شرایط معافیت پزشکی سربازی1402

و انواع معافیت های پزشکی

معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت هایی می باشد که افراد با دارا بودن آن می توانند به صورت دائم و همیشگی از خدمت سربازی معاف شوند.

بر اساس قوانین مربوطه، اگر شخصی دارای مشکلات روحی و یا جسمی غیر قابل بازگشت باشد، براساس قوانین و شرایط معافیت سربازی 1402 می تواند معافیت دریافت کرده و برای دریافت کارت خود اقدام کند.

مراحل دریافت معافيت پزشكی

متخصصین راستین مشاور پاسخ می‌دهند

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

 

بر اساس قوانین نظام وظیفه مشمولان خدمت سربازی به لحاظ سلامت و توان جسمی و روانی در 4 دسته ی زیر طبقه بندی می شوند:

  • مشمولانی که دارای سلامت جسمی و روانی کامل هستند و قادر به انجام کامل خدمت می باشند.
  • مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند که به علت عدم برخورداری از سلامت کامل، بر حسب نوع بیماری و تحصیلات، معاف از رزم خواهند شد.
  • مشمولانی که دارای بیماری های جسمی و روانی ای هستند که قابل درمان است به علت درمان و معالجه، معاف موقت پزشکی می شوند.
  • مشمولانی که دچار اختلال روانی و یا نقص عضو غیرقابل درمان هستند که توانایی انجام خدمت سربازی را ندارند، معافیت دائم پزشکی دریافت می نمایند.

مراحل دریافت معافیت پزشکی

برای دریافت معافیت پزشکی بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا متقاضی باید دفترچه راهنمای خدمت وظيفه عمومی را از دفاتر پلیس + 10 دریافت کرده و مدارک مورد نیاز را تهیه نماید.
  2. در مرحله ی دوم متقاضی بایستی برگه خود اظهاری سوابق بیماری را که در قسمت پشتی برگه معاینه اولیه قرار دارد را به درستی تکمیل کند.
  3. متقاضی بایستی به یکی از پزشکان معاینه کننده اولیه مراجعه کرده و برگه معاینه اولیه را (که قسمت پشتی آن را خود تکمیل کرده) توسط پزشک معاین تکمیل نماید.
  4. پس از آن متقاضی باید درخواست خود را به وسیله دفاتر پليس +‌ 10 ثبت نموده و سپس تمام مدارک خود را برای ارائه به شورای پزشکی دریافت نماید.
  5. برگه ی معرفی به بیمارستان را از سازمان نظام وظیفه دریافت کرده و به وسیله ی پست با آدرس متقاضی ارسال شود.
  6. متقاضی برای انجام معاینات تخصصی به بیمارستان مراجعه می نماید.
  7. نظر تخصصی بیمارستان به حوزه ی رسیدگی کننده ارسال می شود.
  8. برای متقاضی دعوت نامه ای مبنی بر حضور در شورای پزشکی ارسال می شود.
  9. جلسه ی شورای پزشکی برای متقاضی تشکیل می شود.
  10. چنانچه بیماری جزو بیماری های معاف دائم شناخته شود، به متقاضی کارت معافیت دائم ارائه می شود و چنانچه سرباز و یا معاف از رزم شناخته شود، برگه ی آماده به خدمت برای متقاضی صادر و ارسال می گردد.

لازم به ذکر است مشمولانی که نقص عضو و یا بیماری هایی دارند که قابل مشاهده است، نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهند داشت.

نحوه معاینه پزشکی سربازی

همانطور که اشاره کردیم، یکی از مراحل اخذ معافیت پزشکی، انجام معاینات و آزمایشات لازم توسط پزشک معتمد نظام وظیفه است. نحوه معاینه پزشکی سربازی در وهله اول توسط پزشک معتمد و با توجه به نوع و شدت بیماری و سوابق پزشکی بیمار صورت می گیرد.
سپس با تایید آن توسط پزشک مربوطه، متقاضی به یکی از بیمارستان‌ های نیروهای مسلح برای انجام معاینات تکمیلی فرستاده می شود. در نهایت پس از تایید بیمارستان، پرونده مشمول به شورای پزشکی نظام وظیفه برای تایید نهایی به منظور اخذ معافیت پزشکی فرستاده می شود.

 باید توجه داشت که نحوه معاینه پزشکی سربازی به نوع و شدت بیماری مرتبط بوده و اخذ انواع معافیت پزشکی به مدرک تحصیلی مشمولان نیز بستگی خواهد داشت.

اطلاع از شرایط معاینه پزشکی سربازی کمک بسیاری به مشمولان متقاضی خواهد کرد. زیرا با تکمیل مدارک مورد نیاز و سوابق پزشکی خود و آگاهی از نحوه انجام معاینات، در اخذ معافیت پزشکی بسیار موثر عمل خواهند کرد.

برای این منظور، مشاورین متخصص ما می‌توانند راهنمایی‌ های مورد نیاز را به شما ارائه دهند.

شرایط احراز انواع بیماری های معافیت پزشکی

و لیست کامل بیماری ها

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

بنابراین مطابق مراحل گفته شده در بالا به صورت خلاصه شرایط احراز انواع بیماری هایی که معافیت پزشکی را سبب می شوند عبارتند از:

  • مرحله ی اول: تاييد بيماری به وسیله ی پزشك معاین اولیه
  • مرحله ی دوم: تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی بيمارستان
  • مرحله ی سوم: تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی نظام وظيفه عمومی

چه بیماری هایی مشمول معافیت پزشکی می شود؟

لیست بیماری های معافیت پزشکی 1402 به شرح زیر است :

مدارک لازم برای دریافت انواع معافیت پزشکی

و نحوه اعتراض به رای شورا

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

مدارك مورد نياز جهت دریافت معافيت پزشكی عبارتند از:

  • یک قطعه عکس رنگی با سایز 3 در 4 با زمینه ی سفید و تمام رخ
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه ی عکس دار متقاضی مشمول
  • اصل و کپی کارت ملی متقاضی مشمول
  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و یا گواهی فراغت از تحصیل مشمول
  • برگه ی شماره 1 با عنوان برگ وضعیت مشمولان تکمیل شود.
  • برگه ی شماره 2 با عنوان برگ معاینه ی اولیه ی مشمولان به وسیله ی پزشک معاین اولیه تکمیل شود.
  • برگه ی شماره 5 با عنوان برگ واکسیناسیون تکمیل شود.
  • افتتاح حساب در یکی از شعب بانک سپه و نیز درج شماره حساب در برگه ی شماره 1

اعتراض به رای شورای پزشکی

 در صورتی که رای کمیسیون شورای پزشکی نظام وظیفه مبنی بر رد اخذ معافیت پزشکی باشد، امکان اعتراض به رای کمیسیون پزشکی وجود دارد.

 در این حالت متقاضی می بایست طی ۱۰ روز اعتراض خود را به بخش رسیدگی به اعتراض نظام وظیفه عمومی به صورت کتبی ارسال نماید. سپس پرونده مشمول به شورای عالی پزشکی فرستاده می ‌شود.

 در این شرایط پس از طی مراحل لازم، رای شورای عالی پزشکی صادر شده که این رای قطعی بوده و دیگر قابل اعتراض نمی باشد.

 بدین ترتیب مشمولانی که پرونده پزشکی آنها برای اخذ انواع معافیت پزشکی از طرف کمیسیون شورای مربوطه رد میشود، این امکان را دارند که نسبت به رای صادر شده، اعتراض کرده و مجدد پرونده آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

معایب کارت معافیت پزشکی

و چگونگی استخدام با وجود داشتن معافیت

٥٤٠٩٢٠٠٠-٠٢١

گرفتن این نوع از معافیت ها، با وجود امتیاز بزرگشان (همان خدمت نرفتن!)، میتوانند باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد شوند. برای مثال، معافیت بدلیل بیماری های اعصاب و روان (کارت قرمز سربازی)، فرد را از امتیازاتی مثل گرفتن گواهینامه رانندگی و استخدام در سازمان ها و ادارات دولتی محروم میکند.

معافیت پزشکی در خارج از کشور

افرادی که در خارج از کشور زندگی می کنند می توانند با مراجعه به کنسولگری ایران در کشور مربوطه پیگیر وضعیت سربازی باشند. در صورت طی شدن مراحل و تایید بیماری و داشتن شرایط معافیت دریافت کنند.

شرایط مشمول برای بررسی درخواست معافیت

  • رسیدن به سن 18 سال تمام (سن مشمولیت)
  • اقامت سه ساله در خارج از کشور 
  • نداشتن معافیت تحصیلی
  • ذکر نام بیماری

مراحل انجام کار

  • مراجعه مشمول یا بستگان با داشتن مدارک لازم به نمایندگی کشور محل اقامت و تکمیل فرم شماره یک برای تقاضای معافیت پزشکی
  • تایید و تصدیق مدارک پزشکی توسط کنسولگری
  • اعلام وقت معاینه و دعوت مشمول برای معاینات اولیه ارسال مدارک به همراه نظر تایید شده پزشک معتمد به وزارت امور خارجه در تهران
  • بررسی مدارک و ارسال به سازمان وظیفه عمومی قابل پیگیری توسط وکیل یا والدین مشمول
  • بررسی مدارک در شورای پزشکی سازمان وظیفه و صدور رای و اعلام نتیجه

استخدام با معافیت پزشکی

در سال 77، مجلس قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، استخدام افرادی با معافیت پزشکی، بلامانع است. به این ترتیب، سازمان های مختلف میتوانند در صورت نیاز، این افراد را استخدام کنند.

توجه کنید که این شرکت ها، مجبور به استخدام افراد معاف از خدمت نیستند. بنابراین، اگر شرکتی، این افراد را استخدام نکند، از لحاظ قانونی، خلافی مرتکب نشده است.

بنابراین، در پاسخ این سوال که “آیا معافیت پزشکی مانع استخدام میشود؟“، باید گفت:

بدلیل قوانین متفاوت در سازمان ها و سلایق مختلفی که در این موارد اعمال میشود، در بسیاری موارد، اشخاص معاف شده از حق استخدام شدن در ادارات مختلف، محروم میشوند. پس بهتر است که پیش از اقدام، با یک متخصص مشورت کنید و از تصمیم خود مطمئن باشید.

جمع بندی

 یکی از سوالات رایجی که اکثر مشمولان با آن روبرو هستند، شرایط معافیت پزشکی سربازی است. معافیت پزشکی یکی از انواع معافیت های خدمت سربازی بوده که شرایط خاص خود را دارد.

 در آیین نامه پزشکی سازمان وظیفه عمومی، تمامی بیماری هایی که شامل انواع معافیت از جمله معافیت از خدمات رزمی، معافیت موقت و معافیت دائم هستند، به طور کامل شرح داده شده است.

 مشمولانی که خواهان اخذ معافیت پزشکی هستند، باید از نظر جسمی یا روانی دارای یکی از بیماری های مندرج در آیین نامه مذکور باشند که به تایید پزشک معتمد نظام وظیفه و نهایتاً تایید کمیسیون پزشکی رسیده باشد و سپس کارت معافیت پزشکی برای آنها صادر خواهد شد.

 گرچه باید توجه داشت که دریافت کارت معافیت پزشکی اعصاب و روان، در آینده محدودیت‌هایی برای فرد به همراه خواهد داشت که می توان به احتمال عدم دریافت گواهینامه رانندگی، احتمال عدم استخدام در مراکز دولتی و … اشاره کرد.

به طور کلی به منظور دریافت معافیت پزشکی، پس از گذراندن مراحل اولیه، می‌ بایست معاینات و آزمایشات لازم توسط پزشک معتمد نظام وظیفه انجام شود.

 سپس در صورت تایید وی، معاینات تکمیلی توسط بیمارستان های مورد نظر نیروهای مسلح صورت گرفته و چنانچه بیماری مشمول و شدت و نوع آن تایید گردد، پرونده پزشکی متقاضی به کمیسیون شورای پزشکی برای تایید نهایی فرستاده خواهد شد.

 همچنین باید توجه داشت که در صورت رد درخواست متقاضی به منظور اخذ معافیت پزشکی، امکان اعتراض به رای صادر شده وجود دارد. در این حالت پس از بررسی پرونده، رای قطعی توسط شورای عالی پزشکی اعلام شده که قابل تجدید و اعتراض نخواهد بود.

متقاضیان می بایست برای اخذ کارت معافیت پزشکی به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و با ارائه مدارک و سوابق پزشکی خود و تکمیل فرم مربوطه و ارسال آن به سازمان نظام وظیفه عمومی، اقدامات لازم را انجام دهند.

مشمولان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرایط معافیت پزشکی 1401 و انواع بیماری های معاف کننده خدمت سربازی و اخذ نوع معافیت می توانند با مشاورین متخصص ما تماس بگیرند.

شماره تماس - افسر مشاور

  • آیا می توان به رای شورای پزشکی شکایت کرد؟
  • اگر فردی دو بیماری را که شامل معافیت پزشکی می شود به صورت همزمان داشته باشد باید چه کند؟
  • مشمولانی که مشغول به تحصیل هستند برای دریافت معافیت پزشکی چه باید بکنند؟
  • هزینه کمیسیون پزشکی نظام وظیفه چقدر است ؟

شرایط معافیت پزشکی چیست؟

داشتن یک یا چند بیماری از بیماری های مشخص شده در سازمان نظام وظیفه عمومی

مراحل دریافت معافیت پزشکی چیست؟

تاييد بيماری به وسیله ی پزشك معاین اولیه، تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی بيمارستان، تاييد بيماری به وسیله ی شورای پزشكی نظام وظيفه عمومی

مدارک مورد نیاز برای معافیت پزشکی چیست؟

مدارک عمومی به اضافه تکمیل برگه ی شماره 1 با عنوان برگ وضعیت مشمولان، برگه ی شماره 2 با عنوان برگ معاینه ی اولیه ی مشمولان به وسیله ی پزشک معاین، برگه ی شماره 5 با عنوان برگ واکسیناسیون.

معایب معافیت پزشکی چیست؟

بسته به نوع معافیت متفاوت می باشد اما می توان گفت معافیت های اعصاب و روان ممکن است تاثیر سو بیشتری در آینده داشته باشند.

708 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام
    من پاهام ضربدری هست
    تشنج ب مدت یکسال و عمل بیضع نهفته داشتم
    معافیت میتونم بگیرم .؟؟

    پاسخ
  • سلام من در حین خدمت مشکل افتادگی دریچه میترال با نارسایی ان برام پیش اومد تپش قلب من هم خیلی زیاد میشه ولی بیمارستان نیروهای مسلح گفتند فقط معاف از رزم میشی حالا ریه هام هم مشکل اسم دارم یعنی این دوتا بیماری بااهم احتمالش هست معاف دائم می شوم

    پاسخ
  • سلام من عمل بواسیر درجه 4 انجام دادم و باز دوباره رشد کرده و مدارک هم موجوده آیا میتوانم معافیت پزشکی بگیرم ؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      30 خرداد 1402 4:52 ب.ظ

      سلام در صورتی که عمل کرده باشید و عود کرده باشد معافیت دائم به شما داده می شود.

      پاسخ
  • سلام میخواستم بدونم من نقض عضو کلیه دارم و کلیه دوم هم به شدت ضعیف شده آیا میتونم کارت معافیت دائم پزشکی بگیرم؟

    پاسخ
  • مشاور نظام وظیفه
    10 اسفند 1401 6:40 ب.ظ

    سلام در صورت داشتن محدودیت حرکتی بله

    پاسخ
  • سلام . ببخشید من واریکوسل درجه ۳ شدیدشو دارم و معافیت دائم بهم تعلق میگیره ولی میخوام فقط معاف از رزم بشم . گفتن اگه جراحی کنم معاف از رزم داره ولی دکتر بر اساس آزمایشات گفت نیازی ب جراحی ندارم . خواستم بدونم میتونم با خواست خودم فقط معاف از رزم بشم و معافیت دائم نگیرم؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      23 بهمن 1401 6:52 ب.ظ

      سلام معافیت دائم در صورت عمل و عود بیماری به شما تعلق می گیرد در غیر این صورت معاف از خدمات رزمی

      پاسخ
  • محمد بابالو
    18 بهمن 1401 10:27 ق.ظ

    سلام
    من دیسک‌های l4-l5 و l5-s1م مشکل داشت که مجبور شدم l5-s1 رو عمل باز کنم. نوع عمل لامینوتومی ذکر شده و تشخیص قبل از عمل disc herniation گفته شده و بعد از عمل هم the same. نوع جراحی هم unilateral l5-s1 interlaminar approach و ادامه هم داره که مشخص نیست. خواستم ببینم شرایط معافیت دایم رو دارم یا نه. ممنون.

    پاسخ
  • سلام
    من pfo بزرگ دارم تو قلبم و این تو بیمارستان های نیرو مسلح تایید شده . شورای نظام وظیفه بهم معافیت رزمی داد اما بهم گفت اعتراض کن احتمال داره معاف شی ، در حال حاضر از یگان اقدام کنم چقدر شانس دارم ؟

    پاسخ
    • مشاور نظام وظیفه
      18 آبان 1401 4:28 ب.ظ

      سلام در حین خدمت راحت تر معافیت داده می شود.

      پاسخ
      • سلام
        من دو سال پیش تصادف کردم و سرم دوبار عمل شد پاهام شکست و یکی پلاتین گذاشته شد توش سه تا مهره کمرم ترک برداشت و اوکی شدن پامم درست جوش خورده میتونم معافیت بکیرم برا سر بازی قفسه سینمو سه تا دندمم شکست

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          15 بهمن 1401 3:00 ب.ظ

          سلام شما شرایط معافیت دائم دارید.

          پاسخ
        • سلام
          من فتق و مشکل سیاتیک پای چپ دارم ،آیا جزو شرایط هست ؟

          پاسخ
          • مشاور نظام وظیفه
            4 تیر 1402 5:06 ب.ظ

            سلام درصورتی که بعد از درمان بیماری شما عود کند به شما معافیت تعلق می گیرد.

    • سلام کف پا صاف هستم و ترم آخر کارشناسی معاف دائم میشم یا خیر

      پاسخ
      • مشاور نظام وظیفه
        18 بهمن 1401 10:53 ق.ظ

        سلام با مدرک کارشناسی معاف از خدمات رزمی به شما داده می شود.

        پاسخ
      • سلام و خسته نباشید خدمت شما بنده اگزما دارم مچ یک دست و انگشتان دست راست و همینطور ساعد ها و کمی در زیر بغل، و از ده سالگی همراهمه تا هجده سالگی هنوز هست هی می‌ره دوباره میاد میتونم معاف دایم شوم؟

        پاسخ
        • مشاور نظام وظیفه
          19 مرداد 1402 12:54 ق.ظ

          سلام سلامت باشید.
          در صورتی که بیماری شما مقاوم به درمان باشد شرایط معافیت دائم را دارید.

          پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
تماس با مشاور