معافیت سنگ کلیه

معافیت سنگ کلیه یا معافیت بیماری هیدرونفروز کلیه یکی از راه هایی است که با داشتن شرایط خاص آن، هر فرد مشمول می تواند از خدمت سربازی به صورت دائم و یا موقت معاف شود. کسانی که دارای بیماری های شدید کلیه هستند با ارائه مدارک و شواهد کافی می توانند کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه را متقاعد کنند که واجد شرایط لازم برای حضور در خدمت سربازی نیستند و نیاز به معافیت از خدمت دارند.

معافیت سنگ کلیه

معافیت سنگ کلیه یکی از انواع شرایط معافیت پزشکی است که با عنوان Kidney stone disease شناخته می شود. در این نوع از معافیت مشمولان به دلیل داشتن مشکلات خاصی که مبتنی بر تشکیل سنگ در کلیه آن هاست، از حضور در خدمت رزم معاف خواهند شد. کسانی که دارای سنگ هایی با سایز و ابعاد ۴ تا ۶ میلی متر باشند، در شرایط خاص این نوع از معافیت قرار می گیرند.

سنگ کلیه در صورتی که حاد و بزرگ باشد، سبب انسداد مجراهای ادراری می شود و این امر فرد را مستعد درد و ناراحتی خواهد کرد. کسانی که به سنگ کلیه دچار هستند و اصطلاحا کلیه سنگ ساز دارند، همواره از درد و ناراحتی به همراه خونریزی و تهوع رنج می برند. این عامل سبب می شود تا سازمان نظام وظیفه برای چنین افرادی، تخفیفات کلی و یا جزئی در مدت زمان معافیت پزشکی قائل شود.

انواع معافیت پزشکی کلیه

معافیت پزشکی کلیه، بر اساس نوع و میزان پیش روندگی بیماری، دارای دسته های مختلفی است. سازمان نظام وظیفه بر اساس گزارشی که کمیسیون پزشکی به آن ارائه می دهد و دسته بندی خاصی که فرد در آن قرار می گیرد، اقدام به صدور حکم معافیت دائم یا موقت برای فرد می کند. از انواع معافیت پزشکی کلیه سنگ ساز، موارد زیر است:

نوع معافیت سنگ کلیه نام بیماری شرایط بیماری مشمول
دائمی سنگ کلیه با هیدرونفروز درجه 3 وجود هیدرونفروز درجه 3 و با وجود درمان سنگ، هیدرونفروز پایدار باشد (یک طرفه یا دو طرفه).
دائمی سنگ کلیه با سنگ های شاخ گوزنی عارضه دار سنگ های شاخ گوزنی عمل نشده و عارضه دار.
دائمی سنگ کلیه با وجود سنگ های متعدد علامت دار همراه با هیدرونفروز خفیف وجود سنگ های متعدد علامت دار همراه با هیدرونفروز خفیف
خدمات رزمی سنگ کلیه با سابقه وجود سنگ های حالب یا کلیه یا مثانه عمل شده بدون عارضه سابقه وجود سنگ های حالب یا کلیه یا مثانه عمل شده بدون عارضه
شش ماه معافیت موقت سنگ کلیه با مراجعه بیمار با سنگ و هیدرونفروز قابل درمان بیمار با سنگ و هیدرونفروز مراجعه نموده و قابل درمان باشد

معافیت پزشکی دائم سنگ کلیه

معافیت پزشکی دائم بیماری سنگ کلیه و هیدرونفروز کلیه به وضعیتی اطلاق می شود که فرد به دلیل وجود سنگ یا سنگ هایی در کلیه هایش، از انجام وظایف خدمت سربازی خود که شامل دوران آموزشی و دوران رزم است معاف می شود.در صورتی که بیماری سنگ کلیه با حدت و شدت در فرد تشخیص داده شود، معافیت پزشکی دائم، از سوی سازمان نظام وظیفه برای او در نظر گرفته می شود.

در بند 4 از بخش یازدهم معافیت پزشکی که شامل شرایط معافیت کلیه سنگ ساز می شود، چنین بیان شده است:

چنانچه فردی به سنگ کلیه هيدرونفروز درجه 3 مبتلا باشد و علی رغم درمان، شدن سنگ هيدرونفروز یک طرفه و یا دو طرفه همچنان پايدار باشد معاف دائم تعلق می گیرد.

توجه کنید که در بند الف از قوانین مربوط به شرایط معافیت پزشکی منظور از هیدرونفروز پایدار آن است که با وجود درمان قطعی سنگ، به شکلی که سنگی دیگر در مجرا وجود نداشته باشد، حداقل 6 ماه بعد از عمل جراحی نیز هیدرونفروز درجه 3 به صورت پایدار باقی مانده باشد. سنگ هاي شاخ گوزنی که عمل نشده بوده و عارضه دار هستند نیز معاف دائم تعلق می گیرد.

سنگ کلیه معمولا به علت تجمع رسوبات در محیط یا مجاری کلیه ایجاد شده و سبب عفونت ادراری، عفونت های کلیوی و تب و لرز می شوند. علت بروز سنگ کلیه بیماری ها و یا عفونت هایی است که به صورت اکتسابی و یا عوامل ژنتیکی در فرد ایجاد می شود. افراد مبتلا به بیماری سنگ کلیه همواره شاهد درد شدید در ناحیه کمر، رنگ نامتعادل ادرار و تب هستند.

معافیت پزشکی موقت سنگ کلیه 

در معافیت پزشکی موقت بیماری سنگ کلیه معمولا مشمولانی که دارای بیماری مزمن سنگ کلیه هستند، با توجه به درصد بیماری و شرایط خاصشان، از برخی از فعالیت های دوران رزم معاف می شوند. این معافیت به دلیل آن است که فرد با انجام تمرینات آموزشی، احتمال وخامت اوضاع دارد و بیماری در او عود کرده و یا درد و ناراحتی مانع انجام این فعالیت ها در او می شود.

همچنین ممکن است به دلیل بروز این بیماری در حین انجام خدمت وظیفه، بر اساس صلاحدید شورای پزشکی، به فرد مرخصی های دوره ای برای درمان داده شود و یا در صورتی که بیماری در فرد با شدت زیاد تشخیص داده شود، از ادامه خدمت ضرورت معاف شود.

مشمولان و سربازانی که دارای بیماری کلیه در حد مزمن هستند معمولا از خدمت رزم معاف می شوند و در امور اداری و سازمان های مرتبط به کار گرفته می شوند. مشمولانی که از خدمت رزم معاف می شوند، پس از این که سربازی خود را به اتمام می رسانند، نیازی به حضور در امور رزمی ندارند و الزامی بر این مورد نیز توسط سازمان نظام وظیفه نیست.

مراحل دریافت معافیت پزشکی سنگ کلیه

برای گرفتن معافیت به دلیل سنگ کلیه لازم است شما مشمولان عزیز، مراحل خاصی را در زمانبندی های خاص، بگذرانید و مدارک مورد نیاز هر مرحله را به صورت کامل و مستند جمع آوری نمایید. از جمله مهمترین مراحل دریافت معافیت پزشکی سنگ کلیه موارد زیر است:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) و دریافت دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی
  • تکمیل و تحویل کلیه فرم های موجود در دفترچه
  • تهیه برگه خود اظهاری سوابق بیماری قبل از مراجعه به پزشک معاینه کننده اولیه
  • مراجعه به یکی از پزشکان معاینه کننده اولیه قبل از مراجعه به پزشک کمیسیون نظام وظیفه
  • ارائه درخواست به کاربر پلیس +10 و ثبت اطلاعات در سیستم
  • ارائه مدارک به شورای پزشکی در زمان مقرر
  • دریافت برگ معرفی به بیمارستان از طریق پست
  • حضور در بیمارستان سازمان نظام وظیفه برای انجام معاینات تخصصی
  • ارسال جوابیه بیمارستان به حوزه رسیدگی کننده
  • دریافت دعوتنامه برای حضور در شورای پزشکی

اولین اقدام برای دریافت معافیت پزشکی سنگ کلیه

مشمولان برای دریافت معافیت پزشکی کلیه سنگ ساز ابتدا بایستی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا همان دفاتر پلیس 10+ در سطح شهر مراجعه کرده و پس از دریافت و مطالعه ی دفترچه ی راهنما، مشمولان بایستی برگه های مربوط به معافیت پزشکی سنگ کلیه را تکمیل کرده و پس از معاینات اولیه و تزریق واکسن های لازم، مدارک تکمیل شده را به همین دفاتر تحویل نمایند.

توصیه ما به شما این است در صورتی که دارای مشکلات بیماری سنگ کلیه هستید و می خواهید از امکان معافیت استفاده کنید، ابتدا کلیه شرایط خود را با قوانین موجود مقایسه کرده و سپس اقدام به تهیه مدارک و گزارشات پزشکی برای ارائه به تیم و کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه کنید.

مدارک مورد نیاز معافیت پزشکی بیماری کلیه سنگ ساز

برای گرفتن معافیت سنگ کلیه همواره نیاز به تهیه مدارک خاصی است که هر مرحله باید به کارشناس مربوطه ارائه شود. تمامی این مدارک باید معتبر و ممهور به مهر باشند تا مورد بررسی و اقدام قرار گیرند. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرم درخواست معافیت پزشکی: برای ثبت درخواست معافیت پزشکی، تکمیل این فرم که از مرکز پلیس +۱۰ گرفته می شود الزامی است.
  • کارت ملی: اطلاعات دقیق شما به وسیله کارت ملی ثبت می شود. لازم است کارت ملی اصل و یک کپی از آن را همراه با مدارک دیگر ارائه دهید.
  • شناسنامه: شناسنامه اصل و یک کپی از آن برای اثبات هویت شما الزامی است.
  • دفترچه بیمه: جهت بررسی وضعیت بیمه ای شما، دفترچه بیمه اصل و یک کپی از آن مورد نیاز است.
  • گواهی پزشک معالج: گواهی از پزشک معالج که تاییدیه وضعیت بیماری شما را دارد، ضروری است.
  • نتایج آزمایشات و سونوگرافی: نتایج آزمایشات و سونوگرافی کلیه برای تشخیص دقیق وضعیت بیماری مهم می باشند. این مستندات باید به صورت کپی برابر اصل ارائه شوند.
  • نامه از بیمارستان در صورت بستری شدن: در صورت بستری شدن، نامه از بیمارستان مختصری در مورد وضعیت شما ارائه شود.
  • گزارش عمل جراحی در صورت انجام جراحی: در صورت اجرای عمل جراحی، گزارش دقیق از عمل انجام شده نیز باید تسلیم گردد.

شرایط احراز بیماری سنگ کلیه برای معافیت 

پس از اقدامات اولیه و حضور در کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه، لازم است مراحل تایید بیماری جهت دریافت معافیت پزشکی سنگ کلیه طی شود. برای تایید بیماری سنگ کلیه لازم است مراحل زیر انجام شود:

  • مرحله اول: تایید بیماری سنگ کلیه توسط پزشک اولیه: در این مرحله باید به پزشک اولیه مراجعه کرده و معاینات لازم را برای تأیید بیماری سنگ کلیه انجام دهید.
  • مرحله دوم: تایید بیماری سنگ کلیه توسط شورای پزشکی بیمارستان: پس از تأیید پزشک اولیه، باید به شورای پزشکی بیمارستان مراجعه کرده و اطلاعات خود را ارائه دهید تا بیماری سنگ کلیه توسط این شورا نیز تأیید شود.
  • مرحله سوم: تایید بیماری سنگ کلیه توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی: در این مرحله، شورای پزشکی وظیفه عمومی باید بیماری سنگ کلیه شما را تأیید کند. برای این کار به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی، در جلسات شورا حاضر شوید.

تأکید می شود که مشمولان موظف به حضور در جلسات شورای پزشکی هستند و نمی توانند از درخواست پزشکی انصراف دهند. رأی اکثریت پزشکان حاضر در جلسات شورا تعیین کننده است. همچنین برای جلوگیری از از دست دادن فرصت معافیت پزشکی سنگ کلیه، حضور به موقع در مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح ضروری است.

در صورتی که این غیبت به دلیل عدم مراجعه به موقع به مراکز مشخص شده رخ دهد، شما به خدمت اعزام می شوید. پس از بررسی و تأیید کمیسیون پزشکی، در صورت معافیت دائم، کارت معافیت به شما اعطا می شود. در صورت معافیت از رزم، برگ آماده به خدمت صادر و ارسال می گردد.

در صورت قابل درمان بودن سنگ کلیه معافیت پزشکی سربازی به چه صورت خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، با توجه به قانون معافیت پزشکی حین خدمت، که شامل این موضوع است که اگر مشمولان در حین خدمت دوره سربازی به نقص عضو یا بیماری خاصی مبتلا شوند و این بیماری به صورتی باشد که فرد نتواند دوره خدمت خود را بگذراند، از خدمت سربازی معاف خواهد شد.

در صورتی که درمان این بیماری به زمانی بیشتر از 6 ماه نیاز داشته باشد، با تأیید شورای پزشکی بیمارستان های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که زیر نظر سازمان عقیدتی-سیاسی در نیروی مربوطه است، فرد از ادامه خدمت سربازی معاف می شود. این دسته از مشمولان از انجام بقیه خدمت دوره ضرورت با وجود شرایطی که ذکر شد، معاف خواهند بود. دوران معالجه مشمولان تحت این ماده به عنوان بخشی از خدمت دوره ضرورت آنان محسوب می شود.

همچنین اگر شورای پزشکی بیمارستان نیروهای مسلح تصمیم به این بگیرد که نقص عضو یا بیماری تا پایان خدمت که کمتر از شش ماه نباشد، قابل ترمیم یا بهبود است، با درج جزئیات این موضوع در گزارشات پزشکی معاینه، درخواست مرخصی درمان برای مشمول خواهد کرد.

آیا در حین خدمت سربازی امکان معافیت سنگ کلیه وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در طول خدمت سربازی، امکان معافیت از خدمت به دلیل بیماری سنگ کلیه وجود دارد، اما این امکان با شرایط خاصی همراه است. بر اساس آئین نامه معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی، اگر سرباز در حین خدمت به بیماری سنگ کلیه مبتلا شود که از موارد معافیت دائم باشد، امکان معافیت از خدمت وجود دارد.

در این راستا، سرباز باید تحت معاینات پزشکی قرار گیرد و شدت بیماری او توسط شورای پزشکی یگان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد. اگر شورای پزشکی به این نتیجه برسد که بیماری سنگ کلیه به طور دائمی در فرد وجود دارد و حاد است، سرباز از تکمیل خدمت سربازی و ادامه آن معاف خواهد شد.

مواردی که ممکن است منجر به معافیت دائمی سرباز به دلیل بیماری سنگ کلیه گردند، شامل سابقه سنگ کلیه مکرر، وجود سنگ کلیه با درد شدید، نیاز به جراحی برای حل مشکل سنگ و آسیب به کلیه ناشی از بیماری سنگ کلیه می شود. تشخیص نهایی در مورد معافیت سرباز به عهده شورای پزشکی یگان مربوطه قرار دارد.

غیبت مانع از رسیدگی به پرونده پزشکی نیست!

لازم به ذکر است که اگر چه که غیبت از خدمت می تواند مانع از دریافت معافیت کفالت و … باشد، اما غیبت داشتن نمی تواند مانع رسیدگی به پرونده ی پزشکی باشد.

اما توجه کنید که چنانچه مشمول در دوران غیبت سربازی باشد و برای دریافت معافیت پزشکی کلیه سنگ ساز اقدام نماید و در شورای پزشکی، سرباز شناخته شود، از آن جایی که ضمن داشتن غیبت تقاضای دریافت معافیت پزشکی کرده است و نیز در شورای پزشکی معاف از خدمت نشده است، بنابراین با اضافه خدمت متناسب با غیبت خود، به خدمت اعزام می‌شود.

در خصوص مشکلات معافیت پزشکی برای استخدام هم باید گفت، معمولا این نوع از معافیت، مشکلی در استخدام افراد در ادارات و سازمان های دولتی ایجاد نمی‌کند.

برای اطلاع کامل از شرایط معافیت پزشکی سنگ کلیه می توانید با مشاوران ما در راستین مشاور تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • اگر مشمولی کارت معافیت پزشکی داشته باشد، در چه صورتی می تواند آن را ابطال نماید؟
  • آیا نوع بیماری و معافیت پزشکی بر روی کارت پایان خدمت درج می شود؟
  • مدارک لازم برای دریافت معافیت پزشکی سنگ کلیه چیست؟

مطالب مشابه

15 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با سلام و خسته نباشید ، من یک سال قبل عمل جراحی باز حالب راست رو داشتم که سنگ 3 سانتی بود الان هم کلیه سمت راست من دارای سنگ هست و همچنین کلیه سمت چپم و در معاینات پزشکی مشخص شد که حالب های هم بیش از حد گشاد و همچنین سابقه برگشت ادرار به کلیه را دارم آیا می تونم معافیت دائم بگیرم ؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من دوتا سنگ دارم ولی هیدرونفروز ندارم ، ۶ ماه موقت بهم تعلق میگیره؟

    پاسخ
  • رضا امیری
    27 آبان 1400 2:02 ب.ظ

    سلام من۳۵سالمه و توی چند سال چندبار سنگ داشتم و یک بار سنگ شکن کردم و یک بازم باعمل پی سی سنگ ۲۰میل خارج کردم،میخواستم ببینم میشه واسه معافی درخواست بدم

    پاسخ
  • جاسم آرامش
    11 مهر 1399 1:41 ق.ظ

    سلام وقت بخیر من کلیه چپم سنگ های بزرگ دارم تقریبا ۲۰میل ب بالا میشن یکبار عمل باز انجام دادم الان دوباره همین مشکلو دارم سنگهام هم ماند سنگ های رسوبی مانند سنگهای دریای هستن آیا میتونم معاف بشم

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من کلیه ام سنگ سازه تعداد سنگ ها زیاده اما ریزن میشه گفت ۵ ساله همیشه من مشکل سنگ دارم ۲ ماه خوبم ۲ هفته درد دارم آیا معاف میشم پیگیر بشم؟؟ ممنونم

    پاسخ
  • محمد كاوسي
    4 مرداد 1399 5:18 ق.ظ

    سلام بنده كليه هام سنگ سازه
    سنگ هام به صورت شاخ گوزني اند و حدود چهار ساله درگير اين عارضه ام
    هربار هم كه دفع ميكنم باز هم سنگ دارم
    ايا معافيت شامل بنده ميشود؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ۲۲سالمه و دوبار سنگ کلیه گرفتم
    ایا میوتنم معافیت بگیرم یا خیر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 تیر 1399 1:14 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:

      در بند 4 از بخش یازدهم معافیت پزشکی که شامل شرایط معافیت کلیه سنگ ساز می شود، چنین بیان شده است:

      الف) چنانچه سنگ کلیه هيدرونفروز درجه 3 به وجود آورده باشد و علی رغم درمان شدن سنگ، هيدرونفروز یک طرفه و یا دو طرفه همچنان پايدار باشد: معاف دائم

      منظور از هیدرونفروز پایدار آن است که با وجود درمان قطعی سنگ، به شکلی که سنگی دیگر در مجرا وجود نداشته باشد، حداقل 6 ماه بعد از عمل جراحی نیز هیدرونفروز درجه 3 به صورت پایدار باقی مانده باشد.

      معافیت پزشکی کلیه سنگ ساز

      ب) سنگ هاي شاخ گوزنی که عمل نشده بوده و عارضه دار هستند: معاف دائم

      ج) در صورت وجود سنگ هاي متعدد که در فرد علامت دار هستند و همراه با هيدرونفروز خفيف می باشند: معاف از خدمات رزمی

      د) چنانچه فرد سابقه ی وجود سنگ هاي حالب يا كليه يا مثانه را داشته باشد که عمل شده و بدون عارضه هستند: معاف از خدمات رزمی

      هـ) در صورتی که مشمول با سنگ و یا مشکل هيدرونفروز مراجعه کرده و البته بیماری قابل درمان باشد: 6 ماه معاف موقت

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید من الان ۳ماه دارم خدمت میکنم بعد از اموزشی فهمیدم که کلیه سمت چپم چند سنگ ۳میل داره و درد داره کمرم کشاله پاهام لرز هم میکنم که متوجه شدم علاعم این هست خون در ادرارم بوده خواستم ببینم تکلیف من چجوریه معاف از رزم میشم پیگیری کنم؟ممنون اگه ج بدید

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر:بند 4:

      سنگهاي حالب ، كليه ، پروستات ، مثانه و نفروكلسينوز:
      الف) در صورتيكه هيدرونفروز درجه 3 ايجاد كرده باشد و با وجود درمان سنگ ،هيدرونفروز پايدار باشد (يكطرفه يا دو طرفه) : معاف دائم

      توضیحات بند(4)جزء(الف):منظور از هیدرونفروز پایدار این است که علی رغم درمان قطعی سنگ(عدم وجود سنگ درمجرا)حداقل شش ماه پس ازعمل جراحی هیدو نفروز درجه سه باقی مانده باشد.
      ب) سنگهاي شاخ گوزني عمل نشده عارضه دار : معاف دائم
      ج) وجود سنگهاي متعدد علامت دار همراه با هيدرونفروز خفيف : معاف از خدمات رزمي
      د)سابقه وجود سنگهاي حالب يا كليه يا مثانه عمل شده بدون عارضه : معاف از خدمات رزمي
      هـ )چنانچه بيمار با سنگ و هيدرونفروز مراجعه نموده و قابل درمان باشد : شش ماه معاف موقت درمورد خون درادرار باید ببینیم که این خون علتش پیست؟

      پاسخ
      • عبدالمالک جلاب زهی
        27 مرداد 1399 7:28 ب.ظ

        سلام من سه سنگ به ابعاد ۱۸و۱۴و۱۰میلی در کلیه راست دارم و هیدرونفروز متوسط در کلیه راست دیده می شود آیا میتونم معافیت بگیرم

        پاسخ
    • سلام بنده ۴۰ساله هستم و از ۱۰سالگی فهمیدم سنگ کلیه دارم بارهاسونوگرافی دادم وسنگ داشتم ودفع کردم سال ۱۳۸۷سونی دادم ۳۱ سنگ داشتم ازبس لاغرو ضعیف شدم بخاطر نارسایی کلیه بجای ۷۶کیلو ۶۰کیلو هستم بیشتراطرافیان فکرمیکنند معتاد هستم حالاهم ۱۵ ماه ۱۰ سال ۱۴۰۱ کلیه چپ مسدودشده وگفتن چندساله کارنکرده و عفونت سنگی ۱۳۵میلی گرمی دارم سالها درد تحمل کردم بارها ازشدت دردبستری شدم اماازناچاری بااین وضعیت سخت کنارامدم اما توان کارکردن ندارم زود خسته میشم وهمیشه احساس خستگی وضعف میکنم . نظر شما دراین مورد ایامعافیت موافقت میکنند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور