و تا زمانی که مرکز مدیریت حوزه علمیه اتمام تحصیل آنان را اعلام نکند، از معافیت تحصیلی حوزه علمیه برخوردار خواهند بود.

 سنوات تحصیلی مجاز برای طلاب اهل تسنن نیز به شرح زیر است:

  1. سطح مقدماتی حداکثر تا سن ۲۰ سال معادل دیپلم
  2. سطح ۱ حداکثر به مدت چهار سال معادله کاردانی
  3. سطح ۲ حداکثر به مدت چهار سال معادل کارشناسی

فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز به منظور ادامه تحصیل خود در حوزه های علمیه باید دارای شرایط زیر باشند:

  • قبل از اعزام به خدمت برای فارغ التحصیلان مقطع دکترا و تا زمان یک سال پس از فراغت و قبل از ورود به سن ۳۰ سالگی، مجاز به تحصیل در حوزه علمیه هستند.
  • بعد از اعزام به خدمت سربازان نمی توانند از خدمت ترخیص شده و برای تحصیل به حوزه علمیه وارد شوند.

و اما جهت آگاهی از شرایط معافیت تحصیلی طلاب باید از مراحل معافیت تحصیلی نیز اطلاعات لازم را داشته باشید.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


مراحل معافیت تحصیلی طلاب علوم دینی

طلاب مشمول باید درخواست معافیت تحصیلی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان را به مراکز پلیس + ۱۰ تحویل دهند. سپس معافیت تحصیلی برای مقطع موردنظر از حوزه صادر خواهد شد. شرایط تمدید معافیت تحصیلی هم تا حدودی به همین منوال است.

برای طلاب مشمولی که از حوزه علمیه فارغ التحصیل شده و همچنان مشغول به تحصیل هستند نیز به منظور تمدید معافیت تحصیلی باید فرم آخرین وضعیت طلاب حوزه های علمیه را تکمیل و به مرکز پلیس + ۱۰ ارائه دهند. و بدین طریق درخواست تمدید معافیت تحصیلی خود را ثبت نمایند. سپس معافیت تحصیلی از طریق حوزه علمیه مجدداً برای آنها صادر خواهد شد. حال به بررسی قوانین مربوط به معافیت تحصیلی طلاب می پردازیم.

شرایط معافیت تحصیلی طلاب

 قوانین متفرقه در خصوص شرایط معافیت تحصیلی طلاب

 با توجه به قوانین سازمان وظیفه عمومی ناجا مواد زیر به منظور معافیت تحصیلی در نظر گرفته شده است:

 ماده ۳۱: دانش آموزان مدارس و دانشجویان مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و یا مورد تایید آن وزارتخانه و دانشجویان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی یا غیر دولتی داخلی و خارجی مورد تایید وزارتخانه های علوم و بهداشت و طلاب حوزه های علمیه که در حین تحصیل به سن مشمولیت رسیده و یا می رسند، تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف می باشند.

 ماده ۳۲: طلاب علوم دینی که طبق ضوابط مرکز مدیریت حوزه های علمیه یا نمایندگان رسمی آن و یا با مجوز رسمی شورای عالی حوزه های علمیه شهرستان ها، قبل از رسیدن به سن مشمولیت و یا اعزام هم طبقه خود به تحصیل مشغول باشند، در مدت تحصیل، مفاد ماده ۳۱ شامل آنها خواهد شد و در این رابطه ارزیابی میزان تحصیلات آنها توسط شورای مدیریت یا نماینده آن مشخص می گردد.

تبصره: طلاب مشمول دیپلم با گذراندن دوره سطح یا حداقل ۶ سال دوره خارج، همانند مشمولان لیسانس و دکترا بوده و در صورت نداشتن دیپلم و گذراندن دوره‌های مذکور همانند مشمولان فوق دیپلم و فوق لیسانس می باشند. طلابی که به درجه اجتهاد رسیده اند نیز همانند مشمولان به دکترا در نظر گرفته خواهند شد.

 ماده ۳۳: دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی پس از ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از طریق مراجع ذی ربط، معافیت تحصیلی دریافت خواهند کرد و اعتبار آن تا یک سال پس از صدور گواهی پایان تحصیلات در هر مقطع می باشد.

 ماده ۳۴:  طبق این ماده طلاب علوم دینی مشمول، دانش‌آموزان و دانشجویان در صورت ترک تحصیل، اخراج، انصراف یا فراغت از تحصیل باید خود را برای خدمت سربازی معرفی نمایند. مهلت معرفی مشمولان حداکثر تا یک سال پس از اخراج، انصراف، ترک یا فراغت از تحصیل می باشد.

 مشمولان در صورت تخلف از قانون فوق، برای بار اول توبیخ کتبی دریافت کرده و در پرونده آنها درج خواهد شد. برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی، یک ماه انفصال از خدمت و برای بار سوم به دو ماه انفصال از خدمت محکوم می‌گردند.

 با توجه به مطالب فوق به منظور آگاهی بیشتر درباره شرایط معافیت تحصیلی طلاب و دریافت پاسخ سوالات خود می توانید با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • شرایط تحصیل طلاب در دانشگاه پس از انصراف از حوزه علمیه چیست؟
  •  آیا دریافت معافیت پزشکی طلاب موجب لغو معافیت تحصیلی آنان می‌شود؟
  •  شرایط سنی برای تحصیل در حوزه های علمیه برای مشمولان چگونه است؟

 منبع: سازمان وظیفه عمومی ناجا

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور