معافیت از سربازی با ثبت اختراع

به طور معمول، اکثر مشمولان خصوصاً فارغ‌ التحصیلان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری که مشمول خدمت سربازی هستند، تمایلی نسبت به گذراندن این دوران ندارند. زیرا با توجه به تحصیلات عالی، بیشتر خواهان اشتغال و فعالیت در زمینه تحصیلی خود می باشند. به همین علت اکثر مشمولان به دنبال استفاده از تسهیلات معافیت سربازی و یا کسری خدمت و … هستند.

یکی از مواردی که به منظور ارج نهادن به علم و فناوری از سوی ستاد کل نیرو های مسلح و بنیاد ملی نخبگان برای مخترعین و نخبگان در نظر گرفته شده است، معافیت از سربازی با ثبت اختراع می باشد.اما این نوع از از معافیت چگونه است؟ آیا معافیت دائم به همراه دارد؟ تا پایان مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 در ادامه می خوانید:

 ثبت اختراع و تسهیلات معافیت سربازی

 همانطور که اشاره کردیم، برای پیشرفت و ارتقاء سطح علمی کشور و ارزش نهادن به علم و فناوری، تسهیلاتی جهت معافیت از سربازی یا کسری خدمت برای مخترعین و نخبگان توسط ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده است. بدین صورت مشمولینی که دارای ثبت اختراع هستند، در صورتی که اختراع آنها مورد تایید بنیاد ملی نخبگان قرار بگیرد، می‌ توانند از این تسهیلات استفاده کنند. بنیاد ملی نخبگان با معرفی مشمولین مخترع به ستاد کل نیروهای مسلح، امکان استفاده از تسهیلات را برای این افراد فراهم می نماید. 

اما نکته مهم آن است که معافیت از سربازی با ثبت اختراع به صورت معافیت دائم نمی باشد. بلکه مشمولین مخترع پس از گذراندن دوره آموزشی سربازی، بخش یا کل مدت باقیمانده خدمت سربازی را با اجرای پروژه های تحقیقی و پژوهشی خواهند گذراند.

 بر این اساس، طول مدت خدمت سربازی نخبگان و مخترعین، کمتر از دیگر مشمولان عادی خواهد بود. در این مدت مشمولان نخبه و مخترعین با انجام پروژه های علمی معرفی شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح یا فعالیت در نهادهای دانش بنیان، خدمت سربازی خود را سپری خواهند کرد.

 شرایط معافیت ثبت اختراع

 مشمولینی که دارای ثبت اختراع هستند، تنها در موارد زیر امکان استفاده از تسهیلات معافیت از سربازی با ثبت اختراع را خواهند داشت:

  • اختراع آنها در بنیاد ملی نخبگان ثبت شده باشد.
  • اختراع آنها از نظر بنیاد ملی نخبگان مورد تایید قرار گرفته باشد.

باید متذکر شد که طبق قوانین، هر دستاوردی، منجر به ثبت اختراع نمی شود. همچنین نخبگانی که فاقد اختراع هستند، می ‌توانند از شرایط نخبگی برای معافیت سربازی استفاده نمایند. نکته قابل توجه برای افرادی که ثبت اختراع دارند اینست که این گزینه به صورت امتیاز در عضویت در بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته می شود و در صورت به حد نصاب رسیدن امتیاز فرد می تواند از گزینه پروژه جایگزین خدمت استفاده کند. 

برای دریافت اطلاعات لازم برای ثبت نام و دریافت کد ایثارگری برای کنکور این مقاله را بخوانید.

چه افرادی جزو مخترعین و نخبگان به حساب می آیند؟

طبق ابلاغیه بنیاد ملی نخبگان، افرادی که دارای شرایط زیر هستند، نخبه به حساب خواهند آمد و می‌ توانند از تسهیلات معافیت و یا کسری خدمت سربازی استفاده کنند:

  • داشتن ثبت اختراع در بنیاد ملی نخبگان
  • کسب موفقیت های علمی، پژوهشی و … توسط دانشجویان
  • کسب جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان توسط دانش آموزان و دانشجویان
  • کسب رتبه های برتر المپیاد های دانشجویی و دانش آموزی
  • کسب رتبه های برتر در جشنواره های علمی و فناورانه مورد تایید بنیاد ملی نخبگان
  • رتبه های برتر آزمون های ورودی دانشگاه ها در تمامی مقاطع تحصیلی
  • رتبه های برتر آزمون سراسری علوم پزشکی
  • برندگان جشنواره های علمی، ادبی، هنری و قرآنی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان

مراحل اخذ معافیت از سربازی با ثبت اختراع

 مخترعین و نخبگانی که دارای شرایط لازم جهت استفاده از تسهیلات سربازی هستند می بایست مراحل زیر را انجام دهند:

  • ثبت اختراع خود در بنیاد ملی نخبگان و یا تایید اختراع توسط این بنیاد
  • مراجعه به سایتbmn.ir و ثبت نام و ورود مشخصات مورد نیاز
  • تایید بنیاد ملی نخبگان و معرفی مشمول به ستاد کل نیرو های مسلح برای دریافت پروژه های پژوهشی و اخذ تسهیلات مربوطه

برای دریافت جزییات بیشتر طرح سبز فناور سربازان این مقاله را بخوانید.

 جمع بندی

  بسیاری از مشمولین خدمت سربازی خصوصاً فارغ التحصیلان دانشگاهی، اغلب به دنبال اخذ معافیت سربازی یا کسری خدمت و … هستند تا بتوانند از این دوران به نحو مطلوب تری استفاده کنند. این گروه از مشمولین چنانچه شرایط لازم برای نخبگان یا ثبت اختراع را داشته باشند، می توانند از تسهیلات سربازی استفاده کرده و معافیت از سربازی با ثبت اختراع را دریافت نمایند. 

برای این منظور می بایست ثبت اختراع در بنیاد ملی نخبگان انجام شود و یا مورد تایید این بنیاد قرار بگیرد. سپس بنیاد ملی نخبگان، مشمولین نخبه و مخترعین را به ستاد کل نیرو های مسلح معرفی خواهد کرد.طول مدت سربازی مخترعین و نخبگان نصف مدت زمان دیگر مشمولین می باشد. ضمن آنکه با اخذ تسهیلات مذکور، این مدت را با انجام پروژه های تحقیقی و پژوهشی معرفی شده از سوی ستاد کل نیرو های مسلح سپری خواهند کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع تسهیلات سربازی و معافیت از سربازی با ثبت اختراع می توانید با مشاورین متخصص ما در افسر مشاور تماس بگیرید.

  • مراحل اخذ معافیت از سربازی با ثبت اختراع چیست؟
  • چه افرادی جزو مخترعین و نخبگان به حساب می آیند؟
  • شرایط معافیت ثبت اختراع چیست؟


شماره تماس - راستین مشاور

مطالب مشابه

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام جریمه نقدی سرباز فراری چطور هست و قیمت جریمه چند هست بار اول چنده هست؟؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور