غیبت سربازی چگونه محاسبه می شود ؟‌ – استعلام غیبت سربازی 1401

نحوه محاسبه غیبت سربازی

رفتن به خدمت سربازی و رسیدن به دوران مشمولیت، یکی از مراحل مهم زندگی هر پسر جوانی است که به سن 18 سالگی می رسد. حال اگر خانواده ها و خود افراد برای این دوران مهم زندگی، برنامه ریزی نداشته باشند و با ورود به سن 18 سالگی در موعد مقرر، تکلیف خود را در رفتن و یا نرفتن به خدمت سربازی مشخص نکنند، وارد غیبت سربازی می شوند.

از آن جایی که ورود به دوران غیبت و شناخته شدن به عنوان یک مشمول غایب، می تواند محدودیت ها و مشکلاتی را برای افراد به وجود آورد، و مجازات و جریمه غیبت سربازی را در پی خواهد داشت، بنابراین بهتر است پیش از رسیدن به این دوران، نحوه محاسبه غیبت سربازی 1401 را فرا گرفته و با کمی حساب و کتاب، از ورود به این دوران جلوگیری کنیم.

در این مقاله قصد داریم به این پرسش که غیبت سربازی چگونه محاسبه می شود را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

غیبت سربازی چگونه محاسبه می شود

چگونه بفهمیم غیبت سربازی داریم

نحوه محاسبه غیبت سربازی 1401 به این صورت است که مشمولین نظام وظیفه چنانچه در مهلت های تعیین شده ی زیر از سمت این سازمان، خود را برای رفتن به خدمت معرفی نکنند، وارد دوران غیبت می شوند:

  1. دانش آموزانی که پیش از رسیدن به سن 18 سالگی و یا مشمولیت، انصراف داده، ترک تحصیل کرده، اخراج شده و یا فارغ التحصیل شده اند، می بایست حداکثر تا مدت زمان 6 ماه بعد از ورود به سن 18 سالگی، خود را معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.
  2. افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند و در مهلت های ارائه شده از سمت سازمان نظام وظیفه، برای رسیدگی به پرونده و یا اعزام معرفی نکنند وارد غیبت می شوند.
  3. افرادی که دارای معافیت موقت می باشند، اگر 1 ماه بعد از اتمام زمان معافیت موقت خود، جهت ادامه ی رسیدگی به وضعیت شان، خود را معرفی نکنند نیز وارد دوران غیبت می شوند.
  4. افرادی که در سازمان های غیر نظامی کشور متعهد به خدمت می باشند و نیز مطابق مواد قانونی شماره های 13، 14 و 15 کارکنان پایور و همچنین پیمانی سازمان نیرو های مسلح تنها تا 6 ماه بعد از فراغت از خدمت خود فرصت دارند تا خود را برای رسیدگی و اعزام به خدمت معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.
  5. دانش آموزان، طلاب و یا دانشجویان داخل و خارج از کشور که به دلایل انصراف، ترک تحصیل، اخراج یا حتی اتمام تحصیلات، از تحصیل فراغت یافته اند، حداکثر یک سال بعد از تاریخ فراغت از تحصیل مهلت دارند تا خود را معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.
  6. افرادی که به شکل متفرقه در حال ادامه تحصیل باشند نیز اگر این تحصیل تا پس از زمان قانونی اعزام به خدمت ایشان، ادامه داشته باشد، وارد دوران غیبت می شوند.
  7. اتباع خارجه که بعد از تحصیل توانسته اند تابعیت ایرانی بگیرند، از تاریخ دریافت تابعیت ایرانی حداکثر 6 ماه فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.
  8. افرادی که در مقاطع تحصیلی متفاوت بیشتر از حد مجاز به تحصیل خود ادامه دهند نیز چنانچه در موعد مقرر خود را معرفی نکنند نیز وارد دوران غیبت می شوند.
  9. افرادی که به سن مشمولیت رسیده اند اما در تاریخ های مقرر از سمت سازمان نظام وظیفه کشور، خود را برای اعزام به خدمت معرفی نکنند.
  10. مشمولانی که شناسنامه ندارند نیز بعد از صدور شناسنامه حداکثر تا 6 ماه فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.
  11. مشمولان حضوری دیپلم و یا پیش دانشگاهی چنانچه در زمان های تعیین شده مطابق با تاریخ تولد و نیز زمان دریافت مدرک تحصیلی، مدارک مورد نیاز خود را جهت معرفی، ارسال نکنند نیز وارد دوران غیبت می شوند.
  12. افرادی که غیبت اولیه نداشته اند و محکوم به زندان شده اند، پس از آزادی حداکثر تا 6 ماه فرصت دارند تا خود را معرفی نمایند، در غیر این صورت وارد دوران غیبت می شوند.

غیبت سربازی چگونه محاسبه می شود

استعلام غیبت سربازی 1401 

نحوه محاسبه غیبت سربازی 1401 یکی از دغدغه های افرادی است که به سن مشمولیت می رسند. از آن جایی که اگر افراد وارد دوران غیبت شوند نمی توانند از امکاناتی همچون دریافت معافیت کفالت استفاده نمایند، بایستی پیش از هر گونه اقدامی نسبت به استعلام غیبت سربازی 1401 خود اقدام نمایند.

استعلام غیبت سربازی به 2 طریق امکان پذیر می باشد:

  • استعلام از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس 10+ و دریافت کد سخا
  • استعلام از طریق سامانه پیامکی ، سایت و تلفن گویای سازمان نظام وظیفه کشور

در انتها لازم به ذکر است که نحوه محاسبه غیبت سربازی برای تمامی مشمولان یکسان بوده و پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از ورود به دوران غیبت که می تواند فرصت های طلایی شما را در استفاده از انواع معافیت ها بسوزاند، نسبت به استعلام غیبت سربازی خود اقدام نمایید. 

لازم به ذکر است، مشمولین غایب، در صورت دارا بودن شرایط توجیه غیبت سربازی نظام وظیفه، میتوانند دوران غایب بودن خود را بی اثر کنند.

چنانچه در خصوص این موضوع که ” غیبت سربازی چگونه محاسبه می شود ” سوالات دیگری داشتید، می توانید از مشاورین با تجربه ی ما در این زمینه کمک بخواهید.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا غیبت از سربازی می تواند مانع دریافت معافیت پزشکی شود؟
  • کد سخا را از کجا باید دریافت کنیم؟
  • در هر مقطع تحصیلی چند سال می تواند تحصیل نمود و مشمول نشد؟

منبع: سازمان وظیفه عمومی ناجا

مطالب مشابه

56 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام ، من متولد 17 اسفند 78 هستم و از 5 سال معافیت تحصیلی لیسانس و یک نیم سال اضافی معافیت استفاده کردم ولی هنوز مدرکم رو نگرفتم و 30 بهمن 1402 معافیتم تموم میشه ، اگر الان از دانشگاه انصراف بدم و برای سربازی اقدام کنم مشمول غیبت میشوم یا نه؟

    پاسخ
  • سلام . وقت بخیر . من متولد 4 اذر 83 ام که میشه 18 سالو 8 ماه . تا اخر شهریور معافیت تحصیلی دارم . قصد دارم سال اینده مهاجرت تحصیلی کنم . اگر این یکسال دانشگاه نرم غیبت میخورم ؟ اگر نه تا چه زممان میتونم واسه پاسپورت اقدام کنم ؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      1 شهریور 1402 3:15 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      در صورت داشتن غیبت امکان خروج از کشور ندارید. با ثبت نام در رشته های بدون کنکور می توانید مجدد از معافیت تحصیلی استفاده کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور