کسری خدمت سربازان متاهل با محاسبه فرزند و بدون فرزند

کسری خدمت سربازان متاهل

جوانان زمانی که به سن سربازی می رسند، دنبال راه هایی برای فرار از آن هستند که این 2 سال از زندگیشان تلف نگردد. در این میان، سازمان نظام وظیفه راه هایی را برای کوتاه کردن و آسان نمودن این دوران ارائه داده است.
یکی از این راه ها، کسری خدمت سربازی می باشد.

بسیاری از این مشمولین به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند از این طریق دوران خدمت سربازیشان را کاهش دهند، و حتی برخی برای رسیدن به این هدف، و به امید استفاده از کسری خدمت متاهلین، ازدواج میکنند!

برخی نیز شروع به خواندن قرآن میکنند تا از مزایای کسری خدمت برای حافظان قرآن بهره مند شوند!

و یکی از سوالاتی که برای این مشمولین مطرح می شود این است که شرایط سربازی متاهلین 1402 چگونه است؟

کسری خدمت سربازان متاهل

آیا متاهل بودن کسری خدمت دارد ؟

اهمیت خانواده و نقش آن در جامعه موضوعی است که قابل چشم‌ پوشی نبوده و یکی از عوامل موثر در نظام خانواده، حضور پدر است. از این رو در خدمت سربازی، تسهیلات ویژه‌ای برای سربازان متاهل در نظر گرفته شده است که از آن جمله به کسری خدمت می توان اشاره نمود.

با توجه به شنیده های موجود درمورد قوانین و مقررات کسری خدمت در سال 1402، این نوع کسری می تواند برای مشمولینی که متاهل بوده و می خواهند به سربازی بروند موضوع مهمی باشد. بر اساس اعلام سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در سال 1402 با موافقت رهبری شرایط کسری خدمت متاهلین به نسبت سال های قبل تغییرات داشته است. 

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا کسری خدمت سربازان متاهل عملی می شود؟ بر اساس قوانین جدید افراد متاهل برای فرزند اول مشابه گذشه 3 ماه کسری دریافت می کنند. برای فرزند دوم 4 ماه و فرزند سوم نیز 5 ماه کسری خدمت در نظر گرفته شده است. در صورتی که فرد بیشتر از 4 فرزند داشته باشد از خدمت سربازی معاف می شود. همچنین در صورتی که فرد بالای 40 سال باشد و 3 فرزند داشته باشد نیز از خدمت سربازی معاف می شود.

این قانون شامل مشمولین با غیبت و بدون غیبت و همچنین سربازانی که در حین خدمت سربازی هستند می شوند. 

همیشه شایعاتی در این زمینه مطرح بوده است که مدت خدمت متاهلین کمتر از بقیه ی مشمولین است و زمزمه های پیشنهاد کاهش دوران خدمت سربازی برای متأهلین به مدت سه ماه، در کشور شنیده میشد.

به این ترتیب، مدت زمان خدمت مشمولان متاهل در تمامی مناطق، 2 ماه کاهش می‌یابد! البته شرط استفاده از این کسری، این است که مشمول اعزامی 99/9/1 به بعد باشد و برای مشمولانی که قبل از این تاریخ به خدمت اعزام شده اند، امکان استفاده از این کسری خدمت وجود ندارد.

لازم به ذکر است که دوران آموزشی خدمت برای تمامی سربازان از جمله سربازان متاهل اجباری بوده و پس از آن شرایط آسانتری به متاهلین تعلق می گیرد.

کسری خدمت سربازان فراری متاهل

بر اساس قوانین نظام وظیفه عمومی افرادی که از تاریخ یکم آذر ماه 99 به خدمت اعزام شوند در صورت داشتن غیبت سربازی یا سرباز فراری بودن نیز این کسری تعلق می گیرد. برابر مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح و در راستای کمک به ازدواج و کاهش مشکلات جوانان، کارکنان وظیفه متاهل فراری که بعداز تاریخ ابلاغیه مذکور خود را به یگان خدمتی معرفی کنند نیز می توانند کسرخدمت تاهل به مدت دو ماه  بهره مند شوند.

علاوه بر این کسری در صورت داشتن فرزند نیز کسری به افراد متاهل تعلق می گیرد. این کسری برای سربازان غایب و  فراری نیز لحاظ می شود. 

ازدواج در حین خدمت سربازی

براساس قوانین و مقررات جدید در خصوص کسری خدمت سربازان متاهل، تاریخ عقد تاثیری در استفاده از این نوع کسری خدمت ندارد. به این ترتیب، حتی اگر سربازی در حین مدت خدمت ازدواج کند، میتواند از این کسری خدمت بهره مند شود و از مزایای ازدواج در سربازی استفاده نماید. 

تنها شرط موجود برای استفاده از این نوع کسری، همان تاریخ اعزام است و مشمول باید اعزامی 1 آذر 99 به بعد باشد. در غیر این صورت امکان استفاده از کسری خدمت متاهلی را نخواهد داشت.

تسهیلات سازمان نظام وظیفه برای مشمولان متاهل

سازمان نظام وظیفه یکسری تمهیدات را برای مشمولین در نظر گرفته تا در زندگی شخصی آن ها مشکلی بوجود نیاید.
بر اساس آخرین اخبار سربازی متاهلین، این تمهیدات و امتیازات عبارتند از:

در رابطه با کسری با فرزند باید گفت:

طبق قوانین مندرج در سازمان نظام وظیفه چنانچه سرباز فرزند داشته باشد به ازای فرزند اول سه ماه فرزند دوم 4 ماه و فرزند سوم 5 ماه از سربازی وی کسر می شود و جالب تر این است که اگر مشمول غیبت نیز داشته باشد باز هم این قانون شامل حالش می شود.

در مورد کسری خدمت متاهلین بدون فرزند نیز باید گفت که به این مشمولان 2 ماه کسری خدمت تعلق میگیرد که جزئیات آن را پیشتر بررسی کردیم.
همچنین مدت زمان مرخصی سربازان متاهل از 22 روز به 30 روز تغییر یافته است.
سربازان متاهل بایستی حداقل 3 روز در هفته پس از اتمام ساعت کاری به مرخصی بروند.

تمامی سربازان متاهل می بایست در شهر سکونت همسرشان به کارگیری شوند.

سربازان متاهل در اولویت آموزش فنی – حرفه ای هستند که از سوی نیروهای مسلح برای سربازان برگزار می شود.

مدت زمان مرخصی برای سربازان متاهل

مدت زمان مرخصی برای سربازان متاهل، 30 روز است که بستگی به شرایطی دارد این شرایط عبارتند از:

مسافت: به ازای هر یکصد کیلومتر فاصله از خانه تا محل خدمت، 1 روز به مرخصیشان اضافه می گردد.

شرایط جوی: شرایط جوی هم روی مرخصی اثر می گذارد و به ترتیب برای مناطقی با آب و هوای بد درجه ی 2 شش روز، درجه ی 3 هشت روز، درجه ی 4 ده روز به مرخصی اضافه می گردد.

کسری خدمت سربازان متاهل

یکی از گزینه هایی که در خدمت سربازی برای افراد متاهل در نظر گرفته شده است بهرمندی از اولویت امریه سربازی است. در حال حاضر اکثر ارگان های دولتی در پذیرش امریه سربازی افراد متاهل را در اولویت قرار داده اند. نکته قابل توجه برای پذیرش امریه حساسیت ارگان ها به کسری خدمت است. در واقع ارگان های امریه پذیر ترجیح می دهند افرادی را جذب کنند که کسری خدمت کمتری دارند. لذا برای انتخاب ارگان امکان استفاده از کسری خدمت باید مورد توجه مشمولان قرارگیرد.


برای اطلاع از شرایط امریه سربازی در سال جدید کلیک کنید.


حقوق سربازان متاهل

یکی از تسهیلات اعمال شده علاوه بر کسری خدمت، حقوق این سربازان می باشد. میزان دریافتی سربازان متاهل بیشتر از افراد مجرد بوده که این میزان با توجه به مدرک تحصیلی، درجه ی نظامی، تعداد فرزندان و… در میان متاهلین متفاوت است.

به طور کلی بر اساس قوانین نظام وظیفه هر چه درجه نظامی سربازان بیشتر باشد، حقوق بیشتری خواهند داشت که این امر برای سربازان متاهل نیز صادق می باشد.

ضمن آنکه حق عائله‌مندی نیز به آنها تعلق گرفته که در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی نیز داشته است.


بیشتر بخوانید: میزان حقوق نیروی انتظامی بر حسب درجه


 و اما بر اساس گفته های پیشین در رابطه با کسری خدمت سربازان متاهل دارای فرزند، با توجه به آخرین تغییرات خدمت سربازی، به ازای هر فرزند، سه ماه کسری خدمت برای آنها در نظر گرفته شده است.

 این مسئله در کنار میزان مرخصی بیشتر آنها در مقابل دیگر سربازان، حقوق بالاتر، نزدیک بودن محل خدمت به شهر محل سکونت و … باعث حضور بیشتر متاهلین در کنار خانواده شده و نشان دهنده اهمیت ازدواج و خانواده برای جامعه و توجه شایان سازمان نظام وظیفه به آن است.

جمع بندی

با توجه به اهمیت بنیان خانواده و نقش آن در سلامت جامعه، حضور متاهلین در سربازی با تسهیلات ویژه‌ای برای آنها همراه است تا زمان بیشتری را در کنار خانواده حضور داشته و بتوانند مسئولیت های خود را در قبال آن انجام دهند.

 از این رو سازمان نظام وظیفه عمومی شرایطی را برای این دسته از سربازان در نظر گرفته که از آن جمله می توان به کسری خدمت سربازان متاهل اشاره نمود.

 باید توجه کرد که سربازان متاهل دارای فرزند از کسری خدمت بهره مند شده و به ازای فرزند اول، سه ماه کسری فرزند دوم 4 ماه و فرزند سوم 5 ماه کسری خدمت دریافت می کنند.
این درحالی است که تمامی متاهلین (چه با فرزند و چه بدون فرزند) از دو ماه کسری خدمت برخوردار خواهند شد، مشروط بر اینکه تاریخ اعزام آنها بعد از اول آذر ماه 99 باشد.
علاوه بر این، به طور کلی سربازان متاهل، میزان مرخصی بیشتری نسبت به دیگر سربازان خواهند داشت.

ضمن آنکه حقوق بیشتری داشته و یگان محل خدمت آنها عموما نزدیک شهر محل سکونت بوده و از حق عائله مندی نیز بهره مند می گردند.

برای آگاهی بیشتر در رابطه با کسری خدمت سربازان متاهل و تسهیلات ویژه آنها می توانید با مشاورین متخصصان ما تماس بگیرید.

شماره تماس - افسر مشاور

سوالات متداول

  • کسری خدمت سربازان متاهل به چه شکل است؟
  • سازمان نظام وظیفه برای سربازان متاهل چه تمهیداتی را در نظر گرفته است؟
  • مرخصی سربازان متاهل به چه صورتی است؟

مطالب مشابه

131 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام شوهر من سال ۹۵ فرار کرد ۱۴ ماه خدمت کرده و الان دوتا بچه دارم اکه بره معرفی کنه چجوری میشه

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 بهمن 1402 1:20 ب.ظ

      سلام
      در صورتی که غیبت پشت دفترچه ای نداشته باشند بابت فرار جریمه نقدی پرداخت می کنند و با کسری فرزند و همسر پایان خدمت می گیرند.

      پاسخ
  • سلام من متاهل هستم و سه تا فرزند دارم میخوام برم سربازی تازه میخوام اقدام کنم گفتم آیا با این حال چند ماه برام کسر میشه و چند ماه باید خدمت کنم ممنون

    پاسخ
    • حسین الحاج
      9 خرداد 1402 12:47 ق.ظ

      سلام من متاهل دوفرزند ویک تو راه دارم وسرپرست مادم هستم ۱۰ساله طلاق گرفته زیر کمته امداده ورماتیسم واعصاب راونه پنج برادر دارم هم خدمت کردن ایا معاف نمی شم

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        9 خرداد 1402 2:13 ب.ظ

        سلام در صورتی که غیبت نداشته باشید از طریق معافیت مدد جویان می توانید اقدام کنید.

        پاسخ
  • با سلام بنده در حال خدمت نظام وظیفه هستم متاهل هستم و ۳تا بچه دارم و ۳ سن هم ۳۰ سال است و همچنین ۱۱ ماه خدمت هستم و دارای اضافه دفترچه ب مدت ۱۸۰ روز میخواستم بدونم طرح معاف از خدمت شامل حال بنده میشه یانه .آیا غیبت اضافه دفترچه ای بخشیده میشه

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      12 اردیبهشت 1402 4:01 ب.ظ

      سلام
      شما می توانید از کسری خدمت استفاده کنید. در صورت رضایت فرمانده غیبت پشت دفترچه شما بخشیده می شود.

      پاسخ
    • سلام..
      اگر کسی حین خدمت متاهل شود کسری بیشتری میگیرد یا ن فرق نداره همون ۲ ماه میدن…
      چون بعضی ها میگن اگه قبل خدمت متاهل شی ۲ ماه و اگه حین خدمت باشه ۳ ماه کسری متاهلی میدن..
      با تشکر…

      پاسخ
      • سلام علیکم سال ۹۳ مجرد بودم سربازی رفتم فرار کردم الان ۱۴۰۲متاهل شدم ۱۰ سال غیبت خوردم تکلیف چیست

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          17 مهر 1402 5:16 ب.ظ

          درصورت معرفی از کسری متاهلی می توانید استفاده کنید

          پاسخ
        • علی اذرمینا
          3 اسفند 1402 11:50 ب.ظ

          سلام من متولد 1365هستم وسربازی نرفتم سه تا برادر دارم ک پایان خدمت دارند.ایا من میتونم معافی بگیرم .سرپرست مادرم هستم و متأهل دارای یک فرزند

          پاسخ
  • سلام بنده درحال خدمت نظام وظیفه هستم درامور خدماتی هستم ومعاف از رزم هستم ومتاهل دارای دوفرزند هستم امکان داره اضافه دفترچه ۱۸۰ روز ببخشش بشه

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      9 اردیبهشت 1402 2:28 ب.ظ

      سلام در صورت رضایت فرمانده بله همچنین در صورتی که در مسابقات یا فعالیت های هنری فرنگی مقام کسب کنید نیز کسری در نظر گرفته شده است.

      پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر،سه تا سوال خدمتتون داشتم،اولا ک من متاهل و گروه ب هستم الانم تو آموزشم فقط میترسم دوره کد بهم بزنن طول بکشه آموزشم اونم چون متاهلم نمیخوام،خلاصع دوره کد نمیخوره ب بنده آره چون نمیخوام؟و چون متاهل هستم تو آموزش گفتن چون تو نیروی هوایی ارتشم چهارشنبه تا شنبه صب میتونم برم مرخصی آیا این درسته؟و حتما می افتم شهر خودم؟

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        14 مرداد 1402 4:24 ب.ظ

        سلام احتمال دوره کد شدن شما کم است.

        پاسخ
      • رحمان نهالی مقدم
        26 دی 1402 11:12 ب.ظ

        سلام من ساله ۸۷ دفترچه اعزام به خدمت گرفتم ماه اعزام به خدمتم مشخص شد ولی نرفتم ساله ۹۸ هشت ازدواج کردم الان یک فرزند دارم عضو بهزیستی هم هستم معلول هم هستم از ناحیه چشم معاف میشم

        پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر. بنده متاهل هستم. خواستم بدونم اگر بتونم 22 ماه پروژه کسری بگیرم. باید باز آموزشی رو برام یا 24 ماه خدمتم تموم میشه؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      4 اردیبهشت 1402 4:03 ب.ظ

      سلام وقت بخیر باید آموزشی شرکت کنید.

      پاسخ
      • با سلام بنده در حال خدمت نظام وظیفه هستم متاهل هستم و ۳تا بچه دارم و ۳ سن هم ۳۰ سال است و همچنین ۱۱ ماه خدمت هستم و دارای اضافه دفترچه ب مدت ۱۸۰ روز میخواستم بدونم طرح معاف از خدمت شامل حال بنده میشه یانه .آیا غیبت اضافه دفترچه ای بخشیده میشه

        پاسخ
        • سلام من سربازی نرفتم و ازدواج کردم همسرم بارداره میخاستم ببینم چجوریه باید چیکار کنم

          پاسخ
          • مشاور نظام وظیفه
            19 شهریور 1402 3:20 ب.ظ

            سلام بر اساس اطلاعیه های اخیر در صورتی که 3 فرزند داشته باشید و بالای 40 سال سن معاف می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور