شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی – قوانین جدید

چطور کارت معافیت پزشکی را باطل کنیم؟

برای مشمول شدن خدمت سربازی، یکسری شرایط و ضوابط وجود دارد. افراد به منظور خدمت سربازی و  تکمیل پرونده خود، باید معاینات پزشکی لازم را انجام دهند و در صورت وجود بیماری و یا مشکلات خاص، ممکن است دارای شرایط معافیت پزشکی بوده و کارت معافیت پزشکی دریافت کنند و از خدمت سربازی، معاف شوند.

اما این مسئله امری ثابت نیست و در قانون ابطال کارت معافیت پزشکی، طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، چنانچه دارندگان کارت معافیت پزشکی، سلامتی خود را به طور کامل به دست آورند، می توانند مجددا درخواست اعزام به خدمت کنند.

البته این امر، مراحل و شرایط مخصوص به خود را دارد. در این مطلب قصد داریم درباره شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی صحبت کنیم.

 ابطال کارت معافیت پزشکی و شرایط آن

در پاسخ به سوال “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟”، باید گفت عموما افرادی که کارت معافیت پزشکی دریافت می کنند، برای استخدام در برخی از ارگان ها و شرکت های دولتی و خصوصی بنابر نوع بیماری آنها، با مشکل مواجه می شوند.

اما چنانچه این افراد سلامتی خود را دوباره به دست آورند، می توانند با در دست داشتن اصل کارت معافیت پزشکی و تعهدی مبنی‌ بر اعزام به خدمت، به وظیفه عمومی محلی که معافیت پزشکی خود را دریافت کرده اند، مراجعه کنند.

شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی

شرایط سنی لازم برای ابطال معافیت پزشکی

اما در پاسخ به این سئوال که چگونه می توان معافیت پزشکی را باطل کرد؟ باید به این نکته توجه شود که ابطال کارت معافیت پزشکی دارای شرایط سنی به شرح زیر است:

  •  افراد زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم تا حداکثر سن ۳۰ سال.
  •  افراد دارای لیسانس تا حداکثر سن ۳۳ سال.
  •  افراد دارای کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس با حداکثر سن ۳۶ سال.
  •  افراد دارای دکتری تا حداکثر سن ۴۰ سال.

 برای ابطال کارت معافیت پزشکی باید به شرایط سنی فوق توجه کرده و با دارا بودن شرایط لازم، می توان نسبت به ابطال کارت و اعزام به خدمت سربازی اقدام کرد.

همچنین، افرادی که در جهت ابطال کارت معافیت پزشکی اقدام می‌کنند، نمی توانند از دیگر معافیت ها مانند: کفالت، موارد خاص و … استفاده کرده و باید مستقیماً به خدمت سربازی اعزام شوند. در ادامه مطلب شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی، به نحوه انجام مراحل درخواست آن می پردازیم.

مراحل درخواست ابطال کارت معافیت پزشکی

 همانطور که در قبل اشاره شد، در قانون ابطال کارت معافیت پزشکی، متقاضی باید برای ابطال کارت خود، اصل کارت معافیت و تعهد خدمت سربازی را به وظیفه عمومی محل اخذ کارت معافیت پزشکی خود، ارائه دهد. سپس پرونده ای برای متقاضی تشکیل می شود و به شورای عالی پزشکی وظیفه عمومی استانی که کارت معافیت پزشکی در آنجا صادر شده، تحویل می‌گردد.

در شورای عالی پزشکی، سلامتی فرد احراز شده و سپس پرونده در اختیار سازمان وظیفه عمومی ناجا قرار می گیرد تا بررسی های نهایی انجام و با تایید توسط سازمان، لغو معافیت پزشکی اعلام شده و متقاضی بدون غیبت به خدمت سربازی اعزام شود.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!


ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان

بیماری های اعصاب و روان و یا اختلالات عصبی و مغزی از مشکلاتی است که چنانچه متقاضی دارای یکی از بیماریهای عصبی و روانی باشد، می تواند کارت معافیت پزشکی دریافت کند.

برخی از بیماری های اعصاب و روان، به دلیل شدت بیماری موجب معافیت دائم فرد می شود، و برخی دیگر شامل معافیت از رزم یا معافیت ۶ ماهه خواهد شد.

 در نوع خفیف بیماری های اعصاب و روان مانند: افسردگی و… چنانچه فرد سلامتی خود را به دست آورد، برای لغو کارت معافیت پزشکی خود، می تواند طبق قانون اقدام کرده و مجدداً به خدمت اعزام شود.

شرایط معافیت افسردگی را در اینجا بخوانید.

برای ابطال کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان، باید برای معاینات لازم به منظور صحت سلامتی خود، نزد پزشک مراجعه کرده و سپس طبق صحبت های پیشین، اقدامات مذکور را انجام دهید.

شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی

شرایط استخدام با کارت معافیت پزشکی

افرادی که دارای کارت معافیت پزشکی هستند، برای استخدام در برخی از نهادها و مراکز دولتی یا خصوصی، ممکن است با محدودیت هایی روبرو شوند که در واقع به آن محدودیت‌های اجتماعی معافیت پزشکی گفته می‌شود.

با توجه به نیروی کار درخواستی توسط شرکت ها یا دیگر مراکز، چنانچه فرد به علت مشکلات جسمی یا روحی، برای انجام آن کار، توانایی های لازم را نداشته باشد، نمی تواند مشغول به کار شود.

 همچنین این افراد برای گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی نیز باید در مراکز مشخص شده از سوی پلیس راهور ناجا، معاینات پزشکی را انجام داده و در صورت تایید صلاحیت، گواهینامه خود را دریافت کنند.

البته به صورت کلی، کارت معافیت پزشکی مانع از اشتغال افراد در ارگان های دولتی نخواهد شد و این دسته از متقاضیان می توانند در بسیاری از مراکز، در فرصت های شغلی که با توانایی های آنها همخوانی دارد، مشغول به کار شوند.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی را به طور کامل توضیح داده و به این سوال که چگونه می توان معافیت پزشکی را باطل کرد؟ پاسخ دهیم. اما برای دریافت اطلاعات جامع و کامل تر می توانید با مشاورین مرکز تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

  •  شرایط معافیت کارت پزشکی چیست ؟
  •  چگونه می توان کارت معافیت پزشکی دریافت کرد ؟
  •  آیا در صورت بهبود بیماری، ابطال کارت معافیت پزشکی الزامی است ؟

مطالب مشابه

97 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر من پارسال معافیت ضعیفی چشم گرفتم،الان میخام باطل کنم کارت معا
    فیتمو،هم پلیس +۱۰ هم نظام وظیفه گفتن نمیتونیم همچین کاری بکنیم!کجا باید اقدام کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      27 آبان 1402 4:09 ب.ظ

      سلام در صورت داشتن شرایط سنی بر اساس مدرک تحصیلی امکان ابطال معافیت هست. شما باید سلامت کامل داشته باشید.

      پاسخ
  • سلام معافیت اعصاب روان اختلال دو قطبی را میتوان باطل کرد و ادامه خدمت را رفت؟ بنده ده ماه خدمت امریه کردم و بعدش معاف شدم

    پاسخ
  • اگر معافیت اعضاب روان داشته باشیم بند ۵ بخش ۲(اختلال دو قطبی) گواهینامه رانندگی را تمدید میکنند؟

    پاسخ
  • سلام آیا میتوان معافیت روان اعصاب را ابطال کرد ؟۱۰ ماه هم خدمت کذده ام سپس معافیت گرفتم

    پاسخ
  • سلام عرض خسته نباشید من به خاطر بیماری اکتوپیک کلیه معاف دائم شدم و میخواهمکارت معافیت را باطل کنم و ۶ماه خدمت کردم رژه بشین پاشو کار های رزمی رفتیم و کارت معافیت را تبدیل کنم پایان خدمت
    هرجا میرم میخواهم گواهی نامه رانندگی میخواهم بگیرم اذیت میکنند نه می تونم کاری بکنم
    سرباز مرزبانی میرجاوه گروهان چاهندو پاسگاه لولکدان ۱۰۱بودم حاضرم یک عالمه پول بدم فقط کارت پایان خدمت بگیرم همین چیزه دیگه ای نمی خواهم همین

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید میتونم معافیت اعصاب و روان ابطال کنم الان سلامت جسمانی رو به دست اوردم

    پاسخ
    • سلام منم میخوام باطل کنم اگه تهران هستین شماره تماس یا ایمیل بذارین با هم اقدام کنیم

      پاسخ
  • سلام نمره چشم من ۶.۲۵ و ۱.۲۵ آستیگمات دارند ۱۸ سالم تمام شده و خرداد دیپلم میگیرم چه زمانی باید برای معافیت اقدام کنم؟ بعد گرفتن دیپلم یا الان ؟
    سوال اخرم این است که اگه دیپلم بگیرم و اقدام کنم و کنکور داده باشم دانشگاه قبول شده باشم مشکلی پیش میاد؟ چون روند معافیت طولانی هست

    پاسخ
  • هومن محمودی
    16 فروردین 1402 12:06 ق.ظ

    سلام بنده هفته پیش برای معاینه گواهینامه رفتم و ثبت سیستم شدم نمره چشمم ۶ هست طبق قانون معاف هستم سوال بنده این است من برای معافیت سربازی اقدام کنم ممکنه گواهینامه را باطل کنند و دوباره بررسی و به کمسیون ارجاع داده بشوم؟

    پاسخ
  • سلام من در حین خدمت خودزنی کردم بهم معاف دایم دادن رفتم پلیس+10 برای ثبت اعتراض گفتن زمانش گذشته میخوام بدونم باید چیکار کنم تا بهم فرم بدن نمیشه زمانش تمدید کرد؟

    پاسخ
  • سلام بنده 28سال سن دارم 6ماه خدمتم رادرارتش گذرانده ام معافیت گروه ب اعصاب وروان دارم گواهینامه 10ساله دارم منو ب کمیسیون فرستادن اگر معاف بشم گواهینامم باطل نمیشه میتونم پاسپورت بگیرم

    پاسخ
  • باسلام بنده 28سال سن دارم والان 6ماه خدمت رادرارتش گذرانده ام معافیت گروه ب اعصاب وروان دارم من گواهینامه پایه 3وموتورهم دارم10ساله هستش اگر اقدام ب معافیت کنم باطل میشود ممنون جواب بدین

    پاسخ
  • سلام، من خودزنی کردم و معافیت اعصاب و روان دارم، آیا میتونم تو رشته های پزشکی ثبت نام کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      4 بهمن 1401 2:08 ب.ظ

      بر اساس قوانین سازمان سنجش باید از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار باشید.

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید ببخشید من ۲ سال پیش کارت معافیت پزشکی گرفتم بابت تشنجی که داشتم و زیر نظر دکتر بودم و کامل درمان شدم خواستم ببینم میتونم کارتو‌ باطل کنم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      22 آبان 1401 6:06 ب.ظ

      سلام درصورت بهبودی کامل کارت شما ابطال می شود و باید مجدد خدمت سربازی انجام دهید.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    من سال ۹۰ معاف شدم به دلیل اختلال اعصاب
    الان بعد چن سال بهتر شدم
    حدودا ۳۴ سالمه
    میتونم کارت سلامت بگیرم ؟؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      4 خرداد 1401 1:59 ب.ظ

      سلام برای معافیت اعصاب و روان در حال حاضر امکان ابطال وجود ندارد.

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید میتونم معافیت اعصاب و روان ابطال کنم الان سلامت جسمانی رو به دست اوردم

        پاسخ
  • با سلام و عرض ادب
    لطف کنید بنده را راهنمایی کنید
    من برای باطل کردن کارت معافیت پزشکی به نظام وظیفه مراجعه کردم ، سپس به شورای پزشکی ارجاع شدم و گفتند برای کمیسیون تماس میگیریم.
    هنوز به کمیسیون نرفته ام و مدارکم مانند اصل کارت معافیت را ارائه نکرده ام .
    آیا نظام وظیفه بدون ارائه مدارک کارت معافیتم را باطل کند؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      31 اردیبهشت 1401 5:25 ب.ظ

      سلام شما باید مجدد تست های پزشکی لازم را بدهید و در صورت بهبودی کامل کارت شما ابطال می شود و به خدمت اعزام می شوید.

      پاسخ
      • محمدعسکریان
        12 مهر 1401 10:06 ب.ظ

        سلام ببخشید اگر پدرفوت کندسازمان وظیفه عمومی ناجا کارت رامعافیت باطل می کند یا خود فرد باید درخواست باطل کردن کارت معافیت کفالت بدهد

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          16 مهر 1401 11:28 ق.ظ

          سلام
          درصورتی که بخواهید معافیت پزشکی را باطل کنید که برای کفالت اقدام کنید امکان پذیر نیست.

          پاسخ
        • سلام خسته نباشید بنده سال 88از گوش چپم معافیت گرفتم الان 35 سال دارم اگه معافیتم را باطل کنم باید سربازی برم مدرک تحصیلی هم سوم راهنمایی را دارم

          پاسخ
          • مشاور نظام وظیفه
            26 آذر 1401 3:22 ب.ظ

            سلام شما شرایط ابطال به دلیل سن ندارید.

        • سلام خسته نباشید میتونم معافیت اعصاب و روان ابطال کنم الان سلامت جسمانی رو به دست اوردم

          پاسخ
  • سلام من سال ۷۸ کارت معافی پزشکی صرح گرفتم سال ۸۷ ده سال بعد تو کمیسیون گواهینامه ب۱ مشروط یک ساله گرفتم بعد تبدبل به ۵ سال شد بعد برای پایه دو امتحان دادم قبول شدم پایه دو را گرفتم رفتم پایه یک بگیرم که گفتن قانون عوض شده اعتبهر ده سال پایه دو تمام بشه ایندفه بهت دوباره پایه سه سواری اعتبار دو ساله میدیم این قانونهای کشک و برنجی کی درست میکنه چرا هر بار باید نزدیک یک ملیون چول ازمایش و دکتر بدیدم و به نطب شخصیشون بریم من ساعت ۷۸ با دوچرخه تصادف کردم همون سال معافی گرفتم دیگه تا حالا صرح ندیدم و دارو هم از همون ۷۸ به بعد نخوردم شغل من رانندگی است چکار کنم پایه یک بتونم بگیرم

    پاسخ
    • سلام من سال ۹۲معافیت پزشکی اعصاب روان گرفتم آیا میتونم کارت معافیت ام راباطل کنم ممنون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور