معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در سال 1402 همراه با مقررات و شرایط

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی

یکی از اولین گزینه ها برای به تعویق انداختن خدمت سربازی، استفاده از مزایای معافیت تحصیلی است. به این ترتیب، بسیاری از مشمولین در کنکورهای مختلف شرکت میکنند، به امید اینکه با قبول شدن در دانشگاه ها، زمان رفتن به خدمت را به تعویق بیندازند.

اما بسیاری از این افراد، پس از چند ترم، از اینکار پشیمان شده و تصمیم به تعیین تکلیف موضوع خدمت میگیرند. در این زمان، مواردی مثل شرایط و قوانین انصراف از دانشگاه و سربازی برایشان مهم میشود.

در این نوشتار با ما همراه باشید تا در خصوص معافیت تحصیلی و قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی، اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

در ادامه خواهید خواند:

معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی


بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی برای کنکور مجدد


مدت زمان معرفی به نظام وظیفه بعد از انصراف از دانشگاه

از آن جایی که دانشجویان دانشگاه های داخلی و خارجی تا زمانی که در حال تحصیل هستند از اعزام به خدمت معاف می باشند، پس از انصراف بایستی برای دوره ی خدمت ضرورت خود را معرفی نمایند.

همچنین حتی مقامات مسئول نیز موظف هستند تا اسامی دانشجویان انصرافی را بدون تاخیر به صورت کامل با درج مشخصات فردی، آدرس و نیز رشته ی تحصیلی به سازمان نظام وظیفه عمومی اعلام نمایند.

مقامات متخلف در این زمینه نیز برای بار اول توبیخ کتبی شده و در پرونده ی آن ها درج خواهد شد، برای بار دوم علاوه بر توبیخ کتبی مشمول یک ماه انفصال از خدمت شده، برای بار سوم دو ماه انفصال از خدمت را برای آنان در پی خواهد داشت.

توجه کنید که در طول مدت تحصیل تنها یک بار می توان نسبت به تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی اقدام نمود.

در تبصره ی قانون معافیت دانشجویی چنین آمده است که دانشجویان انصرافی حداکثر 1 سال بعد از انصراف فرصت دارند، بنابراین مهلت معرفی دانشجویان انصرافی 1 سال خواهد بود.

بدین ترتیب، از این لحاظ، شرایط نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی با دانشجویان اخراجی و فارغ التحصیل یکسان خواهد بود. دانشجویان انصرافی در صورت اولین انصراف می توانند مجدد در دانشگاه ثبت نام کنند اما دانشجویان اخراجی اجازه تحصیل مجدد نخواهند داشت.

دانشجویان اخراجی در صورت داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم امکان ادامه تحصیل دارند. شاید بسیاری از افراد بدنبال راهکارهایی برای معافیت دائم بجای خدمت سربازی و گرفتن کارت پایان خدمت باشند. معافیت کفالت یا معافیت پزشکی از جمله گزینه هایی که افرادی که از دانشگاه اخراج شده باشند می توانند استفاده کنند. بر

معافیت دانشجوی انصرافی خارج از کشور

دانشجویان مراکز آموزش عالی خارج از کشور که مشغول به تحصیل هستند نیز، تا زمان تحصیل از دوره ی خدمت ضرورت معاف هستند.

اما چنانچه این دانشجویان اقدام به انصراف از تحصیل نمایند شامل معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی شده، بعد از آن بایستی نسبت به تعیین تکلیف دوره ی ضرورت خود اقدام نمایند.

برای این منظور، این دانشجویان نیز موظف هستند تا حداکثر 1 سال پس از انصراف، خود را به سفارت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مقصد معرفی نمایند.


بیشتر بخوانید: نحوه خروج از کشور مشمولین برای ادامه تحصیل


تحصیل مجدد دانشجویان انصرافی و استفاده دوباره از معافیت تحصیلی

بر اساس قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی، مشمولان در طول دوران تحصیل، تنها یک بار میتوانند انصراف داده و دوباره پس از قبولی در مراکز آموزش عالی، از معافیت تحصیلی استفاده کنند. 

شرایط تمدید معافیت تحصیلی برای دانشجویان انصرافی به شرح زیر است:

  1. از تاریخ انصراف آنها بیش از یکسال نگذشته باشد.
  2. انصراف قبل از سنوات مجاز باشد و در سنوات ارفاقی نباشد.
  3. پس انصراف، مدرک مقطع پایین تر را دریافت نکرده باشد. مثلا، دانشجوی انصرافی از دوره لیسانس، نباید مدرک معادل فوق دیپلم را دریافت کرده باشد.
  4. مقطع جدید، تکراری نباشد. مثلا، دانشجوی انصرافی که قبلا مدرک لیسانس داشته است، نمیتواند مجددا برای دوره کارشناسی اقدام کند.

جمع بندی

نگرانی بابت وضعیت نظام وظیفه و خدمت سربازی، یکی از مسائلی است که ذهن دانشجویان انصراف داده از تحصیل را به خود مشغول میکند و حتی گاهی آنها را از تصمیم‌شان منصرف می‌سازد! اما باید بدانیم که قوانین نظام وظیفه برای دانشجویان انصرافی سخت گیرانه نیست و این افراد همچنان میتوانند از معافیت استفاده کنند و تا زمان اعزام به خدمت، وقت کافی برای آماده شدن دارند.

بعلاوه، این دانشجویان تحت شرایط خاصی، امکان شرکت مجدد در کنکور و قبولی در دانشگاه ها را نیز دارند. به این ترتیب، مشمولان انصراف داده از دانشگاه ها میتوانند مجددا برای استفاده از معافیت تحصیلی اقدام کنند.

چنانچه در خصوص موضوع معافیت تحصیلی و شرایط خدمت سربازی برای دانشجویان انصرافی سوالاتی داشتید می توانید با همکاران ما تماس برقرار نمایید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا می توان پس از انصراف از تحصیل، نسبت به دریافت معافیت پزشکی اقدام نمود؟
  • مدت زمان 1 سال پس از انصراف از چه زمانی محاسبه می شود؟
  • اگر در دوران غیبت باشیم باز هم می توانیم از معافیت تحصیلی پس از انصراف استفاده نماییم؟

مطالب مشابه

1418 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقتتون بخیر.
    من سال ۱۴۰۱ در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شدم و سال ۱۴۰۲ مجدد کنکور دادم و پزشکی قبول شدم و الان ترم ۲ هستم. میخواستم ببینم اگه بخوام انصراف بدم و برم دندان پزشکی مجدد بهم معافیت تحصیلی داده میشه یا نه؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      19 فروردین 1403 11:41 ق.ظ

      سلام وقت بخیر
      شما از دیپلم تا دکتری یکبار مجاز به انصراف و تحصیل مجدد خواهید بود.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر بنده سال 1400 دانشگاه ازاد ثبت نام کردم و بعدش در سال 1401دانشگاه دولتی قبول شدم و ثبت نام کردم الان در حال حاضر دانشجوی دانشگاه دولتی هستم خواستم بدونم اگه امسال دانشگاه فرهنگیان بطور مثال قبول بشم میتونم از دانشگاه دولتی انصراف بدم و بلافاصله دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 فروردین 1403 6:33 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      شما از دیپلم تا دکتری یکبار مجاز به انصراف و تحصیل مجدد خواهید بود.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر باشه
    من یکبار ترم دوم لیسانس از دانشگاه آزاد انصراف دادم و مجددا کنکور شرکت کردم و بعدش سراسری قبول شدم و 10 ترمه تموم کردم( شهریور 1402 فارغ التحصیل شدم) میخواستم بدونم معافیت یکسال بعد از فارغ التحصیلی شامل من میشه؟

    پاسخ
  • علی عبدالرحمن زاده
    2 اسفند 1402 3:12 ب.ظ

    سلام ببخشید یک سوال
    بنده برای دومین بار انصراف دادم در مقطع کارشناسی
    میخوام مشمولییتم آغاز بشه و غیبت بخورم
    باید اقدام خاصی انجام بدم؟
    معافیت من تا ۳۰ بهمن بود.
    ممنون میشم اگه جواب بدین
    با تشکر

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      3 اسفند 1402 3:14 ب.ظ

      سلام
      شما بعد از انصراف یکسال مهلت معرفی دارید.

      پاسخ
      • سلام من ترم دو ارشد هستم. میخوام آخر تابستان انصراف بدم و دوباره کنکور ارشد شرکت کنم(اولین انصرافم هس). در واقع من الان دو ترم یا معادل یک سال از سنوات ارشدم رو استفاده کردم. میخواستم بدونم بعد از قبولی از کنکور و پذیرش در دانشگاه جدید من دوباره ۳ سال سنوات دارم یا چون یک سالش رو استفاده‌ کردم برای دانشگاه و معافیت جدید برام ۲ سال سنوات در نظر گرفته میشه؟

        پاسخ
  • با سلام
    درباره معافیت سوال داشتم ، من 12 ترمه لیسانس رو تموم میکنم ، ایا بعد از اینکه سنوات ارفاقی رو تموم کردم میتونم برا سال بعدش پشت کنکوری بمونم و کنکور بدم ؟ معافیت یکساله بعد فارغ التحصیلی شامل ماها که سنوات ارفاقی استفاده کردیم میشه ؟

    پاسخ
  • ارسلان جاویدی
    6 بهمن 1402 12:38 ق.ظ

    سلام وقت بخیر
    من قصد انصراف دارم رشته مهندسی کامپیوتر کارشناسی پیوسته ترم 9 هستم و چند روز دیگه میشم ترم 10
    میخواستم بدونم آیا میشه بعد از انصراف همین رشته رو تو همون دانشگاه که انصراف دادم مجدد ثبت نام کنم و بهم معافیت میدن؟ مشکل نظام وظیفه نمیخورم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      10 بهمن 1402 5:25 ب.ظ

      سلام وقت شما هم بخیر
      در صورتی که اولین انصراف شما باشد بله می توانید.

      پاسخ
  • سلام تاریخ فرصت یکساله معافیت از زمان انصراف هستش یا از زمان پایان اون ترم شروع میشه؟
    من الان بخوام انصراف بدم سال دیگه کنکور میتونم شرکت کنم بهترین زمان انصراف چه موقع هستش؟ خیلی ممنون

    پاسخ
  • سلام من ورودی سال ۹۸ هستم دانشگاه پیام نور و معافیت تحصیلی من تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ هستش و من تا خرداد سال ۱۴۰۳ تموم نمیکنم میخوام کنکور 1403 شرکت کنم آیا برای من معافیت تحصیلی صادر میشه یا ن

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      7 بهمن 1402 6:11 ب.ظ

      سلام
      در صورتی که تا ترم 10 انصراف دهید و برای شما مدرک معادل صادر نشود بله می توانید.

      پاسخ
      • ببخشید این مدرک معادل کاردانی در کارشناسی رو میشه اختیاری نگرفت و هزینه انصراف رو پرداخت کرد؟ مثلا دانشجوی کارشناسی پیوسته پیام نور بیش از 70 واحد پاس کرده و معافیت تحصیلی تا 31 شهریور 1403 هستش. برای کنکور سراسری و معافیت مجدد رو نخوایم بگیریم و فقط هزینه انصراف از دانشگاه رو بدیم و معافیت مجدد بگیریم میشه؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          18 بهمن 1402 1:12 ب.ظ

          بسته به ترم های گذرانده شده هزنیه انصراف در نظر گرفته شده است.

          پاسخ
        • ببخشید منظور شما اینه که این مدرک معادل کاردانی به درخواست دانشجو هستش در مقطع کارشناسی و اگه نخواد میتونه نگیره برای جلوگیری از باطل شدن معافیت مجدد تحصیلی. تا ترم 10 اگه اینو درخواست ندیم و نگیریم و بعد قبولی تو کنکور انصراف بدیم میتونیم معافیت مجدد بگیریم درسته؟

          پاسخ
  • سلام ، وقت بخیر
    من از دانشگاه دولتی ، مقطع کارشناسی پیوسته انصراف دادم. (اواسط ترم سوم)
    میخوام دانشگاه آزاد مقطع کاردانی همون رشته ثبت نام کنم ، معافیت تحصیلی برای من صادر میشه؟
    خواهشا پاسخ بدین توی دوراهی موندم..
    چند جا رفتم گفتن میشه چند جا گفتن نمیشه… لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور