معافیت سربازی برای همجنسگرایان – مراحل و مشکلات

در ایران تمام مردانی که سن بالای 18 سال دارند ملزم هستند به مدت 18 تا 24 ماه به صورت متغیر به خدمت سربازی بروند. اما بعضی از افراد که دارای شرایط خاصی هستند از سربازی معاف می شوند.

یکی از مواردی که امروزه بحث های زیادی را مطرح کرده است، معافیت سربازی برای همجنسگرایان می باشد. برای این معافیت فرد باید مراحل زیادی را طی کند تا به نظام وظیفه ثابت شود که دارای شرایط لازم است.

به علت آنکه اقدام به هموسکشوال بودن در ایران جرم شناخته می‌شود، عموماً بیان این امر برای افراد دشوار بوده و برای دریافت معافیت اقدامی انجام نمی دهند.

 علاوه بر آن، افراد ترنسکشوال یا تراجنسیتی نیز برای اعزام به خدمت سربازی با مشکل مواجه هستند و می بایست توسط پزشک بیماری آنها تایید گردد. همچنین شاید برخی از افرادی که معافیت پزشکی دریافت کرده اند تمایل به ابطال معافیت پزشکی داشته باشند. این افراد باید با داشتن شرایط سنی بر اساس مدرک تحصیلی اقدام کنند. در لینک ابطال معافیت پزشکی نکات لازم برای افرادی که تمایل به این کار دارند قرار داده شده است. 

 از همین رو آشنایی با شرایط معافیت سربازی برای همجنسگرایان و افراد ترنس مهم می باشد و در این مطلب به شرح آن پرداخته ایم.

 در ادامه می خوانید:

معافیت سربازی برای همجنسگرایان

تست ها و آزمایشات

در گذشته معافیت سربازی برای همجنسگرایان و ترنس سکشوالیتی ها در یک بند و در دسته معافیت اعصاب و روان سربازی قرار می گرفت. اما در این چند سال اخیر با پیگیری های فراوانی که صورت گرفته است همجنسگرایان و  ترنس ها در دو بند جدا از هم در همان دسته بیماریهای روانی قرار گرفته اند. (در حالیکه شاید این موضوع، با توجه به آخرین شرایط معافیت پزشکی، باید در این دسته قرار داده میشد) 

معمولا از تمامی افرادی که قصد دارند به عنوان یک همجنسگرا معاف شوند، ابتدا یک تست روانشناسی به نام مینه سوتا گرفته می شود، سپس چندین جلسه با مشاورین نظام وظیفه برگزار می شود تا شخصیت اصلی فرد مشخص شود.

 بعد از این مرحله ابتدا یک کارت معافیت شش ماهه صادر می شود و تا پایان اعتبار کارت موقت باید آزمایشهای لازم انجام شود. در نهایت، اگر همجنسگرایی فرد ثابت شود کارت معافیت دائم صادر شود.

معافیت همجنسگرایی سربازی

 همان طور که اشاره کردیم، همجنس گرایی یکی از مشکلاتی است که در صورت وجود آن برای مشمولان، دغدغه بزرگی برای اعزام به خدمت سربازی خواهد بود.

 معافیت هموسکشوالی که در بخش معافیت های اعصاب و روان قرار دارد، می ‌تواند به صورت موقت یا دائم به افراد داده شود. چنانچه پس از انجام آزمایشات لازم توسط پزشک، همجنسگرایی مشمول تایید شود به وی جهت درمان، معافیت موقت ۶ ماهه داده خواهد شد. سپس در صورتی که درمان موفق نباشد، به مشمول معافیت دائم می دهند.

 به طور کلی، معافیت موقت از ۶ ماه تا یک سال به افراد هموسکشوال داده می‌ شود و طی این مدت، درمان های مورد نیاز بر روی فرد، انجام می‌گیرد. پس از آن، در صورتی که با انجام معاینات مجدد، شورای پزشکی تشخیص عدم درمان را در فرد بدهد، به وی معافیت دائم تعلق خواهد گرفت.

بر اساس بند 7 بخش اعصاب و روان آیین نامه معافیت پزشکی، مشمول در طول ۶ ماه معافیت موقت باید در یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح و تحت نظر تیم تخصصی، مورد بررسی های تشخیصی و اقدامات درمانی قرار بگیرد، و پس از مدت مذکور و اعلام کتبی نظریه نهایی، وضعیت وی در شورای پزشکی مطرح و تصمیم‌ گیری خواهد شد.

 در نهایت همان طور که گفتیم، در صورت عدم درمان و تایید و اثبات بیماری، پرونده جهت تصمیم ‌گیری نهایی در راستای ماده ۴۳ قانون به شورای عالی پزشکی ارجاع داده می شود.

معافیت ترنس ها از سربازی

  از سوالات رایجی که برای بسیاری از افراد تراجنسیتی مطرح می ‌شود، آن است که آیا ترنس ها به سربازی می روند؟ با توجه به شرایط دشواری که این افراد دارند، خصوصاً به علت عدم آگاهی اکثر مردم از این بیماری، مسئله خدمت سربازی نیز از نگرانی‌ های بزرگ آنها است.

 در قوانین کشور ما، ترنسکشوال به رسمیت شناخته شده اما هنوز در میان عامه مردم به درستی شناخته نشده است. بسیاری از افراد ترنس تمایل به تغییر جنسیت خود با عمل جراحی دارند. اما همواره این اقدام برای آنها میسر نمی شود. از همین رو اعزام به خدمت سربازی از مشکلات بزرگ این افراد می باشد.

 بر اساس بند ۱۲ بخش اعصاب و روان آیین نامه معافیت پزشکی، اختلال هویت جنسی TS با ارائه گواهی پزشکی قانونی و تایید در مراکز درمانی نیروهای مسلح، دارای معافیت دائم می باشد.

 شرایط معافیت سربازی ترنس ها نیز مانند دیگر معافیت های پزشکی بوده و فرد می بایست توسط پزشک معتمد نظام وظیفه معاینه شود و سپس در صورت تایید بیماری و اخذ گواهی مربوطه برای درخواست معافیت، اقدامات لازم را انجام دهد. افراد ترنسکشوال می توانند در حین تحصیل نیز برای معافیت سربازی اقدام کنند و در صورت تایید پزشکان نظام وظیفه معافیت دائم دریافت کنند. 

معافیت سربازی برای همجنسگرایان

مراحل معافیت سربازی برای همجنسگرایان

مراحل گام به گام معافیت سربازی برای همجنسگرایان به شرح زیر می باشد :

  1. در گام نخست فرد باید برای تهیه ی دفترچه ی راهنمای خدمت وظیفه ی عمومی اقدام کند.
  2. سپس به یکی از پزشکان مورد تایید نظام وظیفه مراجعه کند.
  3. مشمول باید صفحه ” خوداظهاری سوابق بیماری مشمول خدمت سربازی ” را به طور دقیق پر کند.
  4. مشمول باید به پلیس 10+ مراجعه و درخواست خود را ثبت کند.
  5. سپس برگه ای با عنوان معرفی به بیمارستان از طریق پست برای مشمول ارسال می شود.
  6. مشمول برای یک سری آزمایشات به بیمارستان مورد نظر مراجعه کند.
  7. بعد از تکمیل آزمایشات، بیمارستان جواب نهایی را به حوزه رسیدگی ارسال می کند.
  8. دعوتنامه ای با عنوان حضور در شورای پزشکی به آدرس مشمول ارسال می شود.
  9. شورای پزشکی جلسه ای را برای بررسی وضعیت مشمول برگزار می کنند.
  10. در نهایت بعد از تایید، کارت معافیت برای مشمول ارسال می شود.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


معایب معافیت سربازی برای همجنسگرایان

در ایران با توجه به اینکه اقدام به همجنسگرایی جرم محسوب می شود اما برای معافیت سربازی برای همجنسگرایان معافیت سربازی به صورت کاملا قانونی صادر می شود.

 فردی که برای همجنسگرایی معاف شده است، هیچ وقت نمی تواند در سازمان های دولتی مشغول بکار شود.

جمع بندی

یکی از مشکلات متعددی که افراد هموسکشوال و تراجنسیتی با آن رو به رو هستند، اعزام به خدمت سربازی است. زیرا با توجه به جرم بودن اقدام به همجنسگرایی در ایران و از طرف دیگر درج آن در کارت معافیت خدمت سربازی، مشکلات متعددی برای فرد ایجاد خواهد شد.
در صورت معاینه توسط پزشک نظام وظیفه و عدم درمان فرد، در نهایت معافیت دائم به وی تعلق خواهد گرفت. گرچه باید متذکر شد که مراحل اولیه درمان در درمانگاه های نیروهای مسلح سپری خواهد شد. بدین ترتیب، معافیت سربازی برای همجنسگرایان در بخش بیماری های اعصاب و روان قرار گرفته است. 

همچنین افراد ترنس یا ترنسکشوال نیز پس از انجام معاینات و تایید پزشک از معافیت دائم برخوردار می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با معافیت سربازی برای همجنسگرایان و افراد ترانسکشوال می توانید با مشاورین متخصص ما تماس بگیرید.

توصیه ما به مشمولان، این است که به جای استفاده از این گزینه، از شرایط دیگر معافیت خدمت سربازی استفاده کنند.

شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

76 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام آیا تاییدیه ترنس بودن ترنس مرد به زن برای معافیت دائمی کافی است یا باید حتما عمل جراحی انجام داد؟

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    بنده برای معافیت هموسکشوال اقدام کردم ۶ ماه معاف موقت دادن الان نتیجه اومده معاف از رزم گفتن بیمارستان گفته حالت ایستا هست و معاف دایم نمیشه اعتراض زدن فایده ای داره؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      14 اسفند 1402 4:53 ب.ظ

      سلام سلامت باشید.
      در صورتی که بعد از اعتراض مجدد معاف از رزم داده شود دیگر نمی توانید برای این مورد اقدام کنید و در حین خدمت باید پیگیر باشید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من این معافیت هموسکشوالیتی رو گرفتم
    و رشته ام رادیولوژی بوده که ۲ سال طرح اجباری داره و مدرک رو آزاد نمی کنند بخاطر تعهد خدمت
    آیا میتونم برای طرحم معافیت بگیرم و مدرکم رو با این مورد آزاد کنم؟
    چون ظاهرا فعالیت همجنسگرایان در بخش های دولتی ممنوع هست

    پاسخ
    • سلام منم طرح اجباری دارم و میخوام از همین راه اقدام کنم. با توجه به مشابه بودن شرایطمون میشه اگه نتیجه ای گرفتین اینجا بنویسین؟

      پاسخ
    • سلام میتونم باهات مشورت کنم چون منم می‌خوام اقدام کنم نیاز به راهنمایی دارم

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        28 آذر 1402 5:06 ب.ظ

        سلام برای مشاوره تخصصی در این زمینه با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.

        پاسخ
  • سلام من دانشجوی سال آخر پزشکی هستم و می‌خوام این معافیت رو بگیرم اگه بگیرم واسه طرح رفتن به مشکل نمی‌خورم؟ چون می‌گن استخدام دولتی نمیتونی بشی. یا پیشنهادتون اینه که معافیت نگیرم و طرح و سربازی رو یکی کنم؟

    پاسخ
  • سلام و وقت بخیر، من ترنس هستم ولی بدلیل ترس از خانواده تابحال با هیچکس صحبت نکردم، و به همین دلیل تصمیم گرفتم در سال 98 به سربازی بروم ولی نتوانستم به دلیل کمر درد شدید و شرایط روحی نامناسب ادامه بدم ولی فرار نکردم ، تعهدی رو امضا کردم و بهم گفتن هروقت تونستی برگرد، الان هم به پلیس به اضافه ده مراجعه کردم، بهم گفتن که توی سیستم سرباز فراری نیستی، الان میخوام درخواست معافیت بدم، بهم گفتن باید برگردی پادگان و اونجا بری بهداری، آیا راه دیگری هم هست ؟؟چون من از رفتن به اوجا وحشت دارم و هروقت اون پادگان رو تصور میکنم به فکر خودکشی میافتم. باتشکر

    پاسخ
  • سلام و وقت بخیر
    من برای معافیت هموسکشوال اقدام کردم بحث درمانی وجود نداره فقط یک بیمارستان نظامی میفرستن بخش روان پزشکی و هر ماه باید یک پزشک باهت صحبت کنه. اگه این موارد و اینجا اصلاح کنید خیلی به افراد کمک میشه. سوالی که دارم اینه ایا امکانش هست معافیت ندن به چنین افرادی؟ چون پزشک سوال میکنه نگرانیت از رفتن به سربازی چه چیزی هست؟ اگه صبح تا ظهر بری سربازی که مشکلی برات به وجود نمیاد؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      24 مرداد 1402 11:26 ق.ظ

      سلام از شما تست های روانشناسی گرفته می شود. درصورت تایید شرایط معافیت صادر می شود.

      پاسخ
      • خوب من الان ۴ جلسه از ۶ جلسه ای که مقرر کردن و رفتم تستی گرفته نشده. یعنی بعد این جلسات تست گرفته میشه؟

        پاسخ
        • درود من گی هستم
          گی ها هم برای معافیت مرحله هورمون تراپی دارن؟

          پاسخ
          • مشاور نظام وظیفه
            28 شهریور 1402 4:40 ب.ظ

            درود از شما تست گرفته می شود.

          • سلام
            من معاف از رزم شدم و بهم گفتن میتونی اعتراض بزنی و وقتی اعتراض زدم تو شورای عالی گفتن دکتری ک رفتی بیمارستان اصلا تو رو تایید نکرده و فقط وقت من این وسط تلف کردن . خواستم ببینم امکانش هست چن ماه دیگه دوباره اقدام کنم برای معافیت؟ ممنون میشم اگ راهنماییم کنید 🙏🏽

          • مشاور نظام وظیفه
            29 مهر 1402 6:35 ب.ظ

            سلام
            در صورت اعتراض به رای و ارجاع به شورای عالی نمی توانید برای ان بیماری مجدد اقدام کنید.

          • من اقدام کردم.
            اول معرفی به شورای پزشکی بیمارستان روانی بعد تایید ارحاع به کمیسیون نظام وضیفه. بعد ششماه تحت نظر پزشک معالج بعد دوباره شورای پزشکی نظام وضیفه بعد گرفتن رای از دو روانپزشک محزا مورد تایید.
            تستها هم یک کاریاتایپ میگیرن ستا mppi برای اینکه بدونن راست میکی یا دروغگویی

        • سلام من تازه میخوام اقدام کنم میشه راهنمایی کنین از کجا باید شروع کنم؟ ببخشید اگه لطف کنین توضیح بدین ممنون میشم، شما خودتون به نتیجه رسیدین؟

          پاسخ
          • مشاور نظام وظیفه
            25 آذر 1402 1:03 ب.ظ

            سلام
            شما باید در اولین اقدام از طریق مراکز پلیس 10+ اقدام کنید.درصورتی که در حین پروسه تست های روانشناسی شما مثبت باشد به شما معافیت داده می شود.

    • سلام من تازه میخوام اقدام کنم میشه راهنمایی کنین از کجا باید شروع کنم؟ ببخشید اگه لطف کنین توضیح بدین ممنون میشم، شما خودتون به نتیجه رسیدین؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور