شرایط معافیت پزشکی سربازی1402

و انواع معافیت های پزشکی

معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت هایی می باشد که افراد با دارا بودن آن می توانند به صورت دائم و همیشگی از خدمت سربازی معاف شوند.

بر اساس قوانین مربوطه، اگر شخصی دارای مشکلات روحی و یا جسمی غیر قابل بازگشت باشد، براساس قوانین و شرایط معافیت سربازی 1402 می تواند معافیت دریافت کرده و برای دریافت کارت خود اقدام کند.

مراحل دریافت معافيت پزشكی

متخصصین راستین مشاور پاسخ می‌دهند

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

 

بر اساس قوانین نظام وظیفه مشمولان خدمت سربازی به لحاظ سلامت و توان جسمی و روانی در 4 دسته ی زیر طبقه بندی می شوند:

  • مشمولانی که دارای سلامت جسمی و روانی کامل هستند و قادر به انجام کامل خدمت می باشند.
  • مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند که به علت عدم برخورداری از سلامت کامل، بر حسب نوع بیماری و تحصیلات، معاف از رزم خواهند شد.
  • مشمولانی که دارای بیماری های جسمی و روانی ای هستند که قابل درمان است به علت درمان و معالجه، معاف موقت پزشکی می شوند.
  • مشمولانی که دچار اختلال روانی و یا نقص عضو غیرقابل درمان هستند که توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند، معافیت دائم پزشکی دریافت می نمایند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی

برای دریافت معافیت پزشکی بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا متقاضی باید دفترچه راهنمای خدمت وظيفه عمومی را از دفاتر پلیس + 10 دریافت کرده و مدارک مورد نیاز را تهیه نماید.
  2. در مرحله ی دوم متقاضی بایستی برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در قسمت پشتی برگه معاینه اولیه قرار دارد را به درستی تکمیل کند.
  3. متقاضی بایستی به یکی از پزشکان معاینه کننده اولیه مراجعه کرده و برگه معاینه اولیه را (که قسمت پشتی آن را خود تکمیل کرده) توسط پزشک معاین تکمیل نماید.
  4. پس از آن متقاضی باید درخواست خود را به وسیله دفاتر پليس +‌ 10 ثبت نموده و سپس تمام مدارک خود را برای ارائه به شورای پزشکی دریافت نماید.
  5. برگه ی معرفی به بیمارستان را از سازمان نظام وظیفه دریافت کرده و به وسیله ی پست با آدرس متقاضی ارسال شود.
  6. متقاضی برای انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه می نماید.
  7. نظر تخصصی بیمارستان به حوزه ی رسیدگی کننده ارسال می شود.
  8. برای متقاضی دعوت نامه ای مبنی بر حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه ی شورای پزشکی برای متقاضی تشکیل می شود.
  10. چنانچه بیماری جزو بیماری های معاف دائم شناخته شود، به متقاضی کارت معافیت دائم ارائه می شود و چنانچه سرباز و یا معاف از رزم شناخته شود، برگه ی آماده به خدمت برای متقاضی صادر و ارسال می گردد.

لازم به ذکر است مشمولانی که نقص عضو و یا بیماری هایی دارند که قابل مشاهده است، نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.

نحوه معاینه پزشکی سربازی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مراحل اخذ معافیت پزشکی، انجام معاینات و آزمایشات لازم توسط پزشک معتمد نظام وظیفه است. نحوه معاینه پزشکی سربازی در وهله اول توسط پزشک معتمد و با توجه به نوع و شدت بیماری و سوابق پزشکی بیمار صورت می گیرد.
سپس با تایید آن توسط پزشک مربوطه، متقاضی به یکی از بیمارستان‌ های نیروهای مسلح برای انجام معاینات تکمیلی فرستاده می شود. در نهایت پس از تایید بیمارستان، پرونده مشمول به شورای پزشکی نظام وظیفه برای تایید نهایی به منظور اخذ معافیت پزشکی فرستاده می شود.

 باید توجه داشت که نحوه معاینه پزشکی سربازی به نوع و شدت بیماری مرتبط بوده و اخذ انواع معافیت پزشکی به مدرک تحصیلی مشمولان نیز بستگی خواهد داشت.

اطلاع از شرایط معاینه پزشکی سربازی کمک بسیاری به مشمولان متقاضی خواهد کرد. زیرا با تکمیل مدارک مورد نیاز و سوابق پزشکی خود و آگاهی از نحوه انجام معاینات، در اخذ معافیت پزشکی بسیار موثر عمل خواهند کرد.

برای این منظور، مشاورین متخصص ما می‌توانند راهنمایی‌ های مورد نیاز را به شما ارائه دهند.

شرایط احراز انواع بیماری های معافیت پزشکی

و لیست کامل بیماری ها

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

بنابراین مطابق مراحل گفته شده در بالا به صورت خلاصه شرایط احراز انواع بیماری هایی که معافیت پزشکی را سبب می شوند عبارتند از:

  • مرحله ی اول: تاييد بيماری به وسیله ی پزشك معاین اولیه
  • مرحله ی دوم: تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی بيمارستان
  • مرحله ی سوم: تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی نظام وظيفه عمومی

چه بیماری هایی مشمول معافیت پزشکی می شود؟

لیست بیماری های معافیت پزشکی 1402 به شرح زیر است :

مدارک لازم برای دریافت انواع معافیت پزشکی

و نحوه اعتراض به رای شورا

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

مدارك مورد نياز جهت دریافت معافيت پزشكی عبارتند از:

  • یک قطعه عکس رنگی با سایز 3 در 4 با زمینه ی سفید و تمام رخ
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه ی عکس دار متقاضی مشمول
  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی مشمول
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و یا گواهی فراغت از تحصیل مشمول
  • برگه ی شماره 1 با عنوان برگ وضعیت مشمولان تکمیل شود.
  • برگه ی شماره 2 با عنوان برگ معاینه ی اولیه ی مشمولان به وسیله ی پزشک معاین اولیه تکمیل شود.
  • برگه ی شماره 5 با عنوان برگ واکسیناسیون تکمیل شود.
  • افتتاح حساب در یکی از شعب بانک سپه و نیز درج شماره حساب در برگه ی شماره 1

اعتراض به رای شورای پزشکی

 در صورتی که رای کمیسیون شورای پزشکی نظام وظیفه مبنی بر رد اخذ معافیت پزشکی باشد، امکان اعتراض به رای کمیسیون پزشکی وجود دارد.

 در این حالت متقاضی می بایست طی ۱۰ روز اعتراض خود را به بخش رسیدگی به اعتراض نظام وظیفه عمومی به صورت کتبی ارسال نماید. سپس پرونده مشمول به شورای عالی پزشکی فرستاده می ‌شود.

 در این شرایط پس از طی مراحل لازم، رای شورای عالی پزشکی صادر شده که این رای قطعی بوده و دیگر قابل اعتراض نمی باشد.

 بدین ترتیب مشمولانی که پرونده پزشکی آنها برای اخذ انواع معافیت پزشکی از طرف کمیسیون شورای مربوطه رد میشود، این امکان را دارند که نسبت به رای صادر شده، اعتراض کرده و مجدد پرونده آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

معایب کارت معافیت پزشکی

و چگونگی استخدام با وجود داشتن معافیت

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

گرفتن این نوع از معافیت ها، با وجود امتیاز بزرگشان (همان خدمت نرفتن!)، میتوانند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد شوند. برای مثال، معافیت بدلیل بیماری های اعصاب و روان (کارت قرمز سربازی)، فرد را از امتیازاتی مثل گرفتن گواهینامه رانندگی و استخدام در سازمان ها و ادارات دولتی محروم میکند.

معافیت پزشکی در خارج از کشور

افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند می توانند با مراجعه به کنسولگری ایران در کشور مربوطه پیگیر وضعیت سربازی باشند. در صورت طی شدن مراحل و تایید بیماری و داشتن شرایط معافیت دریافت کنند.

شرایط مشمول برای بررسی درخواست معافیت

  • رسیدن به سن 18 سال تمام (سن مشمولیت)
  • اقامت سه ساله در خارج از کشور 
  • نداشتن معافیت تحصیلی
  • ذکر نام بیماری

مراحل انجام کار

  • مراجعه مشمول یا بستگان با داشتن مدارک لازم به نمایندگی کشور محل اقامت و تکمیل فرم شماره یک برای تقاضای معافیت پزشکی
  • تایید و تصدیق مدارک پزشکی توسط کنسولگری
  • اعلام وقت معاینه و دعوت مشمول برای معاینات اولیه ارسال مدارک به همراه نظر تایید شده پزشک معتمد به وزارت امور خارجه در تهران
  • بررسی مدارک و ارسال به سازمان وظیفه عمومی قابل پیگیری توسط وکیل یا والدین مشمول
  • بررسی مدارک در شورای پزشکی سازمان وظیفه و صدور رای و اعلام نتیجه

استخدام با معافیت پزشکی

در سال 77، مجلس قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، استخدام افرادی با معافیت پزشکی، بلامانع است. به این ترتیب، سازمان های مختلف میتوانند در صورت نیاز، این افراد را استخدام کنند.

توجه کنید که این شرکت ها، مجبور به استخدام افراد معاف از خدمت نیستند. بنابراین، اگر شرکتی، این افراد را استخدام نکند، از لحاظ قانونی، خلافی مرتکب نشده است.

بنابراین، در پاسخ این سوال که “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟“، باید گفت:

بدلیل قوانین متفاوت در سازمان ها و سلایق مختلفی که در این موارد اعمال میشود، در بسیاری موارد، اشخاص معاف شده از حق استخدام شدن در ادارات مختلف، محروم میشوند. پس بهتر است که پیش از اقدام، با یک متخصص مشورت کنید و از تصمیم خود مطمئن باشید.

جمع بندی

 یکی از سوالات رایجی که اکثر مشمولان با آن روبرو هستند، شرایط معافیت پزشکی سربازی است. معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت های خدمت سربازی بوده که شرایط خاص خود را دارد.

 در آیین نامه پزشکی سازمان وظیفه عمومی، تمامی بیماری هایی که شامل انواع معافیت از جمله معافیت از خدمات رزمی، معافیت موقت و معافیت دائم هستند، به طور کامل شرح داده شده است.

 مشمولانی که خواهان اخذ معافیت پزشکی هستند، باید از نظر جسمی یا روانی دارای یکی از بیماری های مندرج در آیین نامه مذکور باشند که به تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و نهایتاً تایید کمیسیون پزشکی رسیده باشد و سپس کارت معافیت پزشکی برای آنها صادر خواهد شد.

 گرچه باید توجه داشت که دریافت کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان، در آینده محدودیت‌هایی برای فرد به همراه خواهد داشت که می توان به احتمال عدم دریافت گواهینامه رانندگی، احتمال عدم استخدام در مراکز دولتی و … اشاره کرد.

به طور کلی به منظور دریافت معافیت پزشکی، پس از گذراندن مراحل اولیه، می‌ بایست معاینات و آزمایشات لازم توسط پزشک معتمد نظام وظیفه انجام شود.

 سپس در صورت تایید وی، معاینات تکمیلی توسط بیمارستان های مورد نظر نیروهای مسلح صورت گرفته و چنانچه بیماری مشمول و شدت و نوع آن تایید گردد، پرونده پزشکی متقاضی به کمیسیون شورای پزشکی برای تایید نهایی فرستاده خواهد شد.

 همچنین باید توجه داشت که در صورت رد درخواست متقاضی به منظور اخذ معافیت پزشکی، امکان اعتراض به رای صادر شده وجود دارد. در این حالت پس از بررسی پرونده، رای قطعی توسط شورای عالی پزشکی اعلام شده که قابل تجدید و اعتراض نخواهد بود.

متقاضیان می بایست برای اخذ کارت معافیت پزشکی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و با ارائه مدارک و سوابق پزشکی خود و تکمیل فرم مربوطه و ارسال آن به سازمان نظام وظیفه عمومی، اقدامات لازم را انجام دهند.

مشمولان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط معافیت پزشکی 1401 و انواع بیماری های معاف کننده خدمت سربازی و اخذ نوع معافیت می توانند با مشاورین متخصص ما تماس بگیرند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا می توان به رای شورای پزشکی شکایت کرد؟
  • اگر فردی دو بیماری را که شامل معافیت پزشکی می شود به صورت همزمان داشته باشد باید چه کند؟
  • مشمولانی که مشغول به تحصیل هستند برای دریافت معافیت پزشکی چه باید بکنند؟
  • هزینه کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چقدر است ؟

شرایط معافیت پزشکی چیست؟

داشتن یک یا چند بیماری از بیماری های مشخص شده در سازمان نظام وظیفه عمومی

مراحل دریافت معافیت پزشکی چیست؟

تاييد بيماری به وسیله ی پزشك معاین اولیه، تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی بيمارستان، تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی نظام وظيفه عمومی

مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی چیست؟

مدارک عمومی به اضافه تکمیل برگه ی شماره 1 با عنوان برگ وضعیت مشمولان، برگه ی شماره 2 با عنوان برگ معاینه ی اولیه ی مشمولان به وسیله ی پزشک معاین، برگه ی شماره 5 با عنوان برگ واکسیناسیون.

معایب معافیت پزشکی چیست؟

بسته به نوع معافیت متفاوت می باشد اما می توان گفت معافیت های اعصاب و روان ممکن است تاثیر سو بیشتری در آینده داشته باشند.

708 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام وقت بخیر
    من مشکل مادر زادی آسیب عصب گوش دارم و شنوایی من به دلیل این بیماری در حال کاهش است که مسئول شنوایی سنج تاکید کرده به هیچ عنوان تحت تاثیر صدای بلند قرار نگیرم چون در سن بالا نیاز به سمعک پیدا خواهم کرد درضمن من مشکل نرمی دریچه میترال قلب دارم و کمر و سر من اکنه شدید داره به طوری که سبب ریزش موی سر و چرب شدن موهایم به شکل شدید میشود و در ضمن انگشت کوچک یکی از پاهام روی انگشت بغلی آن قرار دارد و توی پوشیدن پوت مشکل دارم و برای صاف کردن ان روی انگشت کوچک پاهام عمل جراحی کردم تا صاف شود اما بی تاثیر بوده است و یکی از پاهام اندازه یک سانت از پای دیگر بلندتر و تپل تر است

    پاسخ
    • افسر مشاور
      18 دی 1398 1:00 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: فقط درمورد گوش وقلب شانس معافیت دارید، البته بندمعافیت های زیر لطفا مطالعه کنید:بند 1:

      كاهش شنوائي يك طرفه بطوري كه معدل آستانه شنوايي هوايي Air conduction در فركانس هاي چهارگانه (500 – 1000-2000-4000) بيش از 80 دسي بل باشد : معاف دائم

      تبصره1: كاهش شنوائي يكطرفه براي دارندگان مدارك تحصيلي فوق ديپلم و پايين تر اگر در فركانسهاي چهارگانه بين 50 تا 80 دسي بل باشد : معاف از خدمات رزمي
      تبصره 2: كاهش شنوايي بيش از 50 دسي بل تافقدان كامل شنوايي يك طرفه براي دارندگان مدارك تحصيلي كارشناس و بالاتر : معاف از خدمات رزم
      بند 2:

      كاهش شنوائي هر دو گوش بطوري كه معدل آستانه شنوائي هوايي در فركانس هاي چهارگانه در يك گوش بالاي 50 دسي بل و در گوش ديگر بالاي 50 دسي بل باشد : معاف دائم
      تبصره: كاهش شنوائي هر دو گوش در فركانس هاي چهارگانه بين 25 تا 50 دسي بل : معاف از خدمات رزمي ثانیا:بند 1:

      عوارض عضوي دريچه اي قلب عمل شده و عمل نشده به شرط ثبوت در بيمارستانهاي نيروهاي مسلّح يا دانشگاهي : معاف دائم
      تبصره 1: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر در صورت نداشتن اختلال عملكرد ي قلب : معاف از خدمات رزمي

      توضيحات بند(1)تبصره(1):نارسایی متوسط به بالاModerat To seaverیا (2+به بالاتر)در بچه های میترال و آتورت به عنوان اختلال عملکرد قلبی در نظر کرفته شود و به استناد بند(1)رسیدگی گردد.

      تبصره2: پرولاپس دريچه‌اي‌كه منجربه‌نارسائي نشده باشد و يا داراي نارسائي دريچه اي MR-PR درحد (Trivial ) يا TR در حد(+1 يا Mild ) باشد : معاف‌ازخدمات رزمي
      توضيحات بند(1)تبصره(2):نارسایی خفیف دریچه آئورت (Trivial AR)در حد معاف از رزم و به استناد همین تبصره قابل رسیدگی است .

      پاسخ
  • من سرطان دارم آیا معاف میشم ؟

    پاسخ
  • سلام
    من دانشجو مقطع کارشناسی هستم حدود یک ترم مونده تا درسمو تموم کنم
    خواستم بدونم اگر من از دانشگاه انصراف بدم میتونم معافیت پزشکی از چشام بگیرم نمره هر چشمم بیش از 6 هست
    و همچنین پارگی کامل رباط صلیبی acl و پارگی کامل مینیسک شاخ خلفی و همچنین پارگی کامل مینسک موربی در یک زانو دارم ایا شامل معافیت میشه؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      15 دی 1398 6:20 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: ابتدا درمورد رباط ها ومنیسک:بند 26:

      پارگي منيسك :
      الف) دو زانو همراه با اختلال عملکرد : معاف دائم

      توضيحات بند 26: الف)منظور از اختلال عملکرد تخریب گسترده سطح مفصلی می باشد.
      تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر : معاف از خدمات رزمي
      ب) پارگي منيسك يك زانو و يا دو زانو بدون اختلال , عمل شده يا نشده : معاف از خدمات رزمي
      بند 27:

      پارگي شديد و كامل رباطهاي جانبي و متقاطع زانوي يک پا كه باعث ناپايداري مفصل گردد:
      الف) در مواردي كه چند رباط (بيش از دو رباط) پاره شده باشد : معاف دائم
      ب) در موارد پارگي رباط ACL و PCL : معاف دائم
      ج) د رموارد پارگي رباط ACL يا PCL بهمراه يكي از رباطهاي جانبي : معاف دائم

      توضيحات بند 27: در تمام موارد پارگی رباط ها MRI به تنهایی ملاک نبوده و می بایست پارگی همراه با ناپایداری مفصلی در معاینه بالینی احراز شود.

      تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر: معاف از خدمات رزمي

      تبصره- صرفا مربوط به جزء (ج) می باشد.
      د) پارگي ACL يا PCL دوطرفه : معاف دائم
      هـ) در افراد جراحي شده (دو رباط و بيشتر) همراه با اختلال عملي : معاف دائم

      توضيحات ه: منظور از اختلال عملی، اختلال ناپایداری واضح و تست pivout مثبت می باشد.
      و) در افراد جراحي شده بدون اختلال عملي :معاف از خدمات رزمي
      ز) پارگي منيسك و يك رباط : معاف از خدمات رزمي

      توضيحات بند ز: پارگی یک رباط به استناد (بند 47) جزء (الف) قابل رسیدگی می باشد.ثانیا: درمورد چشم: یکی از چشم ها باید بالای6باشد

      پاسخ
      • سلام
        در مورد چشم با مدرک دیپلم شرط معافی ,هر چشم نمره 6 هست
        من دانشجو مقطع کارشناسی هستم و اگر مدرکمو بگیرم شرط معافیتی میشه نمره 8
        میخام بدونم اگر الان که یک ترم مونده تا فارغ التحصیل بشم از دانشگاهم انصراف بدم شرط معافیت من همون نمره 6 برای هر چشمه یا خیر ؟
        ممنون

        پاسخ
        • افسر مشاور
          21 دی 1398 6:02 ب.ظ

          سلام وقت بخیر: اولا هر نمره یک چشم بالای 6نه 6 یعنی 6/50باشد. ثانیا اگر این نمره داشته باشی الان انصراف بدهی با مدرک دیپلم برای شما محاسبه می شود.

          پاسخ
      • سلام من چهار سال پیش عمل سینوس رو انجام دادم و الان بعد چهار سال دوباره عود کرده و پزشک گفته باید عمل شه خواستم ببینم معافیت ب چ ترتیبه ؟

        پاسخ
        • سلام وقت بخیر:بند 22:

          تومورهاي بيني و سينوسها (يكطرفه يا دو طرفه) :
          الف) بدخيم : معاف دائم
          ب) خوش خيم : معاف از خدما ت رزمي

          پاسخ
  • سلام من دو بار واریکوسل سمت چپ توی بیمارستان نظامی عمل کردم اگه دوباره عود کرده باشه آیا معاف دائم میشم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      15 دی 1398 6:14 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 30:

      واريكوسل يكطرفه يا دو طرفه :
      الف) در صورتيكه نياز به عمل جراحي داشته باشد (جهت عمل جراحي) : شش ماه معاف موقت
      ب) در صورتيكه بعداز عمل عود نمايد و درجه 3 و بالاتر باشد : معاف دائم

      توضيحات بند 30 (ب): منظور از عود بیماری در این بند،مواردی است که واریکوسل از نظر شدت و درجه و ضرورت انجام عمل وجراحی،بدواًبه تایید اعضای شورای پزشکی رسیده و پس از عمل جراحی در مراکز درمانی معتبر(مراکز دانشگاهی و نیرو های مسلح)مجدداًعود نماید .

      ج) فقط در مشمولين قبل از اعزام ،عمل نشده در هر درجه اي و نيز عمل شده بدون عارضه : معاف از خدمات رزمي اگر طبق دستو ر کمیسیون باشد، جواب شما مثبت است.

      پاسخ
  • سلام من دو بار واریکسل سمت چپ بیمارستان نظامی عمل کردم الان دوباره عود کرده مدرکم لیسانسه آیا معاف دائم میشم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      8 دی 1398 2:42 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:اگربادستور کمیسیون باشید بله جواب شما مثبت است.

      پاسخ
  • ايمان دلقندی
    4 دی 1398 4:14 ب.ظ

    سلام ميشه منو کمک کنید

    پاسخ
  • سلام ژنیوکوماستی در چه صورتی معاف میشود؟
    اگر در سونوگرافی متوسط رو به شدید طبقه بندی شود معاف میشویم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      7 دی 1398 2:38 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 5:

      ژنيكوماستي شديد كه با انجام سونوگرافي بافت فيبروندولار گزارش شده باشد و در ارزيابي مراحل رشد بلوغ در حد تانر3و يا بالاتر(جنس مؤنث ) باشد : معاف دائم
      توضيحات بند(5): در صورت گزارش بافت نظیر (چربی، مصنوعی و …) در سونوگرافی به استناد بند(الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.احتمالا معاف از رزم است.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر خسته نباشید
    من۲۲ سالمه و اواسط سال ۹۶ در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شدم ینی تا الان تقریبا یکسال غیبت و اینکه من مشکل ناراحتی قلبی (مشکلات دریچه میترال )دارم این بیماری تو خونواده ما ارثی هست و من از بچگی این مشکل داشتم سال ۸۲ از من اکو گرفتن که توش زده MVP +و برگش هنوز دارم ، امسال پیش فوق تخصص قلب تهران رفتم ازم اکو گرفتن که ایشون تشخیص دادند که بنده prolaptic در حد trivial دارم و تو این اکو هم قید شده mvp+ و cer زده ۶۰ درصد
    مشکل دومم اینکه همیشه جفت پاهام از دنبالچه تا کف پاهام به شدت سرده حتی وقتی که تو خونم و کف پاهام به شدت عرق میکنه به طوری اگه دست بکشی خیسی رو متوجه میشی
    حالا سوالام از شما اینکه من برای معافی و معاینه فقط میتونم اسم یک بیماری ببرم یا فرقی نداره و با این تفاسیر به نظرتون من معاف میشم!؟!؟ با تشکر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      5 دی 1398 6:04 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: ابتدا درمورد پاها معافیت ندارد، اما درقلب:بند 1:

      عوارض عضوي دريچه اي قلب عمل شده و عمل نشده به شرط ثبوت در بيمارستانهاي نيروهاي مسلّح يا دانشگاهي : معاف دائم
      تبصره 1: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر در صورت نداشتن اختلال عملكرد ي قلب : معاف از خدمات رزمي

      توضيحات بند(1)تبصره(1):نارسایی متوسط به بالاModerat To seaverیا (2+به بالاتر)در بچه های میترال و آتورت به عنوان اختلال عملکرد قلبی در نظر کرفته شود و به استناد بند(1)رسیدگی گردد.

      تبصره2: پرولاپس دريچه‌اي‌كه منجربه‌نارسائي نشده باشد و يا داراي نارسائي دريچه اي MR-PR درحد (Trivial ) يا TR در حد(+1 يا Mild ) باشد : معاف‌ازخدمات رزمي
      توضيحات بند(1)تبصره(2):نارسایی خفیف دریچه آئورت (Trivial AR)در حد معاف از رزم و به استناد همین تبصره قابل رسیدگی است .

      پاسخ
  • سلام , من الان 4ماه خدمت هستم و خدمتم در لب مرز هستش . به علت درد شدیدی که داشتم منو فرستادن بهداری برای سونوگرافی . وقتی که سونوگرافی گرفتم معلوم شد که مادرزادی کلیه ی چپ ندارم و یک کلیه دارم و الان منو فرستادن کمیسیون.
    خواستم بدونم معاف دائم میشم. دکترهای بهداری گفتن 100%معافی . مدرکم لیسانسه . خواستم ببینم معاف میشم؟؟

    پاسخ
  • سلام من بینیم انحراف داشت قبل شکسته بود شبا نمی تونستم بخوابم الان عمل کردم زیبایی بود معافیت میدن؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      2 دی 1398 1:09 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: معاف از رزم هستید.

      پاسخ
      • سلام بنده به درخواست خودم سابقه بستری نداشته ودوقطبی نوع ۱ دارم ۴عدد لیتیوم و یک ضدروان پریشی میخورم به اسم الانزاپین حالا ۶ماه موقت شدم بعد ۶ماه چه میشود؟ تازه موقع معافیت موقت که شوراداد ۳ تا لیتیوم میخوردم

        پاسخ
        • افسر مشاور
          7 دی 1398 2:28 ب.ظ

          سلام وقت بخیر: به احتمال50درصد معاف دائم می شوید،40درصد دوباره معاف موقت می شوید، و10درصداعزام به سربازی می شوید، البتخ آیا کمیسیون دستور به بستری شما داده است؟

          پاسخ
          • خیر فقط قبلا دکترا گفتن که نکردم کمیسیون فقط نامه پزشک وداروهام رو دید من الان باضد روان پریشی ۱۱ ساعت میخوابم چجوری برم خدمت خودشم سریع گفت ۶ماه موقت

          • افسر مشاور
            17 دی 1398 10:42 ق.ظ

            سلام وقت بخیر: بعد از6ماه دوباره مورد بررسی قرار می گیرد، سپس ان موقع جواب قطعی داده می شود. البته احتمالا یک نامه بیمارستان نظامی داشته باشید برای جلسه بعدی معافیت بدی مفید است.

          • سلام
            بنده پاهام پرانتزی حدودا ۱۱سلنت فاصله داره پاهام هم سرپا وایمستم ب شدت درد میکنه مدرک تحصیلی ام هم دیپلم امکان معاف شدن دارم

          • افسر مشاور
            14 مرداد 1399 9:52 ق.ظ

            سلام وقت بخیر: برای دیپلم 12می باشد

  • سلام وقتتون بخیر

    من پسری 32 سالە هستم کە تقریلا چهار سال غیبت دارم
    پارسال دچارە واقعەی انفجار گاز شدم و دست و پا و صورتم سوخت صورتم مشکلی نداره اما یکی از دستهام انگشتاش کامل خم نمیشه اعصاب انگشتم مشکل داره و تو پزشک قانونی چهار درصد معلولیت نوشتند
    آیا ممکنه معافیت پزشکی شامل من بشه

    پاسخ
    • افسر مشاور
      2 دی 1398 12:56 ق.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 15:

      محدوديت حركات مفاصل(غيرقابل درمان و پايدار) :

      توضيحات بند 15: منظور از عبارت غیر قابل درمان، یعنی این که علی رغم کلیه درمان های منجر به محدودیت حرکتی مفاصل به صورت پایدار شده باشد.
      الف) در مورد مفاصل هانش، زانو و شانه(محدوديت بيش از 4/1 محدوده طبيعي حركت مفصل مربوطه) : معاف دائم
      تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر محدوديت بين 4/1 تا 2/1 محدوده طبيعي حركت مفصل در اندام فوقاني : معاف از خدمات رزمي

      تبصره: در ادامه تبصره محدودیت حرکتی بیش از ½ محدوده طبیعی در اندام فوقانی و تحتانی برای مدارک کارشناسی و بالاتر معاف دائم مد نظر گرفته شود.
      ب)محدوديت حركات ساير مفاصل بزرگ ( مچ دست ، مچ پا ، آرنج )در صورتي كه بيش از نيمي از حركات ، محدود شده باشد : معاف دائم

      ب: محدودیت حرکتی سایر مفاصل (مچ، دست، مچ، پا، آرنج) بیش از ¾ برای کارشناسی و بالاتر معاف دائم در نظر گرفته شود.
      ج) در موارد خفيف تر همراه با اختلال عملكرد : معاف از خدمات رزمي

      پاسخ
  • من ocd وmdd دارم ۶سال تحت درمانم تا الان دارو مصرف می کنم معاف دائم میشم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      2 دی 1398 12:47 ق.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 4:

      اختلال وسواس (OCD) ، اختلال پانيك ، اختلال اضطراب ، فوبيا يا PTSD يا سايراختلالات اضطرابي :
      الف) نوع شديد مقاوم به درمان : معاف دائم
      ب) نوع خفيف : معاف از خدمات رزمي

      توضيحات بند(4)جزء(ب):در مواردی که شدت بیماری کمتر از میزان ذکر شده در جزء(الف)باشد از مصادیق این جزء می باشد ودر موارد متوسط به استناد قسمت(الف)بند سایر بیماریها(معاف از رزم)قابل رسیدگی می باشد.

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    بنده تیروییدم رو با تشخیص هرتل سل آدنوم کامل برداشتم
    آیا مشمول معافیت دائمی میشم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 دی 1398 9:08 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 2:

      بيماريهاي غدد تيروئيد :
      الف) هيپرتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني‌ و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت عدم پاسخ به درمان:معاف دائم
      ب) هيپرتيروئيدي و هيپوتيروئيدي با داشتن علائم واضح باليني ‌و آزمايشگاهي ( در مراكز دانشگاهي يا نيروهاي مسلح) در صورت پاسخ به درمان : معاف از خدمات رزمي

      توضیحات بند(2) جزء (ب) : مشمولان مبتلا هیپوتیروئید ساب کلینیکال سرباز و هیپوتیروئید ساب کلینیکال به استناد جزء (الف) قسمت سایر بیماری ها (معاف از رزم) قابل رسیدگی می باشد.

      ج)گواترهاي حجيم با ميزان بيش از cc100‌ با اثر فشاري و علائم انسدادي مجــاري تنفــسي خارج ريوي ( كه با اسپيرومتري ثابت شده باشد ) : معاف دائم

      توضيحات جزء (ج): جهت بررسی اثر فشاری گواتر حجیم، اسپیرومتری یا سی تی اسکن ندنظر قرار گیرد.

      – گواترهای سمی غیر حجیم با علایم بالینی و آزمایشگاهی (در مراکز درمانی نیروهای مسلح یا دانشگاهی) در صورت عدم پاسخ به درمان طبق جزء (الف) و در صورت پاسخ به درمان و فقدان علایم بالینی برابر جزء (ب) همین بند قابل رسیدگی می باشد.

      د) تيروئيديتهاي حاد و تحت حاد : شش ماه معاف موقّت

      توضيحات جزء (د): در خصوص تیروئیدهای حد بعد از شش ماه معافیت موقت که بهبود نیافته اند طبق جزءهای (الف-ب) بند (2) همین بخش قابل رسیدگی می باشد.

      بند 3:

      بيماريهاي غدد پاراتيروئيد :
      الف)هيپرپاراتيروئيدي : معاف دائم
      ب) هيپوپاراتيروئيدي : معاف دائم

      پاسخ
  • سلام
    من 3 سال پیش دچار برق گرفتگی شدم و چند بار پا ها و دستامو عمل کردن و حین عمل تکه ای از گوشت کف پام رو برداشتن همچنین روی دستا ها و کف پاهام پیوند پوست انجام دادن الان بخاطر همین مسئله دچار زانودرد و کمر درد و گردن درد شدم پیش دکتر مغز و اعصاب رفتم گفته به خاطر فشاری که پات وارد میشه و تعادل انتقال فشار با برداشته شدن گوشت بهم خورده الان میخواستم بدونم معاف میشم یا نه ؟ ممنون

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 دی 1398 9:04 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: معافیت شما ازنوع موارد خاص می باشد، بنابراین توصیه می شود، درخواست معافیت بدهد.

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر

    من پسری 32 سالە هستم کە تقریلا چهار سال غیبت دارم
    پارسال دچارە واقعەی انفجار گاز شدم و دست و پا و صورتم سوخت صورتم مشکلی نداره اما یکی از دستهام انگشتاش کامل خم نمیشه اعصاب انگشتم مشکل داره و تو پزشک قانونی چهار درصد نقص عضو نوشتند
    آیا ممکنه معافیت پزشکی شامل من بشه

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 دی 1398 9:04 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 15:

      محدوديت حركات مفاصل(غيرقابل درمان و پايدار) :

      توضيحات بند 15: منظور از عبارت غیر قابل درمان، یعنی این که علی رغم کلیه درمان های منجر به محدودیت حرکتی مفاصل به صورت پایدار شده باشد.
      الف) در مورد مفاصل هانش، زانو و شانه(محدوديت بيش از 4/1 محدوده طبيعي حركت مفصل مربوطه) : معاف دائم
      تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر محدوديت بين 4/1 تا 2/1 محدوده طبيعي حركت مفصل در اندام فوقاني : معاف از خدمات رزمي

      تبصره: در ادامه تبصره محدودیت حرکتی بیش از ½ محدوده طبیعی در اندام فوقانی و تحتانی برای مدارک کارشناسی و بالاتر معاف دائم مد نظر گرفته شود.
      ب)محدوديت حركات ساير مفاصل بزرگ ( مچ دست ، مچ پا ، آرنج )در صورتي كه بيش از نيمي از حركات ، محدود شده باشد : معاف دائم

      ب: محدودیت حرکتی سایر مفاصل (مچ، دست، مچ، پا، آرنج) بیش از ¾ برای کارشناسی و بالاتر معاف دائم در نظر گرفته شود.
      ج) در موارد خفيف تر همراه با اختلال عملكرد : معاف از خدمات رزمي

      پاسخ
  • سلام من بینی ام ضربه خورده سینوس شدید گرفتم طوری که خیلی اذیت میشم همیشه سردرد و از دماغ بسختی نفس میکشم ونفس کشیدنمم همراه با سوزش از بینی ام چرک خونی میاد .واقعا اذیت میشم خاستم بدونم به من معافیت دائم میدن

    پاسخ
    • افسر مشاور
      1 دی 1398 8:59 ب.ظ

      سلام و قت بخیر:بند 22:

      تومورهاي بيني و سينوسها (يكطرفه يا دو طرفه) :
      الف) بدخيم : معاف دائم
      ب) خوش خيم : معاف از خدما ت رزمي

      پاسخ
  • سلام خسته نباشید، آیا میگرن معافیت داره؟ اگه داره معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی؟؟
    مدرکم فوق لیسانس
    در ضمن مشکل جوش نخوردگی اسکافوئید نان یونیون همراه با اختلال عملکرد هم داشتم که برای اون به خاطر مدرک تحصیلی گویا معافیت از خدمات رزمی میدن
    پارگی جزئی رباط pcl پای راست هم دارم
    الان مشغول خدمتم که متاۤسفانه مشکل کمر درد شدید هم پیدا کردم
    با این شرایط جسمی به طور کلی شانسی برای معافیت دارم یا خیر

    پاسخ
    • افسر مشاور
      28 آذر 1398 5:13 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:اولا میگرن معافیت دائم ندارد ثانیا: به خاطر تمام این معافیت های از رزم شما معاف دائم نمی شوید.

      پاسخ
  • سلام.
    من صافی کف پا دارم جوری که کف پای چپم کامل زمین میخوره
    معافیت نداره؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      28 آذر 1398 5:08 ب.ظ

      سلام وقت بخیر:بند 30:

      صافي كامل كف يك يا هر دو پا :
      الف) در انواع سخت بهمرا ه دفورميتي مچ پا مانند ( Hill valgus) : معاف دائم
      تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي وبالاتر : معاف از خدمات رزمي
      ب )صافي كامل كف يك يا هر دو پا در انواع ( Rigid يا Flexible) بدون عارضه و دفورميتي : معاف از خدمات رزمي جواب منفی می باشد.

      پاسخ
  • سلام من قبلا رفتم سربازی اما یک هفته بیشتر دووم نیاوردم بخاطر مشکلی که دارم
    من مشکل بیرون روی دارم نمیتونم خودمو نگه دارم شب ادراری هم همینطور
    اینو کارو برای من سخت میکنه
    من کرج هستم پلیس +10 گفت باید برید درمانگاه واسه معاینات پزشکی

    آیا میتونم معافیت پزشکی بگیرم؟
    بخدا اصلا نمیتونم سربازی رو برم

    اگه ممکنه جواب رو ایمیل کنید
    چون ممکنه میتونم بیام سایت

    پاسخ
    • افسر مشاور
      26 آذر 1398 5:02 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: اولا شما فراری هستید، ثانیا: به خاطر شب ادراری به شما معافیت دائم داده نمی شود، ثالثا: ازطریق یگان باید اقدام نمائید.

      پاسخ
      • سلام وخسته نباشید .من چندین سال سابقه تشنج دارم وصرع دارم چندین ساله که تحت نظر پزشک بودم ودارو مصرف میکنم با اینکه دارو هم مصرف میکنم ولی تیک عصبی دارم وتشنج هم میکنم کتف سمت چپم هم از جا درمیره چشمام استیکمات داره وعینک میزنم
        آیا معاف میشم؟

        پاسخ
        • افسر مشاور
          3 دی 1398 4:55 ب.ظ

          سلام وقت بخیر:اولا:بند 11:

          انواع صرع به شرط ثبوت كلينيكي و پاراكلينيكي در مراكز درماني نظامي يا دانشگاهي باداشتن سوابق مستند و مورد تأييد ابتلاء به صرع:معاف دائم

          تبصره: در مواردي كه شروط فوق تحقّق نيابد ولي احتمال وجود صرع باشد : معاف از خدمات رزمی ثانیا:بند 16:

          در رفتگي مكرر و يا قديمي و مادرزادي مفاصل بزرگ عمل كرده يا نكرده ( بدون عارضه ) : معاف از خدمات رزمي

          تبصره: در صورتيكه در حين خدمت بيش از دو نوبت دررفتگي به فاصله بيش ازدو ماه ايجاد شود : معاف دائم

          توضيحات بند 16:موارد عارضه دار حسب نوع عارضه از سایر بندها قاب رسیدگی می باشد.ثالثا:بند 3:

          آستيگماتيسم ساده ، مركب يا مخلوط با سيكلوپلژي كامل :
          (درآستيگماتيسم ساده، يا مركب يا مخلوط ميزان آستيگماتيسم بايستي بيش تر از اسفر باشد)
          الف) مجموع ديوپتر آستيگمات ساده ، مركب يا مخلوط بالاي 5 ديوپتر يک چشم : معاف دائم
          تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر مجموع ديوپتر آستيگمات ساده ، مركب يا مخلوط بالاي 7 ديوپتر يک چشم: معاف دائم
          ب) آستيگماتيسم ساده ، مركب يا مخلوط از3 تا 5 ديوپتر هر يك از چشمها : معاف از خدمات رزمي
          تبصره: براي دارندگان مدارك کارشناسي و بالاتر آستيگماتيسم ساده ، مركب يا مخلوط از3 تا7 ديوپتر هر يك از چشمها : معاف از خدمات رزمي

          توضيحات بند (3): صرفا آستیکماتیسم ساده مد نظر بوده و در سایر موارد آستیگماتیسم مرکب و یا مخلوط،بند های (1و2)مورد استناد قرار گیرد.

          پاسخ
          • سلام،من دیسک کمر دارم
            و وزن ۴۴ قد ۱۷۰
            ایا میتوانم معافیت دیسک کمر ،یا لاغری بگیرم ؟!

  • سلام . بین مهره‌ L5 و S1 دیسک پاره شده عمل کردم. معاف دائم میشم؟

    پاسخ
    • افسر مشاور
      26 آذر 1398 4:57 ب.ظ

      سلام وقت بخیر: فقط درمورد L4وL5شرایط معافیت دائم وجود دارد. دربقیه موارد معافیت از رزم وجود دارد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور