شرایط نخبگی برای معافیت سربازی

سازمان نظام وظیفه عمومی برای استفاده بهینه از دانش آموختگان نخبه در زمان خدمت سربازی، تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته است که تحت عنوان معافیت نخبگان سربازی نیز شناخته می‌شود.گرچه این نوع معافیت به معنای نرفتن به خدمت سربازی نبوده و سازمان نظام وظیفه با ارائه تسهیلات ویژه به نخبگان کشور، طول دوران خدمت آنها را کوتاه‌تر و صرفاً در جهت انجام پژوهش و تحقیقات به کار گرفته است. اما سوال رایج در میان مشمولان آن است که شرایط نخبگی برای معافیت سربازی چیست؟ چه افرادی جذب نخبگان و دانش آموختگان برتر قرار می گیرند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی موارد فوق بپردازیم.

 در ادامه خواهیم خواند:

 چه افرادی دارای شرایط نخبگی برای معافیت سربازی هستند؟

بر اساس ماده ۱۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان کشور، نخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثرگذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری وی در راستای تولید دانش و نوآوری، موجب سرعت بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور گردد.

 طبق تعریف فوق، عموما افرادی که دارای رتبه های جهانی و کشوری هستند و یا مخترعان که در سطح کشوری یا بین‌المللی مطرح می باشند، جزو نخبگان قرار می گیرند.

شرایط کلی نخبگی برای پروژه جایگزین خدمت

  • رتبه های اول تا سوم المپیاد های دانش آموزی و دانشجویی در سطح کشوری و بین المللی
  • نفرات دارای مشارکت موثر علمی در طرح های برگزیده مسابقات و جشنواره های علمی معتبر داخلی و خارجی
  • برگزیدگان مخترعان و مکتشفان ایرانی
  • رتبه های برتر آزمون های سراسری
  • نفرات اول تا سوم مسابقات معتبر قرآنی داخلی و بین المللی
  • دو نفر برتر دوره های آزمون جامع علوم پایه پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی
  • دانشجویان نمونه کشوری
  • برگزیدگان مسابقات بین المللی و ملی مهارت
  • آفرینندگان آثار بدیع هنری و ادبی
  • برگزیدگان حوزه های علمیه

امتیاز لازم برای احراز شرایط نخبگی

علاوه بر موارد فوق افراد در صورت داشتن امتیاز لازم می توانند عضویت بنیاد ملی نخبگان را کسب کنند. داشتن مقالات علمی بین المللی، عضویت در نشریات دانشجویی، سابقه کار در شرکت های دانش بنیان، داشتن معدل مناسب از جمله مواردی است که می تواند برای رسیدن حد نصاب نمره لازم  برای بنیاد ملی نخبگان تاثیر داشته باشد. بر اساس امتیاز بندی بنیاد ملی نخبگان در صورتی که افراد با مدرک کارشناسی ارشد امتیاز 110 به بالا کسب کنند می توانند برای نخبگی اقدام کنند. اگر متقاضیان امتیاز بین 80 تا 110 کسب کنند امکان بررسی شرایط و دریافت شرایط نخبگی برایشان فراهم است. نکته قابل توجه ای که داوطلبان عضویت در بنیاد ملی نخبگان باید مد نظر داشته باشند اینست که امتیاز ذکر شده بر اساس مدرک تحصیلی افراد متفاوت است.

برای بهره مند شدن از شرایط کسری خدمت و پروژه جایگزین خدمت مدرک تحصیلی فرد باید کارشناسی ارشد به بالا باشد. 

معافیت سربازی استعداد درخشان

همانطور که اشاره کردیم، مشمولانی که دارای شرایط نخبگی برای سربازی هستند می توانند از تسهیلات ویژه ارائه شده به نخبگان در طول خدمت سربازی بهره مند شوند. ضمن آن که دانشجویان استعداد درخشان همانند نخبگان، امکان استفاده از معافیت سربازی نخبگان را خواهند داشت.

این افراد می بایست عضو سازمان ملی نخبگان کشور شوند و با ارائه مدارک و سوابق علمی و تحصیلی خود و در نهایت بررسی و تایید سازمان ملی نخبگان، به عضویت آن در آیند.

 متقاضیان استفاده از معافیت سربازی نخبگان باید درخواست خود را از طریق بانک اطلاعاتی بنیاد نخبگان ثبت کرده و بر اساس امتیاز های کسب شده بر مبنای میزان فعالیت ها و سوابق علمی هر فرد، برای بهره مندی از معافیت نخبگان به ستاد کل نیروهای مسلح معرفی شوند.

پروژه  جایگزین خدمت برای افراد نخبه

باید توجه داشت که امتیاز مشمولان باید به حد نصاب برسد تا بتوانند از معافیت سربازی نخبگان استفاده کنند. نکته مهم دیگر آن است که سربازان در حال خدمت نیز چنانچه دارای شرایط نخبگی باشند، می توانند درخواست خود را ثبت کرده و در صورت تایید، باقیمانده خدمت خود را از طریق انجام طرح ‌های پژوهشی بگذرانند.

 شرایط نخبگی برای معافیت سربازی، شامل گذراندن طول دوران خدمت به صورت انجام طرح ها و پروژه های معرفی شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح است.

باید متذکر شد نخبگانی که دارای کسری خدمت هستند، امکان استفاده از کسری خدمت را داشته و از طول دوره خدمت آنها کاسته می گردد.

پروژه کسری خدمت برای افراد دارای مدرک ارشد و دکتری

 دیگر مشمولان نیز در صورت داشتن شرایط لازم می توانند با گرفتن پروژه کسری خدمت، دوران خدمت سربازی خود را جهت انجام پژوهش و تحقیقات طی کنند. برای این منظور می توانند نمونه رزومه برای پروژه کسری خدمت را مشاهده کرده و مطابق آن اقدام نمایند.

 نکته مهم جهت استفاده از معافیت های نخبگان آن است که مشمولان باید سه ماه قبل از اعزام به خدمت، برای دوره آموزشی خود اقدام کنند. عموماً ثبت نام مشمولان برای دوره آموزشی هر ساله، در تیرماه و دی ماه انجام می ‌پذیرد.

 چنانچه مشمولین نخبه در زمان های اعلام شده جهت ثبت نام دوره آموزشی اقدام نکنند، برای آنان غیبت حساب می شود. غیبت سربازی نخبگان مانند دیگر سربازان بوده و ممکن است برای اخذ معافیت مشکلاتی برای آنها ایجاد نماید.

پروژه جایگزین خدمت بنیاد ملی نخبگان

مشمولانی که دارای شرایط نخبگی برای معافیت سربازی هستند، می ‌توانند از سهمیه بنیاد ملی نخبگان استفاده کرده و با معرفی آنان از سوی بنیاد به سازمان وظیفه عمومی، دوران خدمت خود را با انجام طرح ها و پژوهش های علمی و هنری بگذرانند.

 موضوع طرح های علمی و پژوهشی سربازان نخبه از طریق ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می‌شود که مطابق با نیازهای هر یک از ارگان های کشوری می باشد.

 مشمولان پس از تایید موضوع پروپوزال خود، به انجام پژوهش مربوطه مشغول شده و می بایست در هر ماه، گزارش فعالیت خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه دهند. بدین ترتیب مشمولان می‌ توانند با آگاهی از شرایط نخبگی برای معافیت سربازی، از تسهیلات ویژه آن استفاده نمایند.

جمع بندی

مشمولانی که دارای رتبه های برتر المپیاد ها، کنکور سراسری، مسابقات کشوری و بین المللی در زمینه های علمی، پژوهشی هنری و قرآن هستند، و نیز دیگر مشمولانی که دارای اختراع و … می باشند، می توانند با استفاده از شرایط نخبگی برای معافیت سربازی از تسهیلات ویژه سازمان نظام وظیفه عمومی برای نخبگان بهره‌مند شوند.

 معافیت نخبگان از خدمت سربازی به صورت گذراندن دوران خدمت با انجام تحقیقات و پژوهش های علمی بوده که حدود یک سال به طول می انجامد. موضوعات پژوهش ها توسط ستاد کل نیروهای مسلح مشخص می‌شود. ضمن آنکه نخبگان دوران آموزشی کوتاه ‌تری نیز خواهند داشت. 

برای اخذ معافیت سربازی نخبگان و آگاهی از جزئیات کامل آن می توانید با مشاورین ما در راستین مشاور تماس حاصل فرمایید.

  • شرایط کلی نخبگی برای پروژه ی جایگزین خدمت چیست؟
  •  چه افرادی دارای شرایط نخبگی برای معافیت سربازی هستند؟
  • پروژه کسری خدمت برای افراد دارای مدرک ارشد و دکتری به چه صورت است؟


شماره تماس - افسر مشاور

مطالب مشابه

14 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام ببخشید اگه در المپیاد های کشوری رتبه سوم بیاریم میتونیم از طریق بنیاد ملی نخبگان به جای اعزام به پایگاه ها از طریق انجام پروژه و موارد این چنینی خدمت کنیم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 خرداد 1402 2:05 ب.ظ

      سلام درصورتی که بر اساس مدرک تحصیلی و سایر امتیازات حد نصاب عضویت در بنیاد نخبگان بدست بیاورید می توانید از پروژه جایگزین خدمت استفاده کنید.

      پاسخ
  • ایا در برگه سبز غیبت هم ذکر می شود؟ (در صورت داشتن غیبت)
    می خوام مدارکم بفرستم برای نخبگان نیروی مسلح و فرصت کمه که توجیه غیبت برنم

    پاسخ
  • سید مهدی موسوی
    28 آبان 1400 9:30 ق.ظ

    من سرباز فراری هستم ولی گذر نامه دارم اگه بخوام از کشور
    مرز زمینی خارج بشم به مشکل بر میخورم؟

    پاسخ
  • دانشجوی برق
    10 آبان 1400 7:25 ب.ظ

    سلام و عرض ادب بنده دانشجوی دکتری برق هستم و با معدل بالای 19 و اینکه بنده کارت سبز و کسری مربوطه را دارم و پدرم 20 ماه ایثارگری داشته و در طرح شهید احمدی روشن نیز یک طرح موفق با امتیاز بالا دارم امکانش هست بفرمایید سریعترین راهی که بنده بتوانم معافیت بگیرم چیست؟

    پاسخ
  • سلام عرض ادب من با استعداد درخشان از ليسانس به ارشد رفتم و در ارشد هم شاگرد دوم هستم آیا میتونم به عضویت بنیاد در بیام؟

    پاسخ
  • سلام
    خواهش میکنم پاسخ این سوال رو به ایمیل بنده ارسال کنید

    اگر کسی لیسانس رو دانشگاه آزاد بخونه و بعدش در آزمون سراسری کارشناسی ارشد رتبه تک رقمی بیاره و بعد از تموم شدن ارشد و نمره بالای پایان نامه
    در آزمون ورودی دکتری شرکت کنه و بازم رتبه تک رقمی بیاره
    ممکنه بعد از اتمام دکتری ش و نمره بالای رساله اش ، کلا معاف از سربازی بشه و کارت پایان خدمت بهش بدن ؟؟؟

    پاسخ
    • راستین مشاور
      26 مرداد 1400 3:02 ب.ظ

      سلام وقت بخیر جواب منفی است شما می توانید عضو بنیاد نخبگان شوید، وپروژه های کسری خدمت یا جایگزین خدمت کنید

      پاسخ
      • سلام بنده رتبه اول مسابقات قرآن کریم از طرف دانشگاه می باشم یعنی از طرف دانشگاه به مسابقات کشور اعزام شدم و رتبه اول گرفتم، آیا کسری خدمت شامل حال بنده می‌شود

        پاسخ
    • سلام من فارغ‌التحصیل ارشد رشه مطالعات منطقه ای گرایش خاورمیانه و شمال آفریقا با معدل عالی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران هستم، میخواستم بپرسم آیا معافیت یا کسری خدمت شامل بنده میشود؟

      پاسخ
  • محمد عطاری
    18 خرداد 1400 3:06 ب.ظ

    سلام خدمت شما.
    من دانشجوی دکتری دامپزشکی هستم و میخواستم بدونم که رتبه‌های برتر آزمون جامع علوم پایه رشته‌ی دامپزشکی، از معافیت برخوردار نمیشوند؟

    پاسخ
  • سلام. من دانشجوی ارشد هستم و در کارشناسی استعداد درخشان شدم و بدون کنکور در مقطع ارشد ژذیرفته شدم. در دروان کارشناسی در طرح شهید احمدی روشن بنیاد نخبگان پذیرفته شدم و موفق به کسب 70 امتیاز نخبگی شدم. ایا این موارد باعث کسری یا معافیت می شود؟ ایا من هم در زمره ی افراد نخبه قرار میگیرم یا نه؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      4 اسفند 1399 9:47 ق.ظ

      سلام وقت بخیر اگر عضو بنیاد نخبگان شوید جواب مثبت است یعنی از طریق بنیا پروژه کسری خدمت بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور