شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان

همانطور که حتما همه شما می دانید، دانشجویان در صورت تحصیل در دانشگاه های داخلی و خارجی و یا دولتی و غیر دولتی تا زمان فارغ التحصیلی و یک سال پس از آن نیز از معافیت تحصیلی برخوردار می باشند.

بدیهی است که این مدت زمان برای مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت بوده و در صورت عدم ادامه تحصیل، برای اعزام به خدمت اقدام نمایند. حال در این جا سوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح می شود آن است که در صورتی که مدت زمان بیشتری را برای تحصیل در مقاطع مختلف نیاز داشته باشند، آیا می توانند معافیت تحصیلی خود را تمدید نمایند؟ شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان چه خواهد بود؟

بنابراین در این نوشتار قصد داریم تا به این موضوع پرداخته و شرایط تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان را برای شما ذکر کنیم. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد تمدید معافیت تحصیلی با تماس با مشاورین ما می توانند بهترین پاسخ را دریافت کنند. 

شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی برای پشت کنکوری ها به همراه قوانین و مقررات


فرصت اولیه معافیت تحصیلی

دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی در بدو قبولی در دانشگاه باید بسته به مقطع تحصیلی مورد نظر، نامه ی معافیت خود را از دانشگاه دریافت کرده و سپس با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را مبنی بر معافیت تحصیلی در این دفاتر ثبت کنند.

سنوات تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی

سقف سنوات تحصیلی برای مقاطع مختلف که در صورت اتمام آن بایستی به شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان مراجعه نمود، به شرح زیر خواهد بود:

  • دانش آموزان: بیست سال تمام
  • کاردانی: 2 سال و نیم
  • کارشناسی ناپیوسته: 3 سال
  • کارشناسی ارشد ناپیوسته: 3 سال
  • کارشناسی پیوسته: 5 سال
  • کارشناسی ارشد پیوسته: 6 سال
  • دکترا پزشکی پیوسته: 8 سال
  • دکترا تخصصی پیوسته: 6 سال

شرایط درخواست سنوات اضافه

حال چنانچه دانشجو نتواند در مدت زمان تعریف شده از سمت سازمان نظام وظیفه، تحصیل خود را به اتمام برساند، می توانند از 1 سال سنوات ارفاقی استفاده کنند.
توجه کنید که استفاده از سنوات ارفاقی به صورت مرحله ای بوده و ضمنا مشروط به دارا بودن امکان فراغت از تحصیل در مدت زمان اعلام شده می باشد.
به طور مثال دانشجوی کارشناسی پیوسته تنها در صورتی می تواند از ترم اول سنوات ارفاقی استفاده کند که حداقل تعداد واحد های گذرانده ی او 100 واحد بوده باشد و معدل کل او نیز حداقل 12 باشد. برای دانشجویان مقطع کاردانی سقف واحد گذرانده شده 50 واحد می باشد.

همانطور که گفته شد، سنوات ارفاقی به صورت مرحله ای بوده و پس از آن که ترم اول این سنوات اضافی سپری شد، چنانچه دانشجو همچنان فارغ التحصیل نشده باشد، تنها در صورتی مجاز به دریافت ترم دوم از سنوات ارفاقی خواهد بود که حداقل 12 واحد را در ترم اول سنوات ارفاقی گذرانده باشد و معدل کل او نیز در ترم اول حداقل 12 باشد.

پس از آن، اگر دانشجویان مشمول به هر حال تا پایان سنوات ارفاقی بتوانند فارغ التحصیل شوند، می توانند از مدت زمان 1 سال مهلت معرفی همانند سایر دانشجویان استفاده کرده و در مقاطع بالاتر نیز از معافیت تحصیلی همان مقطع استفاده کنند. (مهلت معرفی به مدت زمان استراحت دانشجو پس از فراغت از تحصیل تا زمان اعزام به خدمت گفته می شود)

استفاده مجدد از سنوات ارفاقی

چنانچه دانشجو نتواند تا پایان مدت زمان 1 سال سنوات ارفاقی، فارغ التحصیل شود، اگر دارای پیشرفت تحصیلی طی مدت زمان ارفاقی بوده باشد و امکان فراغت از تحصیل در مدت زمان معرفی 1 ساله را دارا باشد، به او اجازه ی ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلی در طول مهلت معرفی داده خواهد شد.
پس از اتمام مهلت معرفی 1 ساله نیز مشمول موظف به معرفی خود برای اعزام به خدمت خواهد بود و در غیر این صورت وارد دوران غیبت خواهد شد و مشمول محدودیت های آن می شود.
توجه داشته باشید که معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی هم تابع همین مقررات است.

در صورتی که دانشجو وارد سنوات اضافه شود (بیشتر از یکسال) امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نخواهد داشد.

البته نکته ی مهمی که در خصوص شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان لازم به ذکر است آن است که چنانچه دانشجو در مدت زمان مهلت معرفی (نه سنوات ارفاقی) فارغ التحصیل شود، امکان دریافت معافیت تحصیلی در مقاطع بالاتر را نداشته و حتما پس از فارغ التحصیلی باید برای اعزام به خدمت خود اقدام کند تا وارد دوران غیبت از سربازی نشود.

علاوه بر این خاطر نشان می کنیم که از دیگر شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان زمان اعلام تمدید آن می باشد.
در واقع پس از اتمام فرصت اولیه معافیت تحصیلی، دانشجویان تنها 6 ماه فرصت دارند تا جهت تمدید سنوات تحصیلی خود اقدام نمایند.
در غیر این صورت چنانچه پس از گذشت این مدت زمان، برای دریافت آن اقدام نمایند، به درخواست آن ها ترتیب اثر داده نخواهد شد.

شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان داخل کشور

دانشجویان داخل کشور برای تمدید معافیت تحصیلی، بایستی نامه ی موافقت با ادامه تحصیل دریافت شده از کمیسیون موارد خاص دانشگاه محل تحصیل خود را که تعداد واحد های باقی مانده ی درسی در آن درج شده است را دریافت کرده و به سازمان نظام وظیفه ارسال نمایند.

با نامه ی این دست از دانشجویان، چنانچه شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان را دارا باشند، موافقت خواهد شد و می توانند بدون ورود به دوران مهلت سربازی و یا غیبت، در سنوات ارفاقی، ادامه تحصیل دهند.

تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور

دانشجویان خارج از کشوری نیز برای تمدید معافیت تحصیلی، می توانند درخواست خود را از طریق وزارت علوم و یا وزارت بهداشت به سازمان وظیفه عمومی ناجا در تهران ارسال کرده و در صورت دارا بودن شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان از آن بهره مند خواهند شد.

بدیهی است که دانشجویان خارج از کشور نیز همانند دانشجویان داخل کشور از شرایط مدت زمان سنوات ارفاقی و مهلت معرفی برخوردار بوده و دقیقا مطابق با همین قوانین توضیح داده شده با آن ها برخورد خواهد شد.

در خصوص نحوه خروج از کشور مشمولان برای تحصیل نیز باید گفت که اقدام برای تحصیل در خارج از کشور، باید در این مدت باشد و مشمول نباید وارد دوران غیبت شود.

عدم فارغ التحصیلی در سنوات ارفاقی و مهلت معرفی چه نتیجه ای دارد ؟

چنانچه دانشجو علی رغم مهلت های داده شده در سنوات ارفاقی و یا حتی در مهلت معرفی، موفق به فارغ التحصیلی نشود وارد دوران غیبت از سربازی می شود.

اگر مشمول وارد دوران غیبت از سربازی شود، برای اعزام به خدمت، به تناسب میزان تاخیری که داشته از 90 روز تا 180 روز برای او اضافه خدمت به صورت هوشمند و سیستمی درج خواهد شد و باید با غیبت از سربازی به خدمت اعزام گردد.

همچنین اگر مشمول، شرایط انواع معافیت را نیز داشته باشد، تا پایان مراحل اخذ معافیت دائم و یا تا پایان دوره خدمت سربازی خود، نمی تواند ادامه تحصیل دهد و از معافیت تحصیلی مقاطع بالاتر استفاده نماید.

با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان چنانچه همچنان در این زمینه سوالات و ابهاماتی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید تا در کمترین زمان ممکن به پاسخ سوالات خود دست یابید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • برای تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان بایستی به کجا مراجعه کنیم؟
  • برای ادامه تحصیل در مهلت معرفی باید چه کنیم؟
  • چگونه بفهمیم تا کی معافیت تحصیلی داریم؟

منبع: سازمان نظام وظیفه عمومی

مطالب مشابه

201 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام خسته نباشید
    یک سوالی داشتم
    معافیت بنده ۱ شهریور ۱۴۰۳ تموم می‌شود
    اعلام نتایج کنکور ارشد و ثبت نام دانشگاه جدید قطعا تا هفته دوم شهریور طول خواهد کشید
    برای بنده از تاریخ یک شهریور 1403 به بعد غیبت لحاظ می‌شود ؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      27 فروردین 1403 1:47 ب.ظ

      سلام سلامت باشید.
      شما باید در هفته اخر مدارک ارسال کنید تا وارد غیبت نشوید.

      پاسخ
  • سلام من تا اواخر خرداد 1403 فارغ‌التحصیل میشم در مقطع کارشناسی و معافیت تحصیلم تا شهریور 1403 هست آیا میتونم برای کنکور ارشد 1404بخونم و امتحان بدم؟!

    پاسخ
  • باسلام
    من دانشجوی دکتری تخصصی هستم، از یکسال سنوات ارفاقی و 6 ماه مهلت معرفی خود (30 بهمن 1402) تا زمان دفاع استفاده کردم. چه مدت زمان بعد از دفاع (30 بهمن 1402) مهلت معرفی دارم یا غایب محسوب می شوم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      1 آذر 1402 3:35 ب.ظ

      سلام
      شما باید بلافاصله بعد از دفاع باید برای ارسال مدارک اقدام کنید.

      پاسخ
  • آیدین آزادی
    22 آبان 1402 9:56 ب.ظ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من دوره ارشدم (6 ترم قانونی) تا 31 شهریور 1401 به اتمام رسید و بعد یه نامه از دانشگاه بردم و یه ترم از سازمان وظیفه ناجا گرفتم تا تاریخ 30 بهمن 1401 گرفتم ( سنوات ارفاقی)، حالا من تو کنکور دکتری شرکت کردم و جوابش تا 30 دی 1402 میاد خواستم بدونم با این شرایط من وقت دارم تا بهمن 1402 وقت دارم که یا برم مقطع بعدی یا خودمو به سازمان وظیفه معرفی کنم؟

    پاسخ
  • با سلام و درود
    سال 1398 مقطع کارشناسی رو در هشت ترم تموم کردم و بلافاصله وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم. متاسفانه کارشناسی ارشد را با دو سنوات ارفاقی از سمت نظام وظیفه در تاریخ 31 شهریور 1402 به اتمام رسوندم. الان من مهلت یک ساله معرفی خودم به نظام وظیفه رو دارم؟ چون میخوام برای دکتری اقدام کنم.

    پاسخ
  • با سلام و وقت بخیر. من تا اخر بهمن 1402 مهلت معافیت تحصیلی ام تمام میشود منتها من قصد شرکت در کنکور یا استعداد درخشان دکترا سال 1403 را دارم. راهکار مشکل من چیست؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      9 شهریور 1402 2:16 ب.ظ

      سلام وقت شما هم بخیر
      شما باید در اخرین تایم دفترچه ارسال کنید تا وارد غیبت نشوید و تاریخ اعزام خود را تعویق بیاندازید.

      پاسخ
      • محمد مهدی
        24 بهمن 1402 2:05 ب.ظ

        سلام وقت بخیر
        من ترم اول مهلت معرفی استفاده کردم درسی رو افتادم اما با معرفی بع استاد اون درس فارغ التحصیل میشم ترم اما نیاز به ترم دوم مهلت معرفی هستم برای ۱۰روز فقط که نمره معرفی به استاد ثبت بشود ایا میدهند ؟

        پاسخ
  • سلام وقتتون به خیر باشه. معافیت تحصیلی من در رشته‌ی فعلیم در دانشگاه پیام نور 31 شهریورماه 1402 به پایان می‌رسه. تا اون موقع من ممکنه 94 واحد بیشتر نتونم پاس کنم. می‌خواستم بدونم با توجه به مهلت 6 ماهه اقدام برای تمدید معافیت، آیا راهی هست که بنده بتونم معافیتم رو تمدید کنم یا حداقل درسم رو به پایان برسونم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      11 اردیبهشت 1402 5:56 ب.ظ

      سلام وقت شما هم بخیر
      درصورتی که تا ترم 10 100 واحد پاس کرده باشید می توانید سنوات اضافه دریافت کنید.

      پاسخ
      • سلام وقتتون به خیر باشه.
        من یه سوال دیگه هم دارم که اگه پاسخ بدید ممنون میشم. من تغییر رشته دادم. الان ترم 10‌ام و با احتساب ترم تابستون پیش رو ممکنه تا 95 واحد بیشتر پاس نکنم. تو واحدهای بنده 9 واحد هست از رشته‌ی قبلی که تطبیق نخورده ولی تو کارنامه کلیم با عنوان خارج از سرفصل هست. باتوجه به اینکه ترم آخر 24 واحد قابل اخذ وجود داره و من با یک سال سنوات ارفاقی می‌تونم فارغ‌التحصیل بشم آیا امکان دریافتش وجود داره؟ آیا اون 9 واحد حساب میشه؟ و اینکه آیا دو رشته‌ای بودنم به صورت همزمان در دانشگاه پیام نور ممکنه امتیازی حساب بشه برای گرفتن سنوات ارفاقی؟ یا اینکه باید برم خدمت؟!

        پاسخ
      • سلام ببخشید من شهریور 1402معافیت تحصیلیم تموم میشه بعد الان میتونم با ارائه مدارک پزشکی پدرم ک تو شهریور تصادف کرده بتونم کفالت بگیرم؟؟

        پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من تا انتهای معافیت تحصیلیم که پنج سال هست فارغ التحصیل میشم
    میخواستم بدونم با توجه به اینکه معافیتم دقیقا همون موقع که فارغ التحصیل میشم تموم میشه میتونم یه سال برای کنکور ارشد پشت بمونم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      27 فروردین 1402 2:55 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      بله می توانید.

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر
        اگر دانشجو کارشناسی از هر دو سنوات ارفاقی خود استفاده کند و وارد مهلت معرفی بشود نهایتا تا چه زمانی میتواند خود را معرفی کند؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          1 مرداد 1402 3:03 ب.ظ

          سلام
          وقت بخیر
          در سنوات ارفاقی دوم از مهلت معرفی استفاده می کنید.

          پاسخ
  • سلام وقت بخیر. تو رشته پزشکی اگه بعد از گذروندن ۸ سال سنوات مجاز، دو ترم تا فارق تحصیلی باقی‌مونده باشه میتونم دو ترم سنوات ارفاقی رو بگیرم؟ اگر هم سنوات ارفاقی رو نگیرم اصلا امکان گذروندن دو ترم باقی مونده برای من هست؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 اسفند 1401 3:10 ب.ظ

      سلام بله می توانید.

      پاسخ
      • سلام. من ورودی بهمن ۹۹ کاردانی پیوسته بودم و تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ معافیت دارم.. من کاردانی رو بهمن ۱۴۰۱ تموم کردم و الان برای کاردانی به کارشناسی ثبت‌نام کردم ولی ظاهراً نتایج ۳ مهر میاد.. ولی من تا ۳۱ شهریور معافیت دارم.. میتونم بعد از اتمام معافیت تمدید کنم؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          1 مهر 1402 6:48 ب.ظ

          سلام
          شما باید دفترچه ارسال کنید تا وارد غیبت نشوید و در صورت ثبت نام در دانشگاه برای شما مجدد معافیت صادر می شود.

          پاسخ
  • سلام وقت بخیر. من رشتم پزشکی هستش و مدت سنوات مجازم که هشت سال باشه تموم شده و دو ترم تا فارق تحصیلیم باقی مونده.میخواستم بدونم به من دو ترم سنوات ارفاقی تعلق میگیره؟ اگر نه در چه صورتی میتونم این دو ترم باقی مونده رو بگذرونم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      14 اسفند 1401 2:20 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که در بازه 2 ترم بتوانید فارغ التحصیل شوید بله به شما سنوات داده می شود.

      پاسخ
      • ممنون از پاسختون
        فقط لازمه این نکته رو بگم که برای ترم دوم ارفاقی علاوه بر پایان نامه تعدادی واحد هم هست که باید بگذرونم. از این لحاظ مشکلی وجود نداره؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          18 اسفند 1401 2:41 ب.ظ

          درصورتی که در این سنوات اضافه بتوانید فارغ التحصیل شوید احتمال گرفتن سنوات وجود دارد.

          پاسخ
    • سلام ببخشین من سال قبل حین تحصیل سنم به 18 سال تمام رسیده بود بعده امتحانات خرداد هم اقدام به گرفتن معافیت تحصیلی کردم
      حالا هم که پشت کنکوریم می بینم وقت معافیت تحصیلی من تموم شده و تاریخ اعتبارش تا 1401.7.16 بود من چی کار می تونم بکنم می تونم بازهم تمدیدش کنم یا نه؟ همین جوری میشه کنکور داد یا مشکلیکه ایجاد نمی کنه ؟ خیلی ممنون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور