نحوه لغو معاف از رزم سربازی – مراحل اقدام

معمولا اغلب جوانان هنگامی که به سن مشمولیت می رسند، در بدو امر سعی می کنند تا تمامی راه های موجود برای دریافت معافیت را امتحان کرده تا شاید بخت و اقبال با انان همراه شده و 2 سال خدمت سربازی را با معافیت پشت سر بگذارند.

در این میان افرادی که تلاش می کنند تا از انواع معافیت پزشکی استفاده کنند اما درجه ی بیماری آن ها در حدی نیست که بتوانند معافیت کامل بگیرند، در نتیجه معاف از رزم شناخته می شوند.

از آن جایی که معاف از رزم بودن علاوه بر مزایایی که دارد، معمولا معایبی نیز دارد، بسیاری از افراد تلاش می کنند تا حکم معاف از رزم بودن خود را لغو کرده و به طور عادی مشغول به خدمت سربازی شوند، اما نحوه لغو معاف از رزم سربازی معمولا با پیچیدگی هایی همراه است که قصد داریم تا در این نوشتار به بررسی آن برای شما مشمولین دل نگران بپردازیم.

در ادامه میخوانید:

نحوه لغو معاف از رزم سربازی

مزایا و معایب معاف از رزم بودن

اگر چه معاف از رزم بودن می تواند مزایایی همچون عدم نیاز به حمل اسلحه، عدم نیاز به شرکت در رژه، عدم اعزام به اردو ها و عدم انجام فعالیت های شدید بدنی را برای افراد داشته باشد اما معایب بسیاری را نیز به همراه خواهد داشت.

با توجه به جدیدترین شرایط معافیت از سربازی، از جمله مهم ترین و اصلی ترین معایب معاف از رزم بودن که معمولا افراد به همین دلیل به دنیال نحوه لغو معاف از رزم سربازی هستند، می توان عدم استخدام فرد در نهاد های نظامی، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به دلیل درج معاف از رزم بودن در کارت پایان خدمت را نام برد.

همچنین در مصاحبه های استخدامی نیز معمولا به این مورد توجه شده و افرادی که معاف از رزم هستند را با این بهانه رد درخواست می نمایند.

متاسفانه قانون شفافی برای عدم استخدام افراد معاف از رزم وجود ندارد، اما معمولا سازمان های دولتی ترجیح میدهند که افراد معاف از رزم را استخدام نکرده و این اشخاص در مقایسه به مشمولانی که به طور عادی خدمت کرده اند، شانس کمتری برای بدست آوردن شغل مورد نظرشان خواهند داشت.
برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟” مراجعه کنید.

بنابراین با توجه به مزایای کوتاه مدت و معایب بلند مدت معاف از رزم بودن، معمولا افراد از این که معاف از رزم شوند واهمه داشته و چنانچه معاف از رزم شناخته شوند، تلاش می کنند تا نحوه لغو معاف از رزم سربازی را فرا گرفته و برای ان اقدام نمایند.

پرسش و پاسخ درباره سربازی

سوالی دارید؟! از کارشناسان ما در حوزه نظام وظیفه بپرسید!



بیشتر بخوانید: آیا معافیت پزشکی مانع استخدام است ؟


معاف از خدمات رزمی یکی از اولویت های امریه سربازی

یکی از مزایای اصلی معاف از خدمات رزمی داشتن اولویت برای امریه سربازی است. شرایطی که اکثر ارگان ها برای اولویت جذب امریه در نظر گرفته اند شامل متاهل بودن، معاف از خدمات رزمی، عضویت ارگان های حمایتی و ایثارگری پدر است. در بین موارد ذکر شده برای افرادی که مشکل پزشکی دارند و دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی هستند معاف از خدمات رزمی می تواند برای پذیرش کمک شایانی باشد. افرادی که برای امریه سربازی اقدام می کنند باید ماه اعزام با ماه پذیرش ارگان همخوانی داشته باشد. درصوت تفاوت امکان تعجیل و تعویق خدمت نیز برای افراد وجود دارد. 

چگونه معافیت از رزم سربازی را لغو کنیم ؟

پس از آن که مشمول درخواست یکی از انواع معافیت های پزشکی را برای خود ثبت می کند و جلسه شورای پزشکی برای او تشکیل می شود، چنانچه وی درجه ی بالایی از بیماری مورد نظر را داشته باشد، معافیت کامل دریافت کرده و پس از مدتی نیز کارت معافیت او صادر می شود.

اما هنگامی که درجه ی بیماری مشمول به حد و اندازه ای نباشد که بتواند معافیت دائم بگیرد، در این جلسه شورای پزشکی، معاف از رزم شناخته شده و برگه ی اعزام به خدمت برای او صادر می گردد.

در این میان مشمول مدام به این فکر می کند که نحوه لغو معاف از رزم سربازی چگونه خواهد بود و چگونه می تواند آن را کنسل کند تا به طور عادی خدمت نماید.

اگر چه برای لغو معاف از رزم قوانین و مقررات مشخصی تعیین نشده است اما به طور کلی می توان گفت که هنگامی که فرد، حکم معاف از رزم خود را دریافت نمود، می تواند نسبت به آن اعتراض نموده و درخواست خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی ارجاع نماید تا در این سازمان، وضعیت او دوباره مورد بررسی قرار  گیرد و حکم معاف از رزم او لغو شده و برای او معافیت دائم را ثبت نمایند.

سربازان برای اعتراض به حکم شورای پزشکی، بایستی از طریق پادگان و یگان محل خدمت خود اقدام نمایند و افرادی نیز که هنوز به خدمت سربازی اعزام نشده اند، می توانند به وسیله ی دفاتر پلیس 10+ اقدام نمایند.

اما متاسفانه معمولا لغو معاف از رزم سربازی اتفاق نمی افتد و درخواست لغو معافیت از رزم به نتیجه نمی رسد و سرباز با همان حکم معاف از رزم بایستی به خدمت مشغول شود.

نحوه لغو معاف از رزم سربازی

وضعیت خود را برای درخواست لغو معافیت از رزم بررسی کنید!

توجه کنید که کسب اطلاعات لازم در خصوص انواع معافیت های پزشکی و شرایط آن، پیش از ثبت نام برای معافیت های پزشکی، می تواند باعث شود که راحت تر به هدف خود برسید.

به این معنا که چنانچه افراد درصد های دقیق هر بیماری را برای معاف از رزم شدن و یا معافیت دائم گرفتن، بدانند، اصطلاحا بی گدار به آب نمی زنند و تنها در شرایطی که درصد بیماری آن ها به اندازه ای است که معافیت کامل دریافت می کند، برای معافیت اقدام می کنند و در غیر این صورت اقدامی در این خصوص انجام نمی دهند.

شما همراهان گرامی میتوانید برای مشورت در خصوص بیماری یا نوع معافیت از رزم خود و نحوه ابطال آن، با مشاورین این مرکز در ارتباط باشید و راهنمایی های کامل را دریافت کنید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • برای کدامیک از بیماری ها، می توان معافیت پزشکی و یا معافیت از رزم دریافت نمود؟
  • برای لغو معاف از رزم سربازی چه مدارکی لازم است؟
  • آیا با معاف از رزم بودن می توان در صبح گاه ها شرکت نکرد؟
  • آیا مشمول برای اعتراض به معاف از رزم شناخته شدن خود می تواند به شورای عالی شکایت کند؟

منبع: سازمان وظیفه عمومی ناجا

مطالب مشابه

247 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • درود وقت بخیر اقا منو بخاطر اضافه وزن معاف از رزم کردن تنها معافیت من همین اضافه وزنه در صورتی ک من دوماه دوره اموزشی گذروندم و اینکه داخل یگان هم اسلحه تحویل میگیرم و تماما کارایه بچه های رزم و انجام میدم هیچ فرقی نداریم باهم لطفا راهنمایی کنید چگونه من معافیتمو لغو کنم دوست ندارم داخل کارت پایان خدمتم درج بشه معاف از رزم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشی. من الان 9 ماه خدمتم و معاف از رزم گروه الف هستم. میخوام به سالم برگردم. میگن که تا 6 ماهه اول خدمت میتونستی اقدام کنی. قانون خاصی برای این کار هست؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشی. من الان 9 ماه خدمتم و معاف از رزم گروه الف هستم. میخوام به سالم برگردم. میگن که تا 6 ماهه اول خدمت میتونشتی اقدام کنی. قانون خاصی برای این کار هست؟

    پاسخ
  • سلام وقتی میخوان تو گروه ب بندازن توی مدت اموزشی یا یگان این اتفاق میوفته یا قبلش چون من خالکوبی دارم ولی پزشک ندیده میخواستم بدونم تو اموزشی هم بازم میگردن یا نه؟ ممنون

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      15 مهر 1402 4:08 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      معمولا در یگان هم بررسی می کنند.

      پاسخ
      • سلام خسته نباشید
        من بخاطر بخیه دست ک سر تصادف اتفاق افتاده معاف از رزم زدن دوره اموزشیمم تموم شده اعزام بیمارستانم رفتم سالم زدن الا ک میخوام برم یگان باز گروه ب زدن درست میشه یا ن چون من ن خود زنی دارم ن تتو خالکوبی از همه لحاظ سالمم فقط بخاطر ی ذره بخیه ک هیچ معلوم نیست

        پاسخ
      • سلام خسته نباشید
        من بخاطر بخیه دست ک سر تصادف اتفاق افتاده معاف از رزم زدن دوره اموزشیمم تموم شده اعزام بیمارستانم رفتم سالم زدن الا ک میخوام برم یگان باز گروه ب زدن درست میشه یا ن چون من ن خود زنی دارم ن تتو خالکوبی از همه لحاظ سالمم فقط بخاطر ی ذره بخیه ک هیچ معلوم نیست

        پاسخ
  • سلام وقت بخیر بنده معاف از رزم گروه الف هستم بیماری قلبی داشتم کارت پایان خدمتم ۷ماه پیش اومد روش نوشته معاف از رزم حدود یکماه پیش رفتم متخصص قلب چکاپ کامل دادم اکو قلب و غیره دکتر گفت در سلامت کامل هستی خوب شدی. آیا الان امکانش هست درخواست لغو معاف از رزمی بدم که روی پرونده و کارت معاف از رزم پاک بشه ممنون از شما

    پاسخ
  • سلام، وقت بخیر
    معاف از رزم اعصاب و روان به دلیل اضطراب امکان استخدام توی آموزش و پرورش رو داره؟
    اگه نه، راهی داره که معاف از رزم لغو بشه؟

    پاسخ
  • علی سیدآبادی
    24 تیر 1402 2:18 ب.ظ

    با سلام خدمت شما من به خاطر مشگلات خانوادگی گروه ب شدم الان هرچی از پادگان درخواست می کنم نامه بهم بده بروم گروه ب خودم رو بردارم خودم اصلا مشگل اعصاب و روان ندارم بهم بگین چیکار کنم تورو خدا کمکم کنید

    پاسخ
    • برو کمیسیون پزشکی اگه تتو نداشته باشی چهار تا سوال ازت میپرسن بعد گروه الف میکنن

      پاسخ
  • وحید پلاژ
    17 تیر 1402 9:22 ق.ظ

    سلام وقت بخیر من در اموزشی بخاطر تست اشتباه روانشناسی گروه ب شدم و هیچ مشکلی ندارم ایا میشود در یگان خودمان را گروه الف کنیم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      19 تیر 1402 6:38 ب.ظ

      سلام وقت بخیر درصورتی که در تست های مجدد مشکلی نباشد بله

      پاسخ
      • سلام. من به اشتباه توی معاینه اول پزشک برام نوشت ocd ولی من مشکلی ندارم و سابقه ای هم ندارم و میخوان منو بستری کنند. چطور میشه این رو کنسل کرد؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          12 مهر 1402 4:28 ب.ظ

          سلام
          در صورت تحصیل در دانشگاه یا عدم مراجعه پرونده شم کنسل می شود. در زمان تشکیل شورا هم می توانید انصراف دهید.

          پاسخ
  • با سلام و ضمن عرض احترام و ادب
    بنده در طی دوران آموزش از نظر سلامت جسمی و روحی از سلامت کاملی برخوردار بودم
    و در برگه ی اعزام به خدمت سالم بودم.
    در یگان آموزشی یه تست روانی از ما گرفته شد
    تمامی تست رو منفی زدم ولی موقع دریافت امریه پشت برگه امریه من بنده رو توی گروه ب قرار دادن و نوشتن در حمل سلاح مشکل داره در حالی که خودم 5 مرحله تیر اندازی رفتم
    لطفا و خواهشا لطف کنید منو راهنمایی کنید میخوام منو سالم بزنن نمیخوام به کارت خدمتم لطمه بیفته
    میخوام توی ارگان نظامی استخدام بشم

    پاسخ
  • آلان محمودی
    2 تیر 1402 12:38 ق.ظ

    سلام وقت شما بخیر
    من از طریق چشم درخواست معافیت کردم
    اگر جوابش بیاد و بگن معاف دائم نشدی ولی معاف از رزم شوی قبل اینکه دفتر چه رو پر کنم‌می تونم‌معاف از رزم‌ لغو کنم

    پاسخ
  • سلام و عرض خسته نباشین
    من الان خدمتمو تموم کردم ولی در خدمتم شش ماه سالم بودم بعد شش ماه بعلت مشکل خانوادگی دچار افسردگی شدم من رو به پزشک روان معرفی کردن کاراشو تمام کردم بعد اون گروه ب شدم ، الان یک سال و نیم میشه که خدمتم تموم شده . پرونده و اینا که جلسه رفتم تا خوب شدم دارم ، میتونم اعتراض کنم تو سازمان وظیفه که الان خوب شدم و کارتمو سالم بزنن؟
    ممنون میشم که راهنماییم کنید

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      28 خرداد 1402 3:31 ب.ظ

      سلام سلامت باشید.
      شما باید از طریق مراکز پلیس 10+ درخواست دهید. برای معافیت های اعصاب روان سخت گیری می کنند.

      پاسخ
      • سلام. من به اشتباه توی معاینه اول پزشک برام نوشت ocd ولی من مشکلی ندارم و سابقه ای هم ندارم و میخوان منو بستری کنند. چطور میشه این رو کنسل کرد؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          8 مهر 1402 7:24 ب.ظ

          سلام شما در حین خدمت سربازی هستید یا در حال ارسال مدارک؟

          پاسخ
  • سلام خسته نباشید من بخاطر نمره چشم معاف از رزم شدم و الان با عمل لیزر خوب شدم الان چجوری برای لغو معاف از رزم اقدام کنم

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      16 خرداد 1402 5:29 ب.ظ

      سلام اگر حین خدمت هستید باید از طریق یگان بهیاری اقدام کنید.

      پاسخ
      • سلام و خسته نباشید من از اول خدمتم به خاطر اضطراب و استرس گروه b بودم و الان حدود ۸ ماه از خدمتم میگذره میخواستم بدونم چجوری باید از معاف از رزم گروه b در بیارم خودمو ؟ میخواستم ببینم چه مراحلی باید طی بشه ؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          4 تیر 1402 5:20 ب.ظ

          سلام سلامت باشید باید از طریق یگان بهیاری اقدام کنید.

          پاسخ
        • سلام والا پسر منم بانمره چشم یک وبیست وپنج وچشم چپ هم ۷۵ صدم روی هم ۲ معاف از رزم زدن
          از پادگان هم پیگیری کرد زدن سالم وبدون مشکل براش ولی گفتن باید از نظام وظیفه درست بشه
          بخدا ظلم میشه در حق بچه ها

          پاسخ
  • سلام و عرض خسته نباشید.
    من استخوان دست چپم چند سال پیش شکست و پلاتین گذاشتم و یک سال بعد دَرش‌ آوردم، الان عکس جدید دستمو دکتر کمیسیون پزشکی دید و گفت دستت کاملاً جوش خورده. خودمم مشکل حرکتی ندارم باهاش، معاف از رزم میشم؟! یا گروه(B) میزننم؟!

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      9 اردیبهشت 1402 3:44 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که محدودیت حرکتی نداشته باشید معاف از خدمات رزمی در نظر گرفته نمی شود.

      پاسخ
      • سلام
        من درخواست کمیسیون دادم برای معاف از رزم
        جوابش اومد ک معاف از رزم نشدم سالمم
        الان توی برگه اعزام زده معاف از رزم
        اینو میشه رد کرد
        رییس نظام وظیفه گفت سرم شلوغ بود من دیگ زدم عوض نمیکنم برات
        توی اموزشی میشه تغییر داد؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          28 آذر 1402 5:14 ب.ظ

          سلام
          از طریق یگان بازرسی باید پیگیری کنید.

          پاسخ
        • سلام خسته نباشید من دوره اموزشی ام هیچ مشکلی هم ندارم کاملا سالم هستم ولی به دروغ گفتم مشکل دارم منو انداختن تو‌گروه ب الان خیلی پشیمونم دوس ندارم خدمت کنم میخواستم بدونم میشه باز برگردم به گروه الف لطفا توروخدا راهنماییم کنید

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور